{"id":5949,"date":"2023-01-05T14:12:25","date_gmt":"2023-01-05T14:12:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5949"},"modified":"2023-01-05T14:12:28","modified_gmt":"2023-01-05T14:12:28","slug":"ar-peugeot-308-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-308-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot 308 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 308 \u00e4r en liten familjebil med hatchback som g\u00e5r tillbaka till slutet av 1960-talet n\u00e4r den f\u00f6rsta ”300”-serien (Peugeot 304) kom ut. 304 efterf\u00f6ljdes av 305, 306, 307 och 308 \u00e5r 2007. Peugeot 300-serien av sm\u00e5bilar har allts\u00e5 funnits ute i landet ett bra tag nu, men \u00e4r Peugeot 308 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 \u00e4r en av de b\u00e4sta bilarna som Peugeot erbjuder eftersom den nyligen har setts \u00f6ver helt och h\u00e5llet och nu \u00e4r en riktigt konkurrenskraftig liten familjebil med hatchback som kan konkurrera med n\u00e5gra dyrare tyska modeller. Motorerna som erbjuds \u00e4r rikliga och inkluderar bensin-, diesel- och hybriddrivlinor medan en fullfj\u00e4drad e-308 EV kommer 2023.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 den nya 308 \u00e4r verkligen attraktiv och uppseendev\u00e4ckande, vilket st\u00e5r i stark kontrast till den f\u00f6rsta generationen av 308. Dessutom finns 308 \u00e4ven som kombibil (308 SW). Interi\u00f6ren \u00e4r skarp, modern och v\u00e4lutrustad med allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig. 308 k\u00f6rs ocks\u00e5 bra eftersom den \u00e4r bekv\u00e4m, tyst och till och med relativt smidig.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten har f\u00f6rb\u00e4ttrats sedan den f\u00f6rsta 308:an kom ut, medan v\u00e4rdet och praktiska egenskaper \u00e4r vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av segmentet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 308 en v\u00e4l avrundad familjelikebil med bra motorer, bra utseende och mycket teknik.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den troligen mest intressanta aspekten av nya 308 \u00e4r motorpaletten som best\u00e5r av instegsmotorn 1.2L 110 PureTech med 110 hk, men denna 1.2L-motor finns \u00e4ven tillg\u00e4nglig med 130 hk f\u00f6r PureTech 130. Du kan fortfarande f\u00e5 308 med en dieselmotor som inkluderar 1,5L BlueHDi med 130 hk, men denna motor kommer snart att utg\u00e5 ur produktion.<\/p>\n\n\n\n

308 finns \u00e4ven tillg\u00e4nglig i hybridform. Du kan v\u00e4lja mellan 308 GT Hybrid 225 med 225 hk eller en mer f\u00f6rnuftig 308 Hybrid 180 med 180 hk. Alla dessa kommer med framhjulsdrift fr\u00e5n fabriken och manuell v\u00e4xell\u00e5da, men 8-v\u00e4xlad automatl\u00e5da finns som tillval f\u00f6r den som vill ha en mer konsekvent upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot kommer ocks\u00e5 med en helt elektrisk e-308-modell 2023 som ska dela den v\u00e4lk\u00e4nda Stellantis-EV-plattformen. Alla dessa motorer \u00e4r ganska tysta och effektiva, och den mest effektiva av dem alla \u00e4r Hybrid 180 som ger upp till 200MPG kombinerat medan den minst effektiva 130 PureTech ocks\u00e5 kan ge en imponerande 40MPG.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Den allra senaste 308 kom ut 2021 och den ser nu lika bra ut som n\u00e5gonsin. Den tidigare generationen \u00e4r ocks\u00e5 ganska modern och snygg, vilket inte var fallet med den f\u00f6rsta modellen. 308 kommer med vassa LED-lampor, snygga hjul och ett urval av massor av sp\u00e4nnande f\u00e4rger. Interi\u00f6ren har moderna skulpturer, bra material och mycket teknik.<\/p>\n\n\n\n

