{"id":5985,"date":"2023-01-09T12:49:57","date_gmt":"2023-01-09T12:49:57","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5985"},"modified":"2023-01-09T12:50:00","modified_gmt":"2023-01-09T12:50:00","slug":"5-skal-att-kopa-en-hyundai-ioniq-5-och-ett-skal-att-inte-gora-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/5-skal-att-kopa-en-hyundai-ioniq-5-och-ett-skal-att-inte-gora-det\/","title":{"rendered":"5 sk\u00e4l att k\u00f6pa en Hyundai Ioniq 5 och ett sk\u00e4l att inte g\u00f6ra det"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Ioniq 5 \u00e4r en av de mest sp\u00e4nnande elbilarna som finns till salu idag. Den har funnits i ett eller tv\u00e5 \u00e5r nu och det verkar som om den forts\u00e4tter att ticka eftersom Hyundai inte kan g\u00f6ra tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga av dem. Det finns m\u00e5nga anledningar till varf\u00f6r Ioniq 5 \u00e4r en s\u00e5 bra bil, men i den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista 5 anledningar att k\u00f6pa en Hyundai Ioniq 5 och en anledning att inte g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer att ge dig en b\u00e4ttre f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r hur konkurrenskraftig Ioniq 5 verkligen \u00e4r och vad du f\u00e5r f\u00f6r pengarna j\u00e4mf\u00f6rt med andra elbilar p\u00e5 marknaden. Det f\u00f6rsta sk\u00e4let \u00e4r priset eftersom Ioniq 5 erbjuder m\u00e5nga funktioner f\u00f6r ett pris som inte \u00e4r alltf\u00f6r sv\u00e5rt att sv\u00e4lja. N\u00e4sta anledning \u00e4r baserad p\u00e5 praktiska egenskaper eftersom Ioniq 5 erbjuder massor av utrymme f\u00f6r dig, dina v\u00e4nner och din last.<\/p>\n\n\n\n

Det tredje sk\u00e4let \u00e4r r\u00e4ckvidden eftersom du f\u00e5r gott om den. Det fj\u00e4rde sk\u00e4let till varf\u00f6r du ska v\u00e4lja Ioniq 5 \u00e4r tekniken eftersom Ioniq 5 erbjuder i stort sett allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en toppmodern elbil. Det femte och sista sk\u00e4let till varf\u00f6r du b\u00f6r v\u00e4lja Hyundai Ioniq 5 \u00e4r den omfattande garantin och den stora tillf\u00f6rlitligheten.<\/p>\n\n\n\n

Allt \u00e4r dock inte s\u00e5 perfekt som du vill att det ska vara eftersom Ioniq 5 inte \u00e4r den enda imponerande elbilen p\u00e5 den h\u00e4r listan. Detta kommer att vara anledningen till att det \u00e4r m\u00f6jligt att hoppa \u00f6ver Ioniq 5 och satsa p\u00e5 en av dess h\u00e5rda konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Sk\u00e4l 1 att k\u00f6pa Ioniq 5 – Priss\u00e4ttning<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 finns i fyra olika utrustningsniv\u00e5er. Instegsmodellen SE Standard Range kostar 40 000 dollar och har ett 58 kWh-batteri. Trimsen SE, SEL och Limited f\u00e5r alla det st\u00f6rre 77kWh-batteriet med 225 hk i st\u00e4llet f\u00f6r de ganska ynka 168 hk i SE-modellen. Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja en 320 hk stark toppmodell med AWD som kostar cirka 57 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5 \u00e4r billigare \u00e4n Ford Mustang EV och Kia EV6, men den \u00e4r dyrare \u00e4n VW ID.4.<\/p>\n\n\n\n

Sk\u00e4l 2 att k\u00f6pa Ioniq 5 – Praktiskhet<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 \u00e4r utformad f\u00f6r att vara en familjebil, vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r erbjuda ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme. Tack och lov \u00e4r Ioniq 5 en av de mest praktiska bilarna i sitt segment eftersom den erbjuder massor av sitt- och lastutrymme och fyra vuxna kommer absolut inte att ha n\u00e5gra problem p\u00e5 l\u00e5ngdistansresor.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5 kan p\u00e5 bilderna se ut som en hatchback, men den \u00e4r faktiskt l\u00e4ngre \u00e4n den 4-d\u00f6rrars Ford Bronco och bara 15 millimeter kortare \u00e4n Chevy Equinox. Det maximala lastutrymmet \u00e4r ber\u00e4knat till 27,2 kubikfot som kan ut\u00f6kas till n\u00e4stan 60 kubikfot med baks\u00e4tena nedf\u00e4llda. Dessutom f\u00e5r den ocks\u00e5 en frontkoffert.<\/p>\n\n\n\n

