{"id":589,"date":"2021-05-07T13:26:52","date_gmt":"2021-05-07T13:26:52","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=589"},"modified":"2021-05-07T13:26:52","modified_gmt":"2021-05-07T13:26:52","slug":"varfor-ar-porsche-sa-dyra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-ar-porsche-sa-dyra\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r \u00e4r Porsche s\u00e5 dyra?"},"content":{"rendered":"\n

Den tyska bilindustrin har alltid hyllats som den allra b\u00e4sta av hela bilindustrin, och Porsche kan vara den b\u00e4sta av de b\u00e4sta. Detta beror p\u00e5 att Porsche kontinuerligt har erbjudit de mest kapabla sportbilarna p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom ut\u00f6kade Porsche f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan sortimentet med n\u00e5gra mer ”normala” modeller som Cayenne, Macan eller Panamera. Oavsett modell eller tillverknings\u00e5r \u00e4r de flesta Porsche byggda p\u00e5 ett exceptionellt s\u00e4tt och de erbjuder ocks\u00e5 ett g\u00e4ng imponerande teknik och tekniska l\u00f6sningar.<\/p>\n\n\n\n

Porsches uppdrag att leverera fantastiska prestanda \u00e4r verkligen uppenbart s\u00e5 fort du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 prislappen. Men det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att n\u00e4stan alla Porsche-modeller i begr\u00e4nsad upplaga brukar drabbas av den mildaste v\u00e4rdeminskningen j\u00e4mf\u00f6rt med rivalerna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 911 \u00e4r en 2-sitsig 2-d\u00f6rrars Porsche sportbil med kultstatus. Den f\u00f6rsta 911:an sl\u00e4pptes 1964, och 911-linjen anses allm\u00e4nt vara den b\u00e4sta sportbilslinjen genom tiderna. I b\u00f6rjan var 911:an segerrik i m\u00e5nga t\u00e4vlingar, bland annat 24 timmars Daytona och Le Mans samt Targa Florio.<\/p>\n\n\n\n

Den nyaste 911-generationen 992 som sl\u00e4pptes 2020 \u00e4r helt annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med de \u00e4ldre modellerna, men den grundl\u00e4ggande 911-formeln har alltid varit densamma. En flat-6 bakmonterad motor, distinkt design och det imponerande arvet som varje Porsche 911-modell erbjuder, oavsett \u00e5lder.<\/p>\n\n\n\n

911-modeller fr\u00e5n 1963-1998 anv\u00e4nder en luftkyld motor som senare byttes ut mot en vattenkyld motor. Vissa purister har uttryckt sina reservationer vid den tidpunkten, men Porsche lyckades \u00e4nd\u00e5 tillfredsst\u00e4lla n\u00e4stan alla med den vattenkylda motorn.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre luftkylda Porsche 911:or \u00e4r otroligt samlarobjekt i dag, och priserna p\u00e5 vissa modeller \u00e4r fem g\u00e5nger h\u00f6gre \u00e4n vad de var n\u00e4r de sl\u00e4pptes. H\u00f6jdpunkterna i den moderna Porsche 911-utbudet \u00e4r modellerna i GT-serien, inklusive GT3, GT3 RS, GT2, GT2 RS och GT4 samt den kommande GT4 RS.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 911 GT-serien<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 911 GT-serien \u00e4r en perfekt sammanfattning av det som Porsche g\u00f6r b\u00e4st, en l\u00e4ttviktig, naturligt insugande flat 6-motor med ett varvtal p\u00e5 \u00f6ver 8500 rpm. Den nyligen sl\u00e4ppta 992 GT3 kostar runt 161 000 dollar f\u00f6r en basspecifikation och ett exemplar med ordentliga alternativ kostar n\u00e4ra 200 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r mycket pengar f\u00f6r en bil, och vissa anser att det \u00e4r l\u00f6jligt att betala s\u00e5 mycket f\u00f6r en sp\u00e5rorienterad sportbil, men bilar som dessa \u00e4r ganska prisv\u00e4rda p\u00e5 l\u00e5ng sikt. Dessutom h\u00e5ller n\u00e4stan alla GT3-modeller sitt v\u00e4rde otroligt bra, och de handlas till och med \u00f6ver detaljhandeln under n\u00e5gra \u00e5r efter tillverkningen.<\/p>\n\n\n\n

Om du planerar att k\u00f6pa en ny GT3, k\u00f6ra den i ett \u00e5r eller tv\u00e5, utan alltf\u00f6r m\u00e5nga mil, kommer du f\u00f6rmodligen att ha ditt livs billigaste bil\u00e4gande. Detta beror p\u00e5 att efterfr\u00e5gan p\u00e5 GT3 alltid \u00e4r h\u00f6gre \u00e4n utbudet, och det \u00e4r i princip d\u00e4rf\u00f6r dessa bilar \u00e4r s\u00e5 v\u00e4rdefulla p\u00e5 begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Problemet med detta \u00e4r att s\u00e4kra en tilldelning f\u00f6r den nya GT3, eftersom de flesta av dessa byggplatser \u00e4r l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga f\u00f6r l\u00e5ngvariga Porsche-kunder, och endast ett f\u00e5tal nykomlingar kan s\u00e4kra en byggplats utan att l\u00e4gga ner en deposition n\u00e5gra \u00e5r i f\u00f6rv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

