{"id":6095,"date":"2023-01-25T13:41:11","date_gmt":"2023-01-25T13:41:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6095"},"modified":"2023-01-25T13:41:13","modified_gmt":"2023-01-25T13:41:13","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-kia-ev6","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-ioniq-5-vs-kia-ev6\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs Kia EV6"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Ioniq 5 \u00e4r den mest s\u00e5lda elbilen fr\u00e5n Hyundai<\/a> medan Kia EV6 \u00e4r den mest s\u00e5lda elbilen fr\u00e5n Kia, vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 bilar ligger i framkant i branschen n\u00e4r det g\u00e4ller att se mot en ljusare och koldioxidfri framtid. I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Hyundai Ioniq 5 vs Kia EV6 och ber\u00e4tta allt du beh\u00f6ver veta om dem.<\/p>\n\n\n\n

I slutet av den h\u00e4r artikeln kommer du att ha en bred f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r vad du f\u00e5r med var och en av dem och varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att dessa tv\u00e5 delar m\u00e5nga delar med varandra eftersom de ing\u00e5r i samma koncern. B\u00e5da \u00e4r baserade p\u00e5 Hyundais nya Electric-Global Modula Platform (E-GMP).<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kommer vi att fokusera mest p\u00e5 skillnaderna mellan de tv\u00e5, men vi kommer ocks\u00e5 att t\u00e4cka alla n\u00f6dv\u00e4ndiga specifikationer. F\u00f6r den amerikanska marknaden \u00e4r EV6 n\u00e5got billigare \u00e4n Ioniq 5, men Ioniq 5 kommer med fler funktioner fr\u00e5n fabriken som j\u00e4mnar ut spelplanen ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kommer vi att ber\u00e4tta allt du beh\u00f6ver veta om batterierna, elmotorerna, tekniken, r\u00e4ckvidden, tillf\u00f6rlitligheten, priss\u00e4ttningen, designen och det praktiska i just den h\u00e4r artikeln. S\u00e5 stanna kvar om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r n\u00e5gon av dessa.<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de Ioniq 5 och EV6 erbjuds med antingen FWD- eller AWD-konfiguration. Basmodellerna har 167 hk, mellanmodellerna har 225 hk, medan toppvarianterna med tv\u00e5 motorer har 320 hk med AWD som standard. EV6 har dock ett \u00f6vertag h\u00e4r eftersom den ocks\u00e5 finns tillg\u00e4nglig i EV6 GT-versionen, som har 576 hk och \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset mest kraftfulla modellen av de tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller batteristorlek finns b\u00e5de Ioniq 5 och EV6 med mindre 55 kWh-batterier och st\u00f6rre 77 kWh-batterier och b\u00e5da levereras med en inbyggd 11 kW-laddare. Du kan r\u00e4kna med att ladda b\u00e5da batteristorlekarna med den h\u00e4r laddaren p\u00e5 mellan 6-8 timmar. Men om du kan hitta en 350kW DC-snabbladdare kan b\u00e5da batterierna laddas p\u00e5 mindre \u00e4n 20 minuter.<\/p>\n\n\n\n

EV6 har en h\u00f6gre ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd \u00f6ver hela linjen, men skillnaderna \u00e4r minimala. Som s\u00e5dan kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig cirka 232 mil f\u00f6r standard EV6 och 220 mil f\u00f6r Ioniq 5. Ioniq 5 med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd klarar 305 mil medan EV6 med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd klarar upp till 310 mil.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller den yttre designen ser Ioniq 5 ut som en retro-futuristisk bil fr\u00e5n 70-talet, vilket \u00e4r en sv\u00e5rslagen smak f\u00f6r m\u00e5nga, men ingen kan s\u00e4ga att Ioniq 5 inte ser autentisk och cool ut. EV6 \u00e5 andra sidan \u00e4r slankare och mer sportig, vilket brukar vara ett plus f\u00f6r de flesta f\u00f6rare i dag. Ioniq 5 k\u00e4nns luftigare inuti och har ingen mittkonsol, medan EV6 k\u00e4nns nedb\u00f6jd och har en flytande mittkonsol.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning k\u00e4nns EV6 som en mer \u00e4ndam\u00e5lsenlig modell eftersom den b\u00e5de \u00e4r snabbare och hanterar b\u00e4ttre. \u00c5 andra sidan k\u00e4nns Ioniq 5 mer polerad p\u00e5 ett s\u00e4tt som k\u00e4nns bekv\u00e4mare och mer avkopplande. Kia \u00e4r sannolikt mer popul\u00e4r bland yngre f\u00f6rare som vill ha mer dynamik och smidighet medan Ioniq 5 \u00e4r en mer avslappnad cruise-liknande upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Teknik och utrymme<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller teknik och specialfunktioner m\u00e5ste vi n\u00e4mna att b\u00e5da modellerna har en 12,3-tums peksk\u00e4rm som rymmer b\u00e5de f\u00f6rardisplayen och mittdisplayen. B\u00e5da \u00e4r n\u00e4stan identiska n\u00e4r det g\u00e4ller funktioner med undantag f\u00f6r ett par sm\u00e5saker. Ioniq 5 levereras med en liten magnettavla p\u00e5 vilken du kan s\u00e4tta upp saker som p\u00e5 ett kylsk\u00e5p.<\/p>\n\n\n\n

