{"id":5961,"date":"2023-01-07T08:50:06","date_gmt":"2023-01-07T08:50:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5961"},"modified":"2023-01-07T08:50:09","modified_gmt":"2023-01-07T08:50:09","slug":"ar-peugeot-307-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-307-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot 307 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 307 kom p\u00e5 marknaden 2001 n\u00e4r den ersatte den utg\u00e5ende Peugeot 306. Den kom med en hel del uppgraderingar och har varit en ganska popul\u00e4r bil sedan dess. 307 eftertr\u00e4ddes ocks\u00e5 av 308 med kom ut 2009 och drev Peugeot ”300”-serien av bilar in p\u00e5 2010-talet. S\u00e5, \u00e4r Peugeot 307 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den \u00e4r prisv\u00e4rd att k\u00f6pa, prisv\u00e4rd att \u00e4ga och prisv\u00e4rd att reparera om n\u00e5got g\u00e5r fel. Motorerna som erbjuds \u00e4r relativt bra n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet och effekt medan den \u00f6vergripande k\u00f6rupplevelsen inte \u00e4r n\u00e5got att skryta hem om. Hur som helst \u00e4r detta mer eller mindre standard f\u00f6r alla bilar fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet, med undantag f\u00f6r de heta hatchbackversionerna.<\/p>\n\n\n\n

Den yttre designen p\u00e5 307 har \u00e5ldrats relativt v\u00e4l vilket inneb\u00e4r att den inte ser s\u00e5 gammal ut som den \u00e4r. \u00c4ven om den kanske inte ser daterad ut kan man h\u00e4vda att den inte ser s\u00e5 attraktiv ut. Interi\u00f6ren \u00e4r enkel, men ergonomin \u00e4r riktigt bra och bilen \u00e4r verkligen l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r f\u00f6r det mesta okej, men m\u00e5nga av dessa har misshandlats genom \u00e5ren av \u00e4gare som inte \u00e4gnar alltf\u00f6r mycket uppm\u00e4rksamhet \u00e5t underh\u00e5ll och livsl\u00e4ngd. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 prata om v\u00e4rde och praktiska egenskaper. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r 307 utm\u00e4rkt eftersom den erbjuder mycket bil f\u00f6r inte s\u00e5 mycket pengar. Praktiken \u00e4r okej f\u00f6r klassen, men inte \u00f6verdrivet rymlig f\u00f6r l\u00e5nga f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Motorpaletten med Peugeot 307 \u00e4r verkligen omfattande. Bensinmotorerna m\u00e4ter fr\u00e5n 1,6 till 2,0 liter i cylindervolym medan antalet cylindrar \u00e4r begr\u00e4nsat till 4 cylindrar. 1,6L-motorn finns i tv\u00e5 varianter, den ena ger 110 hk medan den andra ger 136 hk. 2.0L-motorn ger 140 hk och alla dessa \u00e4r utrustade med ett FWD-system.<\/p>\n\n\n\n