Sk\u00e4l 3 att k\u00f6pa Ioniq 5 – R\u00e4ckvidd<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rmodligen mest oroande aspekten av att \u00e4ga en elbil \u00e4r r\u00e4ckvidds\u00e5ngest. Eftersom de flesta av dessa bilar inte erbjuder samma r\u00e4ckvidd som liknande modeller med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor kan personer som byter till elbilar k\u00e4nna sig lite oroliga. Tack och lov erbjuder Ioniq 5 en r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 303 mil om du v\u00e4ljer den l\u00e5nga 77kWh-modellen med enmotorig motor med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Instegsmodellen Ioniq 5 klarar cirka 220 mil, vilket b\u00e5da \u00e4r utm\u00e4rkt med tanke p\u00e5 bilens pris.<\/p>\n\n\n\n

Sk\u00e4l 4 att k\u00f6pa Ioniq 5 – Teknik<\/h2>\n\n\n\n

Moderna elbilar m\u00e5ste vara fullsp\u00e4ckade med teknik till bredden, annars blir de inte s\u00e5 sp\u00e4nnande som de kan vara. Tack och lov erbjuder Ioniq 5 m\u00e5nga smarta partytrick som b\u00e5de h\u00f6jer din komfort och g\u00f6r din k\u00f6rupplevelse mycket mer underh\u00e5llande. Topputrustningen Limited erbjuder en helt lutande f\u00f6rarstol, en 800-voltsarkitektur, en maximal snabbladdningshastighet p\u00e5 350 kW DC och V2L-laddning.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom f\u00e5r Ioniq 5 ocks\u00e5 en avancerad HUD, fj\u00e4rrparkeringsassistans, intressanta naturavslappningsljud, en snabb och responsiv infotainmentsk\u00e4rm och en h\u00e4ftig pixelerad exteri\u00f6rdesign.<\/p>\n\n\n\n

Sk\u00e4l 5 att k\u00f6pa Ioniq 5 – Garanti<\/h2>\n\n\n\n

Som blivande kund kanske du uppskattar det h\u00e4r avsnittet av artikeln mest eftersom Ioniq 5 levereras med en 10-\u00e5rig drivlinjegaranti p\u00e5 100 000 miles, vilket \u00e4r en uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med den 8-\u00e5riga garantin som finns p\u00e5 de flesta elbilar nuf\u00f6rtiden. Grundgarantin f\u00f6r Ioniq 5 \u00e4r 5 \u00e5r\/60k miles-garantin, vilket ocks\u00e5 \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n de flesta elbilar d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Anledning att inte k\u00f6pa Ioniq 5 – Konkurrensen<\/h2>\n\n\n\n

Om Ioniq 5 skulle existera i en v\u00e4rld d\u00e4r Tesla Model 3 inte fanns skulle jag rekommendera att k\u00f6pa den utan tvekan. Men Model 3 \u00e4r snabbare, smidigare, hanterar b\u00e4ttre, \u00e4r mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd, har ett mer avancerat adaptivt farth\u00e5llarsystem, har mer teknik och g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att anv\u00e4nda Teslas n\u00e4tverk av superladdare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Ioniq 5 utan tvekan \u00e4r bekv\u00e4mare och har mer utrymme \u00e4r Tesla Model 3 \u00f6verlag mycket l\u00e4ttare att leva med.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e5ng \u00e4r v\u00e4ntetiden f\u00f6r Hyundai Ioniq 5?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan n\u00e4mnt att Ioniq 5 \u00e4r en enormt popul\u00e4r bil vilket inneb\u00e4r att tillg\u00e4ngligheten kanske inte \u00e4r s\u00e5 bra som du skulle \u00f6nska. Enligt v\u00e4lrenommerade k\u00e4llor \u00e4r v\u00e4ntelistan f\u00f6r en helt ny Ioniq 5 cirka 8-12 m\u00e5nader, men den kan ocks\u00e5 f\u00f6rl\u00e4ngas till 18 m\u00e5nader i vissa situationer.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en l\u00e5ng tid att v\u00e4nta p\u00e5 en bil som lovar h\u00f6gteknologi eftersom m\u00e5nga kommande EV:er under det kommande ett och ett halvt \u00e5ret sannolikt \u00e4r b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Hyundai Ioniq 5-modellen att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Hyundai Ioniq 5-modellen att skaffa \u00e4r troligen mellanspecifikationen SEL med sitt st\u00f6rre batteri p\u00e5 77 kWh och en enda motorkonfiguration som ger dig maximalt 303 mil p\u00e5 en full laddning. Om du v\u00e4ljer en Ioniq 5 med dubbla motorer f\u00e5r du mer kraft, men det kostar mycket mer pengar och kommer att f\u00f6rkorta din maximala r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 5 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. Hyundai Ioniq 5 \u00e4r en riktigt konkurrenskraftig bil eftersom den erbjuder en fantastisk helhetsupplevelse f\u00f6r b\u00e5de familjer och privatpersoner. Med en snygg exteri\u00f6r, mycket r\u00e4ckvidd och bra teknik \u00e4r Ioniq 5 verkligen v\u00e4rd det.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Ioniq 5 \u00e4r en av de mest sp\u00e4nnande elbilarna som finns till salu idag. Den har funnits i ett eller tv\u00e5 \u00e5r nu och det verkar som om den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5058,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5985"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5985"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5985\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5986,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5985\/revisions\/5986"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5058"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5985"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5985"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5985"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}