{"id":5941,"date":"2023-01-05T12:20:07","date_gmt":"2023-01-05T12:20:07","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5941"},"modified":"2023-01-05T12:20:10","modified_gmt":"2023-01-05T12:20:10","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-1007","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-1007\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 1007"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 1007 \u00e4r en liten tre-d\u00f6rrars stadsbil fr\u00e5n Peugeot som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2004 och som fanns fram till 2009 d\u00e5 Peugeot slutade med den f\u00f6r gott. 1007 \u00e4r nu exakt den typ av bil som de flesta f\u00f6rest\u00e4ller sig n\u00e4r de t\u00e4nker p\u00e5 dagliga f\u00f6rare, vilket delvis \u00e4r anledningen till att 1007 aldrig riktigt lyckades n\u00e4r det g\u00e4ller den direkta f\u00f6rs\u00e4ljningen.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r 1007 nu en ganska prisv\u00e4rd begagnad bil som erbjuder ganska mycket utrymme och unikhet, n\u00e5got som \u00e4r sv\u00e5rt att hitta i dagens bilindustri. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 p\u00e5 djupet om alla vanliga problem med Peugeot 1007, ber\u00e4tta vad du ska se upp f\u00f6r och hur det p\u00e5verkar bilens totala tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Om vi b\u00f6rjar med motorn har 1007 ganska m\u00e5nga problem p\u00e5 denna avdelning, till exempel problem med oljef\u00f6rbrukning, felande katalysatorer och MAF-problem. Andra problem \u00e4r bland annat problem med \u00f6verhettning av v\u00e4xell\u00e5dan, problem med bilens elektricitet och problem med bilens fj\u00e4dringssystem.<\/p>\n\n\n\n

Nu \u00e4r det dags att g\u00e5 lite mer p\u00e5 djupet om alla dessa individuellt och ber\u00e4tta hur allvarliga de \u00e4r n\u00e4r det g\u00e4ller bilens totala tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Motorn p\u00e5 1007 verkar ha en hel del problem, de vanligaste \u00e4r problem med \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning som kan leda till allvarliga motorskador om de inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid. Felande katalysatorer kan orsaka betydande nedg\u00e5ngar i effekt, acceleration och allm\u00e4n fartk\u00e4nsla, vilket inte \u00e4r det mest m\u00e4rkbara fr\u00e5n 1007:s lilla motor.<\/p>\n\n\n\n

Mass-luftfl\u00f6dessensorn \u00e4r ocks\u00e5 potentiellt en \u00f6m punkt vilket \u00e4r anledningen till att m\u00e5nga byter ut dessa, \u00e4ven ett par g\u00e5nger under \u00e4gandet. P\u00e5 det hela taget beh\u00f6ver motorn i 1007 ett korrekt och l\u00e4gligt underh\u00e5ll f\u00f6r att vara tillf\u00f6rlitlig. Om du inte tar v\u00e4l hand om motorn kommer den att svika dig rej\u00e4lt.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verhettning av v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare till 1007 har rapporterat liknande problem d\u00e4r bilen skakar och v\u00e4grar att l\u00e4gga in framv\u00e4xlar. Den 2-tronic-v\u00e4xell\u00e5da som anv\u00e4nds i 1007 \u00e4r ben\u00e4gen att drabbas av \u00f6verhettningsproblem \u00e4ven hos m\u00e5nga andra Peugeot-modeller. Det s\u00e4gs att en tillf\u00e4llig l\u00f6sning \u00e4r att l\u00e5ta bilen svalna i cirka 15-20 minuter, s\u00e4rskilt under varma sommarm\u00e5nader.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6r bilen \u00e4r det en bra id\u00e9 att placera den i neutrall\u00e4ge n\u00e4r du kan f\u00f6r att minimera risken f\u00f6r att detta \u00f6verhuvudtaget ska h\u00e4nda. En del s\u00e4ger att v\u00e4xell\u00e5dans ECU m\u00e5ste flyttas n\u00e4ra kylaren f\u00f6r att den b\u00e4ttre ska klara h\u00f6ga temperaturer, vilket kan bidra till att den inte \u00f6verhettas lika ofta.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga potentiella problem med 1007:an. Dessa inkluderar problem med radion, d\u00f6rrl\u00e5sen, centralkonsolen som inte vill starta, problem med hornet, f\u00f6nstren, blinkers, parkeringssensorer och eventuellt \u00e4ven m\u00e4tarst\u00e4llningen. Dessa kan orsakas av ett stort antal problem, men felaktiga moduler och sensorer \u00e4r oftast orsaken.<\/p>\n\n\n\n

