{"id":5872,"date":"2022-12-30T13:16:37","date_gmt":"2022-12-30T13:16:37","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5872"},"modified":"2022-12-30T13:16:40","modified_gmt":"2022-12-30T13:16:40","slug":"basta-aret-for-porsche-944","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-aret-for-porsche-944\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta \u00e5ret f\u00f6r Porsche 944"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 944 \u00e4r en 2-sitsig Porsche sportbil som antingen \u00e4r \u00e4lskad eller hatad. 944 var en enorm framg\u00e5ng i USA, men bilen gick inte s\u00e5 bra i Europa. Anledningen till detta \u00e4r enkel eftersom det inte \u00e4r en 911 eller en Cayman\/Boxster. Det var en frist\u00e5ende modell som inte lyckades \u00f6verleva fram till i dag p\u00e5 samma s\u00e4tt som 911 och Cayman\/Boxster gjorde.<\/p>\n\n\n\n

944 var i produktion mellan 1982 och 1992. Under denna tid har Porsche tillverkat ganska m\u00e5nga av dessa och de flesta av dem s\u00e5ldes i USA. De b\u00e4sta 844-modell\u00e5ren \u00e4r sannolikt de som tillverkades efter 1986 eftersom dessa \u00e4r betydligt mer tillf\u00f6rlitliga, modernare och l\u00e4ttare att leva med.<\/p>\n\n\n\n

Modellerna f\u00f6re 1986 var k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av fler problem, men det g\u00f6r dem inte d\u00e5liga i sig sj\u00e4lva. Som s\u00e5dan verkar 1990 \u00e5rs modeller vara de med b\u00e4st tillf\u00f6rlitlighet. 944 fr\u00e5n 1986 \u00e4r en bra balans mellan v\u00e4rde och substans, medan 1982 \u00e5rs modell f\u00f6redras av dem som gillar vintage-Porscher och de som \u00e4r l\u00e4tta p\u00e5 pl\u00e5nboken.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r dessa bilar gamla och beh\u00f6ver grundliga inspektioner f\u00f6re k\u00f6pet eftersom rost har lyckats pensionera ett g\u00e4ng 944-modeller f\u00f6r l\u00e4nge sedan och rost \u00e4r bara toppen av isberget.<\/p>\n\n\n\n

1990 Porsche 944<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 944 fr\u00e5n 1990 verkar vara den som de flesta \u00e4r intresserade av eftersom dessa verkar vara de mest p\u00e5litliga och mest eftertraktade. Anledningen till att vi listade 1990 \u00e5rs modeller exakt \u00e4r att vi st\u00f6tte p\u00e5 m\u00e5nga inl\u00e4gg p\u00e5 forum fr\u00e5n personer som ville k\u00f6pa en 1990 \u00e5rs modell. Det finns dock egentligen inte s\u00e5 m\u00e5nga skillnader mellan 1990 \u00e5rs modeller och senare modeller, f\u00f6rutom priset kanske.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan verkar 1990 \u00e5rs modell vara den som \u00f6verbryggar klyftan mellan v\u00e4rde och substans och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r den som de flesta vill ha. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att 1990 \u00e5rs och senare modeller \u00e4r mer \u00e4n 10 \u00e5r yngre, vilket inneb\u00e4r att de inte \u00e4r lika gamla som de tidiga 944-modellerna \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Folk \u00e4r medvetna om att 944 Porsche sakta b\u00f6rjar bli en sak p\u00e5 Porsche-samlarmarknaden och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r man kan se m\u00e5nga av dessa som restaureras till sin forna glans. Hur som helst, se till att inspektera den du tittar p\u00e5 om du vill k\u00f6pa den.<\/p>\n\n\n\n

1986 Porsche 944<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 944 fr\u00e5n 1986 \u00e4r det modell\u00e5r d\u00e5 944:an fick en m\u00e4ngd uppgraderingar som moderniserade bilen och gjorde den mer eftertraktad. Det fanns vissa problem som sprickande instrumentpaneler och sv\u00e5r rost som f\u00f6rb\u00e4ttrades f\u00f6r 1986 \u00e5rs modeller och de som kom efter den.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan 1986 \u00e5rs modell, om den k\u00f6ps p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, faktiskt vara den som \u00e4r mest vettig totalt sett. Sk\u00e4let till att vi s\u00e4tter 1990 \u00e5rs modell f\u00f6re 1986 \u00e5rs modell \u00e4r dock att det verkar vara lite l\u00e4ttare att hitta en 1990 \u00e5rs modell i b\u00e4ttre allm\u00e4nt skick.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r likartad med nyare 944-modeller vilket inneb\u00e4r att detta egentligen inte \u00e4r n\u00e5got problem. Det viktigaste n\u00e4r det g\u00e4ller att k\u00f6pa n\u00e5gon \u00e4ldre Porsche \u00e4r att g\u00f6ra sin heml\u00e4xa och hitta en bil som har all dokumentation och servicejournaler som ska bevisa hur v\u00e4l bilen underh\u00e5llits genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

