{"id":5920,"date":"2023-01-04T11:44:56","date_gmt":"2023-01-04T11:44:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5920"},"modified":"2023-01-04T11:44:58","modified_gmt":"2023-01-04T11:44:58","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-108","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-108\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 108"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 108 \u00e4r en liten stadsbil som har samma underlag som Toyota Aygo och Citroen C1. Den introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2014 d\u00e5 den ersatte den utg\u00e5ende Peugeot 107. 108 var i kontinuerlig produktion fram till 2021 d\u00e5 Peugeot helt \u00f6vergav bilarna i ”100”-serien och fokuserade p\u00e5 att g\u00f6ra ”200”-serien till sina minsta bilar.<\/p>\n\n\n\n

108 var en ganska popul\u00e4r bil vilket inneb\u00e4r att f\u00f6rs\u00e4ljningssiffrorna var ganska hyfsade, men Peugeot s\u00e5lde fabriken d\u00e4r de byggdes till Toyota vilket innebar slutet f\u00f6r Peugeots minsta stadsbil. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att fokusera p\u00e5 alla vanliga problem med Peugeot 108, s\u00e5 stanna kvar och ta reda p\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Peugeot 108 b\u00f6rjar med att rattst\u00e5ngen eventuellt kan g\u00e5 s\u00f6nder, problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena, elektriska problem, problem med v\u00e4xell\u00e5dan och l\u00e5ngsam acceleration. Faktum \u00e4r att de flesta av dessa inte \u00e4r f\u00f6rknippade med felaktigt underh\u00e5ll, vilket inneb\u00e4r att de tenderar att intr\u00e4ffa oavsett hur du tar hand om bilen.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r 108:an en hyfsat p\u00e5litlig bil som b\u00f6r kunna h\u00e5lla l\u00e4nge. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att satsa p\u00e5 ett exemplar med relativt l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka eftersom dessa kommer att prestera mycket b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Styrningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Styrsystemet p\u00e5 108:an har haft ett par \u00e5terkallelser, men den viktigaste berodde p\u00e5 att kolonnen sviktar och kan orsaka en fullst\u00e4ndig brist p\u00e5 styrkontroll. Detta kan vara en farlig h\u00e4ndelse, s\u00e4rskilt i h\u00f6gre hastigheter eftersom du inte kan kontrollera bilen. Tack och lov utf\u00e4rdades \u00e5terkallelsen och den l\u00f6ste problemet, men se till att kontrollera om den bil du tittar p\u00e5 har varit med om den.<\/p>\n\n\n\n

Andra styrproblem \u00e4r potentiella problem med servostyrningspumpen som ibland kan g\u00e5 s\u00f6nder och d\u00e4rmed g\u00f6ra bilens styrning tung och sv\u00e5r att kontrollera. Dessa beror oftast p\u00e5 potentiella l\u00e4ckor, s\u00e5 se till att kontrollera din styrning f\u00f6r eventuella tecken p\u00e5 l\u00e4ckor.<\/p>\n\n\n\n

Problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4lten<\/h2>\n\n\n\n

Det vanligaste b\u00e4ltesrelaterade problemet med 108 \u00e4r f\u00f6rknippat med de bakre s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena som ibland kan ha felaktiga s\u00f6mmar vilket kan leda till problem n\u00e4r man f\u00f6rs\u00f6ker sp\u00e4nna fast dem. Detta var ocks\u00e5 en del av en \u00e5terkallelse vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kontrollera med din Peugeot-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare f\u00f6r enskilda bilar.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena som h\u00e5ller tillbaka passagerarna vid en eventuell krock, men dessa verkar inte vara s\u00e5 vanliga. P\u00e5 det hela taget \u00e4r s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena och krockkuddarna de tv\u00e5 viktigaste s\u00e4kerhetsfunktionerna i alla bilar, och d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du alltid se till att b\u00e5da fungerar som avsett.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r vanliga f\u00f6r moderna bilar eftersom de \u00e4r s\u00e5 fullproppade med funktioner att vissa saker m\u00e5ste g\u00e5 s\u00f6nder n\u00e5gon g\u00e5ng. Infotainmentsystemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att bli tomt eller f\u00f6r att ha problem med peksk\u00e4rmens funktionalitet, medan bilen ocks\u00e5 kan ge upphov till olika varningslampor med j\u00e4mna mellanrum om n\u00e5got \u00e4r fel med de tillh\u00f6rande sensorerna.<\/p>\n\n\n\n

