{"id":5994,"date":"2023-01-09T14:16:13","date_gmt":"2023-01-09T14:16:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5994"},"modified":"2023-01-09T14:16:16","modified_gmt":"2023-01-09T14:16:16","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-508","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-508\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 508"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 508 \u00e4r en mellanstor\/stor bil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2010 och har sedan dess gett upphov till tv\u00e5 olika generationer, varav den senaste introducerades 2018. 508 \u00e4r antingen en 4-d\u00f6rrars sedan eller en 5-d\u00f6rrars kombi och den passar in i det medelstora\/stora prisv\u00e4rda premiumsegmentet som ocks\u00e5 best\u00e5r av VW Passat och Skoda Superb.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar 508:an klara sig bra s\u00e5 l\u00e4nge du tar v\u00e4l hand om den. Om du f\u00f6rsummar den och inte underh\u00e5ller den p\u00e5 avsett s\u00e4tt kommer den att drabbas av alla m\u00f6jliga problem, varav vissa \u00e4r extremt kostsamma och sv\u00e5ra att \u00e5tg\u00e4rda. De vanligaste problemen med Peugeot 508 inkluderar problem med elektroniken som verkligen \u00e4r m\u00e5nga.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r att vatten tr\u00e4nger in i bilens bagageutrymme och orsakar alla m\u00f6jliga ytterligare problem. Dessutom \u00e4r 508 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem med handbromsen, problem med fj\u00e4dringssystemet och problem med v\u00e4rmaren.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 508 en relativt modern bil som har mycket att erbjuda p\u00e5 begagnatmarknaden. Den underskrider sina rivaler n\u00e4r det g\u00e4ller priset vilket g\u00f6r den till ett potentiellt fynd. H\u00e5ll dig dock borta fr\u00e5n exemplar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka och d\u00e5liga servicejournaler eftersom dessa kan vara jobbiga att \u00e4ga \u00e4ven om de \u00e4r riktigt billiga.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r de mest klagade problemen med 508 eftersom de \u00e4r m\u00e5nga och tenderar att intr\u00e4ffa med m\u00e5nga \u00e5rsmodeller. Det handlar bland annat om problem med navigatorn som antingen kan st\u00e4nga av sig sj\u00e4lv eller g\u00e5 i tok. Tack och lov kan dessa problem i de flesta fall l\u00f6sas genom programuppdateringar, men ibland m\u00e5ste du byta ut hela enheten f\u00f6r att l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

Andra elektriska problem inkluderar problem med att f\u00f6nsterrutetorkarna sl\u00e5r mot karossen, vilket kan l\u00f6sas antingen genom en programuppdatering eller en ny torkare. De elektriska l\u00e5sen kan sluta fungera, vissa inredningstillbeh\u00f6r kan sluta fungera och backkameran p\u00e5 nyare modeller \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ibland g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Vatten i bagageutrymmet<\/h2>\n\n\n\n

I inledningen n\u00e4mnde vi att det \u00e4r oerh\u00f6rt viktigt att underh\u00e5lla 508:an eftersom bristande underh\u00e5ll tenderar att orsaka oerh\u00f6rt allvarliga problem. Ett likv\u00e4rdigt problem \u00e4r att det kommer in mycket vatten i bagageutrymmet, s\u00e5 mycket att det kan orsaka stora p\u00f6lar som s\u00e4tter sig i bilens bagageutrymme. Detta kan st\u00e4lla till det f\u00f6r dina elektriska system, orsaka korrosion i interi\u00f6ren och l\u00e4mna en lukt som \u00e4r riktigt sv\u00e5r att f\u00e5 bort.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta inneb\u00e4r h\u00f6ga reparationskostnader och en enorm s\u00e4nkning av bilens \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. Orsaken till att detta sker beror oftast p\u00e5 problem med bakrutans svarta bagagestoppst\u00e4mpelf\u00f6rsegling som beh\u00f6ver inspekteras fr\u00e5n tid till annan. Om du lyckas f\u00e5nga en l\u00e4cka tidigt kan du byta ut t\u00e4tningen enkelt och utan explosiva r\u00e4kningar.<\/p>\n\n\n\n

Handbromsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Det har f\u00f6rekommit m\u00e5nga rapporter om att parkeringsbromsen p\u00e5 508 inte g\u00e5r att koppla in, s\u00e4rskilt p\u00e5 vintern. Detta kan leda till att din bil rullar vilket \u00e4r extremt farligt. P\u00e5 grund av problemets allvarlighetsgrad utf\u00e4rdade Peugeot en \u00e5terkallelse, men det \u00e4r troligt att vissa 508-\u00e4gare inte lagade sina bilar. Se d\u00e4rf\u00f6r till att fr\u00e5ga Peugeot-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om VIN f\u00f6r den 508 du tittar p\u00e5 f\u00f6r ytterligare information.<\/p>\n\n\n\n