1982 Porsche 944<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en projekt 944 \u00e4r det b\u00e4ttre att spara n\u00e5gra dollar p\u00e5 sj\u00e4lva bilen och l\u00e4gga mer pengar p\u00e5 att g\u00f6ra den b\u00e4ttre. Som s\u00e5dan \u00e4r en 944 fr\u00e5n f\u00f6re 1986 att f\u00f6redra eftersom dessa \u00e4r betydligt billigare. Att k\u00f6pa \u00e4ldre 944-exemplar \u00e4r dock mycket mer riskfyllt och sv\u00e5rare eftersom det \u00e4r knepigt att hitta en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga \u00e4gare p\u00e5 n\u00e4tet som anser att \u00e4ldre 944-modeller \u00e4r b\u00e4ttre eftersom de k\u00e4nns mer vintage. Det finns en grej hos gamla Porsche-entusiaster d\u00e4r de vill montera OEM Fuchs-f\u00e4lgar p\u00e5 allt med Porsche-m\u00e4rke, och det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att en 944 fr\u00e5n den h\u00e4r eran kommer att passa OEM Fuchs-f\u00e4lgar utan problem medan de nyare inte kommer att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om de lider mer av problem med rost och sprickor i instrumentbr\u00e4dan \u00e4r de det f\u00f6redragna valet f\u00f6r en best\u00e4md grupp m\u00e4nniskor. Slutligen \u00e4r det sv\u00e5rt att hitta en som passar som projektbil utan att den \u00e4r en fullst\u00e4ndig r\u00f6ra. Men i Internets moderna dagar kan vi hitta bilar var som helst med n\u00e5gra f\u00e5 klick, s\u00e5 det \u00e4r verkligen inte om\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Porsche 944?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar Porsche 944, har r\u00e5d med en och har r\u00e5d med allt som h\u00f6r till att \u00e4ga en 944 finns det ingen anledning f\u00f6r dig att inte k\u00f6pa en. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att v\u00e4lsk\u00f6tta 944-modeller sakta \u00f6kar i v\u00e4rde, vilket inneb\u00e4r att v\u00e4rdeminskning egentligen inte \u00e4r n\u00e5got att oroa sig f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget, om du gillar den, s\u00e5 satsa p\u00e5 den, f\u00f6r livet \u00e4r helt enkelt f\u00f6r kort f\u00f6r att k\u00f6ra tr\u00e5kiga bilar. 944 kanske inte har den elegans som de flesta brukar f\u00f6rknippa med en 911, men upplevelsen av att k\u00f6ra en 944 \u00e4r verkligen v\u00e4rd sitt pris.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Porsche 944-modellen?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns en hel del Porsche 944-modeller som lyckats sticka ut \u00f6ver andra 944-modeller. Porsche 944 S2 Coupe fr\u00e5n 1990 \u00e4r en av dessa bilar eftersom den har en \u00f6verl\u00e4gsen motor. Den kommer ocks\u00e5 med ABS och m\u00e5nga andra nya tekniker vilket ocks\u00e5 \u00e4r anledningen till att 1990 \u00e5rs 944 \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4r som den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Andra 944-modeller som sticker ut fr\u00e5n m\u00e4ngden \u00e4r 944 Turbo och 944 Turbo S.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 944 en riktig Porsche?<\/h4>\n\n\n\n

Det p\u00e5g\u00e5r en diskussion p\u00e5 n\u00e4tet om huruvida Porsche 944 \u00e4r en riktig Porsche eller inte. Vissa s\u00e4ger att 944 egentligen bara \u00e4r en VW\/Audi med Porsche-m\u00e4rke, men i verkligheten \u00e4r 944 en Porsche genomg\u00e5ende. M\u00e5nga m\u00e4rken nuf\u00f6rtiden, inklusive alla VAG-m\u00e4rken, delar en massa delar med varandra, men 944:an delade egentligen inte s\u00e5 m\u00e5nga delar med andra VAG-m\u00e4rken.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 944 \u00e4r en 2-sitsig Porsche sportbil som antingen \u00e4r \u00e4lskad eller hatad. 944 var en enorm framg\u00e5ng i USA, men bilen gick inte s\u00e5 bra i Europa. Anledningen till<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5873,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5872"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5872"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5872\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5874,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5872\/revisions\/5874"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5873"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5872"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5872"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5872"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}