{"id":6084,"date":"2023-01-23T14:28:34","date_gmt":"2023-01-23T14:28:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6084"},"modified":"2023-01-23T14:28:36","modified_gmt":"2023-01-23T14:28:36","slug":"problem-med-vw-1-8-tsi-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-vw-1-8-tsi-motorn\/","title":{"rendered":"Problem med VW 1.8 TSI-motorn"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4r det g\u00e4ller VW:s fyrcylindriga bensinmotorer \u00e4r den fyrcylindriga direktinsprutningsmotorn p\u00e5 1,8 liter kunglig. Denna motor kom f\u00f6rst ut 2007, men den f\u00f6ljdes senare av den andra generationen 1.8L TSI som kom ut 2008 medan den tredje generationen 1.8 TSI kom ut 2011. Dessa senare iterationer var fr\u00e4mst inriktade p\u00e5 att l\u00f6sa problem, men de kom ocks\u00e5 med v\u00e4rdiga uppgraderingar av effekt och effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn erbjuder mellan 120 hk och 180 hk och 170 lb-ft och 240 lb-ft i vridmoment. Den anv\u00e4nds vanligen i VW-, Audi-, Seat- och Skodamodeller. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista alla vanliga problem med VW 1.8 TSI-motorn och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste se upp f\u00f6r n\u00e4r du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en av dessa.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med inkluderar dessa problem problem med oljet\u00f6mning, vilket sannolikt \u00e4r det st\u00f6rsta klagom\u00e5let med de tv\u00e5 f\u00f6rsta generationerna. Vattenpumpen \u00e4r ben\u00e4gen att g\u00e5 s\u00f6nder, s\u00e4rskilt med EA888-motorfamiljen. T\u00e4ndspolar \u00e4r n\u00e5got av ett standardproblem p\u00e5 olika VW-motorer medan problem med \u00f6verhettning\/termostat ocks\u00e5 \u00e4r relativt vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Sist men inte minst m\u00e5ste vi n\u00e4mna timingproblem som inte \u00e4r lika vanliga som tidigare, men som \u00e4r s\u00e5 farliga att de ocks\u00e5 m\u00e5ste n\u00e4mnas. Allt som allt, om du vill ha en s\u00e5dan, se till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet och unders\u00f6ka motorn noggrant.<\/p>\n\n\n\n

Problem med oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

1,8L TSI har haft en mycket tuff tid med problem med oljedepression, s\u00e4rskilt 1,8L-enheten som utan tvekan \u00e4r den v\u00e4rsta av dem alla. Att g\u00e5 igenom enorma m\u00e4ngder olja \u00e4r ett dubbelt problem. F\u00f6r det f\u00f6rsta kommer detta att \u00f6ka dina underh\u00e5llskostnader, men det v\u00e4rre problemet \u00e4r att de som inte \u00e4r medvetna om detta l\u00e4tt kan st\u00e4llas inf\u00f6r enorma motorproblem.<\/p>\n\n\n\n

Kolvringarna \u00e4r de skyldiga till detta problem och m\u00e5ste bytas ut n\u00e4rhelst det beh\u00f6vs. Om du m\u00e4rker att stora m\u00e4ngder bl\u00e5 r\u00f6k kommer ut ur avgaserna beror det sannolikt p\u00e5 en defekt kolvring. En bra id\u00e9 vore att v\u00e4lja GEN 1 1.8L TSI-kolvar eftersom dessa tenderar att vara lite mer h\u00e5llbara i detta avseende.<\/p>\n\n\n\n

Vattenpumpfel<\/h2>\n\n\n\n

1,8L TSI-motorn drar nytta av ett kompressorhjul av plast, vilket \u00e4r huvudorsaken till att vattenpumpen kan g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e4stan var 20 000:e mil eller s\u00e5. Eftersom de flesta av de h\u00e4r motorerna skjuts mot 200 000 mil inneb\u00e4r det att du potentiellt kan beh\u00f6va byta ut vattenpumpen s\u00e5 mycket som 10 g\u00e5nger.<\/p>\n\n\n\n

Symtomen p\u00e5 dessa problem \u00e4r bland annat h\u00f6ga motorljud, h\u00f6g motortemperatur, en kontrollampa och eventuellt kylmedelsl\u00e4ckage. Det enda s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta problem \u00e4r att byta ut vattenpumpen, men vissa har sagt att du ocks\u00e5 kan byta ut kompressorhjulet av plast mot ett mer exakt hjul, vilket borde avlasta vattenpumpen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med t\u00e4ndspolen<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4ndspolar anv\u00e4nds f\u00f6r att omvandla energi fr\u00e5n batteriet till t\u00e4ndstiften som sedan kickstartar f\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen. Men om du m\u00e4rker att din 1.8 TSI inte vill starta, eller om den b\u00f6rjar f\u00e5 fel t\u00e4ndningar, kan det mycket v\u00e4l bero p\u00e5 problem med t\u00e4ndspolen. Det positiva \u00e4r att dessa inte’ g\u00e5r s\u00f6nder alltf\u00f6r ofta, men n\u00e4r de g\u00f6r det b\u00f6r du byta ut dem alla p\u00e5 en g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Ibland kan det vara lite sv\u00e5rt att ta reda p\u00e5 om problemen kommer fr\u00e5n t\u00e4ndstiften eller t\u00e4ndspolarna, vilket \u00e4r anledningen till att m\u00e5nga VW-specialister anser att det \u00e4r b\u00e4st att byta ut alla t\u00e4ndstift n\u00e4r du byter ut alla t\u00e4ndspolar. Du kan ofta uppt\u00e4cka dessa problem med modeller som VW UP eller VW Tiguan.<\/p>\n\n\n\n

