{"id":5900,"date":"2023-01-02T12:46:56","date_gmt":"2023-01-02T12:46:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5900"},"modified":"2023-01-02T12:46:58","modified_gmt":"2023-01-02T12:46:58","slug":"ar-peugeot-3008-hybrid4-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-3008-hybrid4-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot 3008 Hybrid4 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 3008 Hybrid4 \u00e4r en PHEV-version av Peugeot 3008 som introducerades 2008. Hybrid4-modellen kom senare 2012 och var v\u00e4rldens allra f\u00f6rsta massproducerade dieselhybrid. 3008 Hybrid4 st\u00f6ds av ett ganska mindre 13,2 kWh-batteri, men det g\u00f6r bilen effektivare \u00e4n den vanliga 3008.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi ber\u00e4tta allt du beh\u00f6ver veta om 3008 Hybrid4 och vi b\u00f6rjar med fr\u00e5gan: \u00c4r Peugeot 3008 Hybrid4 en bra bil? Det korta svaret \u00e4r ja, men det \u00e4r inte s\u00e5 enkelt eftersom 3008 Hybrid4 har sina upp- och nedg\u00e5ngar. Drivlinan \u00e4r intressant och ganska effektiv \u00e5 ena sidan, men relativt konfliktfylld och inte s\u00e5 p\u00e5litlig \u00e5 andra sidan.<\/p>\n\n\n\n

Designen \u00e4r i stort sett densamma som den vanliga 3008 vilket inneb\u00e4r att den ser modern ut och har en riktigt snygg interi\u00f6r. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inget att skryta med eftersom 3008 Hybrid4 k\u00f6rs som en SUV\/MPV och inte \u00e4r \u00f6verdrivet lyxig eller dynamisk.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsdelen \u00e4r \u00f6verallt, men helhetsintrycket \u00e4r okej. V\u00e4rdem\u00e4ssigt har 3008 Hybrid4 ett h\u00f6gt pris fr\u00e5n fabriken, men avskrivningar har gjort den riktigt prisv\u00e4rd nuf\u00f6rtiden. Slutligen \u00e4r den praktiska aspekten ocks\u00e5 riktigt bra med tillr\u00e4ckligt med plats f\u00f6r fyra personer och ett hyfsat stort bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 3008 Hybrid4 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 3008 Hybrid4 backas f\u00f6r n\u00e4rvarande upp av en 1,6L turboladdad fyrcylindrig motor i linje som ger 197hk och 221lb-ft vridmoment vilket \u00e4r en hygglig siffra f\u00f6r en Peugeot. Denna motor \u00e4r dock ocks\u00e5 kopplad till en elmotor vilket inneb\u00e4r att den kombinerade effekten f\u00f6r 3008 Hybrid4 \u00e4r 300 hk och 358 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4ldre 3008 Hybrid4 brukade ha en dieselhybridmotor med mycket mindre effekt vilket inte riktigt var s\u00e4rskilt vettigt f\u00f6r en hybrid. Den h\u00e4r drivlinan \u00e4r kopplad till en effektiv och relativt s\u00f6ml\u00f6s 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da med FWD. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att driva Hybrid 4 fr\u00e5n 0-60mph p\u00e5 cirka 5,9 sekunder vilket \u00e4r en pigg tid f\u00f6r en s\u00e5 stor bil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att Hybrid 4 ger ungef\u00e4r 181MPG kombinerat om allt g\u00e5r enligt planerna. Den verkliga MPG-niv\u00e5n \u00e4r dock mycket s\u00e4mre \u00e4n s\u00e5 och den brukar ligga runt 40 MPG.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 3008 Hybrid4 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 3008 Hybrid4 ligger i linje med resten av Peugeots sortiment vilket inneb\u00e4r att Hybrid4 ser modern ut och \u00e4r en mycket snyggare bil \u00e4n sin f\u00f6reg\u00e5ngare. Den nya 3008 ser faktiskt ut som en SUV till skillnad fr\u00e5n en MPV av n\u00e5got slag vilket var fallet med de tidigare modellerna. Interi\u00f6ren \u00e4r verkligen attraktiv, vilket \u00e4r fallet med de flesta Peugeot-modeller idag.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rm\u00e4ssigt skiljer sig Hybrid4 inte riktigt fr\u00e5n resten av sortimentet f\u00f6rutom att den \u00e4r snabbare. Det inneb\u00e4r att bilen \u00e4r relativt lugn och bekv\u00e4m och inte f\u00f6rs\u00f6ker vara sportig eller dynamisk.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 3008 Hybrid4 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av Hybrid4 hade flest problem, varav m\u00e5nga var knutna till dieselmotorn. Den andra generationen av Hybrid4 var en start f\u00f6rb\u00e4ttring medan den tredje generationen Hybrid4 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta. Peugeot har l\u00e4rt sig att g\u00f6ra p\u00e5litliga bilar under de senaste fem \u00e5ren eftersom m\u00e4rket kontinuerligt f\u00e5r b\u00e4ttre placeringar i de flesta tillf\u00f6rlitlighetslistor.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste 3008 Hybrid4-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med elsystemen, luftkonditioneringen, EV-omr\u00e5det och v\u00e4xell\u00e5dan samt DPF-filtret f\u00f6r 1:a generationen Hybrid4. Problem med EV-omr\u00e5det kan bli ett stort problem n\u00e4r bilen blir \u00e4ldre medan elproblem \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande, s\u00e4rskilt f\u00f6r 1:a och 2:a generationen av Hybrid4.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 3008 Hybrid4 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde \u00e4r 31 185 – 48 140 pund det pris du m\u00e5ste betala f\u00f6r en 3008 i allm\u00e4nhet medan Hybrid4-modellerna lever i \u00f6ver 40 000 pund vilket \u00e4r ett rej\u00e4lt pris f\u00f6r en Peugeot. De flesta verkar dock vara n\u00f6jda med 3008 vilket inneb\u00e4r att bilen faktiskt \u00e4r en riktigt trevlig upplevelse \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r bagageutrymmet stort, men \u00f6ppningen \u00e4r ganska smal. Framstolarna erbjuder m\u00e5nga justeringsm\u00f6jligheter medan bakstolarna \u00e4r rymliga, men inte tillr\u00e4ckligt rymliga f\u00f6r att tre vuxna ska kunna sitta bekv\u00e4mt. Bilen har m\u00e5nga USB-portar och m\u00e5nga anv\u00e4ndbara f\u00f6rvaringsutrymmen med bra sikt runtomkring och enkel insteg.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h4>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Peugeot att tillverka 3008 Hybrid4 som diesel?<\/h4>\n\n\n\n

