{"id":6056,"date":"2023-01-17T14:45:38","date_gmt":"2023-01-17T14:45:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6056"},"modified":"2023-01-17T14:45:40","modified_gmt":"2023-01-17T14:45:40","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-407","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-407\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 407"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 407 \u00e4r en stor familjebil som tillverkades av Peugeot fr\u00e5n 2004 till 2011, d\u00e5 den slutligen ersattes av Peugeot 507. 407 lyckades l\u00e4mna ett m\u00e4rke under sin livstid, s\u00e4rskilt eftersom m\u00e5nga ans\u00e5g att den var en av de b\u00e4sta bilarna i sin respektive klass, som ligger mellan den genomsnittliga ekonomiska ”billiga” sedansen och den mycket dyrare och mer avancerade marknaden f\u00f6r ledarbilar.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista de vanligaste problemen med Peugeot 407 och ber\u00e4tta vad du ska se upp f\u00f6r. Dessa inkluderar problem med servostyrningssystemet, elektriska problem, upph\u00e4ngningsproblem, motorproblem och transmissionsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Underh\u00e5llsm\u00e4ssigt kr\u00e4vde 407 egentligen aldrig s\u00e4rskilt mycket, vilket delvis \u00e4r anledningen till att den var ganska framg\u00e5ngsrik. Ett av de problem som man har med att \u00e4ga en dyr stor lyxsedan \u00e4r ofta f\u00f6rknippat med driftskostnader som verkligen blir uppenbara n\u00e4r bilen inte l\u00e4ngre omfattas av garantin.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 407 lyckades undvika en del av dessa h\u00f6ga kostnader tack vare att den f\u00f6rlitade sig p\u00e5 delar som anv\u00e4nds i hela m\u00e4rkets katalog, men inte f\u00f6r mycket f\u00f6r att det ska bli uppenbart. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Peugeot 407 nu en relativt popul\u00e4r begagnad sedan, men dess \u00e5lder b\u00f6rjar sakta ta ut sin r\u00e4tt eftersom de f\u00f6rsta modellerna nu \u00e4r n\u00e4stan 20 \u00e5r gamla.<\/p>\n\n\n\n

Problem med servostyrning<\/h2>\n\n\n\n

Servostyrningen p\u00e5 407 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av en m\u00e4ngd olika problem, som att l\u00e5sa sig sj\u00e4lv p\u00e5 plats eller helt misslyckas. De vanligaste problemen med servostyrningen \u00e4r att ratten \u00e4r stel eller att ratten blir alldeles f\u00f6r varm att r\u00f6ra vid. Peugeot kallar detta system f\u00f6r EPAS-systemet.<\/p>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 dessa problem \u00e4r det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra att byta ut det n\u00e4mnda EPAS-systemet och allt b\u00f6r bli bra. Detta \u00e4r inte den typ av problem som du b\u00f6r ignorera och tack och lov intr\u00e4ffar de inte flera g\u00e5nger under en bils livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/p>\n\n\n\n

Vissa kanske s\u00e4ger att det h\u00f6r till n\u00f6jet att uppleva elektriska problem med \u00e4ldre Peugeot-modeller, men det \u00e4r helt enkelt inte sant eftersom vissa \u00e4r raka motsatsen, otroligt irriterande. Till exempel \u00e4r torkarna ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 grund av ett elektriskt problem med vindrutetorkarmotorerna som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att degraderas snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Den elektriska rullgardinen p\u00e5 soltaket har en tendens att g\u00e5 s\u00f6nder och v\u00e4grar att \u00f6ppna eller st\u00e4nga. Varningslampan f\u00f6r sidoblinkern kan ocks\u00e5 t\u00e4ndas och det brukar tyda p\u00e5 vissa sensor- eller ledningsfel. Slutligen kan \u00e4ldre modeller f\u00e5 problem med centrall\u00e5sningen av d\u00f6rrarna, utebelysning som inte fungerar eller problem med ljudsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 407 \u00e4r inte heller fri fr\u00e5n upph\u00e4ngningsrelaterade system. Framhjulens lager \u00e4r s\u00e4rskilt anm\u00e4rkningsv\u00e4rda eftersom de kan g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e5gra g\u00e5nger under bilens livsl\u00e4ngd. Dessa m\u00e5ste bytas ut och det enklaste s\u00e4ttet att se det \u00e4r om du h\u00f6r mekaniska ljud fr\u00e5n framhjulen under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

