{"id":6128,"date":"2023-02-04T08:35:59","date_gmt":"2023-02-04T08:35:59","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6128"},"modified":"2023-02-04T08:36:02","modified_gmt":"2023-02-04T08:36:02","slug":"2023-ford-edge-vs-2023-toyota-sequoia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/2023-ford-edge-vs-2023-toyota-sequoia\/","title":{"rendered":"2023 Ford Edge vs 2023 Toyota Sequoia"},"content":{"rendered":"\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att 2023 Ford Edge \u00e4r en stor SUV, men de flesta skulle inte placera den i segmentet f\u00f6r fullstora SUV:er som \u00e4r mer inriktad p\u00e5 Ford Expedition. \u00c5 andra sidan har 2023 Toyota Sequoia alltid varit en fullstor SUV, \u00e4ven med sin allra senaste iteration. Crosshoping mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r faktiskt ganska ofta vilket \u00e4r anledningen till att vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dessa tv\u00e5 i en head-to-head matchup.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen Ford Edge introducerades f\u00f6r modell\u00e5ret 2007 och var i produktion fram till 2015 d\u00e5 den ersattes av en helt ny modell. Den ansiktslyftade 2:a generationen Edge kom ut 2019 och tillverkas fortfarande trots att n\u00e4sta generation av Ford Edge \u00e4r precis runt h\u00f6rnet.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Sequoia har funnits mycket l\u00e4ngre \u00e4n s\u00e5 d\u00e5 den 1:a generationen av Sequoia avsl\u00f6jades \u00e5r 2000 och efterf\u00f6ljdes av den 2:a generationen av Sequoia \u00e5r 2007. Den allra senaste 3:e generationen av Sequoia kom ut 2022 och \u00e4r en av Toyotas mest konkurrenskraftiga stora fordon.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill veta hur 2023 \u00e5rs Ford Edge st\u00e5r sig mot den helt nya 2023 \u00e5rs Toyota Sequoia, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln!<\/p>\n\n\n\n

2023 Ford Edge<\/h2>\n\n\n\n

2023 Ford Edge b\u00f6rjar p\u00e5 strax under 40 000 dollar f\u00f6r SE-l\u00e4get medan toppmodellen Ford Edge ST b\u00f6rjar p\u00e5 48 000 dollar. Den 4-cylindriga 2,0L-motorn med SE-modellen erbjuder 250 hk och 275 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn kan ge cirka 28MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen och 21MPG i staden. Den dyrare motorn i serien \u00e4r 2,7L EcoBoost V6 som finns i Edge ST.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn ger 335 hk och 380 lb-ft vridmoment och ger 19MPG i staden och 25MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen. B\u00e5da dessa \u00e4r kopplade till Fords relativt smidiga 7-v\u00e4xlade automatl\u00e5da. Designm\u00e4ssigt \u00e4r det sv\u00e5rt att s\u00e4ga att Edge inte ser f\u00f6r\u00e5ldrad ut, s\u00e4rskilt p\u00e5 insidan. Ford kom visserligen ut med en 2024 Ford Edge i Kina, men det har sedan dess inte bekr\u00e4ftats om detta \u00e4ven kommer att bli USA-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Utrymmesm\u00e4ssigt \u00e4r Edge mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra eftersom den kan f\u00e5s med tre s\u00e4tesrader och den f\u00e5r massor av familjev\u00e4nliga funktioner som s\u00e4kert kommer att uppskattas av m\u00e5nga familjer. Tillf\u00f6rlitligheten har f\u00f6rb\u00e4ttrats sedan bilen kom ut vilket g\u00f6r att den nu \u00e4r en ganska robust bil.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte n\u00e5got speciellt, men Edge ST k\u00e4nns riktigt dynamisk f\u00f6r vad den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

2023 Toyota Sequoia<\/h2>\n\n\n\n

Toyota Sequoia \u00e4r en betydligt dyrare SUV d\u00e5 instegsmodellen SR5 kostar 60 000 dollar utan tillval. Limited-utrustningen kommer ut p\u00e5 cirka 66 000 dollar, Platinum driver det priset med ytterligare 6 000 dollar, Capstone l\u00e4gger till ytterligare 4 500 dollar ovanp\u00e5 det medan topputrustningen TRD Pro Sequoia b\u00f6rjar p\u00e5 oerh\u00f6rt branta 78 000 dollar, vilket \u00e4r n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 mycket som en Ford Edge i instegsutrustningen.<\/p>\n\n\n\n