De dieslar som erbjuds m\u00e4ter ocks\u00e5 antingen 1,6L eller 2,0L i cylindervolym och alla \u00e4r 4-cylindriga. Instegsversionen 1.6L har 90 hk medan toppversionerna 1.6L har 110 hk. Dessa \u00e4r ocks\u00e5 begr\u00e4nsade till FWD. N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da standard medan en 4-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da finns som tillval.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att f\u00e5 mellan 27 och 32 MPG fr\u00e5n bensinmotorerna medan dieselmotorerna ger mellan 42 och 50 MPG. P\u00e5 det hela taget \u00e4r drivlinspaletten med 307 adekvat, men 307 skulle vara mycket b\u00e4ttre totalt sett om Peugeot erbj\u00f6d den i en mer prestandainriktad trimniv\u00e5 med en kraftfullare motor.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 307 var aldrig s\u00e4rskilt v\u00f6rdad f\u00f6r sin exteri\u00f6rdesign, vilket \u00e4r helt logiskt eftersom 2000-talets Peugeot-modeller oftast ser intets\u00e4gande och alltf\u00f6r vanliga ut, med undantag f\u00f6r n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda kup\u00e9er. Inredningen \u00e4r inte heller n\u00e5got speciellt, men den har bra ergonomi och ett hyfsat stort sittutrymme.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ocks\u00e5 ganska ordin\u00e4r och i linje med vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en hatchback. 307:an k\u00f6r ganska monotont, men det kan man argumentera f\u00f6r att det \u00e4r designat. Det \u00e4r en hyfsat bekv\u00e4m och njutbar bil \u00e4ven om den saknar ljudd\u00e4mpning och inte kommer med v\u00e4rldens bekv\u00e4maste s\u00e4ten.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 307 okej, men den lider av en rad olika problem. Motoravdelningen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med remskrikningar och problem med dieselfilter. Elektriska problem \u00e4r ocks\u00e5 vanliga och angriper oftast bilens elektriska f\u00f6nster och elektriska l\u00e5sd\u00f6rrman\u00f6verdon. Rattst\u00e4ngerna \u00e4r br\u00e4ckliga medan drivaxeln \u00e4r ben\u00e4gen att brista.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna potentiella problem med \u00f6verdrivet slitage i interi\u00f6ren och upph\u00e4ngningsbussningar. Sammantaget kan 307:an h\u00e5lla l\u00e4nge om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, men verkligheten \u00e4r att m\u00e5nga av dessa st\u00e4ndigt ignoreras i underh\u00e5llsavdelningen.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4rdena p\u00e5 dessa har sjunkit avsev\u00e4rt under de senaste \u00e5ren vilket nu g\u00f6r dem till fyndmaterial. Detta inneb\u00e4r dock ocks\u00e5 att m\u00e5nga av dessa f\u00f6rsummas av sina \u00e4gare vilket g\u00f6r att du f\u00e5r billiga problematiska bilar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka eller bilar med f\u00e4rre k\u00f6rstr\u00e4ckor, men med en mycket h\u00f6gre prislapp.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r okej. Bakluckan skulle kunna vara lite st\u00f6rre medan den \u00f6vergripande sikten, tillg\u00e4ngligheten och bagageutrymmet \u00e4r hyfsat.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Peugeot att tillverka 307?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot slutade aldrig att tillverka 307 eftersom 308 i princip \u00e4r en modernare version av 307. Peugeot \u00e4r inte \u00f6verdrivet upptagen med att beh\u00e5lla samma modellnamn f\u00f6r p\u00e5 varandra f\u00f6ljande modeller, vilket vanligtvis \u00e4r fallet med alla Peugeot-bilar.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att 307 kan ses som ”300”-serien av Peugeots kompakta hatchbacks, som alla \u00e4r likartade i storlek, praktiska egenskaper och motorval.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 307 snabb?<\/h4>\n\n\n\n

Egentligen inte, \u00e5tminstone inte ur en prestanda bilsynpunkt. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att den 140 hk starka 2-liters 16v-r\u00e4tst\u00e5ende fyrcylindriga bensinmotorn accelererar till 60 miles per timme p\u00e5 under 9 sekunder, vilket verkligen \u00e4r snabbt enligt Peugeot-standard. Maxhastigheten \u00e4r ber\u00e4knad till 127mph vilket inte heller \u00e4r s\u00e4rskilt d\u00e5ligt.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r f\u00f6rmodligen ett av de st\u00f6rsta problemen med 307, bristen p\u00e5 sp\u00e4nning. De flesta biltillverkare nuf\u00f6rtiden som erbjuder hatchbacks av liknande storlek erbjuder ocks\u00e5 prestandavarianter. Ett bra exempel p\u00e5 dessa \u00e4r Megane\/Clio RS, Golf R\/GTI eller Honda Civic Type R.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 307 en bra f\u00f6rsta bil?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 307 \u00e4r en bra bil f\u00f6r n\u00e5gon som bara b\u00f6rjar eftersom den \u00e4r kompakt, l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5, billig att k\u00f6ra och billig att k\u00f6pa. Den erbjuder tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r flera personer och \u00e4r relativt effektiv. Visserligen kan den vara lite tr\u00e5kig f\u00f6r vissa, men den har alla ingredienser f\u00f6r n\u00e5gon som bara b\u00f6rjar l\u00e4ra sig k\u00f6ra bil.<\/p>\n\n\n\n

Om du skadar den beh\u00f6ver du inte betala s\u00e5 mycket pengar f\u00f6r att reparera den. Den \u00e4r ocks\u00e5 billig att f\u00f6rs\u00e4kra samtidigt som reservdelar \u00e4r l\u00e4tta att hitta och prisv\u00e4rda.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 307 kom p\u00e5 marknaden 2001 n\u00e4r den ersatte den utg\u00e5ende Peugeot 306. Den kom med en hel del uppgraderingar och har varit en ganska popul\u00e4r bil sedan dess. 307<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5959,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5961"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5961"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5961\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5962,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5961\/revisions\/5962"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5959"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5961"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5961"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5961"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}