{"id":5946,"date":"2023-01-05T14:03:39","date_gmt":"2023-01-05T14:03:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5946"},"modified":"2023-01-05T14:03:42","modified_gmt":"2023-01-05T14:03:42","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-308","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-308\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 308"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 308 \u00e4r en liten fransk familjebil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2007 och som sedan dess har gett upphov till tre olika generationer. 308:an har sina r\u00f6tter tillbaka till 1960-talet 304 som startade det hela. Senare kom 305, 306, 307 och nu \u00e4r det 308 som g\u00e4ller. Den allra senaste modellen kom ut 2021 och \u00e4r nu en av Peugeots mest popul\u00e4ra sm\u00e5 familjebilar.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Peugeot 308 och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 n\u00e4r du k\u00f6per en begagnad. De vanligaste problemen med 308:an \u00e4r bland annat problem med motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, elen, DPF och turboladdaren.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att h\u00e5lla 308:an i b\u00e4sta m\u00f6jliga skick m\u00e5ste du underh\u00e5lla den n\u00e4rhelst det beh\u00f6vs, vilket \u00e4r anledningen till att du endast b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa exemplar med bra servicejournaler. F\u00f6rs\u00f6k dessutom att hitta en som inte har missbrukats och en som inte har f\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget har Peugeot f\u00f6rb\u00e4ttrat 308:an genom \u00e5ren vilket inneb\u00e4r att den nu \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil allt som allt.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 308 motorproblem inkluderar problem med \u00f6verhettning d\u00e4r kylsystemet beh\u00f6ver fyllas p\u00e5 och inspekteras i tid. Du kommer att kunna se n\u00e4r motortemperaturen b\u00f6rjar stiga, s\u00e5 se till att g\u00e5 f\u00f6re genom att g\u00f6ra dessa proaktivt. Andra motorproblem inkluderar antingen problem med oljesensorn eller potentiellt h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning med modeller med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Kylfl\u00e4kten kan vara ig\u00e5ng ett tag efter att du har st\u00e4ngt av motorn, vilket har sin grund i de f\u00f6rsta kylproblem vi diskuterade. Ibland kan bilen drabbas av effektbrist, vilket vanligtvis beror p\u00e5 att luftmassesensorn eller bilens farth\u00e5llarparametrar beh\u00f6ver nollst\u00e4llas.<\/p>\n\n\n\n

Transmissionsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Det vanligaste problemet med Peugeot 308:s v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ett problem d\u00e4r bilen v\u00e4grar l\u00e4gga i v\u00e4xel eller sitter fast i v\u00e4xeln. Anledningen till att detta h\u00e4nder beror p\u00e5 slitna v\u00e4xelarmar som \u00e4r f\u00e4stade vid v\u00e4xell\u00e5dan, men vissa tror ocks\u00e5 att det beror p\u00e5 brist p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dsolja. Se d\u00e4rf\u00f6r till att alltid h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 bilens v\u00e4xell\u00e5dsoljeniv\u00e5er.<\/p>\n\n\n\n

Andra potentiella transmissionsproblem \u00e4r problem med kopplingen som tenderar att avge skrikande ljud n\u00e4r den \u00e4r inkopplad. Detta kan mycket v\u00e4l vara f\u00f6rknippat med slitna kopplingsplattor som m\u00e5ste bytas ut f\u00f6r att l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot-modeller \u00e4r inte fr\u00e4mmande f\u00f6r elektriska problem, vilket \u00e4ven g\u00e4ller f\u00f6r 308:an. Dessa tenderar att inkludera problem med ECU:n som kan blockera bilen fr\u00e5n att starta. PEF-systemet (Peugeot Emission Filter) som har till uppgift att h\u00e5lla nere bilens utsl\u00e4pp kan ocks\u00e5 orsaka problem och d\u00e4rmed f\u00f6ranleda den tillh\u00f6rande varningslampan p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan.<\/p>\n\n\n\n

Luftkonditioneringen kan sluta fungera p\u00e5 grund av kompressorfel eller p\u00e5 grund av att den helt enkelt beh\u00f6ver spolas om. Det inre volymm\u00e4tningssystemet kan orsaka att larmet g\u00e5r utan anledning och en fullst\u00e4ndig diagnostisk inspektion b\u00f6r kunna p\u00e5peka detta problem s\u00e5 snart det uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

