{"id":6000,"date":"2023-01-11T14:26:14","date_gmt":"2023-01-11T14:26:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6000"},"modified":"2023-01-11T14:26:17","modified_gmt":"2023-01-11T14:26:17","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-traveller","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-traveller\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot Traveller"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot Traveller \u00e4r en mellanstor sk\u00e5pbil fr\u00e5n Peugeot som introducerades 2016 och fortfarande tillverkas. Traveller delar underlag med Citroen Spacetourer, Toyota ProAce Verso och Vauxhall Vivaro. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna de vanligaste problemen med Peugeot Traveller och ber\u00e4tta vad du ska t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r du k\u00f6per en begagnad.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de farligare problemen med Peugeot Traveller \u00e4r f\u00f6rknippat med bromsarna som kan sluta fungera och d\u00e4rmed g\u00f6ra att du hamnar i en olycka. Andra problem \u00e4r att bilen antingen \u00e4r tr\u00f6g eller inte vill starta alls. Problem med v\u00e4rmaren \u00e4r vanliga p\u00e5 ganska m\u00e5nga Peugeot-modeller, vilket \u00e4r fallet med Peugeot Traveller.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 tala om elektriska problem som \u00e4r m\u00e5nga och potentiellt riktigt farliga. Peugeot Traveller \u00e5terkallades mer \u00e4n 40 g\u00e5nger, vilket inte \u00e4r s\u00e5 vanligt f\u00f6r en enda modell. Alla bilar \u00e5terkallas, men Traveller verkar f\u00e5 ett par \u00e5terkallelser varje \u00e5r sedan den kom ut.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst pekar de flesta kundresponser p\u00e5 att Traveller \u00e4r ganska p\u00e5litlig om den h\u00e5lls i gott skick \u00f6ver tid. Den \u00e4r inte heller s\u00e4rskilt dyr att underh\u00e5lla, vilket brukar vara fallet med de flesta moderna Peugeot-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Problem med bromsarna<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller \u00e5terkallelser \u00e4r det f\u00e5 som \u00e4r s\u00e5 farliga som de som \u00e4r f\u00f6rknippade med felaktiga bromsar. Det s\u00e4gs att bromssystemet p\u00e5 Traveller kan g\u00e5 s\u00f6nder och d\u00e4rmed leda till en fullst\u00e4ndig f\u00f6rlust av bromskraft och \u00f6ka risken f\u00f6r att hamna i en olycka. Den senaste bromsrelaterade \u00e5terkallelsen \u00e4gde rum sommaren 2022, men Traveller i allm\u00e4nhet har haft en hel del bromsrelaterade \u00e5terkallelser.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det alltid en bra id\u00e9 att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 bromsarna om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad Peugeot Traveller. Att g\u00f6ra en allm\u00e4n inspektion f\u00f6re k\u00f6pet \u00e4r f\u00f6rdelaktigt f\u00f6r alla k\u00f6p av begagnade bilar, s\u00e4rskilt de som har \u00e5terkallats 40 g\u00e5nger och fram\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Vill inte starta problem<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot Traveller \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med att inte vilja starta, vilket kan leda till relativt dyra reparationer eftersom det finns ganska m\u00e5nga problem som kan orsaka detta. Att diagnostisera den r\u00e4tta orsaken kan vara tr\u00f6ttsamt varf\u00f6r diagnostisering av dessa \u00e4r b\u00e4st genom en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. Till att b\u00f6rja med kan batteriet och dess tillh\u00f6rande system g\u00e5 s\u00f6nder och det enklaste s\u00e4ttet att se det \u00e4r om bilen inte har n\u00e5gon elektrisk kraft alls.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r relaterade till antingen en felaktig nyckelknippa, f\u00f6rs\u00f6k i s\u00e5 fall bara att starta bilen manuellt. Startmotorn \u00e4r ocks\u00e5 en potentiell orsak varf\u00f6r det ocks\u00e5 \u00e4r en bra id\u00e9 att inspektera den. Andra eventuella bovar \u00e4r igensatta br\u00e4nslefilter, en defekt generator, en defekt br\u00e4nslepump, en trasig s\u00e4kring, problem med ledningsn\u00e4tet eller skador orsakade av gnagare.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rmerelaterade problem<\/h2>\n\n\n\n

Nu \u00e4r det dags att f\u00f6rdjupa sig i v\u00e4rmerelaterade problem som ocks\u00e5 kan ha flera orsaker. Den vanligaste orsaken \u00e4r antingen brist p\u00e5 kylv\u00e4tska eller en igensatt v\u00e4rmek\u00e4rna. F\u00f6r att l\u00f6sa dessa m\u00e5ste du i tid fylla p\u00e5 och spola om kylv\u00e4tskan eftersom den \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndig f\u00f6r att b\u00e5de v\u00e4rma och kyla v\u00e4rmaren. En igensatt v\u00e4rmek\u00e4rna kan antingen reng\u00f6ras eller s\u00e5 m\u00e5ste den bytas ut om den \u00e4r \u00f6verdrivet korroderad eller skadad.<\/p>\n\n\n\n

