{"id":5951,"date":"2023-01-05T14:28:01","date_gmt":"2023-01-05T14:28:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5951"},"modified":"2023-01-05T14:28:04","modified_gmt":"2023-01-05T14:28:04","slug":"hyundai-i30-vs-mazda-3-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i30-vs-mazda-3-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i30 vs Mazda 3 – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Den nuvarande eran av bilindustrin \u00e4r mest k\u00e4nd f\u00f6r det massiva intresset f\u00f6r crossovers och SUV:er, vilket har minskat populariteten f\u00f6r andra segment, till exempel hatchback-segmentet, n\u00e5got. Om vi kombinerar detta med det faktum att hatchbacks aldrig varit riktigt popul\u00e4ra p\u00e5 platser som USA, v\u00e4cker det fr\u00e5gan om en hatchback ens \u00e4r ett bra val nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Under det senaste \u00e5ret eller s\u00e5 har br\u00e4nslepriserna dock stigit stadigt och f\u00f6ljts av en kraftig prisinflation p\u00e5 varor och tj\u00e4nster. Detta har p\u00e5verkat den globala bilmarknaden eftersom m\u00e4nniskor nu \u00e4r lite mer villiga att \u00f6verv\u00e4ga en hatchback eftersom dessa bilar tenderar att vara br\u00e4nslesn\u00e5la och dessutom billiga i drift.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30 och Mazda 3 \u00e4r de tv\u00e5 tungviktarna i segmentet f\u00f6r prisv\u00e4rda hatchbacks eftersom de \u00e4r riktigt popul\u00e4ra bland b\u00e5de rika och ekonomiska k\u00f6pare. B\u00e5da dessa erbjuder m\u00e5nga f\u00f6rdelar, men inte alltf\u00f6r m\u00e5nga nackdelar. S\u00e5 Hyundai i30 vs Mazda 3 – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa kommer med effektiva och kraftfulla motorer, de \u00e4r n\u00e5gorlunda praktiska och snygga. Interi\u00f6rtekniken \u00e4r i niv\u00e5 med de senaste bilarna p\u00e5 marknaden medan tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r s\u00e5 stark som den kan bli. Men vilken av dem \u00e4r det b\u00e4ttre valet totalt sett? Se till att l\u00e4sa artikeln och ta reda p\u00e5 det!<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 omkring 20 000 dollar \u00e4r Hyundai i30 definitivt en riktigt bra aff\u00e4r. Du kan v\u00e4lja mellan tv\u00e5 olika motorer, en mindre 1.0L inline 3-cylindrig motor med 120 hk eller en st\u00f6rre 1.5L inline 4-cylindrig motor med 160 hk. FWD \u00e4r det enda alternativet du kan f\u00e5 med i30, men du kan v\u00e4lja mellan en 6-v\u00e4xlad manuell eller en 7-v\u00e4xlad DCT-automatik.<\/p>\n\n\n\n

Om du verkligen menar allvar med prestanda b\u00f6r du ocks\u00e5 \u00f6verv\u00e4ga i30 N som \u00e4r den toppspecificerade i30-modellen med upp till 275 hk. Designm\u00e4ssigt ser den vanliga i30 relativt tam ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan medan i30 N ser mycket seri\u00f6sare ut, s\u00e4rskilt om du k\u00f6per den i dess signaturbl\u00e5 f\u00e4rg med alla de extra bitarna ovanp\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r riktigt bra med alla i30-modeller eftersom i30 verkligen \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga bilarna i detta segment. I30 k\u00f6rs p\u00e5 ett normalt s\u00e4tt vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r n\u00e5got speciellt, f\u00f6rutom i30 N f\u00f6rst\u00e5s. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r starka p\u00e5 de flesta marknader eftersom de inte v\u00e4rderas s\u00e5 snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med andra bilar fr\u00e5n detta segment, men vissa klagade p\u00e5 att bilen saknar utrymme i den andra s\u00e4tesraden.<\/p>\n\n\n\n

Mazda 3<\/h2>\n\n\n\n

Utg\u00e5ngspriset f\u00f6r en Mazda 3 med grundspecifikation \u00e4r mer eller mindre detsamma som f\u00f6r i30, vilket inneb\u00e4r att det inte finns n\u00e5gra \u00f6verraskningar h\u00e4r. Drivlinem\u00e4ssigt kan du v\u00e4lja mellan en 2,0L 4-cylindrig bensinmotor med mellan 122 och 180 hk eller en 1,8L 4-cylindrig dieselmotor med 116 hk. En manuell 6-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard, men du kan v\u00e4lja en 7-v\u00e4xlad automatisk DCT-l\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