L\u00f6sningen p\u00e5 problemet \u00e4r ganska enkel eftersom det orsakades av v\u00e4derrelaterade mjukvaruproblem som kan \u00e5tg\u00e4rdas via en enkel uppdatering.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

Det mest beklagade upph\u00e4ngningsproblemet med 508 \u00e4r ett problem d\u00e4r de bakre upph\u00e4ngningsfixeringsbultarna har problem. Peugeot \u00e5terkallade ocks\u00e5 olika modeller p\u00e5 grund av felaktiga f\u00e4stbultar f\u00f6r bakre upph\u00e4ngning, d\u00e4ribland 508.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du m\u00e4rker att 508:an glider \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet medan ratten \u00e4r mitt i centrum, \u00e4r chansen stor att det \u00e4r de bakre upph\u00e4ngningsbultarna som \u00e4r skyldiga.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4rmaren<\/h2>\n\n\n\n

Sist men inte minst m\u00e5ste vi ocks\u00e5 tala om Peugeot 508-v\u00e4rmareproblem som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av systeml\u00e4ckor, s\u00e4rskilt i f\u00f6rarens fotomr\u00e5de. S\u00e5 om du k\u00e4nner en bris som kommer fr\u00e5n pedalomr\u00e5det \u00e4r ditt v\u00e4rmesystem l\u00e4ckande och m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom ska vi ocks\u00e5 n\u00e4mna ett problem som inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r relaterat till v\u00e4rmaren, men som \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna eftersom det \u00e4r ett riktigt allvarligt problem. 508 kan ibland drabbas av vad som kallas ”thermal runaway”, vilket kan leda till att innetemperaturen stiger exponentiellt och kan till och med vara d\u00f6dlig. Problemet orsakas av problem med elektrodernas justering, vilket leder till att giftiga \u00e5ngor sl\u00e4pps in i interi\u00f6ren. Att byta ut drivbatteriet l\u00f6ser vanligtvis problemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 508 en lyxsedan?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot gillar att positionera 508 mot bilar som Audi A6, BMW 5-serien, Volvo S90 och Mercedes-Benz E-klass, men det \u00e4r lite v\u00e4l l\u00e5ngtg\u00e5ende i de flesta avseenden. Dessa bilar kostar f\u00f6r en g\u00e5ngs skull mycket mer pengar. De \u00e4r b\u00e4ttre utrustade, har starkare motoralternativ och anses allm\u00e4nt tillh\u00f6ra det exklusiva premiumsegmentet.<\/p>\n\n\n\n

508 har mycket att erbjuda i sin respektive prisklass\/marknadssegment, ett segment som f\u00f6rvisso inte \u00e4r executive premium-segmentet, utan snarare en brygga mellan en ekonomisk\/prisv\u00e4rd bil och en riktig premiumprodukt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 508 b\u00e4ttre \u00e4n VW Passat?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Passat \u00e4r i stort sett en direkt konkurrent till Peugeot 508 eftersom dessa tv\u00e5 kan byta slag i flera dagar. Passat-sedanen lades nyligen ned vilket inneb\u00e4r att 508 nu styr segmentet tillsammans med Skoda Superb.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 508 inte lika popul\u00e4r som Passat, men under de kommande \u00e5ren kommer vi att f\u00e5 se nyare iterationer av 508 sedan som kommer att ligga miltals f\u00f6re den nuvarande B8 Passat.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 508 dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat omr\u00e5de d\u00e4r 508 verkligen erbjuder bra v\u00e4rde \u00e4r underh\u00e5llssegmentet d\u00e4r den underskrider de flesta av sina rivaler med ganska stor marginal. Skoda och Passat anv\u00e4nder typiska VAG-motorer som delas med mer premiummodeller som Audi och Porsche.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan dessa bli dyra f\u00f6r sitt segment medan 508 har en rimlig underh\u00e5llsplan och kostnaderna \u00e4r mer \u00e4n acceptabla f\u00f6r vad bilen \u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 508 \u00e4r en mellanstor\/stor bil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2010 och har sedan dess gett upphov till tv\u00e5 olika generationer, varav den senaste introducerades 2018. 508<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5995,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5994"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5994"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5994\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5996,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5994\/revisions\/5996"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5995"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5994"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5994"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5994"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}