{"id":5915,"date":"2023-01-03T11:07:10","date_gmt":"2023-01-03T11:07:10","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5915"},"modified":"2023-01-03T11:07:12","modified_gmt":"2023-01-03T11:07:12","slug":"ar-peugeot-107-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-107-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot 107 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 107 brukade vara den minsta hatchback i Peugeots sortiment vilket inneb\u00e4r att Peugeot slutade med den 2014 d\u00e5 den ersattes av 108 som bar den facklan fram till 2021 d\u00e5 hela Peugeot ”100”-serien avslutades f\u00f6r att b\u00e4ttre kunna fokusera p\u00e5 den n\u00e5got st\u00f6rre 208. S\u00e5, \u00e4r Peugeot 107 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

107 \u00e4r en bra bil av n\u00e5gra olika sk\u00e4l. F\u00f6rst och fr\u00e4mst kommer den med Toyota-k\u00f6pta motorer som inte \u00e4r de b\u00e4sta och mest kraftfulla motorerna i v\u00e4rlden men som kan h\u00e5lla l\u00e4nge om de underh\u00e5lls ordentligt. Designm\u00e4ssigt \u00e4r 107 verkligen inget att skryta hem om eftersom det bara \u00e4r en liten relativt \u00e5ldrad hatchback.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot var inte s\u00e4rskilt angel\u00e4gna om att designa karakt\u00e4rsfulla bilar n\u00e4r 107 kom ut, vilket ocks\u00e5 \u00f6vers\u00e4tts till interi\u00f6ren. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r faktiskt ganska underh\u00e5llande eftersom 107:an \u00e4r riktigt l\u00e4tt och den \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsevis smidig. Tillf\u00f6rlitligheten verkar vara bra vilket g\u00f6r att 107:an borde kunna h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan du numera f\u00e5 en s\u00e5dan h\u00e4r f\u00f6r skitbilligt nuf\u00f6rtiden, men det \u00e4r b\u00e4ttre att spendera lite mer f\u00f6r att hitta en bil som inte misshandlats under hela sitt liv. Praktiken \u00e4r urusel eftersom 107:an inte har n\u00e5got utrymme i bagageluckan och inget utrymme f\u00f6r bokstavligen n\u00e5got annat \u00e4n f\u00f6raren i frams\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

107 erbjuds med ett val av tv\u00e5 motorer, antingen en 1.0L inline 3-cylindrig bensinmotor med 69hk och 68lb-ft vridmoment eller en dieseldriven 1.4L HDi-motor med 54hk och 95lb-ft vridmoment. De flesta modellerna levereras med en rudiment\u00e4r 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da och en upps\u00e4ttning med tre pedaler, men en 5-v\u00e4xlad 2-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da fanns som tillval.<\/p>\n\n\n\n

Kraften skickas endast till framhjulen och bilen ska kunna ge cirka 45-55MPG f\u00f6r bensinmodellen och upp till 60MPG f\u00f6r dieselvarianten. 107 v\u00e4ger under 1 900 lb eller 860 kg vilket g\u00f6r att den egentligen inte beh\u00f6ver s\u00e5 mycket kraft f\u00f6r att ta sig fram. Vridmomentet p\u00e5 95lb-ft med dieselmodellen \u00e4r utan tvekan den b\u00e4sta versionen att v\u00e4lja.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Man beh\u00f6ver inte vara designexpert f\u00f6r att se att de som designade 107:an egentligen inte brydde sig s\u00e5 mycket om att f\u00e5 bilen att se minnesv\u00e4rd ut. Den ser ut som vilken annan Peugeot som helst fr\u00e5n den tiden, vilket inneb\u00e4r att den inte ser ut som mycket. Interi\u00f6ren \u00e4r samma historia men \u00e4r ergonomiskt sett en riktigt bra plats att vara p\u00e5 eftersom allting \u00e4r inom perfekt r\u00e4ckh\u00e5ll och \u00e4r funktionellt.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r underh\u00e5llande eftersom den lilla 107:an \u00e4r smidig och kvick och kan placeras genom smala trafikluckor som en pil. Den h\u00e5ller sig f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt platt i kurvorna, men du kommer inte att skjuta en s\u00e5dan eftersom den \u00e4r s\u00e5 liten att den k\u00e4nns obekv\u00e4m. Den \u00e4r ocks\u00e5 relativt tyst och bekv\u00e4m ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

107 anses allm\u00e4nt vara en p\u00e5litlig bil, vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r st\u00e5 sig v\u00e4l om du tar v\u00e4l hand om den. Motorn har visserligen en del hicka n\u00e4r det g\u00e4ller tomg\u00e5ngsregleringsventilen eller katalysatorn, men underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid b\u00f6r kunna antingen l\u00f6sa detta proaktivt eller minimera motg\u00e5ngarna.<\/p>\n\n\n\n

