{"id":5912,"date":"2023-01-03T10:52:17","date_gmt":"2023-01-03T10:52:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5912"},"modified":"2023-01-03T10:52:19","modified_gmt":"2023-01-03T10:52:19","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-107","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-107\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 107"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 107 \u00e4r den minsta bil som Peugeot tillverkade och den f\u00f6rsta generationen av 107 kom ut 2005. En ansiktslyftning kom kort d\u00e4refter 2009 och 107 upph\u00f6rde helt 2014 d\u00e5 den ersattes av den j\u00e4mf\u00f6rbara nyare och modernare Peugeot 108. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna alla vanliga problem med Peugeot 107 och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta punkten av intresse \u00e4r motorn som kan ha problem med tomg\u00e5ngsregleringsventilen och katalysatorn vilket kan f\u00e5 motorn att k\u00e4nnas lite f\u00f6r h\u00f6gljudd och lantlig. F\u00f6r det andra m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med de elektriska systemen som inkluderar problem med m\u00e4tarst\u00e4llningen och batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom tenderar 107:an ocks\u00e5 att drabbas av problem med styrsystemet, vattenl\u00e4ckor och problem med avgassystemet. Allt som allt kan vissa av dessa vara farliga, t.ex. problemet med styrsystemet, medan vissa elektriska problem bara kan vara besv\u00e4rliga.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, nu \u00e4r det dags att g\u00e5 lite djupare in p\u00e5 var och en av dessa individuellt och ber\u00e4tta hur du ska g\u00e5 tillv\u00e4ga f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dem!<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Tomg\u00e5ngsregleringsventilen p\u00e5 107:an \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder vilket kan f\u00e5 bilen att g\u00e5 p\u00e5 tomg\u00e5ng grovt. Varvtalen tenderar att g\u00e5 upp och ner p\u00e5 ett okontrollerbart s\u00e4tt och p\u00e5verkar hur det k\u00e4nns i bilen. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta m\u00e5ste du byta ut tomg\u00e5ngsventilen mot en ny. Det andra motorrelaterade problemet vi n\u00e4mnde har att g\u00f6ra med katalysatorn.<\/p>\n\n\n\n

Om motorn pl\u00f6tsligt blir extremt h\u00f6gljudd och raspig beror det sannolikt p\u00e5 att katalysatorn spricker. V\u00e4rmen fr\u00e5n avgasr\u00f6ret kan p\u00e5verka svetsen som h\u00e5ller katalysatorn f\u00e4st vid motorn. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra att investera i en ny katalysator och ett specialdesignat f\u00e4ste som f\u00f6rhindrar att detta h\u00e4nder i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Franska bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av olika elektriska problem, varav de flesta bara \u00e4r irriterande och inte alltf\u00f6r farliga. Ett s\u00e5dant problem \u00e4r n\u00e4r m\u00e4tarklustret misslyckas och det v\u00e4grar att visa r\u00e4tt information, vilket kan leda till att du k\u00f6r f\u00f6r fort och inte vet hur mycket br\u00e4nsle som finns kvar i tanken. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta m\u00e5ste du koppla bort och \u00e5teransluta styrenhetens ECU efter att ha v\u00e4ntat i ungef\u00e4r 2 minuter vilket b\u00f6r l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

Det andra omr\u00e5det d\u00e4r 107:an kan misslyckas \u00e4r relaterat till batteriet som kan d\u00f6 relativt tidigt. Detta problem \u00e4r i viss m\u00e5n f\u00f6rknippat med en felaktig tomg\u00e5ngsventil vilket inneb\u00e4r att dessa b\u00f6r inspekteras tillsammans. En smutsig eller skadad reglerventil kan f\u00e5 bilen att stanna och f\u00e5 det att k\u00e4nnas som om det \u00e4r n\u00e5got fel p\u00e5 batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Styrningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 107 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av en defekt servostyrningspump som kan leda till partiell eller intermittent brist p\u00e5 assistans eller s\u00e5 kan den ibland helt sluta fungera. Detta \u00e4r ett riktigt allvarligt problem eftersom det kan orsaka en fullst\u00e4ndig brist p\u00e5 kontroll. Se d\u00e4rf\u00f6r till att inspektera din servostyrningspump n\u00e4r du kan och byt ut den.<\/p>\n\n\n\n

