{"id":5923,"date":"2023-01-04T11:57:04","date_gmt":"2023-01-04T11:57:04","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5923"},"modified":"2023-01-04T11:57:07","modified_gmt":"2023-01-04T11:57:07","slug":"ar-peugeot-108-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-108-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot 108 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 108 \u00e4r den sista bilen fr\u00e5n Peugeots serie 100 med sm\u00e5 stadsbilar, eftersom den upph\u00f6rde att tillverkas f\u00f6r modell\u00e5ret 2021. Peugeot 100-serien sp\u00e5rar sina r\u00f6tter tillbaka till Peugeot 104 som f\u00f6rst sl\u00e4pptes 1972. Peugeot erbj\u00f6d senare 105, 106 och 107 och avslutade hela pr\u00f6vningen med 108. S\u00e5, \u00e4r Peugeot 108 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Det snabba svaret \u00e4r ja, 108 \u00e4r en riktigt bra bil. F\u00f6rst och fr\u00e4mst kommer 108 med relativt p\u00e5litliga och sofistikerade motorer. \u00c4ven om 107 inte var en s\u00e4rskilt minnesv\u00e4rd bil ser 108 mycket b\u00e4ttre ut eftersom det \u00f6vergripande formspr\u00e5ket \u00e4r skarpare och mer str\u00f6mlinjeformat, s\u00e4rskilt om den \u00e4r utrustad med r\u00e4tt tillval.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren st\u00e5r ocks\u00e5 i skarp kontrast till 107:an eftersom den nu ser modern och v\u00e4l genomt\u00e4nkt ut. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt smidig, men det \u00e4r logiskt eftersom 108 \u00e4r en riktigt l\u00e4tt bil. Tillf\u00f6rlitligheten verkar ocks\u00e5 vara ganska j\u00e4mf\u00f6rbar med 107:an vilket \u00e4r bra, men det finns n\u00e5gra problem som vi m\u00e5ste n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan dessa nu k\u00f6pas f\u00f6r betydande rabatter eftersom avskrivningarna har tagit ut sin r\u00e4tt p\u00e5 108:an. Praktiskt kan vara bilens svagaste l\u00e4nk eftersom den inte erbjuder s\u00e5 mycket utrymme, men den finns \u00e5tminstone tillg\u00e4nglig med en femd\u00f6rrars konfiguration.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 108 kommer med endast tv\u00e5 motorstorlekar, en mindre 1,0 liter 3-cylindrig inlinemotor eller en 1,2 liter 3-cylindrig inlinemotor. B\u00e5da dessa \u00e4r bensinmotorer och det finns inga hybrid- eller dieselmotorer med 108. 1,0L-motorn ger antingen 68 hk f\u00f6r modellerna f\u00f6re facelift eller 72 hk f\u00f6r modellerna efter facelift, vilket inte \u00e4r s\u00e5 bra.<\/p>\n\n\n\n

Den trecylindriga 1,2L-r\u00e4tmokrullen ger 82 hk i alla varianter vilket \u00e4r en rej\u00e4l effekt och f\u00e5r bilen att k\u00e4nnas ganska snabb p\u00e5 grund av att den \u00e4r s\u00e5 l\u00e4tt. Bilen kommer uteslutande med en FWD-upps\u00e4ttning. Du f\u00e5r ocks\u00e5 manuell v\u00e4xell\u00e5da fr\u00e5n fabriken, men du kan uppgradera till automatisk v\u00e4xell\u00e5da om du \u00e4r villig att betala extra pengar f\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

