{"id":5894,"date":"2022-12-31T11:49:58","date_gmt":"2022-12-31T11:49:58","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5894"},"modified":"2022-12-31T11:50:01","modified_gmt":"2022-12-31T11:50:01","slug":"ar-peugeot-rifter-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-peugeot-rifter-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Peugeot Rifter en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot Rifter \u00e4r en MPV som f\u00f6rst avsl\u00f6jades 2017 och den \u00e4r baserad p\u00e5 samma plattform som den lika popul\u00e4ra Citroen Berlingo och m\u00e5nga andra liknande Stellantis-\u00e4gda modeller. Rifter \u00e4r nu i sin andra generation som \u00e4r f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt modern d\u00e5 den \u00e4ven erbjuder elbilsversioner. S\u00e5 \u00e4r Peugeot Rifter en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Rifter \u00e4r en riktigt bra bil eftersom det \u00e4r en modern, praktisk, trevlig att k\u00f6ra och ganska prisv\u00e4rd kombibil som vanligen anv\u00e4nds b\u00e5de privat och kommersiellt. Peugeot har lyckats s\u00e4lja m\u00e5nga av dessa under \u00e5ren vilket understryker att Rifter verkligen \u00e4r en riktigt bra bil f\u00f6r vad den \u00e4r gjord f\u00f6r att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Motorerna som erbjuds \u00e4r bland annat bensin-, diesel- och elmotorer vilket inneb\u00e4r att alla kan hitta vad de s\u00f6ker med Rifter. Designen \u00e4r inte s\u00e4rskilt sp\u00e4nnande eller attraktionss\u00f6kande, men det \u00e4r att v\u00e4nta fr\u00e5n en bil som denna. \u00c5 andra sidan \u00e4r interi\u00f6ren i Rifter faktiskt riktigt trevlig.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inget att skryta om medan tillf\u00f6rlitligheten verkar vara ganska hygglig. V\u00e4rdem\u00e4ssigt f\u00e5r du mycket bil f\u00f6r pengarna medan praktiska egenskaper \u00e4r s\u00e5 bra som de kan vara eftersom Rifters huvudfokus \u00e4r att vara praktisk och med bra utrymmeshantering.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Rifer – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot Rifter finns med n\u00e5gra olika drivlinor som inkluderar bensin-, diesel- och elversioner. Den enda bensinmotorn som finns tillg\u00e4nglig \u00e4r den 1,2L PureTech 3-cylindriga radmotorn, men den finns i tv\u00e5 steg som inkluderar en 110 hk och en 130 hk variant beroende p\u00e5 dina behov.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorn 1.5L BlueHDi finns ocks\u00e5 tillg\u00e4nglig f\u00f6r Rifter, och den kommer ocks\u00e5 i tv\u00e5 inst\u00e4llningsniv\u00e5er som inkluderar en 100 hk-modell och en 130 hk-modell. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna e-Rifter som anv\u00e4nder sig av det v\u00e4lk\u00e4nda 50 kWh-batteriet fr\u00e5n Stellantis som ger cirka 180 mils r\u00e4ckvidd och 136 hk med en 20-80 % snabbladdning DC 100kW p\u00e5 cirka 25 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Rifter levereras som standard med manuell v\u00e4xell\u00e5da och framhjulsdrift, men du kan uppgradera till en automatisk v\u00e4xell\u00e5da om du s\u00e5 \u00f6nskar. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Rifter en v\u00e4l avrundad MPV som har en riktigt bred motorpalett som borde r\u00e4cka till de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Rifter – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Vi kan alla h\u00e5lla med om att Rifter inte kommer att v\u00e4nda n\u00e5gra huvuden n\u00e4r den rullar f\u00f6rbi eftersom den ser ganska enkel och anspr\u00e5ksl\u00f6s ut, vilket \u00e4r lite konstigt f\u00f6r dagens Peugeot-modeller som ser mycket mer v\u00e5gade ut \u00e4n s\u00e5 h\u00e4r. Detta \u00e4r dock en MPV och de flesta MPV-k\u00f6pare k\u00f6per dem inte f\u00f6r att visa upp sig. \u00c5 andra sidan \u00e4r interi\u00f6ren i Rifter en riktigt trevlig plats att vara p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r s\u00e4ker och stabil, men det finns en hel del sv\u00e4ngningar i kurvorna. Rifter \u00e4r inte \u00f6verdrivet sportig, vilket \u00e4r v\u00e4ntat eftersom Peugeot aldrig har avsett att den ska vara det. Det \u00e4r en f\u00f6ljsam och relativt bekv\u00e4m liten sk\u00e5pbil, inget mer \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Rifter – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Rifter verkar klara sig bra p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighetsavdelningen eftersom det inte finns alltf\u00f6r m\u00e5nga allvarliga problem att tala om. Dessa m\u00e5ste underh\u00e5llas korrekt n\u00e4r det beh\u00f6vs, annars kommer de att uppleva massor av problem, varav vissa kan vara skadliga f\u00f6r bilens viktiga system.