{"id":5910,"date":"2023-01-03T10:24:49","date_gmt":"2023-01-03T10:24:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5910"},"modified":"2023-01-03T10:24:51","modified_gmt":"2023-01-03T10:24:51","slug":"hyundai-i20-vs-renault-clio-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i20-vs-renault-clio-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i20 vs Renault Clio – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r familjefar och vill ha en bil som inte \u00e4r f\u00f6r stor eller f\u00f6r liten, som inte \u00e4r f\u00f6r billig eller f\u00f6r dyr, eller som inte \u00e4r \u00f6verdrivet lyxig men som inte heller k\u00e4nns billig, b\u00f6r du fokusera din uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 kompakta hatchbacks. Anledningen till att vi s\u00e4ger hatchbacks \u00e4r att dessa sm\u00e5, men \u00e4nd\u00e5 rymliga bilar \u00e4r den perfekta blandningen av allt i ett enda paket.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r anledningen till att hatchbacks har blivit s\u00e5 extremt popul\u00e4ra och att n\u00e4stan alla v\u00e4lrenommerade m\u00e4rken (utanf\u00f6r USA) fortfarande erbjuder m\u00e5nga hatchbackmodeller. Fordonsindustrins rena framsteg g\u00f6r att vi kan njuta av en hatchback som k\u00e4nns som en mycket st\u00f6rre bil p\u00e5 insidan, men som \u00e4nd\u00e5 har alla de f\u00f6rdelar som du vanligtvis f\u00f6rknippar med en hatchback.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att j\u00e4mf\u00f6ra tv\u00e5 h\u00e5rda rivaler i det h\u00e4r segmentet, Hyundai i20 och Renault Clio. I20 har funnits i cirka 15 \u00e5r och \u00e4r nu inne p\u00e5 sin tredje och mycket f\u00f6rb\u00e4ttrade generation. Renault Clio \u00e5 andra sidan har funnits i \u00f6ver 22 \u00e5r och \u00e4r inne p\u00e5 sin femte iteration, vilket inneb\u00e4r att det h\u00e4r borde vara en bra modell.<\/p>\n\n\n\n

Vi kommer att l\u00e5ta dessa tv\u00e5 hatchbacks genomg\u00e5 ett omfattande head-to-head-test och ber\u00e4tta varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. S\u00e5, Hyundai i20 vs Renault Clio – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20<\/h2>\n\n\n\n

Prism\u00e4ssigt \u00e4r den nuvarande Hyundai i20 inte en av de billigaste hatchbackarna i det h\u00e4r segmentet vilket kommer som en \u00f6verraskning f\u00f6r m\u00e5nga, men den \u00e4r faktiskt v\u00e4rd det. Till att b\u00f6rja med f\u00e5r i20 tv\u00e5 motorval, en mindre 1,0L 3-cylindrig motor med 100 hk eller en 1,2L 4-cylindrig motor med 87 hk. FWD \u00e4r det enda alternativet f\u00f6r i20, en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan en automatl\u00e5da finns som tillval.<\/p>\n\n\n\n

Om du verkligen gillar i20, men inte \u00e4r s\u00e5 s\u00e4ker p\u00e5 prestandan, b\u00f6r du fokusera p\u00e5 i20 N. i20 N kostar mycket mer pengar, men den f\u00e5r en riktigt kraftfull 1,6L 4-cylindrig motor med 204 hk och med en 0-60mph-tid p\u00e5 6,7 sekunder. \u00c4ven om vanliga i20-modeller inte \u00e4r n\u00e5got s\u00e4rskilt speciellt att k\u00f6ra \u00e4r i20 N verkligen det.<\/p>\n\n\n\n

Den yttre designen \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n den tidigare modellen, men i20 kommer inte att imponera p\u00e5 n\u00e5gon. Interi\u00f6ren ser modern ut och \u00e4r verkligen logiskt upplagd vilket g\u00f6r den l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 och anv\u00e4nda under k\u00f6rning. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r utm\u00e4rkt eftersom Hyundai n\u00e4stan alltid lyckas leverera p\u00e5 den fronten nuf\u00f6rtiden.
Praktiken \u00e4r okej, inget speciellt f\u00f6r klassen vilket inneb\u00e4r att du kan packa in en vuxen person i baks\u00e4tet, men det \u00e4r inget du b\u00f6r g\u00f6ra ofta. Sikten \u00e4r god, bagageutrymmet \u00e4r ganska stort och den \u00f6vergripande utrustningslistan \u00e4r adekvat.<\/p>\n\n\n\n