Termostatproblem<\/h2>\n\n\n\n

Termostathuset p\u00e5 1.8 TSI \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att utveckla l\u00e4ckor som ibland kan spotta ut all kylv\u00e4tska vilket g\u00f6r att motorn blir extremt s\u00e5rbar f\u00f6r \u00f6verhettning. Om du m\u00e4rker att din motortemperatur \u00f6verskrider den optimala gr\u00e4nsen, se till att inspektera vattenpumpen och termostathuset eftersom dessa tv\u00e5 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att du ocks\u00e5 m\u00e5ste trycktesta hela kylsystemet f\u00f6r att lokalisera l\u00e4ckan och sedan \u00e5tg\u00e4rda den om m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Timing-problem<\/h2>\n\n\n\n

Utdragna tidningskedjor\/remmar \u00e4r ocks\u00e5 ett relativt vanligt problem med VW-motorer, s\u00e4rskilt \u00e4ldre motorer. Hur som helst \u00e4r nyare motorer ocks\u00e5 ben\u00e4gna att drabbas av timingproblem som kan l\u00f6sas proaktivt. Om du inte l\u00f6ser dessa i ett tidigt skede kommer de sannolikt att orsaka massiva motorskador.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem tenderar att intr\u00e4ffa ungef\u00e4r var 80 000:e mil n\u00e4r du kan f\u00e5 en kontrollampa, kedjan hoppar \u00f6ver, skramlar eller till och med sm\u00e5 metallsk\u00e4rvor i oljan. Se till att byta ut sp\u00e4nnaren och kedjan omedelbart f\u00f6r att minimera skadorna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW 1.8 TSI en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Trots sitt mindre bra rykte anser de flesta \u00e4gare att 1,8L TSI \u00e4r en riktigt bra motor eftersom den ger tillr\u00e4ckligt med kraft, samtidigt som den \u00e4r ganska effektiv och l\u00e4tt att leva med. Den andra generationen av 1,8L TSI \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset s\u00e4msta medan den tredje iterationen \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget kan vi dra slutsatsen att 1,8L kan vara en bra motor om den underh\u00e5lls ordentligt och om den inte missbrukas under sin livstid.<\/p>\n\n\n\n

Finns VW:s 1.8L TSI-motor fortfarande i produktion?<\/h4>\n\n\n\n

Den tredje generationen av 1.8L TSI-motorn tillverkas fortfarande, den andra generationen lades ned 2011 medan den f\u00f6rsta generationen lades ned n\u00e5gon g\u00e5ng 2008\/2009. 1.8L TSI kommer sannolikt att forts\u00e4tta sin livsl\u00e4ngd under de n\u00e4rmaste \u00e5ren d\u00e5 den kommer att ers\u00e4ttas av hybridversioner.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r oklart om 1,8L n\u00e5gonsin kommer att f\u00e5 hybridbehandling eftersom VW erbjuder den med den j\u00e4mf\u00f6relsevis mindre 1,4L Hybrid och 1,5L Hybrid och Mild Hybrid-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW 1.8L TSI en stark motor?<\/h4>\n\n\n\n

Med upp till 180 h\u00e4stkrafter \u00e4r 1.8L TSI mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r de flesta pendlingstill\u00e4mpningar, men den \u00e4r inte lika stark som sin storebror, 2.0L TSI, som \u00e4r en mycket kraftfullare motor. 1.8 \u00e4r inte gjord f\u00f6r racing eller prestandak\u00f6rning, vilket inneb\u00e4r att den inte allm\u00e4nt anses vara en stark motor, men vissa har trimmat den upp till 300 hk utan att motorn faller s\u00f6nder.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4r det g\u00e4ller VW:s fyrcylindriga bensinmotorer \u00e4r den fyrcylindriga direktinsprutningsmotorn p\u00e5 1,8 liter kunglig. Denna motor kom f\u00f6rst ut 2007, men den f\u00f6ljdes senare av den andra generationen 1.8L TSI<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6074,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6084"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6084"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6084\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6085,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6084\/revisions\/6085"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6084"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6084"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6084"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}