{"id":5965,"date":"2023-01-07T11:26:46","date_gmt":"2023-01-07T11:26:46","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5965"},"modified":"2023-01-07T11:26:49","modified_gmt":"2023-01-07T11:26:49","slug":"hyundai-i30-vs-vw-golf-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i30-vs-vw-golf-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i30 vs VW Golf – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

V\u00e4rlden av hatchbacks \u00e4r fylld med dussintals och \u00e5ter dussintals bra alternativ i flera priskategorier. Volkswagen Golf \u00e4r en av pionj\u00e4rerna i detta segment och den forts\u00e4tter att racka i popularitet \u00e4ven efter 8 olika generationer. Hyundai i30 \u00e5 andra sidan har inte varit ute lika l\u00e4nge som Golf, men den lyckas \u00e4nd\u00e5 s\u00e4lja mer \u00e4n VW Golf p\u00e5 vissa marknader.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra dessa tv\u00e5 hatchbacks och ber\u00e4tta varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. Vi kommer att presentera dig f\u00f6r alla detaljer om b\u00e5da modellerna, vi kommer att ber\u00e4tta vilken som har den b\u00e4ttre motorn, vilken som \u00e4r mer praktisk, vilken som \u00e4r effektivare, s\u00e4krare, snabbare, mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd och allt annat du beh\u00f6ver veta. S\u00e5, Hyundai i30 vs VW Golf – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst kan VW Golf f\u00e5s med mer \u00e4n fem olika drivlinor beroende p\u00e5 marknad och trimniv\u00e5. Hyundai i30 kommer endast med bensinmotor medan Golf kan f\u00e5s i bensin-, diesel- och hybridvarianter. VW Golf \u00e4r ocks\u00e5 den nyare modellen av de tv\u00e5 vilket inneb\u00e4r att den borde vara mer modern och uppdaterad.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r d\u00e4r i30 tar hem det, men inte med en hel del. Golf \u00e4r ocks\u00e5 en n\u00e5got dyrare bil, men du kan k\u00e4nna prisskillnaden ganska l\u00e4tt. Praktiken \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre med VW Golf, men b\u00e5da dessa \u00e4r i linje med de flesta andra hatchbacks fr\u00e5n detta segment.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30<\/h2>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 i30 f\u00f6r ett startpris p\u00e5 cirka 20 000 dollar p\u00e5 olika marknader medan i30N Performance f\u00e5r tillbaka mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 mycket pengar. Den vanliga i30 finns med tv\u00e5 separata bensinmotorer. Den f\u00f6rsta \u00e4r en 1.0L inline 3-cylindrig motor med 120 hk medan den andra \u00e4r en 1.5L 4-cylindrig motor med 160 hk. I toppen st\u00e5r i30 N med sin 275 hk starka 2,0L fyrcylindriga turbomotor med 4 cylindrar.<\/p>\n\n\n\n

En 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xel \u00e4r standard, men du kan uppgradera till en 7-v\u00e4xlad DCT-automatik. Alla versioner av i30 \u00e4r strikt fyrhjulsdrivna, inklusive i30 N. Designm\u00e4ssigt kommer i30 inte att vinna n\u00e5gra utm\u00e4rkelser i n\u00e4rtid, s\u00e4rskilt inte n\u00e4r man j\u00e4mf\u00f6r den med de flesta moderna hatchbacks. Interi\u00f6ren \u00e4r mycket likadan eftersom den ger dig allt du beh\u00f6ver men p\u00e5 ett s\u00e5 oinspirerande s\u00e4tt som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r utm\u00e4rkt \u00f6ver hela linjen medan k\u00f6rupplevelsen ocks\u00e5 \u00e4r ganska normal, med undantag f\u00f6r i30 N som \u00e4r riktigt rolig att k\u00f6ra. Praktiken \u00e4r okej f\u00f6r segmentet vilket inneb\u00e4r att i30 varken \u00e4r den mest eller minst praktiska bilen som finns.<\/p>\n\n\n\n

