{"id":6005,"date":"2023-01-12T12:21:28","date_gmt":"2023-01-12T12:21:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6005"},"modified":"2023-01-12T12:21:30","modified_gmt":"2023-01-12T12:21:30","slug":"peugeot-boxer-2-2-hdi-problem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-boxer-2-2-hdi-problem\/","title":{"rendered":"Peugeot Boxer 2.2 HDi Problem"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot Boxer \u00e4r ett l\u00e4tt nyttofordon som utvecklats tillsammans med Fiat Ducato, Ram Pro Master och Citroen Jumper\/Relay. Boxern sj\u00e4lv introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 1994 men har sedan dess h\u00e5llits i kontinuerlig produktion. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att fokusera p\u00e5 alla Peugeot Boxer 2.2 HDi problem och ber\u00e4tta allt du beh\u00f6ver veta.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med \u00e4r 2.2 HDi en 2,2 l 4-cylindrig dieselmotor med 4 cylindrar som kom i produktion i slutet av 1990-talet och b\u00f6rjan av 2000-talet. Sedan dess blev den en av de mest popul\u00e4ra motorerna f\u00f6r Peugeot kommersiella sk\u00e5pbilar som ocks\u00e5 anv\u00e4ndes i m\u00e5nga andra modeller och biltillverkare, inklusive Peugeot, Citroen, Fiat, Ford och till och med n\u00e5gra Land Rover-modeller.<\/p>\n\n\n\n

2.2HDi verkar ha problem med EGR-ventilen vilket lika g\u00e4rna kan vara det vanligaste problemet med denna motor. Andra problem \u00e4r bland annat problem med br\u00e4nsletrycksregulatorn, turboladdaren, MAF-sensorn och FAP-partikelfiltret.<\/p>\n\n\n\n

Dessa motorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara ganska p\u00e5litliga vilket inneb\u00e4r att de borde kunna st\u00e5 sig i tidens tand om de tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Eftersom detta \u00e4r en dieselmotor b\u00f6r du underh\u00e5lla den p\u00e5 avsett s\u00e4tt, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller att starta motorn n\u00e4r den \u00e4r kall eftersom detta ofta kan leda till n\u00e5got av de problem som n\u00e4mns ovan.<\/p>\n\n\n\n

Problem med EGR-ventilen<\/h2>\n\n\n\n

Det vanligaste problemet med 2.2 HDi \u00e4r relaterat till EGR-ventilen som kan g\u00e5 s\u00f6nder och d\u00e4rmed orsaka en hel del problem. Symtomen \u00e4r bland annat ett grovt tomg\u00e5ngsk\u00f6rningss\u00e4tt, en betydande minskning av prestanda, \u00f6kad br\u00e4nslef\u00f6rbrukning, stallning vid tomg\u00e5ngsk\u00f6rning, en m\u00e4rkbar br\u00e4nslelukt n\u00e4r bilen \u00e4r ig\u00e5ng, en kontrollampa f\u00f6r motorn, ett misslyckat utsl\u00e4ppstest och eventuella knackningsljud fr\u00e5n motorn.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att l\u00f6sa detta problem m\u00e5ste du byta ut EGR-ventilen, men ett ytterligare EGR-relaterat problem \u00e4r att vissa mekaniker var k\u00e4nda f\u00f6r att byta ut den befintliga ventilen mot en felaktig ventil. Enligt uppgift var orsaken till detta att EGR-ventilen f\u00f6r 2.2 HDi \u00e4r anm\u00e4rkningsv\u00e4rt lik en annan ventil som inte tillverkades f\u00f6r 2.2 HDi.<\/p>\n\n\n\n

Problem med br\u00e4nsleregler<\/h2>\n\n\n\n

Ett annat problem som kan s\u00e4gas likna det ovan n\u00e4mnda \u00e4r relaterat till felaktiga br\u00e4nsleregulatorer som kan p\u00e5verka det tryck vid vilket motorn f\u00e5r br\u00e4nsle. Dessa kan leda till liknande symtom som en defekt EGR-ventil, men vissa symtom \u00e4r annorlunda och b\u00f6r noteras. Dessa inkluderar svart r\u00f6k som kommer ut ur avgaserna, en bullrig br\u00e4nslepump, motorfel och eventuella br\u00e4nslel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att l\u00f6sa detta problem m\u00e5ste du byta ut br\u00e4nslereglerna och eventuellt spola br\u00e4nsleledningarna om det finns n\u00e5gra avlagringar kvar. Sammantaget \u00e4r detta k\u00e4nt f\u00f6r att oftare drabba tidigare 2.2 HDi-motorer, varf\u00f6r dessa b\u00f6r inspekteras vid k\u00f6p av en begagnad Boxer 2.2 HDi.<\/p>\n\n\n\n

