{"id":5935,"date":"2023-01-04T13:44:07","date_gmt":"2023-01-04T13:44:07","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5935"},"modified":"2023-01-04T13:44:10","modified_gmt":"2023-01-04T13:44:10","slug":"hyundai-i20-vs-toyota-glanza-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i20-vs-toyota-glanza-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i20 vs Toyota Glanza – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Den moderna bilindustrin \u00e4r full av alternativ till v\u00e4nster, h\u00f6ger och mitten. N\u00e4stan alla segment \u00e4r fyllda med m\u00e5nga alternativ som inkluderar b\u00e5de bilar p\u00e5 ekonominiv\u00e5 och premiumbilar. Marknaden f\u00f6r hatchbacks kan lika g\u00e4rna vara den mest tr\u00e5nga, s\u00e5 mycket att m\u00e5nga m\u00e4rken tillverkar flera modeller f\u00f6r vissa marknader, f\u00f6r att inte tala om globala hatchback-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai och Toyota \u00e4r n\u00e5gra av de mest k\u00e4nda biltillverkarna, vilket inneb\u00e4r att i stort sett alla vet att de finns. Hyundai erbjuder ganska m\u00e5nga hatchbackmodeller vilket \u00e4ven \u00e4r fallet med Toyota. Hyundai introducerade f\u00f6rst i20 som ligger mellan den mindre i10 och den st\u00f6rre i30 redan 2008.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Glanza (Suzuki Baleno) avsl\u00f6jades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen inf\u00f6r modell\u00e5ret 2019 och har nyligen blivit helt omarbetad. Glanza \u00e4r en hatchback som fr\u00e4mst \u00e4r utformad f\u00f6r den indiska marknaden, d\u00e4r den tenderar att s\u00e4lja riktigt bra. F\u00f6rutom i Indien \u00e4r Glanza, \u00e4ven k\u00e4nd som Baleno eller Starlet, \u00e4ven en popul\u00e4r bil i Sydafrika.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r vi inte h\u00e4r f\u00f6r att ber\u00e4tta var du kan k\u00f6pa Glanza utan snarare hur Hyundai i20 st\u00e5r sig i j\u00e4mf\u00f6relse med Toyota Glanza i v\u00e5r head-to-head matchup. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dessa tv\u00e5 i olika kategorier och ber\u00e4tta varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. S\u00e5, Hyundai i20 vs Toyota Glanza – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20<\/h2>\n\n\n\n

Prism\u00e4ssigt kan du r\u00e4kna med att betala runt 11-12 Lakh f\u00f6r Hyundai i20, vilket placerar den n\u00e5gonstans i mitten av sitt segment, \u00e5tminstone prism\u00e4ssigt. Du kan v\u00e4lja mellan tv\u00e5 olika motorer, som b\u00e5da \u00e4r strikt bensindrivna. Den f\u00f6rsta \u00e4r en 1,0L 3-cylindrig motor med 100 hk medan den andra \u00e4r en n\u00e5got st\u00f6rre 1,2L 4-cylindrig motor med 87 hk.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai erbjuder inga diesel- eller hybridversioner av i20 \u00e4n s\u00e5 l\u00e4nge, f\u00f6rmodligen f\u00f6r att dessa tv\u00e5 tidigare n\u00e4mnda motorer kommer med mildhybridteknik. Hur som helst kan i20s exteri\u00f6rdesign anses vara attraktiv, men kompakta hatchbacks har \u00e4nd\u00e5 aldrig riktigt legat i framkant n\u00e4r det g\u00e4ller bildesign. \u00c5 andra sidan \u00e4r interi\u00f6ren i i20 riktigt modern.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r utm\u00e4rkt, vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom Hyundai tillverkar n\u00e5gra av de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna i v\u00e4rlden just nu. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r njutbar, s\u00e4rskilt med i20 N med sin 1,6L 200 hk+ motor. De vanliga i20-modellerna k\u00e4nns dock inte s\u00e4rskilt speciella att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ganska bra f\u00f6r storleken eftersom i20 erbjuder ett hyfsat stort sittutrymme som rymmer ett par vuxna \u00e4ven p\u00e5 l\u00e4ngre resor. Bagageutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 adekvat, i niv\u00e5 med resten av segmentet. Alla i20-modeller \u00e4r FWD, manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan automatv\u00e4xel \u00e4r ett kostnadsalternativ.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Glanza<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala runt 9-10 Lakh f\u00f6r Toyota Glanza, vilket inneb\u00e4r att du kan spara lite pengar i b\u00f6rjan och spendera dem p\u00e5 tillval senare. Glanza kan f\u00e5s med antingen en 1.0L 3-cylindrig bensinmotor med 111 hk eller en 1.2L 4-cylindrig motor med 90 hk som nu \u00e4r det enda alternativet f\u00f6r den allra senaste Glanza-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Alla Glanza-modeller \u00e4r FWD och kommer med antingen manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da om du \u00e4r villig att betala f\u00f6r det. Designm\u00e4ssigt kan man egentligen inte se n\u00e5gon skillnad mellan Toyota Glanza och Suzuki Baleno eftersom dessa tv\u00e5 bokstavligen \u00e4r samma bilar. Detta inneb\u00e4r att b\u00e5de exteri\u00f6r och interi\u00f6rdesign \u00e4r ganska intets\u00e4gande och inte alls sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r utm\u00e4rkt, vilket ofta \u00e4r fallet med Toyota-bilar, s\u00e5 mycket att Glanza till och med \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n Baleno som den \u00e4r baserad p\u00e5. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r verkligen inget att skryta med eftersom Glanza g\u00e5r p\u00e5 det mest oinspirerande s\u00e4ttet.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r god tack vare de stora baks\u00e4tena och ett stort bagageutrymme. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra, men det finns inga speciella prestandamodeller som med i20.<\/p>\n\n\n\n

