{"id":5958,"date":"2023-01-07T08:32:36","date_gmt":"2023-01-07T08:32:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5958"},"modified":"2023-01-07T08:32:38","modified_gmt":"2023-01-07T08:32:38","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-307","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-307\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 307"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 307 \u00e4r en liten familjebil som tillverkades mellan 2001 och 2008 d\u00e5 den ersattes av Peugeot 308. Peugeot ”300”-serien av bilar placerar sig ovanf\u00f6r de mindre ”100”- och ”200”-serierna av sm\u00e5 hatchbacks. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla potentiella problem som Peugeot 307 kan drabbas av.<\/p>\n\n\n\n

Vi kommer f\u00f6rst att n\u00e4mna alla motorrelaterade problem som inkluderar problem med att remmen gnisslar eller den relativt vanliga varningslampan ”avblocka dieselfilter”. D\u00e4refter kommer olika elektriska problem som problem med d\u00f6rrl\u00e5sen eller problem med det elektriska f\u00f6nstersystemet. Upph\u00e4ngningsproblem \u00e4r ocks\u00e5 vanliga med 307:an och \u00e4r oftast f\u00f6rknippade med antirollst\u00e5ngen.<\/p>\n\n\n\n

Ytterligare problem \u00e4r en felaktig styrkolonn och olika utrustningsrelaterade problem som \u00f6verdrivet slitage av inredningsdetaljer och mattor som lossnar. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 307 en hyfsat p\u00e5litlig bil om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Om inte, kommer problem som dessa att forts\u00e4tta att adderas tills det \u00e4r lite eller ingen mening att reparera dem.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en begagnad, se till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet eftersom m\u00e5nga \u00e4gare f\u00f6rsummar dessa bilar efter att de n\u00e5tt ett betydande antal mil. Det \u00e4r inte s\u00e4rskilt sv\u00e5rt att hitta goda exempel, men goda exempel kommer med en premie.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

De diesel- och bensinmotorer som finns tillg\u00e4ngliga i 307 tenderar att vara ganska p\u00e5litliga, men du m\u00e5ste underh\u00e5lla dem f\u00f6r att de ska f\u00f6rbli s\u00e5. Remman kan ibland b\u00f6rja gnissla, vilket troligen beror p\u00e5 hjullager i generatorskivan som m\u00e5ste bytas ut. Se till att inspektera remmen n\u00e4r du kan eftersom detta kan orsaka terminal motorskada om det inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid.<\/p>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna varningslampan ”unblock dieselfilter” som ofta dyker upp p\u00e5 begagnade 307-exemplar. Det betyder att ditt DPF sannolikt \u00e4r igensatt och beh\u00f6ver reng\u00f6ras, annars m\u00e5ste du byta ut det vilket inte \u00e4r idealiskt eftersom DPF-filter kan kosta mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre franska bilar och elektriska problem har en sak f\u00f6r varandra, tyv\u00e4rr \u00e4r detta ocks\u00e5 uppenbart med 307 som lider av olika elektriska problem n\u00e4r den n\u00e5r h\u00f6g \u00e5lder. Dessa inkluderar oftast problem med de elektriska f\u00f6nstermotorerna som kan g\u00e5 s\u00f6nder och m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

D\u00f6rrl\u00e5sens man\u00f6verdon \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket hindrar dig fr\u00e5n att l\u00e5sa och l\u00e5sa upp din bil. Andra potentiella elektriska problem \u00e4r problem med yttre och inre tillbeh\u00f6rsbelysning, problem med luftkonditioneringen och problem med radion som inte f\u00e5r n\u00e5gon signal.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngningsfr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Om du under k\u00f6rning av 307 h\u00f6r knackande ljud fr\u00e5n fronten, s\u00e4rskilt n\u00e4r du k\u00f6r \u00f6ver gupp, \u00e4r det troligt att det \u00e4r dina antirollst\u00e4nger som \u00e4r skyldiga. I n\u00e5gra f\u00e5 rapporter anges dock att det ocks\u00e5 kan bero p\u00e5 fj\u00e4dringsbussar, medan m\u00e5nga rapporterade problem med b\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att l\u00f6sa problemet m\u00e5ste du byta ut dessa felaktiga fj\u00e4dringskomponenter, vilket b\u00f6r f\u00e5 bort det irriterande knackande ljudet. Innan du g\u00f6r n\u00e5got \u00e4r det en bra id\u00e9 att kontrollera komponenterna f\u00f6r eventuella tecken p\u00e5 rost eftersom \u00e4ldre Peugeot-modeller kan drabbas av att upph\u00e4ngningskomponenter rostar bort.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrningen<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 307 verkar ha tv\u00e5 s\u00e4rskilda problem som h\u00e4nder med styrsystemet. Det f\u00f6rsta \u00e4r relaterat till rattst\u00e4ngerna som kan g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e4r man vrider p\u00e5 ratten. Att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r ganska enkelt eftersom det bara kr\u00e4ver att du byter ut den felaktiga st\u00e5ngen.<\/p>\n\n\n\n

