{"id":5896,"date":"2023-01-02T08:11:18","date_gmt":"2023-01-02T08:11:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5896"},"modified":"2023-01-02T08:11:21","modified_gmt":"2023-01-02T08:11:21","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-3008-hybrid4","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-3008-hybrid4\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 3008 Hybrid4"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 3008 Hybrid4 \u00e4r en PHEV-version av den v\u00e4lk\u00e4nda 3008 som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2008. PHEV Hybrid4-modellen kom ut 4 \u00e5r senare 2012 och var den allra f\u00f6rsta massproducerade dieselhybriden med en 4-cylindrig 2,0 l dieselmotor och en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 163 hk.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r modellen av 3008 \u00e4r utformad f\u00f6r att vara effektiv och ha en riktigt l\u00e5ng r\u00e4ckvidd, vilket \u00e4r perfekt f\u00f6r en motorv\u00e4gskryssare. 3008 Hybrid4 \u00e4r dock inte perfekt eftersom den lider av n\u00e5gra relativt allvarliga problem som kan f\u00f6rsv\u00e5ra den totala \u00e4garupplevelsen. I den h\u00e4r artikeln kommer vi d\u00e4rf\u00f6r att n\u00e4mna alla vanliga problem med Peugeot 3008 Hybrid4, s\u00e5 stanna kvar och ta reda p\u00e5 det!<\/p>\n\n\n\n

Problemen inkluderar problem med elsystemen, problem med luftkonditioneringen, problem med v\u00e4xell\u00e5dan, kortare EV-r\u00e4ckvidd \u00e4n vad som p\u00e5st\u00e5s och DPF. Vissa av dessa elektriska problem kan vara b\u00e5de allvarliga och bara besv\u00e4rliga, men de verkar h\u00e4nda relativt ofta, s\u00e4rskilt p\u00e5 \u00e4ldre modeller.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 3008 Hybrid4 en bra bil, men det \u00e4r en komplex bil med ganska m\u00e5nga s\u00e5rbara delar som kan l\u00e4gga sig till och bli allvarliga problem. Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en s\u00e5dan, se d\u00e4rf\u00f6r till att underh\u00e5lla den s\u00e5 gott du kan f\u00f6r att vara s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r de vanligaste problemen med Hybrid4, varav vissa tenderar att vara ganska allvarliga. Ganska m\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 att bilen inte ville koppla in EV-l\u00e4get medan andra klagade p\u00e5 att 12-voltsbatteriet dog f\u00f6r snabbt. Det verkar som om n\u00e5got drar str\u00f6m n\u00e4r bilen \u00e4r parkerad, vilket vanligtvis \u00e4r fallet med en f\u00f6r tidig batterid\u00f6d.<\/p>\n\n\n\n

Instrumentpanelen kan ge upphov till varningslampan ”traction system needs repair” som kan f\u00f6rsvinna och komma tillbaka med j\u00e4mna mellanrum, vilket g\u00f6r det sv\u00e5rt att reproducera problemet hos en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. \u00c4gare har ocks\u00e5 klagat p\u00e5 att en r\u00f6d varningslampa f\u00f6r skiftnycklar t\u00e4nds och sl\u00e4cks med j\u00e4mna mellanrum. \u00c4ven efter att batteriet har bytts ut kommer dessa problem ofta tillbaka.<\/p>\n\n\n\n

Problem med luftkonditionering<\/h2>\n\n\n\n

Luftkonditioneringen i Hybrid 4 kan sluta fungera av flera sk\u00e4l. De vanligaste \u00e4r relaterade till d\u00e5ligt underh\u00e5ll och leder till ett smutsigt luftfilter, en smutsig\/tillt\u00e4ppt kondensator eller en smutsig f\u00f6r\u00e5ngare. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta b\u00f6r en enkel reng\u00f6ring r\u00e4cka i de flesta fall, i andra fall m\u00e5ste du byta ut dessa delar f\u00f6r att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