Sequoia-drivlinan \u00e4r strikt hybrid vilket inneb\u00e4r att den erbjuder en 3,4L turbo V6 parat med en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 437 hk och 583 lb-ft vridmoment. Denna motor \u00e4r kopplad till en 10-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och ett valfritt AWD-system (vanligtvis \u00e4r det bara ett RWD-system). Tack vare hybriddriftslinjen ger Sequoia 24MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen och 21MPG i staden, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r dess storlek och vikt.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser den nya Sequoia ganska sl\u00e5ende ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan eftersom den \u00e4r packad med Toyotas senaste premiumteknik som g\u00f6r den riktigt lockande. Tillf\u00f6rlitligheten kommer troligen att vara riktigt bra, vilket \u00e4r fallet med alla nyare Toyota-modeller medan k\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska d\u00e4mpad.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r s\u00e5 bra som den kan bli eftersom detta \u00e4r en fullstor SUV med tre s\u00e4tesrader, god sikt och ett stort bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – 2023 Toyota Sequoia \u00e4r den b\u00e4ttre bilen<\/h2>\n\n\n\n

Ford Edge har helt enkelt funnits alldeles f\u00f6r l\u00e4nge nu vilket inneb\u00e4r att den har blivit omsprungen av de flesta av sina konkurrenter. Sequoia d\u00e4remot kommer fr\u00e5n en h\u00f6gre klass samtidigt som den \u00e4r betydligt nyare. Visserligen \u00e4r den betydligt dyrare, men Sequoia \u00e4r en mycket b\u00e4ttre SUV \u00e4n Ford Edge p\u00e5 n\u00e4stan alla s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r mer praktisk, s\u00e4krare, mycket b\u00e4ttre utrustad, erbjuder b\u00e4ttre teknik, mer utrymme och \u00e4r mycket bekv\u00e4mare. Ford Edge \u00e4r billigare men ligger l\u00e5ngt efter. Faktum \u00e4r att Ford definitivt kommer att avveckla Ford Edge eftersom en nyare, mer EV-anpassad SUV kommer att ta dess plats snart nog.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r avvecklar Ford Ford Edge?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Edge har tillverkats vid Oakville Assembly Complex i Kanada \u00e4nda sedan den f\u00f6rsta generationen. P\u00e5 denna fabrik tillverkas \u00e4ven Lincoln Nautilus som verkar f\u00f6lja samma v\u00e4g. Anledningen till att Ford beslutat att l\u00e4gga ner dessa tv\u00e5 SUV:er \u00e4r att detta produktionskomplex nu kommer att anv\u00e4ndas f\u00f6r att tillverka fem nya Ford\/Lincoln EV:s.<\/p>\n\n\n\n

Ford verkar ha gjort upp vissa planer med det kanadensiska fackf\u00f6rbundet Unifor vilket inneb\u00e4r att indragningen av Edge och Nautilus delvis beror p\u00e5 arbetsmarknadsf\u00f6rhandlingar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Edge 2023 konkurrenskraftig \u00e5r 2023?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r den inte. Ford Edge k\u00e4nns som en bil fr\u00e5n en annan tid trots att det \u00e4r en 2023 \u00e5rs modell. Det betyder att de flesta som k\u00f6per 2023 \u00e5rs Edge troligen har f\u00e5tt ett galet bra pris p\u00e5 en s\u00e5dan eller inte ens \u00e4r medvetna om att bilindustrin har utvecklats s\u00e5 mycket som den har gjort.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det sv\u00e5rt att j\u00e4mf\u00f6ra 2023 Edge med de flesta av sina rivaler eftersom alla dessa har uppdaterats f\u00f6r upp till tre \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r crossovers s\u00e5 popul\u00e4ra?<\/h4>\n\n\n\n

Folk \u00e4lskar crossovers eftersom de erbjuder en upph\u00f6jd k\u00f6rst\u00e4llning, de tenderar att vara riktigt s\u00e4kra och de tenderar att vara mer moderna och futuristiska. En crossover \u00e4r en blandning mellan en vanlig bil och en SUV, vilket inneb\u00e4r att den f\u00e5r f\u00f6rdelar fr\u00e5n b\u00e5da.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att 2023 Ford Edge \u00e4r en stor SUV, men de flesta skulle inte placera den i segmentet f\u00f6r fullstora SUV:er som \u00e4r mer inriktad p\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5710,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[34,43],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6128"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6128"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6128\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6129,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6128\/revisions\/6129"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5710"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6128"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6128"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6128"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}