{"id":5908,"date":"2023-01-03T09:55:24","date_gmt":"2023-01-03T09:55:24","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5908"},"modified":"2023-01-03T09:55:27","modified_gmt":"2023-01-03T09:55:27","slug":"hyundai-i10-vs-kia-picanto-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i10-vs-kia-picanto-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i10 vs Kia Picanto – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en liten hatchback har du verkligen flera alternativ. Du kan v\u00e4lja en hatchback p\u00e5 ekonominiv\u00e5 eller s\u00e5 kan du satsa p\u00e5 premiumsegmentet. Du kan k\u00f6pa en subkompakt hatchback eller s\u00e5 kan du unna dig en familjehatchback. Om du verkligen gillar hatchbacks kan du till och med v\u00e4lja en varm hatchback och till och med njuta av den p\u00e5 banan.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att fokusera p\u00e5 tv\u00e5 subkompakta hatchbacks som verkar bli mer och mer popul\u00e4ra. Hyundai i10 introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2007 och har sedan dess gett upphov till tre olika generationer, som alla \u00e4r en enorm f\u00f6rb\u00e4ttring j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre modeller. Kia Picanto sl\u00e4pptes faktiskt redan 2003 och fick nyligen en rej\u00e4l uppfr\u00e4schning.<\/p>\n\n\n\n

Syftet med den h\u00e4r artikeln \u00e4r att s\u00e4tta dessa tv\u00e5 sm\u00e5bilar i en huvudmatch och ber\u00e4tta varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dem i en m\u00e4ngd olika kategorier som tillg\u00e4ngliga drivlinor, effektivitet, design, utrustningsniv\u00e5, praktiska egenskaper, v\u00e4rde, tillf\u00f6rlitlighet och hur de k\u00e4nns bakom ratten.<\/p>\n\n\n\n

Innan vi g\u00e5r djupare in i j\u00e4mf\u00f6relsen ska vi ber\u00e4tta att b\u00e5de Hyundai i10 och Kia Picanto \u00e4r riktigt bra bilar f\u00f6r priset. Som s\u00e5dana \u00e4r det verkligen sv\u00e5rt att fatta ett felaktigt beslut h\u00e4r. Hur som helst kan bara en av dessa vara den verkliga vinnaren. S\u00e5, Hyundai i10 vs Kia Picanto – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i10 \u00e4r en av de billigaste bilarna du kan k\u00f6pa i det h\u00e4r segmentet, vilket \u00e4r anledningen till att s\u00e5 m\u00e5nga \u00e4r intresserade av den. Ett av s\u00e4tten f\u00f6r Hyundai att h\u00e5lla priset s\u00e5 l\u00e5gt \u00e4r att i10 endast finns med tv\u00e5 motorer, som alla \u00e4r strikt bensindrivna. Den mindre trecylindriga 1,0 liter-motorn med tre cylindrar ger antingen 67 eller 100 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Den st\u00f6rre fyrcylindriga motorn p\u00e5 1,2 liter har 87 h\u00e4stkrafter. Alla Hyundai i10-modeller \u00e4r strikt FWD och det finns inga AWD-alternativ h\u00e4r. En manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard, men du kan uppgradera till en automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Designm\u00e4ssigt \u00e4r i10 en stor f\u00f6rb\u00e4ttring j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare modellen eftersom den nu ser riktigt modern ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt. Interi\u00f6ren \u00e4r riktigt snyggt utformad vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r l\u00e4tt att anv\u00e4nda och f\u00f6rst\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en bil av den h\u00e4r storleken vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r kvick, men inte \u00f6verdrivet styv. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r n\u00e5got som Hyundai verkligen levererar, vilket \u00e4r anledningen till att i10 ligger i toppen av de mest tillf\u00f6rlitliga subkompakta hatchbacks som finns. Praktiken \u00e4r bra f\u00f6r klassen tack vare ett stort bagageutrymme och en relativt l\u00e5ng hjulbas som resulterar i gott om sittplatser.<\/p>\n\n\n\n

Kia Picanto<\/h2>\n\n\n\n

Kia Picanto kostar ungef\u00e4r tusen euro\/dollar mindre j\u00e4mf\u00f6rt med i10, men j\u00e4mf\u00f6rbart specificerade modeller ligger hals och hals n\u00e4r det g\u00e4ller priset. Motorm\u00e4ssigt delar Picanto sin drivlina med i10, vilket inneb\u00e4r att den levereras med en 1,0 liters 3-cylindrig motor som ger antingen 67 eller 100 hk.<\/p>\n\n\n\n

