{"id":6059,"date":"2023-01-17T15:18:30","date_gmt":"2023-01-17T15:18:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6059"},"modified":"2023-01-17T15:18:33","modified_gmt":"2023-01-17T15:18:33","slug":"problem-med-peugeot-1-5-bluehdi-130","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-peugeot-1-5-bluehdi-130\/","title":{"rendered":"Problem med Peugeot 1.5 BlueHDI 130"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 1.5L BlueHDI 130 \u00e4r en 1.5L fyrcylindrig motor med 130 hk och 300 Nm vridmoment. Den anv\u00e4nds i en m\u00e4ngd olika Peugeot dieselmodeller, men det verkar som om alla dieselmodeller fr\u00e5n Peugeot kommer att upph\u00f6ra med produktionen fr\u00e5n och med 2023. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista alla Peugeot 1.5 BlueHDI 130-problem och ber\u00e4tta vad du ska h\u00e5lla utkik efter.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med \u00e4r 1,5L HDI k\u00e4nd f\u00f6r att f\u00e5 problem med DPF (Dieselpartikelfilter) vilket \u00e4r en k\u00e4nd \u00f6m punkt f\u00f6r m\u00e5nga dieselmotorer. M\u00e5nga HDI-motorer tenderar ocks\u00e5 att drabbas av AdBlue-problem som kan p\u00e5verka bilens elektriska system och utsl\u00e4ppssystem.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat ganska allvarligt problem \u00e4r ett problem med kedjan som kan leda till att hela motorn g\u00e5r s\u00f6nder om den inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid. Tack och lov \u00e4r detta problem inte s\u00e5 vanligt, men om det intr\u00e4ffar leder det till i\u00f6gonfallande reparationskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna vissa problem som kan leda till underm\u00e5lig acceleration, s\u00e4rskilt n\u00e4r motorn \u00e4r kall. P\u00e5 det hela taget kan 1,5L HDI vara en riktigt bra motor om du lyckas underh\u00e5lla den tillr\u00e4ckligt bra. Verkligheten \u00e4r att m\u00e5nga av dessa som finns p\u00e5 \u00e4ldre Peugeot-modeller har f\u00f6rsummats, och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r ben\u00e4gna att drabbas av ett brett spektrum av potentiella problem.<\/p>\n\n\n\n

DPF-problem (dieselpartikelfilter)<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i inledningen \u00e4r DPF-relaterade problem vanliga i flera dieselmotorer och 1,5L HDI \u00e4r inte annorlunda. Dessa tenderar att p\u00e5verka stadsdrivna bilar mest eftersom DPF vanligtvis beh\u00f6ver ett bra tag innan det kan n\u00e5 optimala temperaturer och d\u00e4rmed b\u00f6rja s\u00e4nka dina utsl\u00e4pp. Om du bara anv\u00e4nder din 1.5L f\u00f6r stadsk\u00f6rning och kortare pendlingsavst\u00e5nd kan du ganska l\u00e4tt drabbas av DPF-problem.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste DPF-relaterade 1,5L HDI-problemen \u00e4r igens\u00e4ttning eller att du inte klarar utsl\u00e4ppstestet, vilket i b\u00e5da fallen kan leda till att du m\u00e5ste byta ut DPF:n, vilket kan kosta en hel del pengar. Det b\u00e4sta \u00e4r att satsa p\u00e5 en h\u00f6gkvalitativ tillsats som ska reng\u00f6ra DPF medan motorn \u00e4r ig\u00e5ng. Om du g\u00f6r detta proaktivt \u00e4r det mycket mindre sannolikt att du f\u00e5r problem med DPF.<\/p>\n\n\n\n

AdBlue-problem<\/h2>\n\n\n\n

Problem med AdBlue-tanken \u00e4r ocks\u00e5 vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 m\u00e5nga HDI-motorer, inklusive den fyrcylindriga 1,5 l-ringscylindern. Problemet h\u00e4r \u00e4r att v\u00e4tskan ibland kan ta sig in i det f\u00f6rseglade omr\u00e5det i tanken d\u00e4r all elektronik finns. Detta kan leda till kortslutningar och eventuellt till och med korrodera dessa ledningar som m\u00e5ste bytas ut och t\u00e4tas igen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 detta \u00e4r det b\u00e4st att tills\u00e4tta AdBlue-v\u00e4tskan genom att strikt f\u00f6lja de instruktioner som anges i bruksanvisningen. Eftersom dessa problem oftast tenderar att uppst\u00e5 n\u00e4r f\u00f6r mycket AdBlue tills\u00e4tts, b\u00f6r du klara dig bra om du f\u00f6ljer instruktionerna. Dessutom, \u00e4ven om detta problem uppst\u00e5r n\u00e4r du g\u00f6r allting p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, kommer problemet sannolikt att omfattas av garantin.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan \u00e4r n\u00e5gra av de v\u00e4rsta problem som en motor kan r\u00e5ka ut f\u00f6r eftersom en felaktig kedja\/sp\u00e4nnare kan ut\u00f6va massiv stress p\u00e5 motorn och till och med f\u00f6rst\u00f6ra den. Det som \u00e4r bra \u00e4r att dessa problem kan uppt\u00e4ckas tidigt om motorn avger konstiga knackningsljud, s\u00e4rskilt p\u00e5 tomg\u00e5ng. Se d\u00e4rf\u00f6r till att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 hur motorn g\u00e5r eftersom du d\u00e5 kan f\u00f6rhindra att problemet blir mycket v\u00e4rre.<\/p>\n\n\n\n

