{"id":6080,"date":"2023-01-23T12:00:56","date_gmt":"2023-01-23T12:00:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6080"},"modified":"2023-01-23T12:00:59","modified_gmt":"2023-01-23T12:00:59","slug":"problem-med-vw-1-4-tsi-motorn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-vw-1-4-tsi-motorn\/","title":{"rendered":"Problem med VW 1.4 TSI-motorn"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Auto Group (VAG) \u00e4r ett av de st\u00f6rsta aktiebolagen inom bilindustrin, eftersom VAG-gruppen \u00e4ger varum\u00e4rken som Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Bugatti och Cupra. Med ett s\u00e5dant brett utbud av fantastiska bilm\u00e4rken \u00e4r VW verkligen ett kraftpaket n\u00e4r det g\u00e4ller att tillverka imponerande motorer.<\/p>\n\n\n\n

1,4L TSI \u00e4r troligen inte den som kommer att komma i \u00e5tanke n\u00e4r vi t\u00e4nker p\u00e5 de b\u00e4sta VW-motorerna i modern tid, men ingen kan f\u00f6rneka att 1,4L TSI \u00e4r grundbulten i dagens VW-motorer. Den ger mer \u00e4n 140 hk i vissa iterationer och \u00e4r dessutom otroligt effektiv. 1.4 TSI debuterade redan 2006 och har sedan dess anv\u00e4nts i m\u00e5nga VW-, Audi-, Skoda-, Cupra- och Seat-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Allt \u00e4r dock inte ljust med 1.4L TSI eftersom det finns en del problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Vissa av VW 1.4 TSI-motorproblemen \u00e4r allvarliga och kr\u00e4ver professionell hj\u00e4lp. Dessa inkluderar \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, fel p\u00e5 t\u00e4ndspolen, problem med tandremmen, problem med turboladdare och kolbildning.<\/p>\n\n\n\n

En del av dessa kan l\u00f6sas proaktivt genom tidigt och korrekt underh\u00e5ll, men andra \u00e4r mycket mer envisa \u00e4n s\u00e5. Vi kommer nu att lista dessa individuellt och ber\u00e4tta allt du beh\u00f6ver veta om dem. Detta kommer att ge dig en bred f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig med 1,4L TSI.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning \u00e4r ett ganska stort problem med \u00e4ldre VW-motorer, fr\u00e4mst EA111-generationen medan EA211-generationen \u00e4r b\u00e4ttre, men inte fri fr\u00e5n problem med oljef\u00f6rbrukning. Det \u00e4r h\u00e4r som 1,4L TSI h\u00f6r hemma. Det s\u00e4gs att 1,4L TSI kan f\u00f6rbruka mer \u00e4n en liter olja varje 1 000 miles vilket inneb\u00e4r att de som inte \u00e4r k\u00e4nsliga med sina oljebyten kan sluta med defekta motorinterna.<\/p>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r det enda s\u00e4ttet hur man faktiskt kan hantera detta att helt enkelt poppa upp oljan n\u00e4r det beh\u00f6vs. Detta inneb\u00e4r att du b\u00f6r f\u00f6rkorta dina oljebytesintervall, s\u00e4rskilt om du \u00e4ger en 1,4L TSI med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 t\u00e4ndspolen<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga turboladdade motorer \u00e4r ben\u00e4gna att drabbas av problem med t\u00e4ndspolar och t\u00e4ndstift, och 1,4L TSI \u00e4r inte annorlunda. Spolarna har till uppgift att tillhandah\u00e5lla sp\u00e4nning fr\u00e5n batteriet som i sin tur t\u00e4nder gnistan. Det \u00e4r detta som s\u00e4tter ig\u00e5ng f\u00f6rbr\u00e4nningsprocessen vilket inneb\u00e4r att felcottar \u00e4r de symtom som du b\u00f6r h\u00e5lla utkik efter.<\/p>\n\n\n\n

Om en t\u00e4ndspole g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r det l\u00e4mpligt att byta ut dem alla tillsammans eftersom det kommer att s\u00e4kerst\u00e4lla att din n\u00e4sta sats h\u00e5ller en st\u00f6rre del av 80 000-100 000 miles. Dessa \u00e4r ocks\u00e5 vanligtvis underst\u00f6dda av felkoder. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det inte troligt att dessa g\u00e5r s\u00f6nder flera g\u00e5nger under bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Problem med tandremmen<\/h2>\n\n\n\n

Problem med tandremmen \u00e4r n\u00e5gra av de v\u00e4rsta problem du kan st\u00f6ta p\u00e5 eftersom de har f\u00f6r vana att f\u00f6rst\u00f6ra kolvarna. Sp\u00e4nnbanden p\u00e5 dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rlora sp\u00e4nningen och b\u00f6rjar d\u00e4rf\u00f6r sl\u00e5 runt och kan l\u00e4tt skada motorns inre delar. Tack och lov \u00e4r problemet h\u00e4r inte lika vanligt som det var med tidigare EA111-motorer som anv\u00e4nde en kedja, men det \u00e4r verkligen farligt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste symptomen p\u00e5 problem med tandremmen \u00e4r d\u00e5lig prestanda, motorskrammel vid tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, en l\u00f6s rem, motorskrammel och eventuellt metallsk\u00e4rvor i oljan. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta m\u00e5ste du vanligtvis byta ut b\u00e5de sp\u00e4nnaren och remmen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med turboladdare<\/h2>\n\n\n\n

