{"id":6041,"date":"2023-01-15T10:59:08","date_gmt":"2023-01-15T10:59:08","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6041"},"modified":"2023-01-15T10:59:11","modified_gmt":"2023-01-15T10:59:11","slug":"problem-med-vw-crafter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-vw-crafter\/","title":{"rendered":"Problem med VW Crafter"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Crafter \u00e4r en stor kommersiell sk\u00e5pbil p\u00e5 tre till fem ton som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2006 och har sedan dess varit i kontinuerlig produktion. Den andra generationen av VW Crafter kom ut 2017. Crafter sk\u00e5pbilen \u00e4r baserad p\u00e5 VW MNB Modular Light Commercial Vehicle-plattformen som ocks\u00e5 delas med MAN TGE.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla VW Crafter-problem som inkluderar b\u00e5de orsaker till dessa problem och deras respektive l\u00f6sningar. Vi kommer ocks\u00e5 att n\u00e4mna anm\u00e4rkningsv\u00e4rda \u00e5terkallelser f\u00f6r att ge dig en bred f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig n\u00e4r du k\u00f6per en av dessa.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste VW Crafter-problemen inkluderar injektorproblem som kan leda till att motorn g\u00e5r s\u00f6nder i f\u00f6rtid. 2,5L TDI-dieselmotorn \u00e4r troligen den mest popul\u00e4ra motorn bland Crafter-\u00e4gare, men denna motor \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem med turboladdare, vilket l\u00e4ttast kan m\u00e4rkas p\u00e5 grund av visslande ljud som kommer fr\u00e5n motorrummet.<\/p>\n\n\n\n

DPF (Diesel Particulate Filter) \u00e4r ocks\u00e5 ett anm\u00e4rkningsv\u00e4rt namn eftersom m\u00e5nga VW-dieselmotorer har problem med dessa filter, varav en del kan bli riktigt dyra att \u00e5tg\u00e4rda. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med den bakre upph\u00e4ngningen, n\u00e4rmare best\u00e4mt bakaxeln.<\/p>\n\n\n\n

Injektorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner att din Crafter uppvisar effektf\u00f6rlust eller om den v\u00e4grar att starta \u00e4r det troligt att det \u00e4r dina injektorer som \u00e4r orsaken. Dessa kan ocks\u00e5 leda till ryckiga, inkonsekventa accelerationer och eventuellt en m\u00e4rkbar br\u00e4nslelukt i och runt bilen. Alla fyra injektorerna kan vara ett problem, vilket \u00e4r anledningen till att du b\u00f6r inspektera dessa om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad Crafter.<\/p>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att dessa ska kunna h\u00e5lla mellan 50 000 och 100 000 mil. Om br\u00e4nslefiltren blir igensatta \u00e4r dessa dock k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder \u00e4nnu tidigare vilket inneb\u00e4r att du kan st\u00e4llas inf\u00f6r dessa problem flera g\u00e5nger under sk\u00e5pbilens livsl\u00e4ngd. Det \u00e4r mycket l\u00e4mpligt att byta ut alla fyra injektorerna samtidigt n\u00e4r dessa problem uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

2.5L TDI Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

2,5L V6 TDI \u00e4r sannolikt den b\u00e4sta och mest popul\u00e4ra motorn i Crafter, men den kan ocks\u00e5 drabbas av n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problem. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r turboladdaren k\u00e4nd f\u00f6r att bl\u00e5sa p\u00e5 dessa vilket l\u00e4ttast kan ses genom att sk\u00e5pbilen avger visslande ljud, s\u00e4rskilt vid acceleration. EGR kan ocks\u00e5 misslyckas medan fl\u00f6desm\u00e4taren kan f\u00f6lja med.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt b\u00f6r du ta v\u00e4l hand om den h\u00e4r motorn om du vill att den ska h\u00e5lla l\u00e4nge. Tack och lov tenderar de som underh\u00e5ller denna motor tillr\u00e4ckligt v\u00e4l att f\u00f6rlita sig p\u00e5 den i hundratusentals mil. VW har konstruerat den h\u00e4r motorn s\u00e5 att den klarar av kontinuerlig stress och missbruk, vilket g\u00f6r den s\u00e5 bra f\u00f6r kommersiell anv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