Effektiviteten \u00e4r som b\u00e4st p\u00e5 omkring 50MPG, men du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att bilen sv\u00e4var runt 40MPG om allt \u00e4r bra med bilen.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i inledningen ser 108 mycket mer tilltalande ut \u00e4n den utg\u00e5ende 107 eftersom den ser mycket mer m\u00e5linriktad ut i j\u00e4mf\u00f6relse. Peugeot uppgraderade sin design i mitten av 2010-talet n\u00e4r man b\u00f6rjade g\u00f6ra autentiskt snygga bilar. Interi\u00f6rdesignen \u00e4r ocks\u00e5 ett massivt skifte d\u00e5 2014 \u00e5rs och senare modeller verkligen har en v\u00e4ldisponerad interi\u00f6r med ett Audi-Esque-designspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska underh\u00e5llande tack vare att bilen bara v\u00e4ger 900 kg (2000 lbs). Det inneb\u00e4r att den kan smita igenom trafikgap utan problem. Den \u00e4r ocks\u00e5 riktigt l\u00e4tt att parkera och man\u00f6vrera i alla tr\u00e5nga utrymmen vilket g\u00f6r den till en perfekt stadsbil.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar 108 vara en ganska p\u00e5litlig bil. Det finns dock n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Styrsystemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att ha problem med kolonnen som misslyckas och l\u00e5ser styrningen p\u00e5 plats medan servostyrningspumpen ibland ocks\u00e5 kan misslyckas. Bilen kan drabbas av elektriska problem som inkluderar problem med infotainmentsk\u00e4rmen och backkameran mest.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhetsb\u00e4ltena kan inte vara i skick och bilen kan ocks\u00e5 ha problem med v\u00e4xell\u00e5dan, s\u00e4rskilt kopplingen. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med d\u00e5lig acceleration som kan orsakas av ett antal syndare som O2-sensorn, MAF-sensorn, igensatta och smutsiga filter, problem med spj\u00e4llkroppen, spj\u00e4llpositionssensorn eller katterna.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 108 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Eftersom 108 inte l\u00e4ngre finns tillg\u00e4nglig fr\u00e5n fabriken har den redan tagit emot den st\u00f6rsta delen av v\u00e4rdeminskningen, \u00e5tminstone pre-faceliftmodellen vilket inneb\u00e4r att den nu kan f\u00e5s f\u00f6r ett riktigt l\u00e5gt pris. Den \u00e4r tillr\u00e4ckligt modern f\u00f6r att vara en riktigt bra daglig f\u00f6rare, men den kostar inte s\u00e5 mycket att den bryter banken.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt \u00e4r den h\u00e4r bilens svaga punkt eftersom den saknar utrymme i praktiskt taget alla dimensioner. St\u00f6rre passagerare kommer att k\u00e4nna sig tr\u00e5nga om n\u00e5gon annan sitter i bilen med dem medan bagageutrymmet kan rymma en helgport f\u00f6r tv\u00e5, men knappt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r finns det inga Peugeot 108 dieselmodeller?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot brukade tro att det \u00e4r en bra id\u00e9 att investera i dieselmotorer, men f\u00f6retagets vd Jean-Phillipe Imparato gick senare ut och sa att det var ett misstag att investera s\u00e5 mycket i dieselmotorer eftersom v\u00e4rlden l\u00e5ngsamt b\u00f6rjade g\u00e5 ifr\u00e5n dieselmotorer. Detta gjorde att utvecklingen av dieselmotorer inte var s\u00e5 genomf\u00f6rbar, vilket ledde till att Peugeot helt str\u00f6k dieselmotorer fr\u00e5n sitt sortiment.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r anledningen till att man \u00e5r 2023 inte kommer att kunna hitta en enda dieselmotor i Peugeots sortiment, f\u00f6rutom att Peugeot helt och h\u00e5llet hybridiserar och elektrifierar hela sitt bilsortiment.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 108 f\u00f6r liten f\u00f6r l\u00e5nga f\u00f6rare?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 om du vill k\u00f6ra bilen sj\u00e4lv eller om du vill ha v\u00e4nner med dig. Om du \u00e4r ensam kan du f\u00e5 plats i 108:an, men du kommer inte att k\u00e4nna dig \u00f6verdrivet bekv\u00e4m. Om du d\u00e4remot vill transportera andra personer kommer du omedelbart att inse att 108 inte \u00e4r en bil f\u00f6r fyra vuxna.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4tena \u00e4r ganska st\u00f6djande och kan passa st\u00f6rre personer, men benutrymmet \u00e4r det st\u00f6rsta problemet, s\u00e4rskilt om du \u00e4r l\u00e5ng som NBA-spelare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 108 b\u00e4ttre \u00e4n 208?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 208 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta sm\u00e5bilen som Peugeot n\u00e5gonsin har tillverkat eftersom den nu befinner sig i den b\u00e4sta position den n\u00e5gonsin har haft. F\u00f6rst och fr\u00e4mst f\u00e5r den hybrid-, bensin- och helt elektriska versioner, som alla \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

208 ser bra ut b\u00e5de inifr\u00e5n och ut och \u00e4r en mycket mer raffinerad och rymlig bil \u00e4n 108. Det enda omr\u00e5de d\u00e4r 108:an \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4r priset. Allt annat ligger stadigt i 208:s h\u00f6rn.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 108 \u00e4r den sista bilen fr\u00e5n Peugeots serie 100 med sm\u00e5 stadsbilar, eftersom den upph\u00f6rde att tillverkas f\u00f6r modell\u00e5ret 2021. Peugeot 100-serien sp\u00e5rar sina r\u00f6tter tillbaka till Peugeot 104<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5921,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5923"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5923"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5923\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5924,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5923\/revisions\/5924"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5921"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5923"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5923"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5923"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}