Servostyrningspumpen kan g\u00e5 s\u00f6nder, batteriet kan t\u00f6mmas ganska snabbt, m\u00e4tarna p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan kan g\u00e5 s\u00f6nder, avgaserna kan rosta, och d\u00f6rr- och bagagekompressort\u00e4tningarna kan ocks\u00e5 sl\u00e4ppa in vatten. Om du \u00e4r ute efter ett v\u00e4lanv\u00e4nt exemplar ska du d\u00e4rf\u00f6r se till att kontrollera dessa.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 107 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan k\u00f6pa en Peugeot 107 f\u00f6r lite eller inga pengar nuf\u00f6rtiden eftersom avskrivningarna verkligen har tagit ut sin r\u00e4tt p\u00e5 107:an. Det \u00e4r ocks\u00e5 en s\u00e5 liten bil att marknaden inte finns f\u00f6r \u00e4ldre subkompakta bilar. N\u00e4r det g\u00e4ller utrymme har 107:an inget. I frams\u00e4tena f\u00e5r en st\u00f6rre vuxen plats, men baks\u00e4tena \u00e4r d\u00e5liga. Du kan f\u00e5 107:an med antingen 2-d\u00f6rrar eller 5-d\u00f6rrar, men det g\u00f6r inte s\u00e5 stor skillnad.<\/p>\n\n\n\n

Bagageutrymmet \u00e4r litet och inte \u00f6verdrivet anv\u00e4ndbart, men bakluckan g\u00f6r det tillg\u00e4ngligt. Det \u00e4r inte en bil avsedd f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor, men det \u00e4r en bra bil f\u00f6r normal interstadsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 107 en bra bil att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, om du vill ha en subkompakt cityhatchback som \u00e4r prisv\u00e4rd att k\u00f6pa och prisv\u00e4rd att underh\u00e5lla, ja, d\u00e5 \u00e4r 107 verkligen ett bra k\u00f6p. Det \u00e4r ocks\u00e5 en ganska p\u00e5litlig och effektiv bil, vilket inneb\u00e4r att dina totala kostnader kommer att h\u00e5llas p\u00e5 ett minimum.<\/p>\n\n\n\n

Se dock till att testa bilen i f\u00f6rv\u00e4g eftersom m\u00e5nga m\u00e4nniskor sannolikt kommer att irritera sig p\u00e5 utrymmet, eller bristen p\u00e5 utrymme n\u00e4r det g\u00e4ller 107:an. 108 \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre, men 208 b\u00f6r vara en utg\u00e5ngspunkt f\u00f6r alla som \u00e4r \u00f6ver 1,75 meter och s\u00e4rskilt de som ofta har passagerare i baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot den nya 107:an?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r den inte. 208 har funnits ute ett bra tag och var t\u00e4nkt att passa in mellan ”100”-serien (106, 107, 108) och Peugeot ”300”-serien (306, 307, 308). Detta inneb\u00e4r att 208 \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsevis st\u00f6rre och fortfarande tillverkas j\u00e4mf\u00f6rt med 106, 107 och 108 som lades ner helt och h\u00e5llet redan 2021. Det s\u00e4gs att Peugeot s\u00e5lde fabriken till Toyota d\u00e4r bilarna i ”100”-serien byggdes.<\/p>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Peugeot 107?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r en s\u00e5 liten bil f\u00f6rv\u00e4ntar man sig att den ska vara d\u00e5lig, och det \u00e4r den typiskt sett. 107:an fick 3 av 5 stj\u00e4rnor av EURO NCAP som \u00e4r den mest k\u00e4nda europeiska organisationen f\u00f6r krocktester. NCAP menade att 107 inte \u00e4r s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller vuxenskydd och fotg\u00e4ngarskydd medan barnskydd och s\u00e4kerhetsassistansfunktioner \u00e4r okej.<\/p>\n\n\n\n

107 har ingen kn\u00e4airbag, ingen sidob\u00e4ckenairbag, ingen b\u00e4ltesp\u00e5minnelse och de bakre passagerarna f\u00e5r knappt ens en bakre huvudkudde.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 107 brukade vara den minsta hatchback i Peugeots sortiment vilket inneb\u00e4r att Peugeot slutade med den 2014 d\u00e5 den ersattes av 108 som bar den facklan fram till 2021<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5913,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5915"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5915"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5915\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5916,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5915\/revisions\/5916"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5913"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5915"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5915"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5915"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}