{"id":6078,"date":"2023-01-23T11:51:33","date_gmt":"2023-01-23T11:51:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6078"},"modified":"2023-01-23T11:51:36","modified_gmt":"2023-01-23T11:51:36","slug":"problem-med-vaxelladan-i-vw-arteon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-vaxelladan-i-vw-arteon\/","title":{"rendered":"Problem med v\u00e4xell\u00e5dan i VW Arteon"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Arteon \u00e4r en snyggare, ungdomligare och sportigare version av den utg\u00e5ende Volkswagen Passat och \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande den b\u00e4sta sedanen som VW tillverkar. VW Arteon f\u00f6ljer i fotsp\u00e5ren av den nedlagda VW CC som tog Passat och gjorde den mer intressant. Denna trend kan ses i hela bilindustrin med Audi A6\/A7, BMW 5\/6-serien och Mercedes E\/CLS-Klass.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om vi skulle kunna spendera en hyfsad tid p\u00e5 att prata om 4-d\u00f6rrars kup\u00e9er, kommer vi faktiskt att fokusera p\u00e5 VW Arteons v\u00e4xell\u00e5dsproblem som ibland kan g\u00f6ra det irrelevant om bilen ser bra ut eller inte. VW Arteon anv\u00e4nder den v\u00e4lbekanta DSG-v\u00e4xell\u00e5dan med dubbelkoppling som du brukar hitta p\u00e5 de flesta VW-modeller nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta problemet som vi kommer att n\u00e4mna \u00e4r att DSG-l\u00e5dan v\u00e4grar att l\u00e4gga in backv\u00e4xel\/6:e v\u00e4xeln helt och h\u00e5llet. Andra \u00e4r problem med kopplingen, mekatroniska problem eller n\u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan blir lat\/h\u00e5rd att v\u00e4xla. Det \u00e4r viktigt att komma ih\u00e5g att en v\u00e4l underh\u00e5llen DSG kan h\u00e5lla l\u00e4nge, men om du inte underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt kommer den att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad Arteon b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r se till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet, eftersom det sannolikt kommer att ber\u00e4tta om v\u00e4xell\u00e5dans skick.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4xell\u00e5dan v\u00e4grar att l\u00e4gga in backv\u00e4xel\/6:e v\u00e4xeln<\/h2>\n\n\n\n

De flesta automatiska v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r inte fr\u00e4mmande f\u00f6r v\u00e4xlingsproblem eftersom dessa har varit vanliga med automatiska v\u00e4xell\u00e5dor i \u00e5rtionden. Problemet \u00e4r att orsakerna till att de intr\u00e4ffar tenderar att vara olika. Med VW DSG-v\u00e4xell\u00e5dan beror de fr\u00e4msta orsakerna till att v\u00e4xell\u00e5dan v\u00e4grar att l\u00e4gga in backv\u00e4xeln eller den sj\u00e4tte v\u00e4xeln p\u00e5 problem med backv\u00e4xelv\u00e4ljaren eller reglaget\/gaffeln.<\/p>\n\n\n\n

Symptomen \u00e4r bland annat slipande ljud n\u00e4r man f\u00f6rs\u00f6ker koppla in backv\u00e4xeln eller felkoder som visar 06293 eller 01851. F\u00f6r att l\u00f6sa dessa m\u00e5ste du demontera v\u00e4xell\u00e5dan och byta ut antingen lagret eller gaffeln. Vissa har sagt att dessa problem kan orsakas av att sm\u00e5 metallbitar fastnar i v\u00e4xelv\u00e4ljaren, om s\u00e5 \u00e4r fallet kommer du l\u00e4tt att kunna l\u00f6sa det n\u00e4r du \u00f6ppnar v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Kopplingsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Kopplingen \u00e4r den centrala punkten i alla v\u00e4xell\u00e5dor, vilket inneb\u00e4r att en felaktig koppling inneb\u00e4r en felaktig v\u00e4xell\u00e5da. DSG-kopplingen \u00e4r uppbyggd av tv\u00e5 designskivor som \u00e4r sammanl\u00e4nkade av en enda enhet. DSG-enheter \u00e4r ofta \u00f6k\u00e4nda f\u00f6r att vara lite ryckiga i stop-and-go-trafik, vilket \u00e4r det som vanligtvis belastar kopplingen ytterligare.<\/p>\n\n\n\n

Kopplingarna kan ocks\u00e5 glida och k\u00e4mpa f\u00f6r att beh\u00e5lla greppet vilket leder till effektf\u00f6rlust. De v\u00e4rsta DSG-kopplingsproblemen \u00e4r f\u00f6rknippade med att systemet upplever en h\u00f6gljudd sm\u00e4ll och st\u00e4nger av motorn. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dessa m\u00e5ste du oftast byta ut kopplingarna mot helt nya eftersom det \u00e4r det mest p\u00e5litliga s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta l\u00e5ngsiktigt.<\/p>\n\n\n\n

