{"id":6088,"date":"2023-01-24T13:04:39","date_gmt":"2023-01-24T13:04:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6088"},"modified":"2023-01-24T13:04:42","modified_gmt":"2023-01-24T13:04:42","slug":"vw-golf-1-6-tdi-problem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vw-golf-1-6-tdi-problem\/","title":{"rendered":"VW Golf 1.6 TDI Problem"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen 1.6L TDI \u00e4r den mest k\u00e4nda dieselmotorn som du kan f\u00e5 hos VW, eftersom det ocks\u00e5 \u00e4r den mest prisv\u00e4rda dieselmotorn som du kan f\u00e5 hos Volkswagen. Du kan hitta den h\u00e4r motorn i bilar som VW Golf, VW T-Roc, VW T-Cross, VW Passat eller till och med Audi A3. Den har vanligtvis mellan 90 och 120 hk.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna alla vanliga VW Golf 1.6 TDI-problem och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r. Det f\u00f6rsta vi kommer att n\u00e4mna \u00e4r ett problem i samband med DPF (Diesel Particulate Filter) som \u00e4r en k\u00e4nd \u00f6m punkt f\u00f6r m\u00e5nga VW-dieselmotorer. EGR-ventilen och insprutarna \u00e4r ocks\u00e5 problematiska.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen kommer vi ocks\u00e5 att g\u00e5 igenom vissa br\u00e4nsleproblem och problem med tandremmen. Allt som allt, om du tar v\u00e4l hand om den h\u00e4r motorn, slutar anv\u00e4nda den f\u00f6r bara kortare pendlingsresor och inte missbrukar den, kommer du troligen att ha gl\u00e4dje av den i uppemot 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf i sig \u00e4r en otroligt vanlig bil i Europa vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r relativt l\u00e4tt att hitta reservdelar till 1,6L-motorn. M\u00e5nga anser att n\u00e5got som en 1,6L TDI Golf \u00e4r den b\u00e4sta bilen du kan k\u00f6pa i Europa eftersom den erbjuder en perfekt blandning av anv\u00e4ndbarhet, \u00f6verkomlighet, komfort och praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Problem med DPF (dieselpartikelfilter)<\/h2>\n\n\n\n

DPF-filtret \u00e4r ett av de mest problematiska systemen som finns i moderna VW-motorer eftersom det \u00e4r b\u00e5de komplext och ben\u00e4get att drabbas av problem som h\u00e4rr\u00f6r fr\u00e5n systemets sj\u00e4lva natur och fr\u00e5n felaktig anv\u00e4ndning. DPF m\u00e5ste n\u00e5 en optimal temperatur innan det effektivt kan b\u00f6rja rensa bort skadliga partiklar, vilket inneb\u00e4r att konsekvent kort pendling inte r\u00e4cker.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt att DPF blir igensatt och bilen kommer att f\u00e5 en varningslampa som visar att du antingen m\u00e5ste k\u00f6ra bilen med h\u00f6ga varvtal under en tid eller reng\u00f6ra DPF.<\/p>\n\n\n\n

Problem med EGR-ventilen<\/h2>\n\n\n\n

EGR-ventilen har till uppgift att minska bilens NOx-utsl\u00e4pp, vilket g\u00f6r bilens koldioxidavtryck i enlighet med reglerna f\u00f6r dieselutsl\u00e4pp. Systemet skickar tillbaka avgaserna till motorn vilket b\u00e5s s\u00e4nker din utsl\u00e4ppsprofil samtidigt som bilens effektivitet f\u00f6rb\u00e4ttras.<\/p>\n\n\n\n

EGR-ventilen kan dock g\u00e5 s\u00f6nder, vilket hindrar systemet fr\u00e5n att f\u00f6rb\u00e4ttra bilens utsl\u00e4ppsprofil samtidigt som din MPG f\u00f6rs\u00e4mras. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att reng\u00f6ra EGR-ventilen ordentligt eftersom det sannolikt kommer att l\u00f6sa problemet helt utan att du beh\u00f6ver byta ut den eller ta bort den.<\/p>\n\n\n\n

Injektorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Injektorproblem \u00e4r ocks\u00e5 relativt vanligt med 1,6L TDI, s\u00e4rskilt efter att bilen n\u00e5tt 75 000 till 85 000 miles d\u00e5 en eller flera av dessa kommer att g\u00e5 s\u00f6nder. \u00c4ven om injektorerna tekniskt sett inte \u00e4r felrelaterade \u00e4r det alltid b\u00e4st att byta ut dem alla tillsammans eftersom det verkar ha l\u00f6st problemet f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Om du byter ut bara en kommer sannolikt en annan att g\u00e5 s\u00f6nder snart nog och det kommer att forts\u00e4tta att h\u00e4nda tills du byter ut dem alla p\u00e5 en g\u00e5ng. Att byta ut en efter en med j\u00e4mna mellanrum inneb\u00e4r att man m\u00e5ste komma ih\u00e5g n\u00e4r man bytte ut den senaste och \u00e4r bara lite on\u00f6digt.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleproblem<\/h2>\n\n\n\n