MAF-problem<\/h2>\n\n\n\n

MAF-sensorn (Mass airflow) \u00e4r en komponent som har till uppgift att best\u00e4mma r\u00e4tt m\u00e4ngd luft som kommer in i motorn, vilket bidrar till r\u00e4tt luft-till-br\u00e4nsle-f\u00f6rh\u00e5llanden och hj\u00e4lper bilen att bli mycket effektivare och mer tillf\u00f6rlitlig. 2.2 HDi \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ibland drabbas av dessa problem ocks\u00e5, vissa tror att dessa eventuellt kan orsakas av problemen ovan.<\/p>\n\n\n\n

Detta inkluderar ocks\u00e5 d\u00e5liga prestanda, \u00f6kad br\u00e4nslef\u00f6rbrukning, tveksamheter, ryckningar och allm\u00e4nt d\u00e5lig k\u00f6rbarhet. Byte eller reng\u00f6ring av MAF-sensorn brukar l\u00f6sa detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med FAP-filter<\/h2>\n\n\n\n

FAP- eller DPF-filtret (FilterAntiPollution eller Diesel Particulate Filter) \u00e4r i sig felaktigt n\u00e4r det g\u00e4ller m\u00e5nga dieselmotorer d\u00e4r ute, vilket f\u00f6rv\u00e4rras av att dessa ocks\u00e5 kan kosta mycket pengar att byta ut. Med d\u00e5lig gasrespons, \u00f6verdriven r\u00f6kning och en stickande lukt fr\u00e5n motorn beh\u00f6ver dessa filter reng\u00f6ras\/bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Det har funnits n\u00e5gra fall d\u00e4r defekta DPF-filter (FAP-filter) orsakat att bilar har g\u00e5tt upp i r\u00f6k, men det beror oftast p\u00e5 \u00e4ldre bilar med stor k\u00f6rstr\u00e4cka och utan anm\u00e4rkningsv\u00e4rda servicejournaler.<\/p>\n\n\n\n

Problem med turboladdare<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen ska vi ocks\u00e5 n\u00e4mna potentiella problem med turboladdare som inkluderar oljeblockering och kolbildning samt problem med skruvarna. Det f\u00f6rstn\u00e4mnda g\u00e4ller stora m\u00e4ngder kolavlagringar som s\u00e4tter sig p\u00e5 r\u00f6ren som leder oljan mot turbolagerna. Detta kan \u00e4ven p\u00e5verka oljepumpen och kan ofta leda till en trasig turboladdare om det inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid.
Ett annat ganska vanligt problem \u00e4r relaterat till de bultar som h\u00e5ller turbinen p\u00e5 plats. Dessa kan lossna eftersom turbon ofta r\u00f6r sig under belastning. Se till att inspektera dessa bultar f\u00f6r att f\u00f6rhindra ytterligare skador som kan uppst\u00e5 p\u00e5 turbon.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot Boxer 2.2 HDi tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 2.2 HDi \u00e4r verkligen en ganska p\u00e5litlig motor eftersom den ofta anv\u00e4nds i bilar som k\u00f6r m\u00e5nga mil under hela sin livsl\u00e4ngd. Underm\u00e5ligt underh\u00e5ll kan p\u00e5verka hur l\u00e4nge dessa kan h\u00e5lla, men om du g\u00f6r allting p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt b\u00f6r du kunna njuta av den h\u00e4r motorn i hundratusentals mil.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan inte tar hand om motorn p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan m\u00e5nga saker g\u00e5 fel (som n\u00e4mnts ovan) vilket kommer att h\u00e4mma motorns livsl\u00e4ngd. Om du k\u00f6per en begagnad motor ska du d\u00e4rf\u00f6r vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 de problem som n\u00e4mns ovan.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Peugeot Boxer, Citroen Jumper och Fiat Ducato?<\/h4>\n\n\n\n

Dessa tre \u00e4r anm\u00e4rkningsv\u00e4rt lika eftersom de delar m\u00e5nga delar med varandra. Jumper har dock det bredaste utbudet av karossvarianter medan Boxer verkar vara den mest popul\u00e4ra. Ducato \u00e4r potentiellt lika m\u00e5ngsidig som Citroen, men skillnaderna \u00e4r marginella.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt beror de st\u00f6rsta skillnaderna p\u00e5 varum\u00e4rkeslojalitet och hur du uppfattar dessa sk\u00e5pbilar n\u00e4r det g\u00e4ller design.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot Boxer?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad l\u00e4tt kommersiell sk\u00e5pbil \u00e4r Boxer ett riktigt bra val eftersom det \u00e4r en av de mer popul\u00e4ra sk\u00e5pbilarna du kan k\u00f6pa i Europa. Den erbjuder i stort sett allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig eftersom den erbjuder mycket utrymme, \u00e4r p\u00e5litlig och inte \u00f6verdrivet dyr.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot Boxer \u00e4r ett l\u00e4tt nyttofordon som utvecklats tillsammans med Fiat Ducato, Ram Pro Master och Citroen Jumper\/Relay. Boxern sj\u00e4lv introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 1994 men har sedan dess h\u00e5llits<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6006,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6005"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6005"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6005\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6007,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6005\/revisions\/6007"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6006"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6005"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6005"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6005"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}