{"id":5997,"date":"2023-01-09T14:26:33","date_gmt":"2023-01-09T14:26:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5997"},"modified":"2023-01-09T14:26:36","modified_gmt":"2023-01-09T14:26:36","slug":"ar-peugeot-508-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-508-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot 508 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 508 \u00e4r en mellanstor familjesedan\/estat som hoppas kunna ta \u00f6ver f\u00f6rs\u00e4ljningen fr\u00e5n det mer illustra segmentet f\u00f6r premium-sedanar som domineras av tyska m\u00e4rken. Den h\u00e4r typen av bilar tenderar vanligtvis att vara en allkonstn\u00e4rlig knekt vilket g\u00f6r dem perfekta f\u00f6r en m\u00e4ngd olika anv\u00e4ndningsscenarier, men \u00e4r Peugeot 508 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 508 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den underskrider de flesta bilar som n\u00e4mns ovan b\u00e5de i direkta ink\u00f6pskostnader och efterf\u00f6ljande underh\u00e5lls- och andra driftskostnader. Motorerna som erbjuds \u00e4r m\u00e5nga och tenderar att vara sofistikerade, ganska effektiva och tillr\u00e4ckligt kraftfulla f\u00f6r bilens storlek.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 nya 508 \u00e4r verkligen p\u00e5 topp, s\u00e4rskilt 508 GT som definitivt sl\u00e5r \u00f6ver sin viktgr\u00e4ns. Interi\u00f6ren \u00e4r lika snygg eftersom 508 ser oerh\u00f6rt modern ut inuti med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga bekv\u00e4mlighets-, komfort- och lyxfunktioner. Den \u00e4r inte lika bra som sina tyska rivaler n\u00e4r det g\u00e4ller byggkvalitet, men det \u00e4r v\u00e4ntat.<\/p>\n\n\n\n

Den tidigare n\u00e4mnda 508 GT \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt underh\u00e5llande bil att k\u00f6ra medan de andra versionerna \u00e4r bekv\u00e4ma och l\u00e4tta att k\u00f6ra. 508 \u00e4r ocks\u00e5 mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt rymlig, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att chauffera m\u00e4nniskor utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 508 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Motorpaletten f\u00f6r Peugeot 508 best\u00e5r av bensin-, diesel- och hybridmodeller. Bensinmotorerna startar med 1,2L PureTech 3-cylindriga motorer i linje med 1,2L PureTech som ger 130 hk. De kraftfullare 1,5L fyrcylindriga PureTech 180-motorerna med 4 cylindrar ger 180 hk medan toppvarianterna av PureTech 1,5L har 225 hk. Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 508 med en mindre 1,5L HDi-diesel med 130 hk eller en kraftfullare 2,0L fyrcylindrig dieselmotor som ger antingen 160 hk eller 180 hk.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen finns 508 \u00e4ven som hybrid. Hybrid 225 med 225 h\u00e4stkrafter \u00e4r den f\u00f6rsta hybridbilen, medan den mer kraftfulla \u00e4r PSE 508 360 med 360 h\u00e4stkrafter. FWD finns i alla modeller och du kan v\u00e4lja mellan en manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Effektiviteten \u00e4r ganska bra med 508 vilket inneb\u00e4r att du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att f\u00e5 mellan 45 och 55MPG med bensinmodellerna medan dieslarna kan ge upp till 70MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen. Hybridmodellerna g\u00e5r \u00f6ver 160MPG vilket verkligen \u00e4r det r\u00e4tta valet f\u00f6r dem som vill ha en renare och effektivare upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 508 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r nya 508 verkligen p\u00e5 topp vilket inneb\u00e4r att den kan konkurrera med den tyska trion. Detta beror p\u00e5 Peugeots nya designspr\u00e5k som ser modernt och riktigt skarpt ut. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 riktigt snygg och v\u00e4lutrustad med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga teknik- och komfortfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r b\u00e4st med GT-utrustningen eftersom 508 GT k\u00e4nns mer underh\u00e5llande att k\u00f6ra. I \u00f6vrigt \u00e4r 508 bekv\u00e4m, l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 och ganska v\u00e4lisolerad, vilket g\u00f6r den perfekt f\u00f6r l\u00e5nga motorv\u00e4gsk\u00f6rningar.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 508 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 508 klarar sig ocks\u00e5 hyfsat bra n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men det finns en del problem som kan f\u00f6rst\u00f6ra det roliga enormt, fr\u00e4mst med \u00e4ldre 1:a generationens 508-modeller. Dessa inkluderar olika elektriska problem som kan vara b\u00e5de irriterande och dyra. Det handlar bland annat om problem med d\u00f6rrl\u00e5s, vindrutetorkare, luftkonditioneringen, kameran och elektrodjusteringar.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r upph\u00e4ngningsproblem som kan f\u00e5 bilen att driva, problem med handbromsen, problem med vatten som tr\u00e4nger in i bagageutrymmet och problem med v\u00e4rmesystemet som kan l\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 508 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r Peugeot 508 ocks\u00e5 en riktigt bra aff\u00e4r eftersom den kommer med en hyfsat \u00f6verkomlig prislapp med tanke p\u00e5 vad den erbjuder. Begagnade exemplar av 1st gen 508 \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra prissatta vilket g\u00f6r dem till bra begagnade bilar. Var dock noga med att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 bilens servicejournaler och tidigare n\u00e4mnda problem eftersom dessa kan p\u00e5verka bilens \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde oerh\u00f6rt mycket.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken med 508 \u00e4r utm\u00e4rkt d\u00e5 den l\u00e4tt kan sitta fyra vuxna utan problem. Bakluckan \u00e4r rimligt stor medan den \u00f6vergripande sikten ocks\u00e5 \u00e4r riktigt bra. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 508 en riktigt praktisk bil, b\u00e5de f\u00f6r familjesegmentet och aff\u00e4rssegmentet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Peugeot 508?<\/h4>\n\n\n\n

