{"id":5944,"date":"2023-01-05T13:51:25","date_gmt":"2023-01-05T13:51:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5944"},"modified":"2023-01-05T13:51:28","modified_gmt":"2023-01-05T13:51:28","slug":"ar-peugeot-1007-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-1007-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot 1007 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 1007 \u00e4r en liten tred\u00f6rrars stadsbil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2004 och lades ned f\u00f6r alltid bara fem \u00e5r senare, 2009. Anledningen till att Peugeot 1007 avskedades s\u00e5 snabbt \u00e4r att den aldrig s\u00e5lde i n\u00e4rheten av s\u00e5 bra som Peugeot hoppades och att den inte tj\u00e4nade Peugeot n\u00e5gra pengar. S\u00e5 \u00e4r Peugeot 1007 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 1007 \u00e4r verkligen en intressant bil, men det \u00e4r inte v\u00e4rldens b\u00e4sta bil. F\u00f6r det f\u00f6rsta visade den direkta f\u00f6rs\u00e4ljningen att det inte var m\u00e5nga som var intresserade av att k\u00f6pa 1007. Motorerna som erbjuds \u00e4r ganska svaga och ointressanta vilket mer eller mindre \u00e4r hela temat f\u00f6r 1007. Det \u00e4r en bil som ser intets\u00e4gande ut, k\u00f6rs intets\u00e4gande och k\u00e4nns intets\u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller designen g\u00f6r Peugeot snygga bilar i dag, men det var inte fallet p\u00e5 2000-talet n\u00e4r 1007 kom ut. Interi\u00f6ren \u00e4r lika oinspirerande, men den erbjuder allt man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av den. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ett kluster vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga saker kan g\u00e5 fel, men mest p\u00e5 d\u00e5ligt underh\u00e5llna exemplar.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan du k\u00f6pa en Peugeot 1007 f\u00f6r ett otroligt l\u00e5gt pris, vilket \u00e4r logiskt eftersom den h\u00e4r bilen inte riktigt \u00e4r popul\u00e4r hos n\u00e5gon. Praktiken \u00e4r bra n\u00e4r det g\u00e4ller sittplatser och sikt, men bagageutrymmet skulle beh\u00f6va lite extra utrymme.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 1007 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 1007 kommer med tv\u00e5 bensinmotorer i utbudet och en enda dieselmotor. Den fyrcylindriga 1,4L-motorn i instegsutrustningen ger en gigantisk effekt p\u00e5 74 hk, men du kan ocks\u00e5 f\u00e5 1,4L 16v-varianten med 88 hk. Den toppspecificerade bensinmotorn f\u00f6r 1007 \u00e4r den 4-cylindriga 1,6L-motorn med 109 hk som borde ha varit ing\u00e5ngsmotorn f\u00f6r 1007.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller dieselmotorer \u00e4r den enda du kan v\u00e4lja den 4-cylindriga 1,4 HDi 4-cylindriga med bara ynka 68 hk och 118 lb-pft vridmoment. Den 109 hk starka 1007:an kan n\u00e5 60mph p\u00e5 cirka 11 sekunder, vilket \u00e4r 5 sekunder snabbare \u00e4n dieselvarianten. Alla \u00e4r utrustade med FWD, en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en 2-Tronic-automatik.<\/p>\n\n\n\n

MPG-m\u00e4ssigt klarar dieselvarianten upp till 50MPG medan bensinvarianterna klarar upp till 40MPG i b\u00e4sta fall. P\u00e5 det hela taget \u00e4r 1007:s drivlinjesida mycket oinspirerande.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 1007 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Som det gamla tales\u00e4ttet s\u00e4ger ”Sk\u00f6nhet ligger i betraktarens \u00f6ga”, att dra slutsatser om design \u00e4r helt upp till n\u00e5gons preferenser, men det l\u00e5ter f\u00f6rv\u00e5nande n\u00e4r n\u00e5gon kallar 1007 f\u00f6r en snygg bil. Verkligheten \u00e4r att 1007 ser s\u00e5 tr\u00e5kig ut som man kan vara medan interi\u00f6ren \u00e4r ganska likadan, men ergonomiskt sett en bra plats att vara p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen av 1007 \u00e4r solid vilket inneb\u00e4r att bilen kontrollerar sin vikt hyfsat bra. Detta beror delvis p\u00e5 att du inte ens kan driva bilen tillr\u00e4ckligt mycket p\u00e5 grund av dess svaga motorer. P\u00e5 det hela taget k\u00f6r 1007 bra och \u00e4r inte sp\u00e4nnande p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 1007 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h3>\n\n\n\n