VW Golf<\/h2>\n\n\n\n

VW Golf b\u00f6rjar p\u00e5 n\u00e5gra tusen dollar mer \u00e4n i30 f\u00f6r basmodellen medan den toppspecificerade Golf R kostar n\u00e5gra tusen dollar mer \u00e4n i30 N. Motorm\u00e4ssigt finns VW Golf i praktiskt taget alla varianter. Du kan f\u00e5 bensinmodellen med en standard 1,0L 3-cylinder med 90-110 hk, en 1,5L 4-cylinder med 130-150 hk eller den toppspecificerade 2,0L 4-cylindern med upp till 320 hk i Golf R.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser VW Golf riktigt fr\u00e4sch ut, men det m\u00e4rks genast att VW inte gjort en helt ny Golf eftersom Mk8 uppenbarligen \u00e4r baserad p\u00e5 Mk7. Den yttre designen \u00e4r extremt spec-beroende vilket inneb\u00e4r att Golf b\u00e5de kan se fantastisk och riktigt ful ut. Interi\u00f6ren \u00e4r en blandad kompott eftersom den erbjuder en hel del funktionalitet, men anv\u00e4ndarv\u00e4nligheten och materialvalen \u00e4r tveksamma.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r VW Golf s\u00e4mre \u00e4n i30, och det kommer inte att f\u00f6r\u00e4ndras i n\u00e4rtid. VW Golf k\u00e4nns ganska bekv\u00e4m att k\u00f6ra med bra sikt runtomkring och ganska stort bagageutrymme. Utrymmet i baks\u00e4tet \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra, vilket ofta \u00e4r fallet med VW Golf.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – VW Golf \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Golf har alltid varit sj\u00e4lva toppen av bilarnas hatchbackdesign p\u00e5 mer \u00e4n ett s\u00e4tt. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r VW ett av de mest k\u00e4nda och ikoniska m\u00e4rkena i bilhistorien. VW Golf har funnits i flera decennier, vilket inneb\u00e4r att VW har lagt ner mycket arbete, tid, pengar och f\u00f6retagsenergi p\u00e5 att se till att Golf h\u00e5ller sig i toppen.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser VW Golf-modeller med R-Line-, GTD- eller GTI-trimning mycket b\u00e4ttre ut \u00e4n n\u00e5gon i30. Interi\u00f6ren \u00e4r mycket b\u00e4ttre med Golf, men om du inte specificerar dem tillr\u00e4ckligt h\u00f6gt kommer b\u00e5da dessa att se billiga ut p\u00e5 insidan. VW Golf erbjuder mer sittplatsutrymme vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom VW Golfs alltid varit k\u00e4nda f\u00f6r att ha mycket utrymme, men i30 erbjuder 5 liter mer bagageutrymme i bagageluckan.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r b\u00e4ttre med i30, priset \u00e4r b\u00e4ttre med i30 och anv\u00e4ndarv\u00e4nligheten \u00e4r b\u00e4ttre med i30. \u00c5 andra sidan har VW fler motorer, mer kraft, mer utrymme, mer teknik och ett mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rt m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i30 effektivare \u00e4n VW Golf?<\/h3>\n\n\n\n

Den h\u00f6gsta MPG som du kommer att f\u00e5 fr\u00e5n en Hyundai i30 \u00e4r mellan 40 och 50MPG, det senare \u00e4r bara m\u00f6jligt om du k\u00f6r som en absolut mormor. \u00c5 andra sidan kan VW Golf l\u00e4tt n\u00e5 50 MPG med bensinmodeller medan dieselmodeller kan n\u00e5 h\u00e4pnadsv\u00e4ckande 70 MPG i b\u00e4sta fall.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom erbjuds VW Golf med tv\u00e5 hybridmotorer, varav en kan ge upp till n\u00e4stan 200MPG.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i30 s\u00e4krare \u00e4n VW Golf?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de Golf och i30 \u00e4r 5-stj\u00e4rniga bilar n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet och b\u00e5da finns tillg\u00e4ngliga med praktiskt taget alla assistanssystem som \u00e4r k\u00e4nda i hatchback-v\u00e4rlden. Visst, du m\u00e5ste betala extra f\u00f6r de flesta av dessa, men vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att Hyundai erbjuder mer s\u00e4kerhetsutrustning som standard.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i30 en b\u00e4ttre familjebil \u00e4n VW Golf?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om Hyundai i30 \u00e4r en bra familjebil kan VW Golf vara den b\u00e4sta familjebilen som finns. VW Golf erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme medan bagagestorleken \u00e4r n\u00e4stan identisk. Du kan verkligen inte g\u00f6ra n\u00e5got fel val h\u00e4r eftersom b\u00e5da \u00e4r fantastiska familjebilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00e4rlden av hatchbacks \u00e4r fylld med dussintals och \u00e5ter dussintals bra alternativ i flera priskategorier. Volkswagen Golf \u00e4r en av pionj\u00e4rerna i detta segment och den forts\u00e4tter att racka i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5434,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5965"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5965"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5965\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5966,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5965\/revisions\/5966"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5434"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5965"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5965"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5965"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}