Det andra, j\u00e4mf\u00f6relsevis allvarligare problemet \u00e4r relaterat till en skadad drivaxel, vilket kan m\u00e4rkas om bilen b\u00f6rjar avge klonkande\/klickande ljud n\u00e4r den vrider sig. Om du st\u00f6ter p\u00e5 dessa, byt ut drivaxeln och allt borde vara bra.<\/p>\n\n\n\n

Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Slutligen kommer vi ocks\u00e5 att n\u00e4mna vissa utrustningsproblem, varav de flesta \u00e4r kopplade till \u00f6verdrivet slitage. Instrumentbr\u00e4dan kan spricka och missf\u00e4rgas med tiden \u00e4ven utan att bilen uts\u00e4tts f\u00f6r solen under l\u00e4ngre perioder. L\u00e4dret p\u00e5 v\u00e4xelspaken kan spricka och lossna vilket g\u00f6r att v\u00e4xelspaken inte ser s\u00e5 bra ut.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r mattorna k\u00e4nda f\u00f6r att lossna p\u00e5 grund av kl\u00e4mmor av l\u00e5g kvalitet, vilket inte bara kan vara irriterande utan ocks\u00e5 farligt eftersom dessa mattor kan fastna under pedalerna, vilket p\u00e5verkar bilens stoppf\u00f6rm\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot 307?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 307 kan vara en riktigt bra begagnad bil om priset \u00e4r r\u00e4tt och om bilen inte har misshandlats av sina tidigare \u00e4gare. Det \u00e4r en kompetent daglig f\u00f6rare som kanske inte har alla moderna prylar, men som l\u00e4tt kan fungera som en transportmedel fr\u00e5n A till B.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot \u00e4r van vid mer plyschiga bilar med olika prylar kommer du inte att k\u00e4nna dig hemma i 307 eftersom detta \u00e4r en bil fr\u00e5n en annan tid, en tid d\u00e5 teknik och bekv\u00e4mlighetsfunktioner var obefintliga med prisv\u00e4rda bilar.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Peugeot 307 och Peugeot 308?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 308 \u00e4r efterf\u00f6ljaren till 307, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en j\u00e4mf\u00f6relsevis nyare bil, men grunden f\u00f6r de tv\u00e5 \u00e4r inte alltf\u00f6r olika. 308 erbjuder en liten \u00f6kning av det inre utrymmet, men den st\u00f6rsta skillnaden kan k\u00e4nnas i interi\u00f6ren.<\/p>\n\n\n\n

Dessa tv\u00e5 generationer skiljs \u00e5t med mindre \u00e4n 10 \u00e5r, men skillnaderna i finish, kvalitet, utrustning och allm\u00e4n k\u00e4nsla av trivsel \u00e4r mycket tydligare med 308:an.<\/p>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Peugeot 307?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 307 har f\u00e5tt ett s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 4 av 5 f\u00f6r modell\u00e5ret 2001, vilket inneb\u00e4r att den kanske inte \u00e4r den s\u00e4kraste bilen enligt modern standard, men att den \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt s\u00e4ker i allm\u00e4nhet. Att ha ett 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg har blivit standard p\u00e5 2020-talet, men att ha ett 4-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg vid sekelskiftet \u00e4r mycket mer imponerande.<\/p>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att 307 inte kommer med moderna aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner, vilket inneb\u00e4r att 4 av 5 fr\u00e4mst beror p\u00e5 passiva s\u00e4kerhetssystem och bra krockskyddsanalyser.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 307 \u00e4r en liten familjebil som tillverkades mellan 2001 och 2008 d\u00e5 den ersattes av Peugeot 308. Peugeot ”300”-serien av bilar placerar sig ovanf\u00f6r de mindre ”100”- och ”200”-serierna<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5959,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5958"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5958"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5958\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5960,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5958\/revisions\/5960"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5959"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5958"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5958"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5958"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}