1007:s tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r inte n\u00e5got som 1007:an \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r, men v\u00e4lsk\u00f6tta exemplar \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n de flesta 1007-modeller som finns d\u00e4r ute. Verkligheten \u00e4r att dessa \u00e4r s\u00e5 billiga att knappt n\u00e5gon underh\u00e5ller dem ordentligt. Detta leder till m\u00e5nga problem som m\u00e5lar upp en tillf\u00f6rlitlighetsbild som inte \u00e4r 100 % sann, men inte heller mycket annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r motorrelaterade, n\u00e4rmare best\u00e4mt MAF-sensorn, katalysatorn och h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning. Den 2-tronic-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att v\u00e4gra v\u00e4xla och \u00f6verhettas medan de fr\u00e4mre antirollst\u00e4ngerna ocks\u00e5 kan g\u00e5 s\u00f6nder. Bilen lider ocks\u00e5 av en massa elektriska problem, varav de flesta inte p\u00e5verkar den allm\u00e4nna k\u00f6rbarheten.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 1007 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r Peugeot 1007 s\u00e5 billig som bilar kan bli nuf\u00f6rtiden eftersom inte m\u00e5nga dr\u00f6mmer om att k\u00f6pa en kompakt 15 \u00e5r gammal tred\u00f6rrars Peugeot MPV med skjutd\u00f6rrar. Det betyder att du kan k\u00f6pa en s\u00e5dan f\u00f6r ett riktigt l\u00e5gt pris, men se till att kontrollera bilens allm\u00e4nna tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ganska hyfsad n\u00e4r det g\u00e4ller det totala sittutrymmet och tillf\u00f6rlitligheten, men 1007:s avsaknad av fem d\u00f6rrar och bristen p\u00e5 bagageutrymme \u00e4r inte n\u00e5got att skryta hem om.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kommer Peugeot att ta tillbaka 1007?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r h\u00f6gst osannolikt att Peugeot n\u00e5gonsin kommer att \u00e5terinf\u00f6ra 1007 eftersom den inte n\u00e5dde Peugeots f\u00f6rs\u00e4ljningsm\u00e5l, inte ens p\u00e5 l\u00e5nga v\u00e4gar. Vissa k\u00e4llor uppger att Peugeot f\u00f6rlorade en hel del pengar p\u00e5 1007 och att 1007 \u00e4r ett av Peugeots st\u00f6rsta misslyckanden under 2000-talet. Med tanke p\u00e5 att Peugeot kom ut med en hel del floppar p\u00e5 2000-talet \u00e4r detta ett stort problem.<\/p>\n\n\n\n

Vi kan inte s\u00e4ga n\u00e5got s\u00e4kert, men det \u00e4r mer \u00e4n rimligt att tro att Peugeot inte kommer att ta tillbaka 1007.<\/p>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Peugeot 1007?<\/h4>\n\n\n\n

En aspekt av 1007 som gjordes r\u00e4tt \u00e4r s\u00e4kerheten, vilket inneb\u00e4r att 1007 fick 5 av 5 stj\u00e4rnor av EURO NCAP som \u00e4r den mest ansedda europeiska krocktestorganisationen. Bilen klarade sig inte s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller fotg\u00e4ngars\u00e4kerheten, men s\u00e4kerheten f\u00f6r vuxna passagerare \u00e4r en klar 5 av 5.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerheten f\u00f6r barnpassagerare ligger n\u00e5gonstans i mitten, vilket inneb\u00e4r att 1007:s betyg i detta avseende \u00e4r bra, men inte alltf\u00f6r bra.<\/p>\n\n\n\n

Kan man byta ut inredningsdetaljer till Peugeot 1007?<\/h4>\n\n\n\n

En av de ”h\u00e4ftigaste” aspekterna av 1007 \u00e4r m\u00f6jligheten att enkelt byta, blanda och matcha, anv\u00e4nda utbytbara inredningsdetaljer som kan \u00e4ndras beroende p\u00e5 hur du anv\u00e4nder bilen och vad du anser vara snyggare. Detta \u00e4r inte n\u00e5got man ofta ser inom bilindustrin, men Peugeot gjorde 1007 mycket mer intressant i det avseendet.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 1007 en riktigt udda bil, men den lyckas inte skapa en kontakt med de flesta m\u00e4nniskor, vilket f\u00f6rmodligen \u00e4r anledningen till att den aldrig lyckades s\u00e4lja s\u00e5 bra som Peugeot hade t\u00e4nkt sig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 1007 \u00e4r en liten tred\u00f6rrars stadsbil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2004 och lades ned f\u00f6r alltid bara fem \u00e5r senare, 2009. Anledningen till att Peugeot 1007<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5942,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5944"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5944"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5944\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5945,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5944\/revisions\/5945"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5942"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5944"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5944"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5944"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}