De allvarligare problemen med luftkonditioneringen \u00e4r bland annat k\u00f6ldmediel\u00e4ckage, en trasig kompressor, en trasig fl\u00e4ktmotor eller ett trasigt man\u00f6verdon f\u00f6r blandningsd\u00f6rren. Om du vill reparera ditt luftkonditioneringssystem m\u00e5ste du d\u00e4rf\u00f6r byta ut dessa komponenter. Visserligen kan dessa ibland lagas, men det garanterar inte att problemet inte kommer tillbaka inom kort.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 3008 Hybrid4 levereras med en 6-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som passar bilens karakt\u00e4r riktigt bra om allt \u00e4r i ordning. Denna v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r dock k\u00e4nd f\u00f6r att ha n\u00e5gra problem h\u00e4r och d\u00e4r. De vanligaste \u00e4r h\u00e5rda v\u00e4xlingar och eventuella v\u00e4xlingsf\u00f6rdr\u00f6jningar som kan g\u00f6ra bilen tr\u00f6g och ointressant att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra f\u00e5 \u00e4gare klagade ocks\u00e5 p\u00e5 att bilen fastnar i en v\u00e4xel och v\u00e4grar att v\u00e4xla helt och h\u00e5llet. Om s\u00e5 \u00e4r fallet m\u00e5ste bilen f\u00e5 sin v\u00e4xell\u00e5dsolja kontrollerad och fylld p\u00e5 s\u00e5 snart som m\u00f6jligt eftersom detta kan l\u00e5sa v\u00e4xell\u00e5dan helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Kort r\u00e4ckvidd<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot s\u00e4ger att 3008 Hybrid4 kan g\u00f6ra 39 miles ren elr\u00e4ckvidd vilket \u00e4r en riktigt bra uppskattning f\u00f6r bara ett 13,2 kWh-batteri. Batteriet har ocks\u00e5 en garanti p\u00e5 8 \u00e5r eller 100 000 mil, vilket l\u00e5ter riktigt bra. Problemet h\u00e4r \u00e4r dock att de flesta \u00e4gare s\u00e4ger att din maximala r\u00e4ckvidd hamnar p\u00e5 mellan 17-21 miles vilket \u00e4r mycket v\u00e4rre.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra \u00e4gare klagade till och med p\u00e5 att de aldrig lyckades f\u00e5 mer \u00e4n 15 miles ren EV-r\u00e4ckvidd vilket \u00e4r uruselt om den officiella uppskattningen \u00e4r 39 miles. Dessutom verkar r\u00e4ckvidden minska med bilens \u00e5lder vilket inneb\u00e4r att om det verkligen \u00e4r s\u00e5 kommer bilen inte alls att k\u00e4nnas som en hybrid.<\/p>\n\n\n\n

DPF-problem<\/h2>\n\n\n\n

DPF-problem \u00e4r extremt vanliga i flera dieselbilar och kan vara riktigt dyra och stressiga att \u00e5tg\u00e4rda. Tyv\u00e4rr \u00e4r 3008 Hybrid4 ocks\u00e5 en av dessa bilar eftersom DPF-systemet kan t\u00e4ppa till sig sj\u00e4lvt och d\u00e4rmed beh\u00f6ver reng\u00f6ras oftare \u00e4n de flesta bilar.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 att bilen ibland hade d\u00e5lig br\u00e4nsleekonomi vilket kan kopplas direkt till DPF-systemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 3008 Hybrid4 ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

Tanken bakom en hybridbil (\u00e5tminstone f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor) \u00e4r att spara lite pengar p\u00e5 olika avgifter och skatter samtidigt som man drar nytta av en renare och effektivare energik\u00e4lla. Den renare delen av ekvationen b\u00e5dar inte s\u00e5 bra med en dieseldrivlina, vilket \u00e4r anledningen till att de flesta skyr en Hybrid4.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r dock att dieselmotorer fungerar riktigt bra tillsammans med en hybriddriftstr\u00e4cka eftersom de i sig \u00e4r effektivare \u00e4n en bensinmotor. Det \u00e4r ett k\u00e4nt faktum att de flesta hybrider f\u00f6rlorar sin effektivitet p\u00e5 motorv\u00e4gar om de backas upp av en mindre bensinmotor medan dieselmotorer faktiskt \u00e4r b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller motorv\u00e4gsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en begagnad hybrid?<\/h4>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en begagnad hybrid \u00e4r lite av en utmaning eftersom hybrider \u00e4r mer komplexa och tenderar att vara mer utsatta f\u00f6r hybridrelaterade problem n\u00e4r bilen \u00e5ldras. Om bilen har underh\u00e5llits ordentligt och den inte har k\u00f6rt ett stort antal mil kan det dock vara en bra id\u00e9 att k\u00f6pa en begagnad hybrid om den g\u00f6rs r\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Peugeot p\u00e5litliga bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot tillverkar ganska p\u00e5litliga bilar, men de pl\u00e5gas ofta av elektriska problem som \u00e4r det \u00f6verl\u00e4gset mest klagade problemet med Peugeot-modeller. Dessutom \u00e4r \u00e4ldre Peugeot-modeller betydligt mer utsatta f\u00f6r problem j\u00e4mf\u00f6rt med moderna Peugeot-modeller som har f\u00f6rb\u00e4ttrats mycket genom \u00e5ren.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 3008 Hybrid4 \u00e4r en PHEV-version av den v\u00e4lk\u00e4nda 3008 som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2008. PHEV Hybrid4-modellen kom ut 4 \u00e5r senare 2012 och var den allra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5897,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5896"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5896"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5896\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5898,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5896\/revisions\/5898"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5897"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5896"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5896"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5896"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}