{"id":6100,"date":"2023-01-25T15:04:33","date_gmt":"2023-01-25T15:04:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6100"},"modified":"2023-01-25T15:04:36","modified_gmt":"2023-01-25T15:04:36","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-nissan-ariya","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-ioniq-5-vs-nissan-ariya\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya"},"content":{"rendered":"\n

V\u00e4rldens fokus p\u00e5 elbilar \u00f6kar, vilket inneb\u00e4r att konkurrensen \u00e4r h\u00e5rdare \u00e4n elbilsbilen. Hyundai Ioniq 5 har funnits i ett eller tv\u00e5 \u00e5r nu och vi kan lugnt s\u00e4ga att det \u00e4r en av de mest intressanta familjeelbilarna p\u00e5 marknaden. Nissan har bara b\u00f6rjat g\u00f6ra sig g\u00e4llande vilket \u00e4r anledningen till att den m\u00e5ste st\u00e4llas mot Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att j\u00e4mf\u00f6ra Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya och ber\u00e4tta elbil allt du beh\u00f6ver veta om deras drivlinor, design, teknik, praktiska egenskaper och pris. Som s\u00e5dan, om n\u00e5gon av dessa tv\u00e5 imponerande elbilar intresserar dig, se till att stanna kvar och ta reda p\u00e5 vilken som \u00e4r det b\u00e4ttre k\u00f6pet.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med ser b\u00e5da futuristiska ut men anv\u00e4nder inte alls samma designspr\u00e5k. D\u00e4r Ioniq 5 \u00e4r retro-futuristisk och boxig anv\u00e4nder Ariya ett mer str\u00f6mlinjeformat utseende med betoning p\u00e5 delikata veck som g\u00f6r att bilen ser skulpterad och onekligen futuristisk ut, m\u00f6jligen liknar elbilen Mercedes EQC.<\/p>\n\n\n\n

De officiella siffrorna f\u00f6r praktiska egenskaper har inte offentliggjorts \u00e4nnu, men Ioniq 5 verkar vara den mer praktiska bilen \u00f6verlag. Ioniq 5 v\u00e4ger mindre \u00e4n Ariya, men Ariya f\u00e5r ett st\u00f6rre batteri och mycket mer prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Ioniq 5 kommer med tv\u00e5 batteristorlekar, ett mindre 55 kWh-batteri eller ett st\u00f6rre 77 kWh-batteri med antingen en enkel- eller dubbelmotorkonfiguration. Enmotoriga modeller erbjuder 168 hk eller 225 hk medan varianten med tv\u00e5 motorer erbjuder 320 hk. RWD ing\u00e5r i varianterna med enkelmotor medan varianterna med dubbelmotor f\u00e5r AWD exklusivt.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5 klarar mellan 220 och 303 mil beroende p\u00e5 vilken modell du v\u00e4ljer och den kan ocks\u00e5 laddas med en 350kW-laddare som fyller p\u00e5 Ioniq 5-batteriet p\u00e5 mindre \u00e4n 20 minuter. Nissan Ariya \u00e5 andra sidan f\u00e5r j\u00e4mf\u00f6relsevis st\u00f6rre 63kWh- eller 87kWh-batterier. Dessa ger dig antingen 238 hk f\u00f6r modellen med mindre batterier eller 390 hk f\u00f6r modellen med st\u00f6rre batterier.<\/p>\n\n\n\n

R\u00e4ckvidden \u00e4r n\u00e4stan identisk med Ioniq 5 eftersom Ariya erbjuder mellan 265 och 304 mil p\u00e5 en full laddning. Howelectric carer, Nissan kommer ocks\u00e5 snart att erbjuda Ariya e-4ORCE som kommer med ett 92kWh-batteri, 400hp och 240 miles r\u00e4ckvidd.
Faktum DC-laddningshastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 130 kW. Det inneb\u00e4r att det tar cirka 35 minuter att ladda Ariya.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Design \u00e4r en fr\u00e5ga om personliga preferenser, men vi m\u00e5ste p\u00e5peka hur dessa tv\u00e5 n\u00e4rmar sig designen p\u00e5 helt olika s\u00e4tt. Ioniq 5 \u00e4r inspirerad av b\u00e5de det f\u00f6rflutna och framtiden medan Ariya \u00e4r s\u00e5 futuristisk som liknande elbilar kan bli. Interi\u00f6ren i b\u00e5da \u00e4r verkligen likartad med tv\u00e5 stora widescreens och en enkel instrumentpanel. Hurelektrisk bil f\u00e5r Ariya en mittkonsol medan Ioniq 5 inte f\u00e5r det.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen \u00e4r det fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga hur Ariya k\u00f6rs, men den borde inte skilja sig alltf\u00f6r mycket fr\u00e5n Ioniq 5 eftersom de tj\u00e4nar samma syfte.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya – Teknik<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller teknik \u00e4r Ioniq 5 v\u00e4lutrustad oavsett trim lelectric carel vilket inneb\u00e4r att alla modeller f\u00e5r l\u00e4ndryggsst\u00f6d, uppv\u00e4rmda framstolar, Android Auto, Apple CarPlay och tv\u00e5zons luftkonditionering. SEL-varianterna har \u00e4ven tr\u00e5dl\u00f6s laddning, uppv\u00e4rmd ratt, ambientljus och ventiler f\u00f6r HVAC p\u00e5 andra raden. Toppmodellerna Limited inkluderar massage, s\u00e4tesminne, ett enormt panntak, ett Bose-ljudsystem och en cool HUD.<\/p>\n\n\n\n