Se ocks\u00e5 till att h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 oljeniv\u00e5erna och byt ut dem enligt instruktionsboken eftersom det kommer att hj\u00e4lpa motorns timing att vara s\u00e5 fokuserad som m\u00f6jligt. Om kedjan g\u00e5r s\u00f6nder kommer det att f\u00f6rst\u00f6ra din motor. Att k\u00f6pa en ny 1,5L HDI-motor kan ofta bli dyrare \u00e4n sj\u00e4lva bilen, vilket leder till att den skrivs av av f\u00f6rs\u00e4kringsbolagen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med underm\u00e5lig acceleration<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen ska vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem som har att g\u00f6ra med att bilen inte vill accelerera tillr\u00e4ckligt snabbt. Man tror att detta problem orsakas av antingen mass-airflow-sensorn (MAF) eller p\u00e5 grund av att injektorerna inte f\u00e5r r\u00e4tt sm\u00f6rjning.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem kan ocks\u00e5 l\u00f6sas i ett tidigare skede helt enkelt genom att anv\u00e4nda br\u00e4nsletillsatser av h\u00f6g kvalitet som b\u00e5de skyddar dig fr\u00e5n underm\u00e5lig acceleration och hj\u00e4lper dig med de problem med AdBlue-tanken som n\u00e4mns ovan. Det vanligaste symtomet p\u00e5 detta \u00e4r en 1,5L HDI som k\u00e4mpar under kalla vintern, s\u00e4rskilt innan den n\u00e5r optimal temperatur.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 1.5L HDI en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Ett av de st\u00f6rsta k\u00e4pph\u00e4starna med dieselmotorer \u00e4r bristen p\u00e5 sofistikering och en \u00f6kad utsl\u00e4ppsprofil, vilket b\u00e5da g\u00f6r dem mindre popul\u00e4ra \u00e4n bensinmotorer, s\u00e4rskilt i dagens l\u00e4ge. Ingen kan dock f\u00f6rneka att dieselmotorer har sina egna f\u00f6rdelar som inkluderar b\u00e4ttre effektivitet, mer vridmoment och potentiell l\u00e5ngsiktig k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

1,5L HDI \u00e4r inte v\u00e4rldens mest sofistikerade motor, men den klarar sig b\u00e4ttre \u00e4n de flesta motorer p\u00e5 marknaden. F\u00f6r det andra sl\u00e4pper den ut mindre \u00e4n 100 g koldioxid per kilometer, vilket ocks\u00e5 g\u00f6r den ganska ekonomisk f\u00f6r en motor med 130 hk och 300 Nm vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Peugeot 1.5L HDI h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt finns det inga anledningar till att du inte kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att 1,5L HDI-motorn h\u00e5ller mindre \u00e4n 200 000 mil. Dessa motorer anv\u00e4nds ofta \u00e4ven f\u00f6r kommersiella \u00e4ndam\u00e5l, vilket inneb\u00e4r att Peugeot anser att de flesta HDI-enheter kan klara av l\u00e5ngvarigt \u00f6verdrivet missbruk med r\u00e4tt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Om motorn inte har missbrukats och f\u00e5tt allt n\u00f6dv\u00e4ndigt underh\u00e5ll b\u00f6r den d\u00e4rf\u00f6r kunna h\u00e5lla riktigt l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r g\u00f6r Peugeot sig av med dieselmotorer?<\/h4>\n\n\n\n

Redan 2018 gick Peugeot ut och sa att de kommer att sluta spendera FoU-pengar p\u00e5 att utveckla nya dieselmotorer, vilket var det f\u00f6rsta officiella erk\u00e4nnandet av att Peugeot g\u00f6r sig av med alla dieselmotorer. Peugeot sa ocks\u00e5 att 2023 kommer att bli \u00e5ret d\u00e5 det inte kommer att finnas n\u00e5gra nya dieselmotorer med Peugeot-m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot gjorde detta f\u00f6r att f\u00f6lja den nya trenden med hybridisering och s\u00e4nkta utsl\u00e4pp f\u00f6r att tilltala en bred (mestadels v\u00e4lb\u00e4rgad) kundkrets som \u00e4gnar mycket uppm\u00e4rksamhet \u00e5t bilarnas koldioxidavtryck. F\u00f6r det andra \u00e4r det vettigare att minska storleken och turboladdning\/hybridisering av bensinmotorer som i sig inte \u00e4r lika skadliga f\u00f6r milj\u00f6n.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 1.5L BlueHDI 130 \u00e4r en 1.5L fyrcylindrig motor med 130 hk och 300 Nm vridmoment. Den anv\u00e4nds i en m\u00e4ngd olika Peugeot dieselmodeller, men det verkar som om alla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6060,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6059"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6059"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6059\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6061,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6059\/revisions\/6061"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6060"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6059"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6059"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6059"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}