Anledningen till att Peugeot valde en bensinhybrid i st\u00e4llet f\u00f6r en hybriddieselmotor \u00e4r att dieselmotorer l\u00e5ngsamt l\u00e4ggs ned och att de flesta bilar numera \u00e4r utrustade med bensinhybridmotorer. Bensinmotorer \u00e4r inte lika f\u00f6rorenande och \u00e4lskas av de flesta m\u00e4nniskor p\u00e5 grund av hur de k\u00e4nns att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

En liten bensinmotor kan fortfarande producera tillr\u00e4ckligt med h\u00e4stkrafter f\u00f6r att driva en stor bil medan dieselmotorer beh\u00f6ver mer slagvolym f\u00f6r att erbjuda liknande prestanda. Dessutom \u00e4r prestanda egentligen inte n\u00e5got som dieselmotorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r i alla fall.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot p\u00e5 v\u00e4g att upph\u00f6ra med alla dieselmotorer?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot \u00e4r faktiskt p\u00e5 v\u00e4g att dra in alla sina dieselmotorer fr\u00e5n och med 2023 eftersom de vill fokusera p\u00e5 en renare framtid med enbart elbilar och hybrider. Peugeot gjorde \u00e5tagandet att vara ett av de allra f\u00f6rsta stora mainstream-bilm\u00e4rkena att helt omfamna EVs och detta \u00e4r bara en v\u00e4g till den id\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Vissa kommer s\u00e4kert att sakna dieselmotorer eftersom det fortfarande finns m\u00e5nga f\u00f6rdelar med dieselmotorer, \u00e5tminstone ur teknisk synvinkel. Hur som helst m\u00e5ste koldioxidutsl\u00e4ppen minskas och milj\u00f6n m\u00e5ste vinna, s\u00e5 det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som dieselmotorer f\u00f6rsvinner.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 3008 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 prislappen kan vissa mycket v\u00e4l tro att 3008 Hybrid4 \u00e4r en lyxbil, men i verkligheten \u00e4r den l\u00e5ngt ifr\u00e5n det. \u00c4ven om 3008 erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av funktioner och teknik inneb\u00e4r det att vara en lyxbil mycket mer \u00e4n s\u00e5, eftersom den \u00f6vergripande finishen och uppm\u00e4rksamheten p\u00e5 detaljerna helt enkelt inte finns d\u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 3008 Hybrid4 \u00e4r en PHEV-version av Peugeot 3008 som introducerades 2008. Hybrid4-modellen kom senare 2012 och var v\u00e4rldens allra f\u00f6rsta massproducerade dieselhybrid. 3008 Hybrid4 st\u00f6ds av ett ganska mindre<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5897,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5900"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5900"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5900\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5901,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5900\/revisions\/5901"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5897"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5900"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5900"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5900"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}