DPF-problem (dieselpartikelfilter)<\/h2>\n\n\n\n

DPF (Diesel Particulate Filter) har till uppgift att g\u00f6ra sig av med alla skadliga partiklar innan de l\u00e4mnar avgaserna, vilket sedan leder till ett mindre koldioxidavtryck. Detta \u00e4r viktigt f\u00f6r dieselmotorer eftersom den nuvarande eran med strikta utsl\u00e4ppsregler kr\u00e4ver att biltillverkarna g\u00f6r sina dieselmotorer s\u00e5 rena som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Problemet med Crafters TDI-motorpalett \u00e4r dock att dessa inte hinner v\u00e4rmas upp ordentligt vilket inneb\u00e4r att de inte kan br\u00e4nna bort alla farliga partiklar om de inte k\u00f6rs under l\u00e4ngre perioder. Detta kan leda till igens\u00e4ttning som g\u00f6r att du antingen m\u00e5ste reng\u00f6ra DPF (om m\u00f6jligt) eller byta ut det mot ett nytt, vilket inte \u00e4r prisv\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

Problem med det bakre upph\u00e4ngningssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringssystemet p\u00e5 Crafter m\u00e5ste kunna b\u00e4ra en enorm vikt i flera \u00e5r utan att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket verkligen \u00e4r en sv\u00e5r uppgift. Som s\u00e5dan tenderar bakaxlarna att g\u00e5 s\u00f6nder oftast, vilket ocks\u00e5 var anledningen till att VW \u00e5terkallade Crafter 2014. Vagnar som \u00e4r utrustade med luftfj\u00e4dring \u00e4r \u00e4nnu mer problematiska eftersom luftfj\u00e4dringssystemet kan g\u00f6ra att bilen h\u00e4nger \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat upph\u00e4ngningsrelaterat problem med VW Crafter \u00e4r ett problem d\u00e4r 2016-2018 \u00e5rs Crafter \u00e4r ben\u00e4gen att kardanaxeln bryts av fr\u00e5n sk\u00e5pbilen och d\u00e4rmed orsakar en olycka. Detta ledde ocks\u00e5 till en \u00e5terkallelse redan 2018 d\u00e5 VW tog hand om problemet till st\u00f6rsta delen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen Crafter p\u00e5litlig?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Crafter har ett ganska konsekvent rykte om att vara p\u00e5litlig och l\u00e5ngvarig vilket delvis \u00e4r anledningen till att dessa \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4ra p\u00e5 andrahandsmarknaden. Eftersom de flesta av dessa anv\u00e4nds f\u00f6r kommersiella flottor tenderar de att underh\u00e5llas n\u00e4r det beh\u00f6vs vilket g\u00f6r att de kan h\u00e5lla \u00e5r efter \u00e5r utan n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner.<\/p>\n\n\n\n

Det finns dock ocks\u00e5 en hyfsad m\u00e4ngd av dessa som inte heller har underh\u00e5llits, vilket s\u00e5 sm\u00e5ningom ledde till att de misslyckades i f\u00f6rtid. Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en av dessa, se d\u00e4rf\u00f6r till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet.<\/p>\n\n\n\n

Vilka sk\u00e5pbilar kan m\u00e4ta sig med VW Crafter?<\/h4>\n\n\n\n

VW Crafter \u00e4r inte den enda sk\u00e5pbilen i detta segment, vilket inneb\u00e4r att den konkurreras av den n\u00e5got dyrare Mercedes Benz Sprinter och den n\u00e5got billigare Ford Transit. Alla dessa tre \u00e4r oerh\u00f6rt popul\u00e4ra och kommer troligen att f\u00f6rbli s\u00e5 under en l\u00e5ng tid fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen Crafter och Sprinter delar en hyfsad m\u00e4ngd delar med varandra vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r anm\u00e4rkningsv\u00e4rt lika. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna Fiat Ducato och Renault Master som de andra tv\u00e5 VW Crafter-rivalerna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW Crafter en eldriven sk\u00e5pbil?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r modell\u00e5ret 2017 kom VW ut med e-Crafter som \u00e4r en av de allra f\u00f6rsta elektriska sk\u00e5pbilarna i detta segment. e-Crafter anv\u00e4nder ett ganska litet 43 kWh-batteri som r\u00e4cker f\u00f6r att ge dig mellan 100 och 130 mils r\u00e4ckvidd. Lastutrymmet anges till 11,3 kubikmeter, den rymmer en enda elmotor med 136hk och 214lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

VW kommer troligen att uppdatera e-Crafter snart med ett st\u00f6rre batteri, troligen det som du kan f\u00e5 med den helt nya VW .ID Buzz.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Crafter \u00e4r en stor kommersiell sk\u00e5pbil p\u00e5 tre till fem ton som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2006 och har sedan dess varit i kontinuerlig produktion. Den andra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6042,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6041"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6041"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6041\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6043,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6041\/revisions\/6043"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6042"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6041"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6041"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6041"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}