308 finns \u00e4ven i SW-kombiutf\u00f6rande som beh\u00e5ller allt det ovanst\u00e5ende men l\u00e4gger till extra praktiska egenskaper. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r tyst, subtil och ganska smidig f\u00f6r att vara en Peugeot 308.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Om man forts\u00e4tter temat med \u00f6vergripande f\u00f6rb\u00e4ttringar \u00e4r 308 nu en ganska p\u00e5litlig bil, eftersom de senaste Peugeot-unders\u00f6kningarna visar att m\u00e4rket nu \u00e4r mycket mer p\u00e5litligt \u00e4n det en g\u00e5ng var. Det finns dock vissa problem som drabbar 308:an, bland annat motorproblem, v\u00e4xell\u00e5dsproblem, elproblem, DPF-problem och problem med bilens turboladdare\/EGR.<\/p>\n\n\n\n

Dessa finns oftast p\u00e5 \u00e4ldre 308-modeller vilket inneb\u00e4r att den allra senaste modellen \u00e4r mycket b\u00e4ttre. P\u00e5 det hela taget, om du tar v\u00e4l hand om den, b\u00f6r 308:an kunna h\u00e5lla dig en riktigt l\u00e5ng tid utan att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 308 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 308 kostar 27 130 – 39 640 pund i Storbritannien medan priset i Tyskland ligger p\u00e5 cirka 30 000 euro. N\u00e4r e-308 kommer ut kommer den troligen att kosta mer \u00e4n andra 308-varianter och driva 308:an in i en h\u00f6gre prisklass. Begagnade exemplar av den andra generationens modell har skrivits av ganska mycket vilket nu g\u00f6r dem till riktigt bra begagnade bilar.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r passande f\u00f6r segmentet, men 308 \u00e4r inte den b\u00e4sta f\u00f6r l\u00e5nga passagerare tack vare den snygga taklinjen. Den kompenserar dock f\u00f6r det tack vare att den har en av de st\u00f6rsta bagageutrymmena i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Peugeot 308 ska jag k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Peugeot 308 att k\u00f6pa just nu \u00e4r troligen Hybrid 180-modellen som erbjuder mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med kraft och \u00e4r den mest ekonomiska 308:an i sitt sortiment. L\u00e4gsta CO2-utsl\u00e4pp inneb\u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4gst utsl\u00e4ppsskatter och avgifter vilket s\u00e4nker det totala priset likt icke-hybridmodellerna. Om du vill ha den allra b\u00e4sta versionen av 308 b\u00f6r du dock v\u00e4nta n\u00e5gra m\u00e5nader tills den elektriska e-308 kommer ut.<\/p>\n\n\n\n

e-308 kommer att vara perfekt som daglig f\u00f6rare f\u00f6r dem som bor i st\u00e4der eftersom den kommer att erbjuda dig de l\u00e4gsta driftskostnaderna och sannolikt den b\u00e4sta tillf\u00f6rlitligheten av alla 308-modeller som finns.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 308 SW b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga 308?<\/h4>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per Peugeot 308 f\u00f6r att vara din familjebil \u00e4r 308 SW det b\u00e4ttre valet eftersom den \u00e4r mycket mer praktisk \u00e4n den normala 308, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller huvudutrymmet i baks\u00e4tet. Men om du f\u00f6redrar stilen och vill k\u00f6pa bilen f\u00f6r dig sj\u00e4lv \u00e4r den normala 308 den snyggare.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot 308?<\/h4>\n\n\n\n

Segmentet f\u00f6r kompakta prisv\u00e4rda familjeliknande hatchbacks \u00e4r utan tvekan det mest konkurrensutsatta segmentet p\u00e5 marknaden eftersom det ocks\u00e5 best\u00e5r av den st\u00e4ndigt popul\u00e4ra VW Golf, Seat Leon, Renault Megane, Toyota Corolla, Honda Civic, Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus, Citroen C3, Vauxhall\/Opel Astra och Mazda 3.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa bilar har n\u00e5got att erbjuda vilket g\u00f6r att det \u00e4r riktigt sv\u00e5rt att v\u00e4lja den b\u00e4sta bilen h\u00e4r. Jag skulle gissa att k\u00f6pbeslutet f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor kommer att kretsa kring tillf\u00f6rlitlighet, sj\u00e4lva aff\u00e4ren, designen och m\u00e4rkeslojalitet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 308 \u00e4r en liten familjebil med hatchback som g\u00e5r tillbaka till slutet av 1960-talet n\u00e4r den f\u00f6rsta ”300”-serien (Peugeot 304) kom ut. 304 efterf\u00f6ljdes av 305, 306, 307 och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5947,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5949"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5949"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5949\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5950,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5949\/revisions\/5950"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5947"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5949"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5949"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5949"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}