Mekatroniska problem<\/h2>\n\n\n\n

De tv\u00e5 tidigare problemen med VW Arteons v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r vanliga, men mekatroniska problem kan ofta ta hem kakan som de vanligaste DSG-problemen man kan st\u00f6ta p\u00e5. Dessa inkluderar l\u00e4ckor i transmissionen som sannolikt kommer att kr\u00e4va en fullst\u00e4ndig ombyggnad eller byte av mekatroniken. Transmissionsstyrenheten kan ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder och kommer ocks\u00e5 att beh\u00f6va bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5gtrycksl\u00e4ckor \u00e4r lika vanliga som h\u00f6gtrycksl\u00e4ckor, vilka b\u00e5da verkligen \u00e4r ett problem. Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att n\u00e4rma sig att \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet \u00e4r att skanna bilens ECU f\u00f6r eventuella felkoder innan man tar bort v\u00e4xell\u00e5dan eftersom det finns m\u00e5nga t\u00e4nkbara bovar f\u00f6r det h\u00e4r problemet.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r tr\u00f6g och sv\u00e5r att v\u00e4xla<\/h2>\n\n\n\n

Den sista gruppen av problem som vi kommer att n\u00e4mna \u00e4r relaterade till hur en grov DSG-enhet tenderar att fungera. Problem som att den \u00e4r ryckig vid trepunktsv\u00e4ngar eller vid k\u00f6rning i stop-and-go-trafik \u00e4r vanliga med Arteon och det \u00e4r ocks\u00e5 problem n\u00e4r transmissionen \u00e4r riktigt sv\u00e5r att v\u00e4xla.<\/p>\n\n\n\n

Slitna kopplingspaket \u00e4r sannolikt orsaken till att bilen \u00e4r ryckig medan intermittent DSG-l\u00f6shet oftast \u00e4r en normal f\u00f6reteelse. Men om dessa problem kvarst\u00e5r b\u00f6r du se till att inspektera v\u00e4tskeniv\u00e5erna eller solenoidens tillst\u00e5nd eftersom f\u00f6rorening av transmissionsoljan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att orsaka dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW DSG en bra v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagens DSG-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r en av de b\u00e4sta pendlingsv\u00e4xlar du kan f\u00e5 p\u00e5 en modern bil. DSG \u00e4r vanligtvis riktigt snabb att reagera, effektiv och konsekvent i hela bilens varvtalsomr\u00e5de. Det \u00e4r en v\u00e4xell\u00e5da som anv\u00e4nds p\u00e5 ett stort antal VAG-produkter som inkluderar VW, Audi, Seat, Skoda och olika andra m\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

De d\u00e5liga sakerna \u00e4r sannolikt att v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att vara inneboende ryckig vid man\u00f6vrering i l\u00e5ga hastigheter och att den ibland kan k\u00e4nnas lite lat n\u00e4r man kopplar in kick down. De goda sakerna med DSG \u00e4r att det \u00e4r en ganska robust enhet f\u00f6r en DCT och att den \u00e4r snabb att v\u00e4xla och bidrar till bilens totala effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Arteon en bra bil?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Arteon \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den kombinerar det praktiska och anv\u00e4ndbara hos en VW Passat med ett paket som \u00e4r mycket mer lockande p\u00e5 flera s\u00e4tt \u00e4n ett. Den erbjuder relativt potenta och sofistikerade motorer medan den \u00f6vergripande designen \u00e4r fantastisk b\u00e5de inifr\u00e5n och ut.<\/p>\n\n\n\n

Den kanske inte k\u00e4nns lika sportig som den ser ut, men VW gjorde det med flit eftersom man vet att de flesta som k\u00f6per VW Arteon vill ha en f\u00f6ljsam, bekv\u00e4m och behaglig k\u00f6rupplevelse. Om du vill veta mer om varf\u00f6r Arteon \u00e4r en s\u00e5 bra bil kan du klicka h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Arteon p\u00e5litlig?<\/h3>\n\n\n\n

VW Arteon \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil eftersom den lyckas bli \u00e4nnu b\u00e4ttre med den senaste faceliftade modellen. Trots detta lider Arteon av n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problem som kan p\u00e5verka din totala \u00e4garupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Men om du tar v\u00e4l hand om Arteon och g\u00f6r alla service- och underh\u00e5llsn\u00f6dv\u00e4ndigheter n\u00e4r det \u00e4r t\u00e4nkt finns det ingen anledning till att Arteon inte skulle kunna h\u00e5lla en hyfsad tid.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Arteon \u00e4r en snyggare, ungdomligare och sportigare version av den utg\u00e5ende Volkswagen Passat och \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande den b\u00e4sta sedanen som VW tillverkar. VW Arteon f\u00f6ljer i fotsp\u00e5ren av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4075,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6078"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6078"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6078\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6079,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6078\/revisions\/6079"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4075"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6078"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6078"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6078"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}