Kia EV6 har visserligen fler funktioner till ett l\u00e4gre pris \u00e4n Ioniq 5. Det inneb\u00e4r att du kan f\u00e5 mer f\u00f6r pengarna med EV6 om du satsar p\u00e5 modeller i h\u00f6gre prisklass. Ioniq 5 erbjuder 4 tum mer inom sin hjulbas vilket inneb\u00e4r mer benutrymme b\u00e5de fram och bak med till\u00e4gg av mer huvud- och axelutrymme ocks\u00e5. Ioniq 5 erbjuder ocks\u00e5 tre fler kubikmeter i sitt bagageutrymme och sin bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Priss\u00e4ttning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller priss\u00e4ttningen \u00e4r Kia EV6 n\u00e5got billigare med ren utrustning men \u00e4r dyrare i topputrustningen. Med tre standardutrustningar \u00f6ver hela linjen \u00e4r priss\u00e4ttningen n\u00e4stan identisk med priser mellan 41 000 och 53 000 dollar, med undantag f\u00f6r EV6 GT som borde kosta mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Bed\u00f6mning<\/h2>\n\n\n\n

Om du \u00e4r mer intresserad av att k\u00f6pa en familjebil, en bil som ska prioritera utrymme, komfort, tystnad, anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och praktiska egenskaper, \u00e4r Ioniq 5 det b\u00e4ttre valet. Om du d\u00e4remot gillar sportinfluerad design, en mer fokuserad k\u00f6rupplevelse och n\u00e5got b\u00e4ttre effektivitet \u00e4r Kia EV6 r\u00e4tt bil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 s\u00e4krare \u00e4n Kia EV6?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet finns det v\u00e4ldigt lite som skiljer de tv\u00e5 \u00e5t eftersom b\u00e5da har allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en 2022 EV. Detta inkluderar AEB, varning f\u00f6r d\u00f6da vinkeln, parkeringssensorer fram till bak, system f\u00f6r \u00f6vervakning av f\u00f6rarens uppm\u00e4rksamhet, varning f\u00f6r korsande trafik bak\u00e5t och en hel del krockkuddar.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng \u00e4r v\u00e4ntelistan f\u00f6r Hyundai Ioniq 5?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa Hyundai Ioniq 5 ska du vara beredd p\u00e5 att v\u00e4nta minst 6-18 m\u00e5nader innan du f\u00e5r en s\u00e5dan bil eftersom dessa bilar \u00e4r mycket efterfr\u00e5gade \u00f6ver hela v\u00e4rlden och den nuvarande bristen p\u00e5 mikrochip och problemen med leveranskedjan hj\u00e4lper verkligen inte till.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng \u00e4r v\u00e4ntelistan f\u00f6r Kia EV6?<\/h4>\n\n\n\n

Det verkar som om du kan f\u00e5 Kia EV6 lite tidigare \u00e4n Hyundai Ioniq 5, men detta kan \u00e4ndras hela tiden. Som s\u00e5dan kan du r\u00e4kna med att v\u00e4nta minst 6-12 m\u00e5nader p\u00e5 en s\u00e5dan, men det kommer sannolikt att \u00e4ndras under de kommande m\u00e5naderna som det brukar g\u00f6ra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Ioniq 5 \u00e4r den mest s\u00e5lda elbilen fr\u00e5n Hyundai medan Kia EV6 \u00e4r den mest s\u00e5lda elbilen fr\u00e5n Kia, vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 bilar ligger i framkant i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5058,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,47],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6095"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6095"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6095\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6096,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6095\/revisions\/6096"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5058"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6095"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6095"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6095"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}