Detta tenderar ocks\u00e5 att intr\u00e4ffa mycket oftare p\u00e5 1007-modeller med h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4cka, vilket \u00e4r logiskt eftersom ju \u00e4ldre bilen \u00e4r desto mer sliten \u00e4r elen. Att \u00e5tg\u00e4rda dessa \u00e4r ofta en utmaning eftersom det \u00e4r sv\u00e5rt att alltid hitta den r\u00e4tta boven. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r att ta bilen till en Peugeot-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare d\u00e4r de har all r\u00e4tt utrustning f\u00f6r att lokalisera problemen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

Den sista gruppen av problem som vi kommer att n\u00e4mna idag avser bilens fj\u00e4dringssystem som verkar ha problem med den fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mparen och st\u00f6td\u00e4mparaggregatet. En hel del \u00e4gare rapporterade klonkande ljud som kommer fr\u00e5n antingen f\u00f6rarsidan eller passagerarsidan, vilket typiskt sett pekar p\u00e5 problem med anti-roll drop-l\u00e4nkarna\/sv\u00e4ngst\u00e4ngerna.<\/p>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att dessa kan komma ur balans p\u00e5 grund av dagligt slitage, s\u00e4rskilt om du ofta k\u00f6r \u00f6ver farthinder och oj\u00e4mn terr\u00e4ng. Det goda \u00e4r att dessa inte \u00e4r dyra att byta ut, men det d\u00e5liga \u00e4r att de kan g\u00e5 s\u00f6nder flera g\u00e5nger under bil\u00e4gandet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot 1007?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha en udda, unik och relativt s\u00e4llsynt familjebil som inte \u00e4r f\u00f6r stor eller f\u00f6r dyr \u00e4r Peugeot 1007 faktiskt ett riktigt bra val om den underh\u00e5lls ordentligt. Ja, bilen har sin besk\u00e4rda del av problem, men de flesta av dessa beror faktiskt p\u00e5 bristande underh\u00e5ll. Som s\u00e5dan, om du k\u00f6per en som inte har missbrukats b\u00f6r du kunna njuta av den under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan kommer de flesta bilentusiaster inte att blinka till 1007 eftersom den inte \u00e4r lyxig, dynamisk, sp\u00e4nnande eller n\u00e5got annat s\u00e4rskilt. Det \u00e4r en bil med neutralt utseende och neutral k\u00f6rning som inte alls drar i n\u00e5gon hj\u00e4rtefr\u00e5ga. Om det \u00e4r n\u00e5got du gillar och du bara vill ha ett transportfordon fr\u00e5n A till B \u00e4r 1007 ett bra val.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde Peugeot med 1007?<\/h4>\n\n\n\n

Anledningen till att Peugeot sl\u00e4ppte 1007 \u00e4r att den faktiskt \u00e4r ett av Peugeots st\u00f6rsta f\u00f6rs\u00e4ljningsmisslyckanden. Det f\u00f6rsta konceptet 1007 var en mycket popul\u00e4r bil och intresset f\u00f6r den riktiga bilen v\u00e4xte tillr\u00e4ckligt mycket f\u00f6r att Peugeot skulle ta den i produktion. Men n\u00e4r bilen faktiskt kom ut var det knappt n\u00e5gon som k\u00f6pte den, vilket inte \u00e4r s\u00e4rskilt f\u00f6rv\u00e5nande eftersom den ser ”meh” ut.<\/p>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att Peugeot f\u00f6rlorade uppskattningsvis 14 000-15 000 euro p\u00e5 varje s\u00e5ld 1007, vilket g\u00f6r den till en stor flopp f\u00f6r Peugeot. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det rimligt att tro att Peugeot kommer att t\u00e4nka sig f\u00f6r tv\u00e5 g\u00e5nger innan de n\u00e5gonsin vill erbjuda en liknande bil igen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 1007 billig att \u00e4ga?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 1007 \u00e4r verkligen en riktigt prisv\u00e4rd bil att \u00e4ga tack vare sin lilla motor, sin goda br\u00e4nsleekonomi, sina billiga registreringsavgifter och sin ganska billiga f\u00f6rs\u00e4kring. Att k\u00f6pa en \u00e4r oerh\u00f6rt prisv\u00e4rt i dag eftersom avskrivningarna har s\u00e4nkt priset p\u00e5 1007:an avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan vi inte riktigt s\u00e4ga att vi \u00e4r f\u00f6rv\u00e5nade, men i verkligheten \u00e4r 1007 s\u00e4llsynt nuf\u00f6rtiden och man skulle inte kunna f\u00f6rlora pengar p\u00e5 en med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka om den h\u00e5lls i gott skick under \u00e4gandet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 1007 \u00e4r en liten tre-d\u00f6rrars stadsbil fr\u00e5n Peugeot som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2004 och som fanns fram till 2009 d\u00e5 Peugeot slutade med den f\u00f6r gott.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5942,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5941"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5941"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5941\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5943,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5941\/revisions\/5943"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5942"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5941"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5941"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5941"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}