De \u00f6vre fr\u00e4mre upph\u00e4ngningslederna \u00e4r utsatta f\u00f6r \u00f6kad friktion vilket kan f\u00e5 dem att knarra. Detta beror p\u00e5 bristande sm\u00f6rjning och b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas omedelbart om du inte vill att allvarliga problem ska uppst\u00e5. Fj\u00e4dringsstr\u00e4ngarna kan orsaka oj\u00e4mnt d\u00e4ckslitage p\u00e5 ett g\u00e4ng av dessa, men det beror fr\u00e4mst p\u00e5 felaktigt l\u00e5ngsiktigt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

1.6L HDi-dieselmotorn i 407 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att f\u00e5 vissa problem med turboaggregatet som tenderar att \u00e5tf\u00f6ljas av konstiga visslande ljud. Detta pekar vanligtvis p\u00e5 en l\u00e4cka n\u00e5gonstans i systemet, f\u00f6rmodligen p\u00e5 grund av sprickor i insugningsr\u00f6ret. \u00c4ven om detta kan repareras med industriellt lim \u00e4r det b\u00e4st att byta ut det f\u00f6r l\u00e5ngsiktighetens skull.<\/p>\n\n\n\n

EGR-ventilen kan ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder och det brukar leda till att din bil blir tr\u00f6g, minskar br\u00e4nsleeffektiviteten och \u00e4ven \u00f6kad br\u00e4nslelukt i och runt bilen. F\u00f6r att l\u00f6sa problemet m\u00e5ste EGR-ventilen bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Till r\u00e5ga p\u00e5 allt kommer vi ocks\u00e5 att lista vissa utrustningsrelaterade problem ocks\u00e5. 407 finns antingen med manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da, som b\u00e5da ibland kan g\u00e5 s\u00f6nder. Den manuella drabbas av kopplingsrelaterade problem p\u00e5 grund av l\u00f6sa kablar. Om pedalen blir stel kommer den troligen att g\u00e5 s\u00f6nder och m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan kan leda till att bilen \u00f6verg\u00e5r till halt l\u00e4ge. Det visar sig att detta problem vanligtvis leder till magnetventiler.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot 407?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av en ganska stor, bekv\u00e4m, men inte alltf\u00f6r dyr familjeledare \u00e4r 407:an n\u00e5got f\u00f6r dig. Det \u00e4r en bil som erbjuder mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r en familj, men som ocks\u00e5 kan anv\u00e4ndas i aff\u00e4rssyfte. Den kan vara f\u00f6r stor f\u00f6r vissa i staden, men den k\u00e4nner sig hemma p\u00e5 motorv\u00e4gen, oavsett vilka preferenser du har.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelarna \u00e4r att den inte \u00e4r lika posh som vissa tyska executive sedans \u00e4r och att designen inte skriker autenticitet s\u00e5 mycket. Slutligen har Peugeot-m\u00e4rket aldrig varit f\u00f6rknippat med sedans till att b\u00f6rja med.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 407 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 407 \u00e4r verkligen en mycket p\u00e5litlig bil, det finns m\u00e5nga m\u00e4nniskor d\u00e4r ute som lyckats \u00e4ga dessa i \u00e5rtionden utan att uppleva st\u00f6rre problem. HDi-dieselmodellerna kan h\u00e5lla i hundratusentals mil utan problem om de h\u00e5lls i r\u00e4tt skick.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r v\u00e4rlden fylld av missbrukade Peugeot-modeller som inte har sk\u00f6tts ordentligt. Detta ger ofta Peugeot ett d\u00e5ligt rykte i tillf\u00f6rlitlighetssegmentet, men det \u00e4r inte precis fallet eftersom Peugeot faktiskt tillverkar tillf\u00f6rlitliga bilar (vilket man kan se med de nyaste Peugeot-modellerna).<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har Peugeot avvecklat Peugeot 407?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot upph\u00f6rde aldrig riktigt med sin stora sedan, utan d\u00f6pte om den till Peugeot 507 som efterf\u00f6ljdes av Peugeot 508 som fortfarande finns att k\u00f6pa. Peugeots namnstruktur \u00e4r lite annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta andra m\u00e4rken eftersom Peugeot g\u00e4rna introducerar nya modeller med helt nya namn.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 407 \u00e4r en stor familjebil som tillverkades av Peugeot fr\u00e5n 2004 till 2011, d\u00e5 den slutligen ersattes av Peugeot 507. 407 lyckades l\u00e4mna ett m\u00e4rke under sin livstid, s\u00e4rskilt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6057,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6056"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6056"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6056\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6058,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6056\/revisions\/6058"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6057"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6056"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6056"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6056"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}