{"id":6016,"date":"2023-01-12T14:36:50","date_gmt":"2023-01-12T14:36:50","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6016"},"modified":"2023-01-12T14:36:53","modified_gmt":"2023-01-12T14:36:53","slug":"basta-fiat-500-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-fiat-500-motor\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta Fiat 500 motor"},"content":{"rendered":"\n

Fiat 500 \u00e4r en f\u00f6rtjusande liten stadsbil. Dessutom \u00e4r den rolig att k\u00f6ra, praktisk, effektiv, prisv\u00e4rd och p\u00e5litlig. Men som de flesta bilar finns den h\u00e4r enheten med flera motorer som g\u00f6r det lite utmanande att v\u00e4lja r\u00e4tt bil. S\u00e5 vilken Fiat 500-motor \u00e4r den b\u00e4sta?<\/p>\n\n\n\n

Fiat tillhandah\u00e5ller bensin-, diesel- och hybridmotorer. Vissa motorer har dock lagts ned och anv\u00e4nds inte l\u00e4ngre, medan andra har beh\u00e5llits och till och med f\u00f6rb\u00e4ttrats. Popul\u00e4ra Fiat 500-motorer \u00e4r 0,9-liters TwinAir Turbo I2, 1,0-liters GSE Firefly I3 mildhybrid, 1,2-liters FIRE I4, 1,4-liters FIRE Multiair I4, 1,4-liters FIRE TurboJet I4 och 1,3-liters MultiJet I4.<\/p>\n\n\n\n

Fiat 500 0,9-liters TwinAir Turbo I2 bensinmotor \u00e4r den b\u00e4sta motorn. Det beror p\u00e5 att den \u00e4r mycket responsiv, p\u00e5litlig och effektiv. Den \u00e4r ocks\u00e5 mycket ivrigare att ta fart j\u00e4mf\u00f6rt med 1,0-liters- eller 1,2-litersmotorerna. Den levererar ocks\u00e5 upp till 104 hk och 107 lb-ft vridmoment. Den har ocks\u00e5 en topphastighet p\u00e5 117 mph, vilket \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r sin storlek. Den kan ocks\u00e5 accelerera fr\u00e5n 0 till 62 mph p\u00e5 11,0 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

TwinAir-motorns historia<\/h2>\n\n\n\n

FCA lanserade Fiat 500 med tre Euro5-kompatibla motorer. Dessa omfattade en dieselmotor och tv\u00e5 bensinmotorer. Den f\u00f6rsta motorn, som var 1,3 MultiJet, var utrustad med ett dieselpartikelfilter. Trots Fiat 500:s namn, som ursprungligen motsvarade motorns slagvolym, \u00e4r det l\u00e4gsta slagvolymen cirka 1242 cc med 69 metriska h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Efter framg\u00e5ngen med 1,3-litersmotorn presenterades den f\u00f6rsta TwinAir-motorn 2010 p\u00e5 bilsalongen i Gen\u00e8ve. Till skillnad fr\u00e5n den tidigare motorn var TwinAir-motorn mindre med en turboladdad tv\u00e5cylindrig motor med 85 h\u00e4stkrafter. Trots sin storlek \u00f6vertr\u00e4ffade den h\u00e4r motorn den tidigare motorn och den tilldelades utm\u00e4rkelsen Best New Engine 2011 och marknadsf\u00f6rdes som ”v\u00e4rldens gr\u00f6naste bensinmotor”.<\/p>\n\n\n\n

Senare introducerades en sugmotorversion av TwinAir-motorn och den hade en st\u00f6rre borrning och l\u00e4ngre slagl\u00e4ngd, med ett slagvolym p\u00e5 964 cc och ett h\u00f6gre kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande. Sist men inte minst presenterades den 0,9-liters TwinAir-motorn med 105 hk p\u00e5 bilsalongen i Frankfurt 2013.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den snabbaste motorn i Fiat 500?<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller snabbhet f\u00e5r du leta efter Fiat 500 1.4 Abarth Esseesse I4 Turbo-motorn i Abarth 595. Den h\u00e4r motorn \u00e4r inte bara snabb utan ocks\u00e5 kraftfull. Den producerar maximalt 158 hk och ett vridmoment p\u00e5 170 lb-ft. Den kan ocks\u00e5 accelerera fr\u00e5n 0 till 62 p\u00e5 bara 7,4 sekunder med en topphastighet p\u00e5 135 mph, vilket g\u00f6r den till en av de snabbaste motorerna i segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r introducerade Fiat Fiat 500 Mild Hybrid bensinmotor?<\/h2>\n\n\n\n

Fiat introducerade bensinmotorn Mild Hybrid f\u00f6r att bidra till att minska koldioxidavtrycket och kostnaderna f\u00f6r sina kunder. Dessutom anv\u00e4nder Fiat 500 hybridmotor en trecylindrig 1,0-liters GSE Firefly I3-motor med tre cylindrar som f\u00f6rst\u00e4rks med elektriskt st\u00f6d.<\/p>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n bensin- och dieselmotorversionerna av Fiat 500 \u00e4r mildhybridmotorn inte s\u00e4rskilt kraftfull. Det beror p\u00e5 att den levererar upp till 69,06 hk och 68 lb-ft vridmoment. Det \u00e4r allts\u00e5 inte det b\u00e4sta valet f\u00f6r en person som letar efter en kraftfullare motor. Trots detta \u00e4r den mycket effektiv och hj\u00e4lper \u00e4garen att minska de totala bilkostnaderna.<\/p>\n\n\n\n