FWD \u00e4r ocks\u00e5 det enda valet f\u00f6r Mazda 3, precis som f\u00f6r Hyundai i30. Designm\u00e4ssigt ser Mazda 3 riktigt autentisk ut vilket forts\u00e4tter inuti Mazda 3. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r p\u00e5 den sportiga sidan, men Mazda erbjuder ingen dedikerad prestandaversion av Mazda 3.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r utm\u00e4rkt, i niv\u00e5 med i30. Praktiken \u00e4r lite mer begr\u00e4nsad eftersom Mazda 3 erbjuder hela 100 liter mindre bagageutrymme \u00e4n i30. P\u00e5 det hela taget \u00e4r utrymmet som erbjuds med Mazda 3 inte s\u00e5 d\u00e5ligt, men i30 \u00e4r definitivt b\u00e4ttre i det avseendet.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Mazda 3 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r b\u00e5da dessa hatchbacks briljanta p\u00e5 det de g\u00f6r eftersom de inte hoppar \u00f6ver n\u00e5got. De \u00e4r b\u00e5da prisv\u00e4rda, v\u00e4lutrustade, s\u00e4kra, effektiva och relativt bekv\u00e4ma och praktiska. Mazda 3 tar dock hem den f\u00f6r mig eftersom den \u00e4r en mycket mer engagerande bil att k\u00f6ra och interi\u00f6ren k\u00e4nns helt enkelt b\u00e4ttre byggd och med material av h\u00f6gre kvalitet.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r den yttre designen egentligen ingen t\u00e4vling eftersom Mazdas nya formspr\u00e5k passar Mazda 3:s storlek perfekt. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att Hyundai har effektivare motorer, men Mazda-motorerna \u00e4r kraftfullare, f\u00f6rutom i30 N f\u00f6rst\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai \u00e4r ocks\u00e5 den mer praktiska bilen av de tv\u00e5. Hur som helst kan du inte fatta n\u00e5got fel beslut h\u00e4r eftersom b\u00e5da \u00e4r utm\u00e4rkta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa Hyundai i30 framf\u00f6r Mazda 3?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa Hyundai i30 framf\u00f6r Mazda 3 om du vill ha en mer praktisk bil, en bil som \u00e4r l\u00e4ttare att anv\u00e4nda och en bil som passar din familjs behov b\u00e4ttre. I30 \u00e4r den n\u00e5got nyare bilen h\u00e4r vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 ger b\u00e4ttre MPG-resultat.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i30 \u00e4r en bil som passar fler anv\u00e4ndningsscenarier \u00e4n Mazda 3, men Mazda 3 dominerar Hyundai i30 i vissa, mycket viktiga scenarier.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa Mazda 3 framf\u00f6r Hyundai i30?<\/h4>\n\n\n\n

Om du v\u00e4rdes\u00e4tter prestanda i k\u00f6rningen, snyggt utseende, h\u00f6gkvalitativa material och bra k\u00f6regenskaper \u00e4r Mazda 3 bilen f\u00f6r dig. Designm\u00e4ssigt \u00e4r Mazda 3 helt enkelt mer autentisk, livligare och mycket mer m\u00e5linriktad \u00e4n i30. I30 \u00e4r helt enkelt s\u00e5 bra att den ser ganska tr\u00e5kig ut bredvid Mazda 3.<\/p>\n\n\n\n

Starkare basmotorer, mer responsiv styrning, b\u00e4ttre standardutrustning och fler alternativ att v\u00e4lja mellan, alla dessa sk\u00e4l \u00e4r anledningar till att du b\u00f6r k\u00f6pa Mazda 3.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i30 s\u00e4krare \u00e4n Mazda 3?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de Hyundai i30 och Mazda 3 \u00e4r 5-stj\u00e4rniga bilar n\u00e4r det g\u00e4ller krockregler. Det betyder att du inte kan fatta n\u00e5got fel beslut h\u00e4r heller. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att b\u00e5de Mazda 3 och Hyundai i30 ocks\u00e5 f\u00e5r massor av s\u00e4kerhetsutrustning direkt fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste dock l\u00e4gga mer pengar om du vill att dessa ska vara s\u00e5 s\u00e4kra som m\u00f6jligt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den nuvarande eran av bilindustrin \u00e4r mest k\u00e4nd f\u00f6r det massiva intresset f\u00f6r crossovers och SUV:er, vilket har minskat populariteten f\u00f6r andra segment, till exempel hatchback-segmentet, n\u00e5got. Om vi kombinerar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5434,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,53],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5951"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5951"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5951\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5952,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5951\/revisions\/5952"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5434"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5951"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5951"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5951"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}