{"id":5906,"date":"2023-01-03T09:30:03","date_gmt":"2023-01-03T09:30:03","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5906"},"modified":"2023-01-03T09:30:06","modified_gmt":"2023-01-03T09:30:06","slug":"hyundai-i10-vs-vw-up-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i10-vs-vw-up-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i10 vs VW Up – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Sm\u00e5bilar \u00e4r inte vad de brukade vara eftersom de har n\u00e4stan lika mycket teknik och funktioner som stora bilar har idag. Det betyder att bilar som Hyundai i10 och VW Up nu kan g\u00f6ra saker som helt enkelt inte var m\u00f6jliga med en sm\u00e5bil f\u00f6r flera decennier sedan. Dessa kan nu anv\u00e4ndas f\u00f6r en m\u00e4ngd olika \u00e4ndam\u00e5l eftersom de hanterar utrymmet b\u00e4ttre och \u00e4r s\u00e4krare och kraftfullare.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 avsl\u00f6jades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2007 och har sedan dess gett upphov till tre olika generationer. Den senaste i10 introducerades f\u00f6r modell\u00e5ret 2019\/2020 och finns tillg\u00e4nglig med ett litet urval av motorer. VW UP presenterades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010\/2011 och \u00e4r nu inne p\u00e5 sin andra generation. VW Up finns med fler motorer och st\u00f6rre urval.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att s\u00e4tta dessa tv\u00e5 sm\u00e5bilar i en huvudmatch och ber\u00e4tta varf\u00f6r den ena \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n den andra. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dem i olika kategorier som motorval, design, interi\u00f6r, utrymme, praktiska egenskaper, s\u00e4kerhet, effektivitet, tillf\u00f6rlitlighet och hur det k\u00e4nns att k\u00f6ra dem.<\/p>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan har sm\u00e5bilar kommit l\u00e5ngt eftersom de nu kan m\u00e4ta sig med st\u00f6rre bilar i m\u00e5nga kategorier. S\u00e5, Hyundai i10 vs VW Up – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i10 \u00e4r en av de billigaste bilarna i det h\u00e4r segmentet och Hyundai gjorde det eftersom de kunde spara lite pengar i olika kategorier. Ett av s\u00e4tten som Hyundai lyckades g\u00f6ra det p\u00e5 \u00e4r genom att bara erbjuda ett par motorer, som alla \u00e4r bensinmotorer. Den mindre 3-cylindriga motorn p\u00e5 1,0 liter ger 67 eller 100 hk medan den st\u00f6rre 3-cylindriga motorn p\u00e5 1,2 liter ger 87 hk.<\/p>\n\n\n\n

Alla i10-modeller kommer med FWD, en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan en automatisk v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r ett tillval. Designm\u00e4ssigt ser den nya i10 mer autentisk och sammanh\u00e4ngande ut j\u00e4mf\u00f6rt med den gamla, men Hyundai har fortfarande en l\u00e5ng v\u00e4g kvar innan de kan g\u00f6ra den snyggaste subkompakta hatchbacken. Interi\u00f6ren \u00e4r modern och v\u00e4lutrustad, s\u00e5 pass att den ser dyrare ut \u00e4n vad den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r mestadels utan \u00f6verraskningar, vilket inneb\u00e4r att i10 \u00e4r mycket l\u00e4tt att k\u00f6ra, men inte alls sp\u00e4nnande. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r utm\u00e4rkt d\u00e5 i10 \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna i detta segment. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r starka eftersom avskrivningarna inte \u00e4r lika \u00f6verdrivna som f\u00f6r vissa andra bilar i detta segment.<\/p>\n\n\n\n

Praktiska egenskaper \u00e4r bra eftersom i10 erbjuder ett stort bagageutrymme och mycket utrymme f\u00f6r sitt segment. Hur som helst b\u00f6r du v\u00e4lja n\u00e5got st\u00f6rre om du ofta transporterar passagerare.<\/p>\n\n\n\n

VW Up<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Up kostar lite mer \u00e4n i10, men skillnaderna \u00e4r inte stora. N\u00e4r det g\u00e4ller motorval finns VW Up med en 1,0 liters 3-cylindrig motor i olika inst\u00e4llningsstadier. Det inneb\u00e4r att du kan f\u00e5 den med 60 hk, 75 hk, 90 hk eller till och med 115 hk f\u00f6r GTI-modellen. VW Up finns \u00e4ven som elbil som erbjuder ett litet batteri p\u00e5 36,8 kWh och 83 hk.<\/p>\n\n\n\n

