{"id":6082,"date":"2023-01-23T12:13:56","date_gmt":"2023-01-23T12:13:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6082"},"modified":"2023-01-23T12:13:59","modified_gmt":"2023-01-23T12:13:59","slug":"problem-med-vw-1-5-tsi-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-vw-1-5-tsi-motorn\/","title":{"rendered":"Problem med VW 1.5 TSI-motorn"},"content":{"rendered":"\n

VW 1.5TSI-motorn \u00e4r en del av VW EA211-motorerna som f\u00f6rst introducerades 2011. 1.5L TSI EVO kom ut 2016 och anv\u00e4nds fortfarande i m\u00e5nga VW-produkter. En 4-cylindrig direktinsprutningsmotor med turboladdare som kan ge mellan 128 och 150 hk och 147 lb-ft – 184 lb-ft i vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla vanliga VW 1.5 TSI-motorproblem och ber\u00e4tta hur du kan g\u00e5 tillv\u00e4ga f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dessa. Vi kommer f\u00f6rst att n\u00e4mna problemen med timing-systemet som inte \u00e4r lika allvarliga som de var med motorerna i EA111-serien, men de \u00e4r fortfarande f\u00f6rknippade med EA211-generationen.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r bland annat \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, s\u00e5 mycket att bilen l\u00e4tt kan beh\u00f6va upp till en liter olja var 1000:e mil eller s\u00e5. M\u00e5nga VW-motorer, inklusive den h\u00e4r, \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att beh\u00f6va mycket tid innan de n\u00e5r sin optimala temperatur, vilket kan orsaka allvarliga problem om man inte \u00e4r medveten om det.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med ventilstyrningen som \u00e4r b\u00e5de komplexa och ibland sv\u00e5ra att f\u00f6rst\u00e5. Om du vill att din 1,5 TSI ska h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt ska du se till att underh\u00e5lla den s\u00e5 bra som m\u00f6jligt. Om du k\u00f6per den h\u00e4r motorn begagnad b\u00f6r du g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet f\u00f6r att helt f\u00f6rst\u00e5 motorns tillst\u00e5nd.<\/p>\n\n\n\n

Problem med tidssteget<\/h2>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med ska vi f\u00f6rst n\u00e4mna timingproblem som inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r s\u00e5 vanliga p\u00e5 de nyare EA211-eran av motorer men som \u00e4r s\u00e5 allvarliga att de \u00e4nd\u00e5 m\u00e5ste n\u00e4mnas. Detta inneb\u00e4r att endast ett f\u00e5tal av dessa motorer sannolikt kommer att p\u00e5verkas av dessa problem. Om du samtidigt \u00e4r medveten om dessa och kan agera proaktivt kan du kanske undvika denna kula.<\/p>\n\n\n\n

Kedjan f\u00f6rbinder kamaxeln med motorn vilket inneb\u00e4r att den reglerar motorns timing. Om sp\u00e4nnaren som h\u00e5ller kedjan p\u00e5 plats b\u00f6rjar slitas av kommer kedjan att b\u00f6rja skramla mer och mer tills den eventuellt g\u00e5r s\u00f6nder och f\u00f6rst\u00f6r motorn helt och h\u00e5llet. Om du h\u00f6r att motorn skramlar vid tomg\u00e5ng, se till att inspektera dessa omedelbart.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Ett annat relativt vanligt problem med olika VAG-motorer \u00e4r \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning. Dessa beror oftast p\u00e5 bristande precision eller l\u00e4ckor som sker p\u00e5 din turboladdare, kolvringar och ventilguider. De tv\u00e5 f\u00f6rsta kan uppt\u00e4ckas relativt enkelt om din bil b\u00f6rjar avge bl\u00e5 r\u00f6k, s\u00e4rskilt vid kraftigare acceleration.<\/p>\n\n\n\n

Problem med ventilguiderna \u00e4r vanligtvis f\u00f6rknippade med \u00f6verdriven br\u00e4nslelukt runt bilen medan den tunas. Om allt detta \u00e4r okej, men motorn fortfarande dricker alldeles f\u00f6r mycket olja, \u00e4r det enda du faktiskt kan g\u00f6ra f\u00f6r att l\u00f6sa problemet att f\u00f6rkorta dina oljep\u00e5fyllningsscheman.<\/p>\n\n\n\n

Motorn beh\u00f6ver alldeles f\u00f6r mycket tid f\u00f6r att v\u00e4rmas upp<\/h2>\n\n\n\n

