{"id":6008,"date":"2023-01-12T13:11:09","date_gmt":"2023-01-12T13:11:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6008"},"modified":"2023-01-12T13:11:11","modified_gmt":"2023-01-12T13:11:11","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-207","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-207\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 207"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 207 kom ut 2006 f\u00f6r att ers\u00e4tta den \u00e4ldre 206-modellen. 207 har beh\u00e5llits fram till 2014 d\u00e5 den efterf\u00f6ljdes av Peugeot 208. Under hela denna tid lyckades Peugeot s\u00e4lja massor av dessa, s\u00e4rskilt i Europa. Peugeot 207 \u00e4r en kompakt hatchback som mestadels \u00e4r utformad f\u00f6r innerstadsbruk, men tillr\u00e4ckligt stor f\u00f6r att kunna anv\u00e4ndas f\u00f6r l\u00e4ngre resor.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna vanliga problem med Peugeot 207 och ber\u00e4tta vad du ska h\u00e5lla utkik efter om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad s\u00e5dan. Eftersom 207 inte \u00e4r s\u00e4rskilt dyr eller gammal kan vi se dessa handlas under de kommande decennierna. Vi b\u00f6r ocks\u00e5 n\u00e4mna att Peugeot 207 \u00e4r en av de mer popul\u00e4ra f\u00f6rsta bilarna i Europa eftersom den \u00e4r billig att k\u00f6pa, billig att k\u00f6ra och ganska popul\u00e4r och l\u00e4tt att s\u00e4lja.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r gnisslande och slipande ljud fr\u00e5n upph\u00e4ngningsomr\u00e5det. V\u00e4xell\u00e5dan kan bli h\u00e5rd och tung att anv\u00e4nda medan katalysatorn ocks\u00e5 kan bli problematisk. S\u00e4tena \u00e4r ocks\u00e5 problematiska och har ing\u00e5tt i tv\u00e5 stora \u00e5terkallelser under 207:ans livstid.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen kommer vi att n\u00e4mna vissa utrustningsproblem som vattenintr\u00e4ngning eller problem med vindrutan. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du kunna anv\u00e4nda 207:an ett hyfsat tag om du tar v\u00e4l hand om den.<\/p>\n\n\n\n

Knipande och slipande ljud<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta gruppen av problem omfattar gnisslande och slipande ljud. Slipande ljud orsakas vanligen av fastnande bromsbel\u00e4gg, s\u00e4rskilt om bilen har st\u00e5tt stilla ett tag. Knipande ljud orsakas vanligtvis av problem med de fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mparna som beh\u00f6ver sm\u00f6rjas ordentligt vilket b\u00f6r l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

En annan orsak till att 207:an har en tendens att knarra beror p\u00e5 ett defekt st\u00f6td\u00e4mpare som m\u00e5ste bytas ut f\u00f6r att l\u00f6sa problemet. Allt som allt, om du h\u00f6r n\u00e5gra konstiga ljud som kommer fr\u00e5n fj\u00e4dringen och bromsarna, inspektera dem omedelbart eftersom vissa kan orsakas av korrosion, vilket \u00e4r ett allvarligt problem och orsakar olika strukturella problem p\u00e5 sikt som \u00e4r b\u00e5de sv\u00e5ra och dyra att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 207 levereras med en h\u00e5llbar manuell v\u00e4xell\u00e5da som l\u00e4tt kommer att h\u00e5lla i bilens livsl\u00e4ngd. Den beh\u00f6ver dock ett l\u00e4mpligt underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid, annars kommer den att g\u00e5 s\u00f6nder mycket tidigare \u00e4n s\u00e5. Det vanligaste problemet med den manuella v\u00e4xell\u00e5dan i 207 \u00e4r relaterat till l\u00f6sa v\u00e4xelkablar som g\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan sv\u00e5r att anv\u00e4nda.<\/p>\n\n\n\n

Om detta inte \u00e5tg\u00e4rdas tillr\u00e4ckligt snart kan det leda till allvarligare transmissionsproblem som snart orsakar kopplingsproblem och eventuellt beh\u00f6ver byta ut kopplingen eller hela v\u00e4xell\u00e5dan. Eftersom m\u00e5nga av dessa nu \u00e4r gamla och inte underh\u00e5lls p\u00e5 avsett s\u00e4tt har detta problem blivit allvarligare \u00e4n tidigare.<\/p>\n\n\n\n

Problem med katalysatorn<\/h2>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 en Peugeot 207 med en kontrollampa p\u00e5, se till att du uppm\u00e4rksammar katalysatorn som vanligtvis \u00e4r orsaken till att dessa uppst\u00e5r. Det vanligaste katalysatorrelaterade problemet \u00e4r f\u00f6rknippat med felkoden P0420 som beskriver att dina katter inte fungerar fullt ut.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r inte det billigaste problemet du kan st\u00f6ta p\u00e5 eftersom det f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dessa vanligtvis kr\u00e4vs att du byter ut katalysatorn mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

