{"id":6097,"date":"2023-01-25T14:05:31","date_gmt":"2023-01-25T14:05:31","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6097"},"modified":"2023-01-25T14:05:33","modified_gmt":"2023-01-25T14:05:33","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-4007","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-4007\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 4007"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 4007 \u00e4r en crossover\/SUV som tillverkades av Mitsubishi f\u00f6r familjen Stellantis mellan 2007 och 2012. Citroen C-Crosser delar i stort sett alla delar med 4007 vilket g\u00f6r att dessa tv\u00e5 i stort sett \u00e4r likadana n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. Mitsubishi anv\u00e4nde \u00e4ven denna plattform f\u00f6r den andra generationen Mitsubishi Outlander som tillverkades mellan 2006 och 2012.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista alla vanliga problem med Peugeot 4007 och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste se upp f\u00f6r n\u00e4r du k\u00f6per en begagnad. 4007 lider vanligtvis av en m\u00e4ngd olika elektriska problem, varav vissa har lett till flera \u00e5terkallelser. Transmissionen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att glida, s\u00e4rskilt under sv\u00e5ra f\u00f6rh\u00e5llanden och vid bogsering.<\/p>\n\n\n\n

DPF-v\u00e4tskan (dieselpartikelfilter) som anv\u00e4nds f\u00f6r att regenerera DPF kan l\u00e4cka, medan motorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha sin egen andel problem. Slutligen \u00e4r br\u00e4nslepumpen ben\u00e4gen att g\u00e5 s\u00f6nder och har ocks\u00e5 varit en del av n\u00e5gra tydliga \u00e5terkallelser under \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Peugeot 4008 en hyfsat p\u00e5litlig bil som b\u00f6r kunna h\u00e5lla l\u00e4nge om du tar v\u00e4l hand om den. Om du st\u00f6ter p\u00e5 ett exemplar med osammanh\u00e4ngande service- och underh\u00e5llsjournaler \u00e4r det b\u00e4st att l\u00e5ta den vara, eftersom vissa av dessa problem kan bli riktigt dyra att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Vi inleder den h\u00e4r listan med att g\u00e5 igenom n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda elektriska problem med Peugeot 4007. 4008 har \u00e5terkallats n\u00e5gra g\u00e5nger under sin livstid p\u00e5 grund av elektriska fel, men de allra flesta elektriska problem kom efter att bilen n\u00e5tt 10 \u00e5rs \u00e5lder. De vanligaste elektriska problemen inkluderar problem med tillbeh\u00f6ren (radio, navigator, m\u00e4tarproblem, belysningsproblem) som tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Problem med vindrutetorkare och d\u00f6rrl\u00e5s som inte fungerar \u00e4r ocks\u00e5 vanliga och kan repareras genom att byta ut man\u00f6verdon\/motorer. Om str\u00e5lkastarna inte fungerar kommer du att st\u00e4llas inf\u00f6r en farlig situation, s\u00e5 var noga med att se till att str\u00e5lkastarledningarna korroderar eftersom detta vanligtvis leder till att de inte fungerar.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Transmissionsproblem \u00e4r ocks\u00e5 ganska vanliga med Peugeot 4007, men de vanligaste \u00e4r att v\u00e4xell\u00e5dan halkar och att v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r riktigt l\u00e5ngsam att koppla in. Det s\u00e4gs att det f\u00f6rstn\u00e4mnda sker p\u00e5 grund av den \u00f6kade stress som transmissionen tenderar att uts\u00e4ttas f\u00f6r under belastning. Detta inneb\u00e4r att det \u00e4r mer sannolikt att bogsering och uppf\u00f6rsbacke orsakar slirning.<\/p>\n\n\n\n

Det f\u00f6rstn\u00e4mnda beror vanligen p\u00e5 antingen f\u00f6rorenad transmissionsv\u00e4tska eller till och med metallsk\u00e4rvor i transmissionen som orsakas av felaktig sm\u00f6rjning. Eftersom detta problem oftast beror p\u00e5 bristande underh\u00e5ll m\u00e5ste det \u00e5tg\u00e4rdas n\u00e4r man \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad Peugeot 4007.<\/p>\n\n\n\n

DPF-problem<\/h2>\n\n\n\n

Majoriteten av de Peugeot 4007-modeller som finns d\u00e4r ute anv\u00e4nder diesel-HDI-motorer som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka en m\u00e4ngd olika problem i DPF-avdelningen. DPF (Dieselpartikelfilter) \u00e4r ett ganska komplicerat system som \u00e4r utformat f\u00f6r att br\u00e4nna bort skadliga avgaspartiklar i sitt h\u00f6lje s\u00e5 att de inte n\u00e5r atmosf\u00e4ren. Detta leder till f\u00e4rre koldioxidutsl\u00e4pp, men det tenderar att orsaka en m\u00e4ngd olika problem.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra f\u00e5 \u00e4gare klagade p\u00e5 att Peugeot 4007 fick ett halt l\u00e4ge p\u00e5 grund av DPF-problem\/l\u00e4ckor. Dessa leder vanligtvis till att DPF inte regenereras tillr\u00e4ckligt snabbt och d\u00e4rmed t\u00e4pper till hela systemet. I s\u00e4llsynta fall kan detta till och med leda till brand, s\u00e5 se till att reng\u00f6ra\/regenerera DPF-filtret vid behov och kontrollera om det finns tecken p\u00e5 l\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