Vattenpumpen och termostaten kan ocks\u00e5 sluta fungera p\u00e5 grund av igens\u00e4ttning och allm\u00e4nt slitage, s\u00e5 det \u00e4r en bra id\u00e9 att kontrollera \u00e4ven dessa. P\u00e5 det hela taget tenderar v\u00e4rmesystemen att vara ett problem p\u00e5 m\u00e5nga Peugeot-modeller och Travellern \u00e4r i stort sett likadan.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem och franska bilar \u00e4r en match made in heaven, men vissa elektriska problem p\u00e5 Traveller \u00e4r riktigt farliga. F\u00f6rst och fr\u00e4mst kan vissa ledningar i bakre f\u00f6nsteromr\u00e5det \u00f6verhettas eller kortslutas och leda till brand. Detta var en g\u00e5ng en anledning till att vissa av dessa \u00e5terkallades. ESP \u00e4r ben\u00e4gen att ha problem och, ingen \u00f6verraskning, det kan ocks\u00e5 leda till en brand.<\/p>\n\n\n\n

Andra elektriska problem \u00e4r problem med infotainmentsystemet, problem med luftkonditioneringen och problem med de elektriska l\u00e5sen. Tack och lov \u00e4r dessa inte alltf\u00f6r dyra eller sv\u00e5ra att reparera, men de kan upprepas om och om igen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot Traveller s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot Traveller \u00e4r en 5-stj\u00e4rnig s\u00e4kerhetsrankad bil vilket inneb\u00e4r att s\u00e4kerheten inte \u00e4r n\u00e5got problem med Traveller. Den har klassledande resultat f\u00f6r skydd av barnpassagerare med 91 % medan skyddet av vuxna passagerare \u00e4r i stort sett detsamma. Fotg\u00e4ngars\u00e4kerheten \u00e4r inte s\u00e5 bra med ett s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 64 %, vilket inte \u00e4r i n\u00e4rheten av toppen i kategorin.<\/p>\n\n\n\n

Den har ocks\u00e5 alla n\u00f6dv\u00e4ndiga aktiva s\u00e4kerhetssystem som assistent f\u00f6r d\u00f6da vinkeln, adaptiv farth\u00e5llare, assistent f\u00f6r d\u00f6da vinkeln, automatisk bromsning och allt annat du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en bil fr\u00e5n 2000-talet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot Traveller en MPV eller en sk\u00e5pbil?<\/h4>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 var du tittar kommer du att uppt\u00e4cka att vissa anser att Traveller \u00e4r en sk\u00e5pbil medan andra anser att det \u00e4r en MPV. Det finns faktiskt tv\u00e5 Traveller-modeller globalt, den normala\/smindre och Traveller XL som \u00e4r en sk\u00e5pbil. I verkligheten \u00e4r Traveller en sk\u00e5pbil eftersom den inte har samma designspr\u00e5k som en MPV.<\/p>\n\n\n\n

En MPV eller ett multifunktionellt fordon \u00e4r mer anpassad till familjeanv\u00e4ndning medan en sk\u00e5pbil \u00e4r mer anpassad till aff\u00e4rsverksamheten. Visst finns det m\u00e4nniskor som anv\u00e4nder sk\u00e5pbilar f\u00f6r att transportera familjer, men inte alls i samma utstr\u00e4ckning. \u00c5 andra sidan betraktas MPV:er ofta som persontransporter, vilket ofta \u00e4r anv\u00e4ndningsomr\u00e5det f\u00f6r Traveller.<\/p>\n\n\n\n

Finns Peugeot Traveller i elektrisk form?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Peugeot Traveller \u00e4r faktiskt en av mycket f\u00e5 helt elektriska sk\u00e5pbilar medan de andra \u00e4r de tidigare n\u00e4mnda bilarna som delar samma plattform som Traveller. Saken \u00e4r den att Stellantis, ett f\u00f6retag som \u00e4ger Vauxhall, Peugeot och Citreon och som har ett avtal om att leverera Toyota ProAce Verso elektriska drivlinor, anv\u00e4nder samma plattform som alla dessa \u00e4r byggda p\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot Traveller \u00e4r en mellanstor sk\u00e5pbil fr\u00e5n Peugeot som introducerades 2016 och fortfarande tillverkas. Traveller delar underlag med Citroen Spacetourer, Toyota ProAce Verso och Vauxhall Vivaro. I den h\u00e4r artikeln<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6001,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6000"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6000"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6000\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6002,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6000\/revisions\/6002"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6001"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6000"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6000"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6000"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}