Problem med s\u00e4tena<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e4tena p\u00e5 Peugeot 207 har varit orsaken till tv\u00e5 stora \u00e5terkallelser. Den f\u00f6rsta \u00e4r relaterad till att s\u00e4tena inte \u00e4r ordentligt uppv\u00e4rmda och d\u00e4rmed inte kan st\u00e4ngas av eller kopplas in. \u00c5terkallelsen \u00e4gde rum 2009 och det sades ocks\u00e5 att detta kan leda till att batteriet t\u00f6ms ut samtidigt som det orsakar mycket obehag f\u00f6r f\u00f6raren, s\u00e4rskilt under sommaren.<\/p>\n\n\n\n

Den andra \u00e5terkallelsen \u00e4r kopplad till felaktigt fastsatta s\u00e4kerhetsb\u00e4lten (2006) som kan misslyckas med att h\u00e5lla fast dig vid en eventuell krock.<\/p>\n\n\n\n

Problem med utrustningen<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen ska vi n\u00e4mna m\u00e4rkliga problem med bilens utrustning, som att vatten tr\u00e4nger in i det fr\u00e4mre benutrymmet och orsakar elektriska problem och stora nedg\u00e5ngar i bilens \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. Dessa orsakas av blockerade vattenutloppsr\u00f6r i samband med luftkonditioneringen. Det positiva \u00e4r att nya delar inte \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndiga eftersom dessa kan reng\u00f6ras och \u00e5terinstalleras.
Andra problem \u00e4r bland annat att handskfacket inte fungerar och m\u00e5ste bytas ut problem med vindrutetv\u00e4ttar och problem med vindrutan som var k\u00e4nd f\u00f6r att vara l\u00f6s, s\u00e4rskilt p\u00e5 \u00e4ldre tred\u00f6rrarsmodeller.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot 207?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha en liten, begagnad och ganska prisv\u00e4rd supermini hatchback \u00e4r Peugeot 207 ett riktigt bra k\u00f6p. 207 \u00e4r inte f\u00f6r gammal f\u00f6r att inte f\u00e5 de v\u00e4sentliga delar som de flesta av oss \u00e4r vana vid med nyare bilar, men den \u00e4r inte heller f\u00f6r ny f\u00f6r att kunna anv\u00e4nda sv\u00e5ra haptiska \u00e5terkopplingar\/ber\u00f6ringskontroller som m\u00e5nga Peugeot-modeller \u00e4r vana vid nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r 207 ingen lyxbil p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt och den erbjuder inte s\u00e5 mycket utrymme, vilket kan vara en dealbreaker f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kommer Peugeot 207 att h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom Peugeot 207 \u00e4r mer \u00e4n 8 \u00e5r gammal nu \u00e4r det helt logiskt att fr\u00e5ga sig hur l\u00e4nge den faktiskt kan h\u00e5lla. Den goda nyheten \u00e4r att 207 har visat sig vara ganska p\u00e5litlig, men den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att dess p\u00e5litlighet \u00e4r extremt beroende av hur v\u00e4l bilen har underh\u00e5llits under sin livstid.<\/p>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 en v\u00e4l underh\u00e5llen modell kan du d\u00e4rf\u00f6r r\u00e4kna med att den kan h\u00e5lla s\u00e5 mycket som 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 207 f\u00f6r liten f\u00f6r l\u00e5nga f\u00f6rare?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 207 \u00e4r verkligen lite f\u00f6r liten f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare och \u00e4r inte det b\u00e4sta valet f\u00f6r dem som ofta tenderar att transportera flera passagerare. Eftersom m\u00e5nga av dessa har s\u00e5lts i en 3-d\u00f6rrars konfiguration \u00e4r det inte heller troligt att du kommer att njuta av att den inte \u00e4r alltf\u00f6r praktisk f\u00f6r familjeanv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

Men om du inte \u00e4r j\u00e4ttestor och tenderar att k\u00f6ra bilen sj\u00e4lv b\u00f6r en Peugeot 207 vara mer \u00e4n tillr\u00e4cklig f\u00f6r de flesta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 207 kom ut 2006 f\u00f6r att ers\u00e4tta den \u00e4ldre 206-modellen. 207 har beh\u00e5llits fram till 2014 d\u00e5 den efterf\u00f6ljdes av Peugeot 208. Under hela denna tid lyckades Peugeot s\u00e4lja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6009,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6008"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6008"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6008\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6010,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6008\/revisions\/6010"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6009"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6008"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6008"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6008"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}