Bak\u00e5tkameran kan ibland ocks\u00e5 misslyckas, vilket g\u00f6r att du inte kan se vad som finns bakom dig n\u00e4r som helst. Dessutom kan de elektriska f\u00f6nsterrutorna ibland sluta fungera och du m\u00e5ste d\u00e5 byta ut f\u00f6nstermotorerna.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Den mest s\u00e5rbara delen av 108s v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r kopplingen som kan g\u00e5 s\u00f6nder och f\u00e5 bilen att g\u00e5 in i halt l\u00e4ge. Det enda s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta korrekt \u00e4r att byta ut kopplingen, vilket kan bli en rej\u00e4l kostnad. N\u00e5gra \u00e4gare klagade ocks\u00e5 \u00f6ver att bilen v\u00e4grar att l\u00e4gga in vissa v\u00e4xlar, s\u00e4rskilt den tredje v\u00e4xeln. Dessutom rapporterade \u00e4garna ocks\u00e5 att detta problem f\u00f6ljs av h\u00f6ga gnisslande ljud.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra f\u00e5 klagade ocks\u00e5 p\u00e5 att bilen har en otroligt h\u00f6g bitpunkt p\u00e5 kopplingen vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en riktig utmaning att k\u00f6ra en manuell modell smidigt.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ngsam acceleration<\/h2>\n\n\n\n

Det finns ocks\u00e5 n\u00e5gra rapporter som vandrar runt p\u00e5 internet d\u00e4r folk s\u00e4ger att 108:an har allvarliga problem med bristande kraft eller underm\u00e5lig acceleration. Dessa kan bero p\u00e5 n\u00e5gra olika orsaker. F\u00f6r det f\u00f6rsta kan luftfiltret l\u00e4tt bli igensatt, och luftmassesensorn och br\u00e4nslefiltret kan ocks\u00e5 bli igensatta eller\/och smutsiga vilket kan orsaka detta.
O2 och katalysatorn kan ocks\u00e5 vara orsaken. Se till att \u00e4ven kontrollera spj\u00e4llhuset och spj\u00e4llpositionssensorn eftersom dessa ocks\u00e5 kan vara boven i dramat.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot 108?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en begagnad sm\u00e5stadsbil \u00e4r Peugeot 108 faktiskt en riktigt bra id\u00e9. Den har redan f\u00e5tt utst\u00e5 den st\u00f6rsta delen av v\u00e4rdeminskningen, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r riktigt billig i dag, men den \u00e4r ocks\u00e5 en ganska modern bil med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga bekv\u00e4mligheter som g\u00f6r den till en bra daglig f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r ganska liten p\u00e5 insidan vilket kommer att st\u00e4lla till problem f\u00f6r dem som vill anv\u00e4nda den f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor. Det \u00e4r inte heller den mest lyxiga bilen i detta segment, men det \u00e4r att v\u00e4nta med tanke p\u00e5 priset.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r lade Peugeot ned 108:an?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot slutade tillverka 108 eftersom de s\u00e5lde fabriken d\u00e4r bilen byggdes. N\u00e4r SUV:er och crossovers b\u00f6rjade ta \u00f6ver den globala bilmarknaden beslutade Peugeot dessutom att fokusera sin uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 crossovers och SUV:er och det fanns helt enkelt inget behov av att ha b\u00e5de Peugeot 108 och Peugeot 208.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot beh\u00f6ll d\u00e4rf\u00f6r 208 och flyttade sina resurser till att tillverka nya mindre crossovermodeller som 2008 och resten av serien.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 108 b\u00e4ttre \u00e4n Citroen C1 och Toyota Aygo?<\/h4>\n\n\n\n

Dessa tre bilar \u00e4r otroligt lika varandra, vilket \u00e4r helt logiskt eftersom de \u00e4r byggda p\u00e5 samma plattform. Hur som helst \u00e4r de inte likadana eftersom Aygo verkar vara en mer p\u00e5litlig bil \u00e4n de andra tv\u00e5, vilket \u00e4r anledningen till att den \u00e4r den b\u00e4sta bilen i den h\u00e4r gruppen. Det \u00e4r ocks\u00e5 den modernaste bilen i denna grupp och den enda som fortfarande kan k\u00f6pas helt ny.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 108 \u00e4r en liten stadsbil som har samma underlag som Toyota Aygo och Citroen C1. Den introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2014 d\u00e5 den ersatte den utg\u00e5ende Peugeot<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5921,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5920"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5920"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5920\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5922,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5920\/revisions\/5922"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5921"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5920"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5920"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5920"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}