{"id":5891,"date":"2022-12-31T11:42:45","date_gmt":"2022-12-31T11:42:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5891"},"modified":"2022-12-31T11:42:47","modified_gmt":"2022-12-31T11:42:47","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-rifter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-rifter\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot Rifter"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot Rifter \u00e4r en personbil eller MPV som f\u00f6rst avsl\u00f6jades av Peugeot 2017 och som sedan dess har varit i kontinuerlig produktion. Rifter verkar vara en ganska popul\u00e4r sk\u00e5pbil i Europa d\u00e4r vissa m\u00e4nniskor anv\u00e4nder den f\u00f6r personligt bruk medan andra anv\u00e4nder den \u00e4ven f\u00f6r kommersiellt bruk. Detta inneb\u00e4r att Rifter ocks\u00e5 \u00e4r ett ganska popul\u00e4rt alternativ f\u00f6r flotta fordon.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att en bil ska kunna k\u00f6pas i s\u00e5dana m\u00e4ngder m\u00e5ste den kunna st\u00e5 sig i tidens tand, vilket inneb\u00e4r att den inte f\u00e5r g\u00e5 s\u00f6nder eller vara notoriskt op\u00e5litlig. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Peugeot Rifter och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Peugeot Rifter \u00e4r problem med handbromsen, l\u00e5ngsam acceleration, problem med styrsystemet, br\u00e4nslel\u00e4ckage och problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena. M\u00e5nga av dessa problem var en del av olika \u00e5terkallelser under \u00e5rens lopp, vilket inte \u00e4r ovanligt f\u00f6r alla bilar, men visst \u00e4r de v\u00e4rda att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en av dessa skulle det vara en bra id\u00e9 att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet eftersom en del av dessa var f\u00f6retagsbilar, vilket inneb\u00e4r att de inte k\u00f6rdes av sina ursprungliga \u00e4gare och som s\u00e5dana ofta inte tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Handbromsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de mest omtalade problemen med Rifter \u00e4r f\u00f6rknippat med handbromsen som potentiellt kan lossna och f\u00e5 bilen att rulla p\u00e5 egen hand vilket kan vara ett stort problem. Det verkar som om det h\u00e4r problemet fr\u00e4mst \u00e4r kopplat till 2018 \u00e5rs Rifter, vilket \u00e4r anledningen till att Peugeot \u00e5terkallade den f\u00f6r att bek\u00e4mpa problemet. Alla Peugeot-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare kommer att kunna tala om f\u00f6r dig om den modell du \u00e4r intresserad av har ing\u00e5tt i denna \u00e5terkallelse.<\/p>\n\n\n\n

De flesta fordon har reparerats och borde vara s\u00e4kra, men det finns alltid de som inte har reparerats ordentligt eller som inte har \u00e5terkallats alls. G\u00f6r d\u00e4rf\u00f6r din due diligence och kontrollera om den du tittar p\u00e5 har ing\u00e5tt i denna \u00e5terkallelse.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ngsam acceleration<\/h2>\n\n\n\n

Det har f\u00f6rekommit en hel del klagom\u00e5l om att Rifter inte ger tillr\u00e4ckligt med kraft eller till och med stannar vid vissa tillf\u00e4llen. Detta kan orsakas av n\u00e5gra problem som vi nu kommer att n\u00e4mna n\u00e4rmare. Luftmassesensorn b\u00f6r vara din fr\u00e4msta intressepunkt eftersom den kan bli igensatt och smutsig och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt blockera r\u00e4tt m\u00e4ngd br\u00e4nsle och luft f\u00f6r att komma in i f\u00f6rbr\u00e4nningskammaren.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r ocks\u00e5 kontrollera ditt br\u00e4nslefilter som kan bli igensatt f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt snabbt om br\u00e4nslet du anv\u00e4nder inte \u00e4r allt f\u00f6r bra. Katterna kan ocks\u00e5 vara orsaken, liksom en felaktig syrgassensor. Till r\u00e5ga p\u00e5 allt \u00e4r det l\u00e4mpligt att kontrollera spj\u00e4llhuset och spj\u00e4llpositionssensorn eftersom b\u00e5da dessa kan orsaka liknande problem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Styrsystemet p\u00e5 Rifter har varit orsaken till att bilen \u00e5terkallats av Peugeot flera g\u00e5nger. Den f\u00f6rsta \u00e5terkallelsen \u00e4gde rum redan 2019 d\u00e5 man konstaterade att hela styrkolonnen har tillverkats enligt alla n\u00f6dv\u00e4ndiga specifikationer och d\u00e4rf\u00f6r kan den n\u00e4r som helst g\u00e5 s\u00f6nder och ber\u00f6va dig kontrollen \u00f6ver styrningen.<\/p>\n\n\n\n