Vissa har sagt att en h\u00e5rd sm\u00e4ll med en hammare kan f\u00e5 servostyrningspumpen att surra tillbaka till liv, men detta \u00e4r egentligen inte n\u00e5got du vill f\u00f6rlita dig p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Vattenl\u00e4ckor<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller allvarliga problem kan du inte riktigt sl\u00e5 vattenl\u00e4ckor. Se till att kontrollera d\u00f6rrt\u00e4tningarna och t\u00e4tningarna i luckans baklucka eftersom dessa \u00e4r de tv\u00e5 mest s\u00e5rbara st\u00e4llena. Vattnet tenderar att leta sig in i bakre passagerarens fotutrymme i bagageluckan, s\u00e5 se till att kontrollera dessa innan du g\u00f6r n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

Att byta ut dessa b\u00f6r g\u00f6ras s\u00e5 snart som m\u00f6jligt eftersom ju mer vatten som kommer in i bilen, desto sv\u00e5rare blir det att laga allt. Om vattnet kommer i kontakt med elektriska ledningar, rel\u00e4er eller str\u00f6mbrytare kan det f\u00f6rst\u00f6ra dem. Dessutom kan detta ocks\u00e5 leda till att din bil rostar inifr\u00e5n, vilket \u00e4r riktigt sv\u00e5rt att m\u00e4rka f\u00f6rr\u00e4n det \u00e4r f\u00f6r sent.<\/p>\n\n\n\n

Avgasproblem<\/h2>\n\n\n\n

Avgassystemet p\u00e5 107:an \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nt f\u00f6r att drabbas av en m\u00e4ngd olika problem. Vi m\u00e5ste f\u00f6rst b\u00f6rja med att avgassystemet avger h\u00f6ga morrande ljud, men det kan ocks\u00e5 drabbas av rost, s\u00e4rskilt med \u00e4ldre modeller.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa kommer att kr\u00e4va att du byter ut antingen l\u00e5dan eller slutr\u00f6ret, vilket inte \u00e4r alltf\u00f6r dyrt. Om ditt avgasr\u00f6r \u00e4r rostigt ska du f\u00f6rs\u00f6ka byta ut det s\u00e5 snart du kan eftersom rost kan s\u00e4tta sig p\u00e5 n\u00e4rliggande komponenter ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 107 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 107 verkar vara en ganska p\u00e5litlig bil eftersom den \u00e4r byggd f\u00f6r att vara enkel. D\u00e4rf\u00f6r orsakas eller f\u00f6rv\u00e4rras de flesta av de problem som n\u00e4mns ovan antingen av bristande underh\u00e5ll, vilket \u00e4r anledningen till att du b\u00f6r underh\u00e5lla alla bilar som finns, inte bara 107:an.<\/p>\n\n\n\n

Visst har bilen problem, men det \u00e4r vanligt f\u00f6r i stort sett alla bilar som finns. 107 \u00e4r numera en ganska billig bil att k\u00f6pa samtidigt som den ocks\u00e5 \u00e4r relativt billig att underh\u00e5lla och k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r bytte Peugeot ut 107:an?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot ersatte 107 med 108 eftersom 108 i princip \u00e4r samma typ av bil. Det \u00e4r samma sak med 107 som ersatte 106 n\u00e4r den f\u00f6rst kom till. 108 beh\u00f6lls fram till 2021 d\u00e5 den helt upph\u00f6rde p\u00e5 grund av att Toyota f\u00f6rv\u00e4rvade en Peugeot-fabrik i Tjeckien.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den minsta bilen som Peugeot tillverkar?<\/h4>\n\n\n\n

Den minsta bilen som Peugeot tillverkar \u00e4r den kompakta hatchbacken Peugeot 208 som \u00e4r i stort sett samma typ av bil som 107:an. 208 \u00e4r faktiskt en mycket popul\u00e4r bil i Europa av m\u00e5nga olika sk\u00e4l. Den finns som dieselbil, bensinbil eller som en komplett elbil med e-208.<\/p>\n\n\n\n

208 \u00e4r n\u00e5got st\u00f6rre \u00e4n 108 som var alldeles f\u00f6r kompakt f\u00f6r de flesta. 208 kan faktiskt transportera m\u00e4nniskor i baks\u00e4tet utan nack- och benskador, vilket aldrig riktigt var fallet med 107:an.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 107 \u00e4r den minsta bil som Peugeot tillverkade och den f\u00f6rsta generationen av 107 kom ut 2005. En ansiktslyftning kom kort d\u00e4refter 2009 och 107 upph\u00f6rde helt 2014 d\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5913,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5912"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5912"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5912\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5914,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5912\/revisions\/5914"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5913"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5912"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5912"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5912"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}