Picanto fanns \u00e4ven med den tidigare n\u00e4mnda 1,2L fyrcylindriga motorn som du \u00e4ven hittar i i10 vilket f\u00f6rmodligen inneb\u00e4r att 1,2L-enheten inte kommer att erbjudas med i10 l\u00e4ngre. B\u00e5da delar samma drivlinor och transmissionsalternativ vilket inneb\u00e4r FWD, en standard manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en valfri automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Kia Picanto k\u00f6rs i stort sett p\u00e5 samma s\u00e4tt som i10 eftersom de bygger p\u00e5 samma plattform. Den exteri\u00f6ra designen har ocks\u00e5 sett en del f\u00f6r\u00e4ndringar med den nuvarande faceliftade modellen medan interi\u00f6ren erbjuder mer eller mindre samma funktionalitet som i10, men en del \u00e4r angel\u00e4gna om att p\u00e5peka att Picanto ser lite billigare ut p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r s\u00e5 god som den kan bli d\u00e5 Picanto \u00e4r mer eller mindre likadan som i10. Praktiken \u00e4r bra f\u00f6r klassen, med undantag f\u00f6r baks\u00e4tet som inte \u00e4r s\u00e5 rymligt.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Hyundai i10 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller vem av de h\u00e4r tv\u00e5 som \u00e4r b\u00e4ttre skulle jag ge ett litet \u00f6vertag till Hyundai i10. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r drivlinorna samma alternativ. Picanto f\u00e5r inte den 1,2 liters enheten, men det brukade den g\u00f6ra f\u00f6r ett eller tv\u00e5 \u00e5r sedan. Designm\u00e4ssigt k\u00e4nns Hyundai i10 p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt lite b\u00e4ttre sammansatt p\u00e5 utsidan medan interi\u00f6ren \u00e4r mycket b\u00e4ttre med i10, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer en modell med h\u00f6gre trim.<\/p>\n\n\n\n

I10 vinner ocks\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller sittplatserna bak\u00e5t eftersom det verkar som om Hyundai f\u00f6rvaltat utrymmet lite b\u00e4ttre. Bakluckan p\u00e5 Picanto \u00e4r lite djupare, men den i i10 verkar vara lite l\u00e4ngre. Picanto verkar vara lite mer dynamisk och engagerande att k\u00f6ra, men i10 \u00e4r det b\u00e4ttre paketet totalt sett.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 effektivare \u00e4n Kia Picanto?<\/h4>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att f\u00e5 cirka 48MPG kombinerat med i10, vilket \u00e4r ett oerh\u00f6rt bra resultat f\u00f6r en bil med bensinmotor. \u00c4ven om Kia tekniskt sett borde vara lika bra har n\u00e5gra tester visat att Picanto \u00e4r cirka 2MPG s\u00e4mre vilket ger den cirka 46MPG vilket ocks\u00e5 \u00e4r ett riktigt bra resultat.<\/p>\n\n\n\n

Co2-utsl\u00e4ppen med i10 m\u00e4ter imponerande 109g\/km medan Picanto \u00e4r n\u00e5got s\u00e4mre med 139g\/km.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 s\u00e4krare \u00e4n Kia Picanto?<\/h3>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa tv\u00e5 sm\u00e5 hatchbacks \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt s\u00e4kra vilket inneb\u00e4r att b\u00e5da \u00e4r 5-stj\u00e4rniga bilar. Det passiva krockskyddet \u00e4r riktigt bra medan de aktiva s\u00e4kerhetssystemen \u00e4r m\u00e5nga p\u00e5 b\u00e5da modellerna. I10 f\u00e5r ett eller tv\u00e5 system fr\u00e5n fabriken medan Kia \u00e4r mycket mer \u00e5terh\u00e5llsam i den kategorin.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 bekv\u00e4mare \u00e4n Kia Picanto?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om det inte finns n\u00e5gra massiva skillnader mellan de h\u00e4r tv\u00e5 bilarna k\u00e4nns Hyundai i10 mer bekv\u00e4m, s\u00e4rskilt p\u00e5 motorv\u00e4gen. Vi har redan sagt att Picanto k\u00e4nns lite mer engagerande att k\u00f6ra, vilket f\u00f6rmodligen \u00e4r anledningen till att i10 k\u00e4nns bekv\u00e4mare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en liten hatchback har du verkligen flera alternativ. Du kan v\u00e4lja en hatchback p\u00e5 ekonominiv\u00e5 eller s\u00e5 kan du satsa p\u00e5 premiumsegmentet. Du kan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5393,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,47],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5908"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5908"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5908\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5909,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5908\/revisions\/5909"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5393"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5908"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5908"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5908"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}