Nissan Ariya \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4lutrustad fr\u00e5n fabriken, vilket inneb\u00e4r att du f\u00e5r ett ljudsystem med 6 h\u00f6gtalare, Apple CarPlay, Android Auto, en eldriven baklucka och over-the-air-programvaruuppdateringar som standard. Evolve-utrustningen \u00e4r n\u00e4sta i raden och den f\u00e5r ett panntak, en HUD, en motoriserad mittkonsol, minnes- och elektriska s\u00e4ten, uppv\u00e4rmda s\u00e4ten fram till bak och en tr\u00e5dl\u00f6s laddare.<\/p>\n\n\n\n

Howelectric carer, topputrustningen Platinum Ariya f\u00e5r \u00e4ven ventilerade frams\u00e4ten, en elektrisk ratt, ut\u00f6kat l\u00e4der och Bose-ljudsystem.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya – Praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Inga officiella m\u00e4tningar av Nissan Ariyas interi\u00f6r finns ute \u00e4nnu vilket inneb\u00e4r att vi inte riktigt kan bed\u00f6ma hur praktisk den verkligen \u00e4r. Ioniq 5 \u00e4r en av de mest praktiska elbilarna i sitt segment som helhet, samtidigt som den ligger i topp n\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6r- och lastutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Ariyas bagageutrymme \u00e4r ber\u00e4knat till 16,5 kubikfot medan Ioniq 5 erbjuder 27,2 kubikfot. Detta \u00e4r naturligtvis en enorm skillnad mellan de tv\u00e5 och kommer att spela en stor roll n\u00e4r du ska best\u00e4mma dig f\u00f6r vilken av dem du ska k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya – Pris<\/h2>\n\n\n\n

Ioniq 5 finns i SE-utf\u00f6rande (Standard range) som kostar 41 000 dollar med det lilla batteriet och 45 000 dollar med det st\u00f6rre. Mellanmodellen \u00e4r SEL och b\u00f6rjar p\u00e5 47 000 dollar medan toppmodellen Limited b\u00f6rjar p\u00e5 53 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan finns Ariya i fyra trim lelectric carels. Den billigaste kallad Venture+ kostar 47 000 dollar, Evolve+ kostar 50 000 dollar, Premiere kostar 55 000 dollar och den toppspecificerade Platinum-trimmen kostar 60 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 vs Nissan Ariya – Bed\u00f6mning<\/h2>\n\n\n\n

Vi f\u00e5r v\u00e4nta lite innan vi kan g\u00f6ra ett slutgiltigt omd\u00f6me eftersom Ariya inte \u00e4r ute \u00e4nnu och inte kan testas. Howelectric carer, med tanke p\u00e5 priss\u00e4ttningen och vad du f\u00e5r f\u00f6r pengarna \u00e4r Ioniq 5 fortfarande kungen i det h\u00e4r segmentet. Den \u00e4r mer praktisk, utan tvekan snyggare, b\u00e4ttre utrustad och mer prisv\u00e4rd.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer Nissan Ariya att s\u00e4ljas?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt f\u00e4rska delectric carelopments kommer Nissan Ariya att finnas tillg\u00e4nglig under senh\u00f6sten 2022 medan 2023 kommer att vara det \u00e5r som vi sannolikt kommer att b\u00f6rja se dessa ute p\u00e5 v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Nissan Ariya en prestandabiliserad elbil?<\/h4>\n\n\n\n

Ariya kommer att finnas tillg\u00e4nglig i sin prestandaf\u00f6rm\u00e5ga, vilket borde g\u00f6ra den till en rolig bil att k\u00f6ra eftersom Nissan \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra bilar med bra chassituning. Som s\u00e5dan vet Nissan hur man f\u00e5r en bil att hantera bra, men det \u00e4r inte 100 % f\u00f6r Nissan EVs.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Nissan Ariya s\u00e4krare \u00e4n Hyundai Ioniq 5?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att s\u00e4ga vilken av dessa tv\u00e5 som \u00e4r s\u00e4krare eftersom b\u00e5da f\u00e5r i stort sett alla n\u00f6dv\u00e4ndiga s\u00e4kerhetssystem som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en 2022-bil. Som s\u00e5dan, oavsett vilken du v\u00e4ljer, \u00e4r du s\u00e4ker p\u00e5 att vara riktigt s\u00e4ker oavsett var du k\u00f6r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00e4rldens fokus p\u00e5 elbilar \u00f6kar, vilket inneb\u00e4r att konkurrensen \u00e4r h\u00e5rdare \u00e4n elbilsbilen. Hyundai Ioniq 5 har funnits i ett eller tv\u00e5 \u00e5r nu och vi kan lugnt s\u00e4ga att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5058,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6100"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6100"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6100\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6101,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6100\/revisions\/6101"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5058"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6100"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6100"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6100"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}