Porsche-modeller som inte \u00e4r sportbilar<\/h2>\n\n\n\n

Porsche tillverkar \u00e4ven Panamera, Cayenne och Macan. Dessa tre modeller \u00e4r dina mer vanliga lyxbilar f\u00f6r konsumenter som ligger n\u00e4ra n\u00e5gra andra tyska premiummodeller. Dessa modeller erbjuder ocks\u00e5 fantastisk byggkvalitet och fantastiska material men de drabbas av en h\u00e5rdare v\u00e4rdeminskning.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Panamera i instegsmodell s\u00e4ljs f\u00f6r 87 000 dollar, Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Executive Sport Turismo kostar n\u00e4stan 200 000 dollar fr\u00e5n fabrik. Dessa modeller brukar vanligtvis skrivas ned med s\u00e5 mycket som 65 % under de f\u00f6rsta fem \u00e5ren av \u00e4gandet, och ur ekonomisk synvinkel \u00e4r dessa modeller alldeles f\u00f6r dyra.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayenne b\u00f6rjar p\u00e5 67 000 dollar f\u00f6r instegsmodellen Cayenne och Cayenne Turbo S e-hybrid Coupe kostar 166 000 dollar. Porsche Cayenne-modellerna upplever vanligtvis en v\u00e4rdeminskning p\u00e5 58 % efter 5 \u00e5r. Detta inneb\u00e4r att dessa modeller \u00e4r precis som Panamera ett d\u00e5ligt ekonomiskt beslut.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Macan \u00e4r en Porsche SUV p\u00e5 instegsniv\u00e5 som b\u00f6rjar p\u00e5 52 000 dollar f\u00f6r basmodellen Macan och den h\u00f6gpresterande Macan Turbo s\u00e4ljs f\u00f6r 84 000 dollar. Macan-modellerna upplever ocks\u00e5 en kraftig v\u00e4rdeminskning p\u00e5 cirka 54 % av originalbilens v\u00e4rde under de f\u00f6rsta fem \u00e5ren av \u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 911 GT-modellerna v\u00e4rda priset?<\/h4>\n\n\n\n

Kort sagt, ja det \u00e4r de, men bara om du \u00e4r ute efter en sportbil med strikt prestanda eftersom dessa bilar inte \u00e4r det b\u00e4sta alternativet f\u00f6r dagliga k\u00f6ruppdrag. Det b\u00e4sta med Porsche GT-produkter \u00e4r avsaknaden av kraftig v\u00e4rdeminskning eller v\u00e4rdeminskning \u00f6verhuvudtaget f\u00f6r vissa specialmodeller.<\/p>\n\n\n\n

Porsche GT-produkter \u00e4r n\u00e5gra av de b\u00e4sta sportbilslinjerna i bilindustrin som helhet, s\u00e5 det finns knappast n\u00e5gra inv\u00e4ndningar n\u00e4r det g\u00e4ller att k\u00f6pa en GT3. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att den kommande GT3RS \u00e4r en strikt sp\u00e5rbil, \u00e4ven om bilen \u00e4r helt v\u00e4glaglig saknar den en hel del vardagliga bekv\u00e4mligheter och funktioner.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Porsche Taycan s\u00e5 dyr?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche Taycan \u00e4r den f\u00f6rsta serietillverkade Porsche EV i historien, och instegsmodellen Taycan kostar 80 000 dollar, toppmodellen Taycan Turbo S Cross Turismo kostar 187 000 dollar. Dessa priser \u00e4r s\u00e5 h\u00f6ga eftersom Porsche har lagt ner mycket pengar p\u00e5 forskning och utveckling p\u00e5 Taycan, eftersom det \u00e4r den f\u00f6rsta Porsche EV i historien.<\/p>\n\n\n\n

Taycan \u00f6ppnar ocks\u00e5 upp Porsche f\u00f6r EV-modeller, vilket inneb\u00e4r att priss\u00e4ttningen av Taycan m\u00e5ste \u00e5terspegla m\u00e4rkets position och attraktionskraft p\u00e5 hela bilmarknaden. Porsche vet detta, s\u00e5 de priss\u00e4tter Taycan \u00f6ver n\u00e5gra av de redan etablerade Porsche-modellerna \u00e4ven f\u00f6r varum\u00e4rkesv\u00e4rdet.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den dyraste Porsche n\u00e5gonsin?<\/h4>\n\n\n\n

Rennbilen Porsche 917 RS 60 Werks har f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan p\u00e5 en auktion f\u00e5tt en prislapp p\u00e5 5,12 miljoner dollar, den lika ikoniska Porsche 550 Spyder s\u00e5ldes f\u00f6r 5,33 miljoner dollar f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan. Men ingen av dessa tv\u00e5 kommer i n\u00e4rheten av de dyraste Porsche-modellerna som s\u00e5lts.<\/p>\n\n\n\n

Den dyraste Porsche-modellen genom tiderna \u00e4r den legendariska 917K Le Mans-racerbilen. \u00c5r 2017 p\u00e5 Pebble Beach i Kalifornien s\u00e5ldes denna bil f\u00f6r svindlande 14 miljoner dollar. Tv\u00e5an p\u00e5 listan \u00f6ver den dyraste Porschen genom tiderna \u00e4r Porsche 956 som s\u00e5ldes f\u00f6r 10 miljoner dollar 2014.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den tyska bilindustrin har alltid hyllats som den allra b\u00e4sta av hela bilindustrin, och Porsche kan vara den b\u00e4sta av de b\u00e4sta. Detta beror p\u00e5 att Porsche kontinuerligt har erbjudit<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":590,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/589"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=589"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/589\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/590"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=589"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=589"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=589"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}