1.6L TDI kan drabbas av br\u00e4nsleproblem, fr\u00e4mst en felaktig br\u00e4nslepump eller br\u00e4nslel\u00e4ckage. Dessa kan uppst\u00e5 p\u00e5 grund av l\u00e5gkvalitativt br\u00e4nsle som ocks\u00e5 kan p\u00e5verka dina injektorer, br\u00e4nsleringshanteringen och till och med br\u00e4nsleledningarna, vilket allt kan leda till en riktigt dyr reparation.<\/p>\n\n\n\n

En viktig sak att notera \u00e4r dock att du m\u00e5ste byta ut ditt br\u00e4nslefilter n\u00e4r det beh\u00f6vs eftersom filtret har till uppgift att h\u00e5lla o\u00f6nskad smuts och skr\u00e4p borta fr\u00e5n br\u00e4nsleledningarna. F\u00f6r mycket luft i systemet kan ocks\u00e5 orsaka en del av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med tidssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Timingproblem brukade vara ett allvarligt problem p\u00e5 \u00e4ldre VW-motorer medan nyare motorer \u00e4r betydligt b\u00e4ttre, men inte perfekta. Dessa problem beror vanligtvis p\u00e5 att plastsp\u00e4nnare slits av och g\u00f6r att remmen\/kedjan blir lite f\u00f6r l\u00f6s. Detta p\u00e5verkar motorns timing och kan leda till att metallsp\u00e5ner hamnar i oljan.
Motorn kommer att b\u00f6rja skramla och rycka, vilket \u00e4r precis vid den tidpunkt d\u00e5 du beh\u00f6ver byta ut b\u00e5da dessa. Om du inte g\u00f6r det finns det stor chans att din motor kommer att f\u00e5 allvarliga inre skador.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW 1.6 TDI en bra motor?<\/h2>\n\n\n\n

Ja, 1.6 TDI \u00e4r en bra motor om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Om inte kommer den att drabbas av en hel del problem, varav n\u00e5gra kommer att allvarligt p\u00e5verka motorns f\u00f6rm\u00e5ga att h\u00e5lla l\u00e4nge. Med 120 hk \u00e4r det inte en \u00f6verdrivet kraftfull motor, men 250 Nm vid 1500 varv per minut \u00e4r inte en siffra att vara blyg f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst anser m\u00e5nga fortfarande att 1,6 TDI \u00e4r lite f\u00f6r svag f\u00f6r de flesta till\u00e4mpningar. De som vill ha st\u00f6rre bilar som Passat kommer troligen att uppgradera till 2,0L TDI som erbjuder upp\u00e5t 320 Nm vridmoment och upp\u00e5t 150 hk.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW 1.6 TDI en motor som kan trimmas?<\/h4>\n\n\n\n

1.6L TDI \u00e4r en liten fyrcylindrig turboladdad dieselmotor vilket inneb\u00e4r att den inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r kraftfull eller \u00e4lskad av dem som vill ha kraftfulla motorer. 1.6L TDI kan dock g\u00f6ras om f\u00f6r att l\u00e4tt erbjuda runt 140-150 hk utan n\u00e5gra st\u00f6rre bekymmer.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill trimma den ytterligare kan du till och med n\u00e5 upp till 300 hk, vilket i stort sett \u00e4r den \u00f6vre gr\u00e4nsen f\u00f6r 1,6L TDI. Dessa h\u00e4stkrafter f\u00f6ljs av en enorm \u00f6kning av vridmomentet, runt 550-650 Nm, vilket \u00e4r ganska vansinnigt.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kommer VW 1.6 TDI att h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Om du inte \u00e4r s\u00e4rskilt medveten om det \u00e4r 100 000 miles vanligtvis den tidpunkt d\u00e5 1.6 TDI b\u00f6rjar bli arg p\u00e5 dig och v\u00e4grar att fungera. Men om du tar v\u00e4l hand om den kan du driva den \u00f6ver 200 000 mil utan att oroa dig f\u00f6r st\u00f6rre mekaniska \u00f6versyner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen 1.6L TDI \u00e4r den mest k\u00e4nda dieselmotorn som du kan f\u00e5 hos VW, eftersom det ocks\u00e5 \u00e4r den mest prisv\u00e4rda dieselmotorn som du kan f\u00e5 hos Volkswagen. Du kan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6074,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6088"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6088"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6088\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6089,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6088\/revisions\/6089"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6088"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6088"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6088"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}