{"id":6086,"date":"2023-01-24T12:42:41","date_gmt":"2023-01-24T12:42:41","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6086"},"modified":"2023-01-24T12:42:43","modified_gmt":"2023-01-24T12:42:43","slug":"problem-med-vw-2-0-tsi-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-vw-2-0-tsi-motorn\/","title":{"rendered":"Problem med VW 2.0 TSI-motorn"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagens EA888-motorfamilj \u00e4r vad de flesta kallar den b\u00e4sta bensinmotorn f\u00f6r VW-pendlare som du kan k\u00f6pa. 2.0L TSI \u00e4r troligen den b\u00e4sta av dem alla eftersom den erbjuder mycket kraft, men ocks\u00e5 \u00e4r hyfsat effektiv och ganska sofistikerad. Du kan f\u00e5 den h\u00e4r motorn i exempelvis en Audi A4 som \u00e4r tyst, f\u00f6ljsam och kraftfull.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan kan du ocks\u00e5 f\u00e5 den i heta hatchbacks som Golf GTI Performance. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista alla vanliga problem med VW 2.0 TSI-motorn och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en av dessa begagnade. De \u00e4r popul\u00e4ra och ganska p\u00e5litliga, men de \u00e4r verkligen inte perfekta.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem inkluderar l\u00e4ckande\/tillt\u00e4ppta br\u00e4nsleinjektorer, problem med vattenpumpen, problem med t\u00e4ndspolen, problem med styrkedjan och problem med PVC-systemet. En del av dessa kan l\u00f6sas proaktivt, vilket \u00e4r anledningen till att du b\u00f6r l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln till slutet, medan andra \u00e4r inneboende f\u00f6r m\u00e5nga VW EA888-motorer, inklusive 1,8 TSI, 2,0 TSI och dess mindre br\u00f6der.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en bil med denna respektive motor, se till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet f\u00f6r att vara helt medveten om hur motorn klarade av dessa problem. Om en av dessa har underh\u00e5llits p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kommer den garanterat att h\u00e5lla riktigt l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleinsprutare som l\u00e4cker\/f\u00f6rstoppas<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de vanligare problemen med 2,0L TSI-enheten \u00e4r ett problem d\u00e4r br\u00e4nsleinsprutarna antingen kan b\u00f6rja l\u00e4cka eller bli allvarligt igensatta. 2.0L TSI \u00e4r en motor med direktinsprutning, vilket inneb\u00e4r att den har en hel del f\u00f6rdelar av nackdelar, inklusive de tv\u00e5 som n\u00e4mns ovan. Eftersom dessa arbetar med extremt h\u00f6ga tryck kommer de s\u00e5 sm\u00e5ningom att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r de g\u00f6r det kommer din bil att ge fel t\u00e4ndning, g\u00e5 d\u00e5ligt p\u00e5 tomg\u00e5ng, ha underm\u00e5lig acceleration, l\u00e4cka br\u00e4nsle och framkalla olika felkoder som de fr\u00e5n P0300-familjen. Kolbildning kan ocks\u00e5 f\u00f6rekomma i dessa motorer, vilket \u00e4r anledningen till att du m\u00e5ste byta ut dessa injektorer och eventuellt till och med valn\u00f6tsstr\u00e5la motorns inre delar f\u00f6r att rensa bort alla kolavlagringar.<\/p>\n\n\n\n

Problem med vattenpumpen<\/h2>\n\n\n\n

Vattenpumpen har till uppgift att trycka kylv\u00e4tskan genom motorn f\u00f6r att h\u00e5lla temperaturen p\u00e5 avst\u00e5nd. Problemet med 2.0 TSI \u00e4r att vattenpumpens h\u00f6lje \u00e4r tillverkat av plast som \u00e4r k\u00e4nsligt f\u00f6r slitage, s\u00e4rskilt eftersom det \u00e4r placerat n\u00e4ra varma motorkomponenter. H\u00f6gt tryck, v\u00e4rme och plast \u00e4r av uppenbara sk\u00e4l ingen bra kombination.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r detta h\u00e4nder kommer din bil d\u00e4rf\u00f6r troligen att uppvisa h\u00f6g motortemperatur. N\u00e4r detta sker \u00e4r det b\u00e4st att inte k\u00f6ra bilen och inspektera vattenpumpen s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. Detta problem \u00e4r ofta f\u00f6rknippat med felkoden P2181.<\/p>\n\n\n\n