Den officiella EURO NCAP-s\u00e4kerhetsredovisningen f\u00f6r Peugeot 508 ger den 5 av 5 stj\u00e4rnor, vilket inte \u00e4r n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom praktiskt taget alla moderna Peugeotbilar \u00e4r s\u00e4kra och v\u00e4lgjorda. Med ett s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 96 % f\u00f6r vuxna passagerare \u00e4r 508 faktiskt en av de s\u00e4kraste bilarna i sin klass, men den \u00e4r inte i n\u00e4rheten av toppen n\u00e4r det g\u00e4ller utsatta trafikanter tack vare en framg\u00e5ng p\u00e5 71 %.<\/p>\n\n\n\n

508 kommer ocks\u00e5 med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga aktiva s\u00e4kerhetssystem som inkluderar olika krockkuddar, lane keep assist, kameror, automatisk bromsning, adaptiv farth\u00e5llare, prekollisionsvarning och allt annat som h\u00f6r till 2000-talets bilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 508 snabb?<\/h4>\n\n\n\n

Hybridmodellen med 225 hk klarar 0-60 mph p\u00e5 cirka 8 sekunder, dieselmodellen 508 med 180 hk klarar 0-60 mph p\u00e5 8,6 sekunder medan toppmodellen med bensinmotor klarar 0-60 mph p\u00e5 cirka 7,3 sekunder. Hybrid 360 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset snabbaste av alla d\u00e5 den n\u00e5r 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 knappt 5,5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 508 verkligen en snabb bil med r\u00e4tt motor och trimspecifikation. Segmentet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att erbjuda mycket snabbare bilar fr\u00e5n Audi RS-, BMW M- och Mercedes AMG-v\u00e4rlden, men dessa kan ofta kosta dubbelt eller till och med tre g\u00e5nger s\u00e5 mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot 508?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en bekv\u00e4m, stor och rymlig familjesedan\/estat \u00e4r 508 en riktigt bra bil. Det faktum att den erbjuder en liknande upplevelse till mycket dyrare tyska premium executive sedans g\u00f6r den till en kraft att r\u00e4kna med. \u00c4ven om Peugeot-m\u00e4rket inte har samma lyxniv\u00e5 \u00e4r 508 l\u00e5ngt \u00f6ver sin viktgr\u00e4ns.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill uppleva den mest lyxiga sedanupplevelsen kommer 508 inte att tillfredsst\u00e4lla dig. Om du d\u00e4remot vill ha allt du f\u00e5r i en dyrare tysk bil, men utan att betala priset, \u00e4r 508 ett perfekt val.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 508 \u00e4r en mellanstor familjesedan\/estat som hoppas kunna ta \u00f6ver f\u00f6rs\u00e4ljningen fr\u00e5n det mer illustra segmentet f\u00f6r premium-sedanar som domineras av tyska m\u00e4rken. Den h\u00e4r typen av bilar tenderar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5995,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5997"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5997"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5997\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5998,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5997\/revisions\/5998"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5995"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5997"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5997"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5997"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}