Alla motorer \u00e4r konstruerade f\u00f6r att fungera optimalt inom ett visst temperaturintervall, vilket inneb\u00e4r att n\u00e4r dessa temperaturer uppn\u00e5s kommer motorn att vara p\u00e5 sin mest effektiva niv\u00e5 med l\u00e4gst chans att uppvisa ett accelererande slitage. 1.5 TSI \u00e4r dock n\u00e5got \u00f6k\u00e4nd f\u00f6r att ta alldeles f\u00f6r l\u00e5ng tid p\u00e5 sig att v\u00e4rmas upp, vilket kan orsaka ytterligare problem p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Detta beror tyv\u00e4rr p\u00e5 hur motorn \u00e4r konstruerad. Drivkraften \u00e4r s\u00e5 liten att det inte skapas alltf\u00f6r mycket v\u00e4rme n\u00e4r motorn \u00e4r ig\u00e5ng. F\u00f6rst\u00e5eligt nog kan detta problem helt enkelt inte undvikas, vilket \u00e4r anledningen till att du b\u00f6r v\u00e4nta tills motorn v\u00e4rms upp ordentligt innan du kan pressa den i n\u00e5gon grad.<\/p>\n\n\n\n

Problem med ventilstyrning (AVT-fel)<\/h2>\n\n\n\n

AVT-systemet \u00e4r utformat f\u00f6r att styra bilens ventilstyrning vilket bidrar till b\u00e4ttre effektivitet och driver upp effekten. Men eftersom systemet \u00e4r s\u00e5 komplext till sin natur kan motorerna som kontrollerar kamhjulets tidsintervall bli oj\u00e4mna eller oregelbundna och d\u00e4rmed skapa fler problem i st\u00e4llet f\u00f6r att l\u00f6sa dem. Detta system styrs direkt av bilens ECU vilket inneb\u00e4r att ECU-problem ocks\u00e5 kan orsaka AVT-problem.<\/p>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att d\u00e5lig oljekvalitet sannolikt \u00e4r det som orsakar detta problem i de flesta motorer, s\u00e5 se till att alltid anv\u00e4nda r\u00e4tt olja. Dessa kan leda till att bilen inte kommer ig\u00e5ng eller till och med till oregelbunden tomg\u00e5ngsk\u00f6rning. N\u00e4r systemet b\u00f6rjar bli mer och mer oregelbundet kan det ocks\u00e5 orsaka problem med t\u00e4ndsystemet, ECU:n och eventuellt bilens br\u00e4nslesystem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW 1.5 TSI en bra motor?<\/h3>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta iterationen av 1,5L TSI var en hygglig motor n\u00e4r den kom ut och det finns inga sk\u00e4l att tro att den \u00e4r annorlunda nuf\u00f6rtiden. Om den underh\u00e5lls ordentligt kommer den att kunna h\u00e5lla lika l\u00e4nge som bilen vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra. 1,5L EVO \u00e4r den f\u00f6rb\u00e4ttrade versionen som ger mer kraft, b\u00e4ttre effektivitet och ett mycket b\u00e4ttre koldioxidavtryck.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga anser att den h\u00e4r motorn \u00e4r den viktigaste i den massproducerade VW bensinmotorpaletten, vilket inte alls \u00e4r n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom det \u00e4r en effektiv, stark och sofistikerad motor.<\/p>\n\n\n\n

Vilken olja anv\u00e4nder VW 1.5 TSI-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt VW:s rekommendation ska 1.5 TSI-motorn endast ha en helsyntetisk 5W-30-olja. Du b\u00f6r ocks\u00e5 skaffa dessa fr\u00e5n v\u00e4lrenommerade VW-partners som Shell, Castrol eller till och med OEM VW Oil. Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad VW med en 1,5 TSI-motor, se till att kontrollera om servicehistoriken visar korrekt oljeanv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

Om inte kan du f\u00f6rmodligen pruta p\u00e5 priset eftersom detta potentiellt kan bli ett problem l\u00e4ngre fram. Om det verkligen \u00e4r fallet b\u00f6r motorn inspekteras fullst\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

L\u00f6ste VW problemen med 1,5L TSI-motorn \u00e5r 2023?<\/h4>\n\n\n\n

I m\u00e5nga onlineforum st\u00e5r det att de flesta av dessa problem antingen har hanterats eller aldrig kommer att hanteras av VW. Att motorn beh\u00f6ver mycket tid p\u00e5 sig f\u00f6r att v\u00e4rmas upp \u00e4r n\u00e5got som du m\u00e5ste vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 under bilens livsl\u00e4ngd medan problem med oljef\u00f6rbrukning kan l\u00f6sas proaktivt med exemplar med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

VW 1.5TSI-motorn \u00e4r en del av VW EA211-motorerna som f\u00f6rst introducerades 2011. 1.5L TSI EVO kom ut 2016 och anv\u00e4nds fortfarande i m\u00e5nga VW-produkter. En 4-cylindrig direktinsprutningsmotor med turboladdare som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6074,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6082"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6082"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6082\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6083,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6082\/revisions\/6083"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6082"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6082"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6082"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}