Det andra problemet \u00e4r f\u00f6rknippat med de inre dragst\u00e4ngerna som lider av ett riktigt liknande problem. Sammantaget b\u00f6r du se till att inspektera b\u00e5da dessa system och kontakta en Peugeot-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och fr\u00e5ga om b\u00e5da och om din Rifter beh\u00f6ver n\u00e5got att kontrollera.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Br\u00e4nslel\u00e4ckage \u00e4r inte helt ovanligt med Peugeot-modeller och Rifter \u00e4r inte annorlunda. Den f\u00f6rsta generationens Rifter \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r ett specifikt kabeldragnings- och mjukvaruproblem som kan leda till att br\u00e4nslet l\u00e4cker. Detta p\u00e5verkar bilar tillverkade mellan 2017 och 2021 och det har funnits fall d\u00e4r dessa till och med fattat eld p\u00e5 grund av \u00f6verblivet br\u00e4nsle i v\u00e4rmaren.<\/p>\n\n\n\n

Det andra br\u00e4nslerelaterade problemet \u00e4r kopplat till Rifter 2019-2020 d\u00e4r br\u00e4nslepumpen inte alltid har varit ordentligt fastsp\u00e4nd mot motorn vilket ocks\u00e5 kan orsaka l\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

Problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4lten<\/h2>\n\n\n\n

Det har \u00e4ven f\u00f6rekommit en hel del klagom\u00e5l om s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena med Rifter d\u00e4r bilb\u00e4ltena inte har tillverkats enligt de n\u00f6dv\u00e4ndiga standarderna n\u00e4r de tillverkades. Detta har orsakat potentiella problem d\u00e4r s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena inte erbjuder tillr\u00e4ckligt med fysisk fasth\u00e5llning f\u00f6r att h\u00e5lla dig p\u00e5 plats vid en eventuell olycka.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

B\u00f6r jag k\u00f6pa en Peugeot Rifter?<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en genomt\u00e4nkt MPV som kan anv\u00e4ndas b\u00e5de kommersiellt och privat \u00e4r Rifter faktiskt ett riktigt bra val. Den erbjuder mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med sittplatser och \u00e4r dessutom en hyfsat p\u00e5litlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r bekv\u00e4m nog f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor, men \u00e4nd\u00e5 tillr\u00e4ckligt f\u00f6ljsam f\u00f6r att anv\u00e4ndas som daglig f\u00f6rare. Den \u00e4r inte f\u00f6r stor, men den \u00e4r inte heller kompakt. Det \u00e4r en specialtillverkad MPV som passar perfekt f\u00f6r de flesta sm\u00e5f\u00f6retagens behov, men den kan ocks\u00e5 fungera som en riktigt bra familjebil tack vare att den \u00e4r tyst, s\u00e4ker och relativt effektiv.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot Rifter?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst m\u00f6ter Rifter allvarlig konkurrens fr\u00e5n sina egna Stellantis-\u00e4gda broderm\u00e4rken som Citreon C3 Berlingo. Berlingo \u00e4r verkligen lik Rifter eftersom dessa tv\u00e5 delar ganska mycket med varandra.<\/p>\n\n\n\n

VW Caddy \u00e4r n\u00e5got av en legend i det h\u00e4r segmentet och ligger verkligen n\u00e4ra Citroen och Peugeot. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna Ford Tourner Connect som \u00e4r Fords syn p\u00e5 hur en liten MPV ska vara.<\/p>\n\n\n\n

Finns Peugeot Rifter tillg\u00e4nglig som EV?<\/p>\n\n\n\n

Ja, den elektriska versionen av Peugeot Rifter kallas e-Rifter och den anv\u00e4nder ett v\u00e4lbekant Stellantis 50kWh-batteri som ger 136 hk 180 mil p\u00e5 en full laddning. Den kan laddas med en 100 kW DC-snabbladdare som b\u00f6r fylla p\u00e5 batteriet fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 drygt 25 minuter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot Rifter \u00e4r en personbil eller MPV som f\u00f6rst avsl\u00f6jades av Peugeot 2017 och som sedan dess har varit i kontinuerlig produktion. Rifter verkar vara en ganska popul\u00e4r sk\u00e5pbil i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5892,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5891"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5891"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5891\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5893,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5891\/revisions\/5893"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5892"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5891"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5891"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5891"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}