De tv\u00e5 mest problematiska Peugeot 4007-motorerna \u00e4r 2.0L diesel och 2.2L diesel, som b\u00e5da kan drabbas av EGR-problem, problem med sv\u00e4nghjulet med dubbla massor och problem med turboladdaren. EGR-problem orsakas av brist p\u00e5 korrekt underh\u00e5ll och reng\u00f6ring och leder vanligtvis till att bilen sl\u00e4pper ut mycket r\u00f6k fr\u00e5n avgaserna, f\u00f6rs\u00e4mrar br\u00e4nsleekonomin och g\u00f6r bilen l\u00e5ngsam.<\/p>\n\n\n\n

Sv\u00e4nghjulet med dubbla massor har till uppgift att kontrollera motorns vridningsvibrationer f\u00f6r att inte belasta drivlinan f\u00f6r mycket. Om sv\u00e4nghjulet g\u00e5r s\u00f6nder kan din drivlina skadas eller tryckas ur led. Turboladdaren kan g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 \u00e4ldre modeller, men \u00e4ven detta orsakas oftast av ren oaktsamhet.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpfel<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen borde vi tala om konstiga br\u00e4nslepumpsrelaterade problem som n\u00e4stan alltid leder till att man beh\u00f6ver en ny br\u00e4nslepump. Problemet h\u00e4r \u00e4r att bilen inte f\u00e5r allt br\u00e4nsle den beh\u00f6ver och d\u00e4rmed p\u00e5verkar bilens prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Ibland kan br\u00e4nslepumpen misslyckas med att koppla in sig \u00f6verhuvudtaget, eller s\u00e5 kan den kopplas ur medan bilen k\u00f6rs. Detta leder till att bilen stannar, vilket kan vara potentiellt farligt. 4007 var ocks\u00e5 en del av en anm\u00e4rkningsv\u00e4rd \u00e5terkallelse i samband med br\u00e4nsleledningar som kan spela en roll f\u00f6r att f\u00f6rst\u00f6ra pumpen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 4007 en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 4007 \u00e4r en av mycket f\u00e5 Europaframst\u00e4llda SUV\/familje crossovers som kan rymma upp till sju personer utan att spendera motsvarande 50 000 dollar vilket gjorde den ganska popul\u00e4r n\u00e4r den kom ut.<\/p>\n\n\n\n

4007 \u00e4r utrustad med dieselmotorer och hoppas kunna erbjuda tillf\u00f6rlitlighet, effektivitet, \u00f6verkomlighet och komfort i ett och samma paket. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en bra begagnad SUV, men bara om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 4007 AWD?<\/h4>\n\n\n\n

4007 har AWD vilket g\u00f6r den till en riktig SUV som \u00e4ven kan ta sig an lite terr\u00e4ng. Detta beror troligen p\u00e5 att den tillverkas av Mitsubishi, ett m\u00e4rke med ikoniska f\u00f6rm\u00e5gor i rallyv\u00e4rlden. Det \u00e4r inte bara det att 4007 kommer med AWD, men den kommer ocks\u00e5 med tv\u00e5 specifika AWD-l\u00e4gen som \u00e4r utformade specifikt f\u00f6r att ta sig an terr\u00e4ngk\u00f6rning och sn\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Kan Peugeot 4007 anv\u00e4ndas f\u00f6r bogsering?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Peugeot 4007 \u00e4r hyfsat kapabel n\u00e4r det g\u00e4ller bogsering eftersom den maximala bogseringskapaciteten \u00e4r ber\u00e4knad till 2000 kg\/4 410 lbs. Hur som helst b\u00f6r du anv\u00e4nda sl\u00e4pvagnsbromsar om du drar n\u00e5got \u00f6ver 750 kg\/1 600 lbs eftersom bromsarna p\u00e5 4007 inte \u00e4r konstruerade f\u00f6r att klara av mer \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 4007 \u00e4r en crossover\/SUV som tillverkades av Mitsubishi f\u00f6r familjen Stellantis mellan 2007 och 2012. Citroen C-Crosser delar i stort sett alla delar med 4007 vilket g\u00f6r att dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6098,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6097"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6097"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6097\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6099,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6097\/revisions\/6099"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6098"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6097"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6097"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6097"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}