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r bland annat problem med en felaktig handbroms som ibland kan sl\u00e4ppa taget. Styrsystemet kan ocks\u00e5 misslyckas p\u00e5 grund av problem med rattst\u00e5ngen och d\u00e4ckst\u00e4ngerna. Br\u00e4nslet kan l\u00e4cka genom br\u00e4nslepumpen och slangarna medan s\u00e4kerhetsb\u00e4lten och motorn ocks\u00e5 kan f\u00e5 problem med bristande fasth\u00e5llning och bristande kraft.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Rifter – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala mellan 25 140 – 29 630 pund f\u00f6r Rifter, vilket \u00e4r ett bra pris med tanke p\u00e5 hur mycket utrymme du f\u00e5r och att den har en elektrisk drivlina. Begagnade exemplar kan ofta tanka i v\u00e4rde om de f\u00e5r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan f\u00f6r snabbt, vilket \u00e4r att v\u00e4nta eftersom dessa inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r s\u00e5 \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken med Rifter \u00e4r sannolikt en av dess starka sidor eftersom den inte saknar utrymme b\u00e5de i sitt- och lastavdelningen. Den l\u00e5nga versionen av Rifter kan sitta upp till sju personer utan problem, sikten \u00e4r utm\u00e4rkt tack vare ett kort \u00f6verh\u00e4ng framtill.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot RIfter en lyxig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa anser att \u00e4ven om Rifter erbjuder en trevlig interi\u00f6r saknar den sofistikering j\u00e4mf\u00f6rt med n\u00e5gra av sina rivaler som den nya VW Caddy. Som s\u00e5dan \u00e4r Rifter l\u00e5ngt ifr\u00e5n en lyxbil, men verkligheten \u00e4r att det h\u00e4r segmentet \u00e4nd\u00e5 inte \u00e4r utformat med lyxbilar i \u00e5tanke.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan erbjuder Rifter en ganska sammanh\u00e4ngande och slutgiltig upplevelse som en bil fr\u00e5n ekonomisegmentet, men den \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n en lyxbil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot e-Rifter b\u00e4ttre \u00e4n Rifter?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 ditt specifika anv\u00e4ndningsscenario. Om du \u00e4r en person som tenderar att tillbringa st\u00f6rre delen av din tid i staden f\u00f6r att g\u00f6ra k\u00f6rningar och pendla, och du har en plats att parkera och ladda bilen p\u00e5, \u00e4r e-Rifter ett mycket b\u00e4ttre val eftersom den kommer att vara billigare att leva med, billigare att f\u00f6rs\u00e4kra, mer tillf\u00f6rlitlig och du kommer s\u00e4kert att uppskatta att ha 100 % av kraften under din h\u00f6gra fot omedelbart.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan inte \u00e4r ett fan av elbilar och du inte har infrastrukturen f\u00f6r att st\u00f6dja dem, \u00e4r du b\u00e4ttre ute med den vanliga Rifter som erbjuder en betydligt l\u00e4ngre r\u00e4ckvidd med en full tank med diesel eller bensin.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Peugeot Rifter ut?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot Rifter har f\u00e5tt en uppdatering f\u00f6r modell\u00e5ret 2022 vilket inneb\u00e4r att den troligen kommer att f\u00f6rbli of\u00f6r\u00e4ndrad de kommande 2-4 \u00e5ren. Efter det kommer Peugeot att komma ut med en ny version av RIfter om det \u00e4r rimligt. Om det g\u00f6r det \u00e4r det troligt att n\u00e4sta generations Rifter kommer att vara en elbil och en bensinhybrid med inga dieselmotorer l\u00e4ngre.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot Rifter \u00e4r en MPV som f\u00f6rst avsl\u00f6jades 2017 och den \u00e4r baserad p\u00e5 samma plattform som den lika popul\u00e4ra Citroen Berlingo och m\u00e5nga andra liknande Stellantis-\u00e4gda modeller. Rifter \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5892,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5894"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5894"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5894\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5895,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5894\/revisions\/5895"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5892"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5894"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5894"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5894"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}