DPF-problem<\/h2>\n\n\n\n

Dessa problem \u00e4r endast f\u00f6rknippade med Peugeot 308 dieselmodeller som \u00e4r utrustade med dieselpartikelfiltret som kan g\u00e5 s\u00f6nder och f\u00e5 bilens utsl\u00e4pp att \u00f6ka. Anledningen till att detta sker beror p\u00e5 att DPF:et spricker p\u00e5 grund av en distans i avgasventilen. Dessa \u00e4r vanliga med 2016-2018 \u00e5rs 308-modeller som \u00e5terkallades av Peugeot f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att dessa \u00e5terkallelser skedde f\u00f6r l\u00e4nge sedan och om du st\u00f6ter p\u00e5 DPF-sprickor i framtiden m\u00e5ste du betala f\u00f6r ett nytt DPF-system, vilket kan kosta mycket pengar.<\/p>\n\n\n\n

Problem med turboladdare<\/h2>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker att det kommer bl\u00e5\/svart r\u00f6k fr\u00e5n avgaserna f\u00f6ljt av en allvarlig effektbrist eller visslande ljud \u00e4r det din turboladdare fr\u00e5n 308 som \u00e4r orsaken. Dessutom kan dessa problem ofta \u00e5tf\u00f6ljas av EGR-problem som kan \u00f6ka reparationsr\u00e4kningen exponentiellt.<\/p>\n\n\n\n

Att byta ut dessa tv\u00e5 system kan ibland kosta mer \u00e4n vad bilen \u00e4r v\u00e4rd, s\u00e5 se till att h\u00e5lla utkik efter dessa om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad 308.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 308 ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

Den nyaste Peugeot 308 fr\u00e5n 2021 \u00e4r nu en riktigt v\u00e4lgjord, ganska lyxig, tekniskt avancerad och snygg bil som g\u00f6r den till allt som den ursprungliga 308 inte var. Som s\u00e5dan skulle jag s\u00e4ga att den nya 308 verkligen \u00e4r ett riktigt bra k\u00f6p eftersom Peugeot verkligen har gjort framsteg under de senaste \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Andra generationens (2013-2020) modell \u00e4r ocks\u00e5 en ganska stor uppgradering j\u00e4mf\u00f6rt med f\u00f6rsta generationen av 308. P\u00e5 det hela taget, om du vill ha en relativt rymlig, men kompakt familjebil med hatchback som klarar b\u00e5de stadsk\u00f6rning och motorv\u00e4gsk\u00f6rning utan problem, \u00e4r Peugeot 308 ett riktigt bra val.<\/p>\n\n\n\n

Finns Peugeot 308 som elbil?<\/h4>\n\n\n\n

308 finns f\u00f6r n\u00e4rvarande inte med en helt elektrisk drivlina, men Peugeot kommer snart att lansera den nya e-308 som ska l\u00e5na sin drivlina fr\u00e5n den popul\u00e4ra Stellantis-gruppen. Detta inneb\u00e4r att e-308 b\u00f6r ha minst ett batteri p\u00e5 50 kWh, men chansen finns att batterikapaciteten faktiskt kommer att vara n\u00e4rmare 75 kWh vilket skulle g\u00f6ra e-308 \u00e4nnu mer konkurrenskraftig.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget lovade Peugeot att elektrifiera hela sitt sortiment fr\u00e5n och med 2023 s\u00e5 de flesta n\u00e4sta generations Peugeot-elbilar kommer troligen att baseras p\u00e5 en nyare EV-plattform, inte den som vi alla k\u00e4nner till fr\u00e5n det nuvarande Stellantis-utbudet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 308 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 308 \u00e4r ingen lyxbil, men den har en hel del lyxfunktioner. Till att b\u00f6rja med \u00e4r interi\u00f6ren i den nya 308 ett stort steg \u00f6ver den f\u00f6rsta generationen av 308 och m\u00e5nga anser att den ligger i toppen av segmentet f\u00f6r prisv\u00e4rda hatchbacks.<\/p>\n\n\n\n

Den har ocks\u00e5 alla teknik- och s\u00e4kerhetsfunktioner som liknar bilar som kostar mycket mer pengar och som vanligtvis \u00e4r m\u00e4rkta med tyska premiumtillverkare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 308 \u00e4r en liten fransk familjebil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2007 och som sedan dess har gett upphov till tre olika generationer. 308:an har sina r\u00f6tter<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5947,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5946"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5946"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5946\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5948,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5946\/revisions\/5948"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5947"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5946"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5946"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5946"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}