De tv\u00e5 vanligaste problemen med turboladdaren p\u00e5 1,4 TSI \u00e4r att turboladdarens wastegate fastnar\/rattlar. Wastegaten \u00e4r en komponent som har till uppgift att reglera motorns laddtryck. Den kontrollerar turbinens hastighet, vilket hj\u00e4lper till att \u00f6ka effekten optimalt och h\u00e5ller systemet i schack n\u00e4r det g\u00e4ller \u00f6verhettning.<\/p>\n\n\n\n

Dessa ventiler kan antingen \u00f6ppnas eller st\u00e4ngas, och problemet h\u00e4r \u00e4r n\u00e4r de misslyckas med att \u00f6ppna\/st\u00e4nga n\u00e4r det beh\u00f6vs. Om din br\u00e4nsleeffektivitet b\u00f6rjar bli lidande eller om motorn b\u00f6rjar fladdra \u00e4r det b\u00e4st att inspektera ventilen och byta ut\/reparera den.<\/p>\n\n\n\n

Kolbildning<\/h2>\n\n\n\n

Koluppbyggnad \u00e4r ett inneboende problem med alla motorer med direktinsprutning, vilket inneb\u00e4r att andra m\u00e4rken som Ford t.ex. Det finns olika nackdelar och f\u00f6rdelar med motorer med direktinsprutning, men det verkar som om majoriteten av biltillverkarna numera anser att f\u00f6rdelarna \u00f6verv\u00e4ger nackdelarna.<\/p>\n\n\n\n

Kolbildning uppst\u00e5r n\u00e4r kol l\u00e4gger sig p\u00e5 motorns inre delar och kan s\u00e5 sm\u00e5ningom belasta motorn s\u00e5 mycket att den till och med kan g\u00e5 s\u00f6nder. Som tur \u00e4r h\u00e4nder detta bara en eller tv\u00e5 g\u00e5nger under motorns livsl\u00e4ngd. F\u00f6r att f\u00f6rebygga\/l\u00f6sa detta problem m\u00e5ste du reng\u00f6ra motorns inre delar med en process som kallas valn\u00f6tsstr\u00e5lning.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW 1.4 TSI en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

VW TSI 1,4 liter \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra motorerna som VW tillverkar, vilket inneb\u00e4r att ett stort antal av alla VW-modeller anv\u00e4nder just denna motor. Den erbjuds i ett par olika inst\u00e4llningsniv\u00e5er beroende p\u00e5 dina preferenser f\u00f6r effekt och effektivitet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r den h\u00e4r motorn ocks\u00e5 tyst och ganska sofistikerad vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4cklig f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Det kanske inte \u00e4r en sp\u00e4nnande motor, men det \u00e4r designat s\u00e5 eftersom VW erbjuder sin kraftfullare 2.0L TSI som finns i Golf GTI, Golf R och n\u00e5gra Audi Sport-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Hur effektiv \u00e4r VW:s 1.4 TSI-motor?<\/h4>\n\n\n\n

1.4L TSI-motorn erbjuds i n\u00e5gra olika varianter. Den minst kraftfulla \u00e4r varianten med 85 hk som du hittar i exempelvis en VW Polo. Denna motor kan ge 38MPG US medan den kraftfullare 125hp-varianten kan ge 35MPG.<\/p>\n\n\n\n

VW Sirocco anv\u00e4nder en 1,4L 160hp motor som kan ge 25MPG, vilket \u00e4r en hygglig siffra. Hybridversioner av 1,4L-motorn, som den som finns i Seat Leon 1.4TSI e-Hybrid, kan ge cirka 168 MPG kombinerat.<\/p>\n\n\n\n

Kommer VW att upph\u00f6ra med 1.4L TSI?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r oklart om VW kommer att upph\u00f6ra helt med 1,4L-bilen eller inte, men vad som \u00e4r s\u00e4kert \u00e4r att VW fr\u00e4mst tittar p\u00e5 elektrifiering och hybridisering av hela sitt sortiment. Detta inneb\u00e4r att 1.4L hybrid TSI-modellen s\u00e4kerligen kommer att h\u00e5lla mycket l\u00e4ngre och att de kraftfullare icke-hybrida 1.4L TSI-modellerna kommer att vara de f\u00f6rsta som hamnar p\u00e5 hugget.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Auto Group (VAG) \u00e4r ett av de st\u00f6rsta aktiebolagen inom bilindustrin, eftersom VAG-gruppen \u00e4ger varum\u00e4rken som Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Bugatti och Cupra. Med ett s\u00e5dant<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6074,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6080"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6080"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6080\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6081,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6080\/revisions\/6081"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6080"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6080"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6080"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}