Bed\u00f6mning – Hyundai i20 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i20 \u00e4r en bil som s\u00e4ljs globalt medan Toyota Glanza inte g\u00f6r det. Varf\u00f6r det \u00e4r s\u00e5 vet vi inte, men vi vet att i20 har visat sig vara en succ\u00e9 \u00f6ver hela v\u00e4rlden medan Glanza s\u00e4ljer tillr\u00e4ckligt bra p\u00e5 bara n\u00e5gra f\u00e5 platser i v\u00e4rlden. I20 ser mycket b\u00e4ttre ut \u00e4n Glanza eftersom den faktiskt ser ut som en verkligt modern bil.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i i20 \u00e4r mycket b\u00e4ttre utrustad, s\u00e5 mycket att prisskillnaden \u00e4r uppenbar. Du kan f\u00e5 i20 med en kraftfull i20 N-motor p\u00e5 \u00f6ver 200 h\u00e4stkrafter som k\u00e4nns som ett n\u00f6je att k\u00f6ra medan Glanzas motor \u00e4r f\u00f6rsumbar i det avseendet. \u00c4ven om Glanza erbjuder mer utrymme framtill s\u00e5 v\u00e4nds det snabbt om s\u00e5 fort vi kliver in i den andra s\u00e4tesraden.<\/p>\n\n\n\n

Bagageutrymmet \u00e4r verkligen likartat eftersom Glanza erbjuder ett l\u00e4ngre bagageutrymme medan i20 erbjuder ett djupare bagageutrymme, men de \u00f6vergripande m\u00e5tten \u00e4r mycket lika.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i20 effektivare \u00e4n Toyota Glanza?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai i20 kan ge upp till 48MPG vilket \u00e4r en riktigt bra siffra f\u00f6r sin klass, s\u00e4rskilt f\u00f6r en bil som inte \u00e4r en diesel eller hybrid. Toyota Glanza \u00e4r \u00e4nnu effektivare eftersom dess MPG-resultat kan g\u00e5 \u00f6ver 50MPG i vissa fall.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da dessa effektiva, men du m\u00e5ste t\u00e4nka p\u00e5 att Toyota kommer med en 90hk som s\u00e4kert kommer att k\u00e4mpa p\u00e5 motorv\u00e4gshastigheter och d\u00e4rmed anv\u00e4nda mer br\u00e4nsle. I20 ger visserligen s\u00e4mre MPG-resultat, men de 48MPG kommer att vara mer konsekventa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i20 s\u00e4krare \u00e4n Toyota Glanza?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet klarar sig b\u00e5da dessa bilar riktigt bra i krockkategorierna men \u00e4r inte de b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller olika aktiva s\u00e4kerhetssystem. Detta inneb\u00e4r att du m\u00e5ste betala ganska mycket pengar p\u00e5 tillvalspaket om du vill att n\u00e5gon av dessa tv\u00e5 ska vara s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r finns Toyota Glanza inte tillg\u00e4nglig globalt?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta utvecklade l\u00e4nder runt om i v\u00e4rlden med en h\u00f6gre BNP per capita \u00e4r inte s\u00e5 intresserade av att f\u00f6rs\u00f6ka k\u00f6pa de billigaste bilarna man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar. Eftersom Glanza \u00e4r en av de billigaste bilarna som Toyota ”tillverkar” \u00e4r det exakt den typ av bil som inte borde vara s\u00e5 popul\u00e4r p\u00e5 platser som Europa och framf\u00f6r allt USA.<\/p>\n\n\n\n

Dacia, ett franskt m\u00e4rke p\u00e5 ekonomisk niv\u00e5, \u00f6kar dock l\u00e5ngsamt i popularitet i Europa trots att det \u00e4r en bil p\u00e5 ekonomisk niv\u00e5 utan s\u00e5 m\u00e5nga bekv\u00e4mligheter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den moderna bilindustrin \u00e4r full av alternativ till v\u00e4nster, h\u00f6ger och mitten. N\u00e4stan alla segment \u00e4r fyllda med m\u00e5nga alternativ som inkluderar b\u00e5de bilar p\u00e5 ekonominiv\u00e5 och premiumbilar. Marknaden f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5419,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,43],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5935"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5935"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5935\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5936,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5935\/revisions\/5936"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5419"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5935"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5935"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5935"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}