Problem med t\u00e4ndspolen<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4ndspolarna \u00e4r utformade f\u00f6r att h\u00e4mta elektrisk energi fr\u00e5n batteriet och skicka den till t\u00e4ndstiftet som sedan inleder f\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen. Om en av dessa tre \u00e4r felaktig kommer din bil sannolikt att d\u00f6 grovt, kommer att ge fel t\u00e4ndning eller inte kunna starta alls. N\u00e4r detta h\u00e4nder m\u00e5ste dina t\u00e4ndspolar och dina t\u00e4ndstift inspekteras tillsammans.<\/p>\n\n\n\n

Oftast beror det p\u00e5 felaktiga t\u00e4ndspolar. Det \u00e4r b\u00e4st att byta ut alla fyra t\u00e4ndspolarna samtidigt, men m\u00e5nga VW-specialister h\u00e4vdar att det \u00e4r b\u00e4st att byta ut alla t\u00e4ndstift n\u00e4r du byter ut alla t\u00e4ndspolar.<\/p>\n\n\n\n

Problem med tidningskedjan<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan brukade vara det allvarligaste problemet med \u00e4ldre VAG-motorer. Tack och lov \u00e4r de nyare b\u00e4ttre, men de \u00e4r fortfarande inte helt fria fr\u00e5n dessa problem. Problemet h\u00e4r \u00e4r att kedjesp\u00e4nnaren kan bli spr\u00f6d med tiden eller g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r kedjan att f\u00f6rlora sp\u00e4nningen. Detta kan skada motorns inre delar ganska allvarligt.<\/p>\n\n\n\n

Det vanligaste symtomet p\u00e5 detta problem \u00e4r att motorn skramlar eller att metall skaver i oljan. Om du st\u00f6ter p\u00e5 dessa, se till att inspektera sp\u00e4nnaren och kedjan omedelbart. Om du inte l\u00f6ser detta i ett tidigt skede \u00e4r det troligt att din motor d\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Problem med PVC-systemet<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avsluta listan m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med PVC-systemet. Systemet f\u00f6r positiv vevhusventilation har till uppgift att \u00e5tercirkulera motorgaser f\u00f6r att skapa mer kraft och minska bilens koldioxidavtryck. PVC-systemet kan dock bli igensatt och skicka tillbaka dessa gaser till motorn, vilket \u00e4r ett problem.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga symtom \u00e4r bland annat grov tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, felkoder f\u00f6r felaktiga t\u00e4ndningar, visslande ljud fr\u00e5n insuget och oljel\u00e4ckage. Se till att byta ut PVC-systemet n\u00e4r du st\u00f6ter p\u00e5 n\u00e5got\/n\u00e5gra av dessa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW 2.0 TSI en bra motor?<\/h3>\n\n\n\n

2.0 TSI \u00e4r utan tvekan en av de b\u00e4sta 4-cylindriga bensinmotorer som VW n\u00e5gonsin tillverkat. Visst finns det en hel del kontroverser kring den h\u00e4r motorn eftersom m\u00e5nga anser att den \u00e4r ganska op\u00e5litlig och lite f\u00f6r lantlig. Men om motorn underh\u00e5lls ordentligt och om du inte missbrukar den kommer den att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW TSI b\u00e4ttre \u00e4n VW TDI?<\/h4>\n\n\n\n

Motorfamiljen VW TSI representerar bensindrivna VW-motorer medan VW TDI representerar VW-dieselmotorer. I genomsnitt \u00e4r VW TSI-motorerna mer sofistikerade, ger fler h\u00e4stkrafter, \u00e4r lite t\u00f6rstigare och f\u00f6rorenar mindre.<\/p>\n\n\n\n

TDI-motorer har h\u00f6gre vridmoment, tenderar att vara mer v\u00e4rdefulla i bland annat Europa och l\u00e5ter lite traktorliknande, vilket inte gynnas av dem som vill ha lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest kraftfulla VW 2.0 TSI-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla 2.0 TSI-motorn finns i Audi A4 och Golf R d\u00e4r den har en maximal effekt p\u00e5 315 hk och ett vridmoment p\u00e5 310 lb-ft. Dessa siffror \u00e4r extremt fruktiga f\u00f6r en 4-cylindrig motor p\u00e5 2,0 liter. Enheten i Golf R g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r den att n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 l\u00f6jliga 3,7 sekunder, vilket \u00e4r samma tid som du f\u00e5r med den 5,2L dubbelturboladdade 5,2L-motorn med 715hk Aston Martin DBS Superleggera.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagens EA888-motorfamilj \u00e4r vad de flesta kallar den b\u00e4sta bensinmotorn f\u00f6r VW-pendlare som du kan k\u00f6pa. 2.0L TSI \u00e4r troligen den b\u00e4sta av dem alla eftersom den erbjuder mycket kraft,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6074,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6086"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6086"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6086\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6087,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6086\/revisions\/6087"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6086"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6086"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6086"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}