Alla VW Up-modeller \u00e4r FWD, en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan en automatisk v\u00e4xell\u00e5da finns som tillval. Designen p\u00e5 VW Up \u00e4r f\u00f6rvisso autentisk, men \u00e4r inte n\u00e5got speciellt. Interi\u00f6ren ser cool, ungdomlig och modern ut, men den ser inte s\u00e4rskilt modern ut i dagens l\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r faktiskt riktigt bra, men inte lika bra som med i10. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inget speciellt medan TSI GTI-modellen erbjuder hyggliga k\u00f6regenskaper. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa tenderar att vara starka \u00f6ver hela linjen medan praktiska egenskaper \u00e4r okej i b\u00e4sta fall.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Det \u00e4r oavgjort.<\/h2>\n\n\n\n

Att v\u00e4lja en vinnare h\u00e4r beror p\u00e5 vad du v\u00e4rderar mer eftersom b\u00e5da dessa kan upph\u00f6ja varandra i olika kategorier. Hyundai i10 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen n\u00e4r det g\u00e4ller pris, tillf\u00f6rlitlighet, standardutrustning och utrymme medan VW Up \u00e4r b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller motorer, k\u00f6rupplevelse, utseende och drivlinor.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r verkligen hals och hals h\u00e4r vilket inneb\u00e4r att du inte kan fatta ett d\u00e5ligt beslut n\u00e4r du v\u00e4ljer n\u00e5gon av dessa tv\u00e5. I10 \u00e4r lite modernare och i linje med vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en 2022 subkompaktbil, men VW Up erbjuder solid mark eftersom den klarar av att h\u00e4vda sig \u00e4ven mot en j\u00e4mf\u00f6relsevis nyare modell.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Up inte l\u00e4ngre tillg\u00e4nglig?<\/h4>\n\n\n\n

VW slutade erbjuda VW Up f\u00f6r ett eller tv\u00e5 \u00e5r sedan eftersom de beslutade att fokusera sin uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 att g\u00f6ra elbilar fr\u00e5n .ID-utbudet. VW s\u00e4ger att de kommer att komma med en ers\u00e4ttare f\u00f6r VW Up snart vilket inneb\u00e4r att vi kan f\u00f6rv\u00e4nta oss att det blir en 100 % elektrisk bil.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r helt logiskt eftersom dessa sm\u00e5bilar m\u00e5r b\u00e4ttre av att ha en plattform som \u00e4r helt eldriven. Med det sagt kan vi f\u00f6rv\u00e4nta oss att Hyundai snart kommer med sin egen iteration av den subkompakta elbilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 effektivare \u00e4n VW Up?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet \u00e4r VW Up ocks\u00e5 nackdelarna med i10, vilket inneb\u00e4r att b\u00e5da dessa kan g\u00f6ra mellan 45 och 55 MPG i b\u00e4sta fall. Dessa siffror \u00e4r riktigt bra f\u00f6r alla bilar vilket inneb\u00e4r att du inte kan kritisera dessa tv\u00e5 h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

VW Up har en f\u00f6rdel eftersom den finns med en elektrisk drivlina medan i10 inte g\u00f6r det. Hur som helst \u00e4r effektiviteten riktigt bra med b\u00e5da vilket inneb\u00e4r att du inte kan g\u00f6ra ett felaktigt beslut h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 s\u00e4krare \u00e4n VW Up?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai i10 \u00e4r den s\u00e4krare bilen av de tv\u00e5 eftersom den kommer med ett 5-stj\u00e4rnigt stj\u00e4rnigt stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg tack vare ett bra krockskydd och massor av aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner medan VW Up bara f\u00e5r 3 stj\u00e4rnor i j\u00e4mf\u00f6relse. Detta beror p\u00e5 att VW Up inte \u00e4r b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller fotg\u00e4ngarskydd och att den saknar en hel del aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner, b\u00e5de fr\u00e5n standard och fullt utrustad.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sm\u00e5bilar \u00e4r inte vad de brukade vara eftersom de har n\u00e4stan lika mycket teknik och funktioner som stora bilar har idag. Det betyder att bilar som Hyundai i10 och VW<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5393,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5906"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5906"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5906\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5907,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5906\/revisions\/5907"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5393"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5906"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5906"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5906"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}