Renault Clio<\/h2>\n\n\n\n

Renault Clio kostar n\u00e5gra tusen dollar\/euro mindre j\u00e4mf\u00f6rt med i20 vilket inte kommer som en \u00f6verraskning. Renault Clio erbjuder dock en mycket bredare motorpalett som b\u00f6rjar med den trecylindriga 1,0L inline-motorn med antingen 91 eller 100 hk eller den mer kapabla fyrcylindriga 1,4L-motorn med 130 hk. Clio finns \u00e4ven i dieselform tack vare en 1,5 liters fyrcylindrig motor med 85 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Den senaste Clio finns \u00e4ven som hybrid vilket inneb\u00e4r att du kan f\u00e5 den med en 1,6L 4-cylindrig bensinmotor tillsammans med en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 144 hk. I toppen sitter Clio RS\/Trophy, en 200 hk\/220 hk stark 1,6L 4-cylindrig varm hatchback som klarar 0-60 mph p\u00e5 6,9\/6,6 sekunder vilket \u00e4r n\u00e4stan identiskt med i20 N.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Renault Clio riktigt bra ut nuf\u00f6rtiden, b\u00e5de inifr\u00e5n och ut vilket \u00e4r en stor f\u00f6rb\u00e4ttring j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre modeller som ofta verkade lite otippade. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska normal, med undantag f\u00f6r Clio RS som verkligen k\u00e4nns som en riktig h\u00f6jdare att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r okej, men h\u00e4r finns det mycket utrymme f\u00f6r f\u00f6rb\u00e4ttringar. Praktiken \u00e4r riktigt bra f\u00f6r sin klass eftersom Clio erbjuder en stor andra s\u00e4tesrad och ett hyfsat stort bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Renault Clio \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om Hyundai i20 \u00e4r en riktigt bra bil \u00f6verlag tar Clio hem den eftersom den erbjuder b\u00e5de en hybrid- och en dieselmotor medan i20 inte g\u00f6r det. F\u00f6r det andra erbjuder Clio mer utrymme i b\u00e5de bagageutrymmet och i baks\u00e4tet, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r den b\u00e4ttre familjebilen totalt sett. Designm\u00e4ssigt tar Clio ocks\u00e5 hem den b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, men i20 ser ocks\u00e5 bra ut, s\u00e4rskilt p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r d\u00e4r tidvattnet tycks v\u00e4nda d\u00e5 i20 \u00e4r en m\u00e4rkbart mer p\u00e5litlig bil. Om du gillar en mer dynamisk upplevelse skulle jag s\u00e4ga att i20 \u00e4r b\u00e4ttre p\u00e5 det medan Clio \u00e4r bekv\u00e4mare. P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da dessa hatchbacks bra, men Clio har helt enkelt fler saker som talar f\u00f6r den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i20 effektivare \u00e4n Renault Clio?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet \u00e4r de h\u00e4r tv\u00e5 n\u00e4stan identiska eftersom du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att f\u00e5 cirka 48MPG med j\u00e4mf\u00f6rbara bensindrivna modeller. Men d\u00e4r Clio tar f\u00f6rdelen eftersom den finns tillg\u00e4nglig med en dieselmotor som kan ge upp till 65MPG vilket \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n vad du kan f\u00e5 med i20.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom f\u00e5r vi inte gl\u00f6mma att Clio ocks\u00e5 finns som hybrid som ocks\u00e5 kan ge upp till 65MPG kombinerat.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i20 s\u00e4krare \u00e4n Renault Clio?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Clio verkar ocks\u00e5 vara en s\u00e4krare bil eftersom den bel\u00f6nades med 5 stj\u00e4rnor fr\u00e5n Euro NCAP medan i20 fick 4 av 5 stj\u00e4rnor. Anledningen till att i20 aldrig n\u00e5dde sin fulla potential \u00e4r att den inte levererar tillr\u00e4ckligt i kategorin s\u00e4kerhetsassistans d\u00e4r den bara f\u00e5r 67 % medan Clio f\u00e5r 75 %.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r Clio b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet f\u00f6r b\u00e5de vuxna och barn i bilen medan i20 \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller fotg\u00e4ngare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i20 N b\u00e4ttre \u00e4n Renault Clio RS?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de Renault Clio RS och Hyundai i20 N \u00e4r bra bilar vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r ganska sv\u00e5rt att v\u00e4lja vinnare. Jag skulle s\u00e4ga att den vanliga i20 N \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n Clio RS, men om du uppgraderar till Clio RS Trophy-modellen kommer du att inse att de h\u00e4r tv\u00e5 kan byta slag i flera dagar.<\/p>\n\n\n\n

I20 har en snabbare 0-60mph-tid, \u00e4r l\u00e4ttare, har mer vridmoment och tenderar att ha snabbare varvtider. \u00c5 andra sidan har Trophy RS en h\u00f6gre topphastighet, den verkar ha b\u00e4ttre bromsar och lite mer kraft p\u00e5 220 hk.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r familjefar och vill ha en bil som inte \u00e4r f\u00f6r stor eller f\u00f6r liten, som inte \u00e4r f\u00f6r billig eller f\u00f6r dyr, eller som inte \u00e4r \u00f6verdrivet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5419,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[42,61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5910"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5910"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5910\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5911,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5910\/revisions\/5911"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5419"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5910"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5910"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5910"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}