Trots att den inte \u00e4r s\u00e4rskilt kraftfull kan Fiat 500 mildhybridmotorn accelerera fr\u00e5n 0 till 62 mph p\u00e5 bara 13,8 sekunder, vilket \u00e4r ganska bra. Den l\u00e5ter ocks\u00e5 bra med dragkraft och karakt\u00e4r. Och eftersom det finns regenerativ bromsning laddas hybridbatteriet upp p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta med mildhybridsystemet i Fiat 500 \u00e4r att det \u00e4r perfekt integrerat d kommer inte att orsaka en massa problem. Detta g\u00f6r att f\u00f6rarna kan k\u00f6ra bilen utan n\u00e5gra bekymmer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den mest kraftfulla Fiat n\u00e5gonsin?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om Fiat har haft en del enast\u00e5ende modeller och motorer genom \u00e5ren st\u00e5r Fiat Freemont fortfarande ut som den mest kraftfulla Fiat n\u00e5gonsin. Den h\u00e4r bilen hade en 3,6-liters Pentastar V6 bensinmotor som levererade upp till 283 hk och 260 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn anv\u00e4ndes mellan 2011 och 2019.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Fiat-motorer tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog \u00e4r Fiat-motorer mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n vissa anm\u00e4rkningsv\u00e4rda bilm\u00e4rken fr\u00e5n Japan, Europa och USA. Fiatmotorer registrerades ha ett problem per 85 bilar. Detta \u00e4r \u00f6verraskande nog b\u00e4ttre \u00e4n vanliga bilm\u00e4rken som Nissan, Ford och Land Rover. Bilm\u00e4rken som Honda, Toyota, Mercedes-Benz, Lexus, Jaguar och Volvo har d\u00e4remot mer tillf\u00f6rlitliga motorer \u00e4n Fiat.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga Fiat-bilen?<\/h4>\n\n\n\n

Fiat 500 kan anses vara en p\u00e5litlig bil enligt Fiat-standard, men den \u00e4r inte i n\u00e4rheten av Fiat Panda. Fiat Panda \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset mest tillf\u00f6rlitliga Fiat-modellen. Det \u00e4r en av anledningarna till att den var den mest s\u00e5lda Fiat-modellen 2021. Det \u00e4r ocks\u00e5 den mest popul\u00e4ra Fiatmodellen i Italien f\u00f6r n\u00e4rvarande.<\/p>\n\n\n\n

Vilket \u00e5rsmodell av Fiat 500 \u00e4r det b\u00e4sta?<\/h4>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta \u00e5ret f\u00f6r Fiat 500 \u00e4r modell\u00e5ren 2018 ad 2019. Dessa \u00e5r har registrerat minst antal problem, medan modell\u00e5ren 2012 och 2013 \u00e4r de s\u00e4msta \u00e5ren. S\u00e5 om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad Fiat 500-modell av h\u00f6g kvalitet, f\u00f6rs\u00f6k att undvika de \u00e5rsmodeller som har problem och satsa p\u00e5 de mer tillf\u00f6rlitliga \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil h\u00e5ller en Fiat 500-motor?<\/h4>\n\n\n\n

Om Fiat 500-motorn \u00e4r v\u00e4l underh\u00e5llen och reparerad b\u00f6r den l\u00e4tt klara 200 000 till 300 000 mil. Men om den inte \u00e4r v\u00e4lsk\u00f6tt \u00e4r det ett problem att klara \u00f6ver 150 000 mil. F\u00f6rutom r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll b\u00f6r man ocks\u00e5 ha goda k\u00f6rvanor. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r Fiat 500 kunna klara minst 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Om du letar efter en tillf\u00f6rlitlig, h\u00f6gpresterande och p\u00e5litlig motor fr\u00e5n Fiat 500-serien \u00e4r 0,9-liters TwinAir Turbo I2-bensinmotorn det b\u00e4sta alternativet. F\u00f6rutom att den presterar b\u00e4ttre \u00e4n andra Fiat 500-motorer \u00e4r den ocks\u00e5 responsiv och br\u00e4nslesn\u00e5l. S\u00e5 det slutar med att du kommer att spendera mindre p\u00e5 reparationer och underh\u00e5ll.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fiat 500 \u00e4r en f\u00f6rtjusande liten stadsbil. Dessutom \u00e4r den rolig att k\u00f6ra, praktisk, effektiv, prisv\u00e4rd och p\u00e5litlig. Men som de flesta bilar finns den h\u00e4r enheten med flera motorer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5144,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[59],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6016"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6016"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6016\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6017,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6016\/revisions\/6017"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5144"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6016"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6016"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6016"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}