{"id":5865,"date":"2022-12-27T09:52:48","date_gmt":"2022-12-27T09:52:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5865"},"modified":"2022-12-27T09:52:51","modified_gmt":"2022-12-27T09:52:51","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-2008","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-2008\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 2008"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 2008 \u00e4r en fransk subkompakt crossover-SUV som f\u00f6rst avsl\u00f6jades 2013 och som \u00e4r den minsta crossover-SUV:n i Peugeots sortiment under Peugeot 2008. 2008 \u00e4r Peugeots satsning p\u00e5 vad som ska vara det mest popul\u00e4ra crossover-segmentet i Europa vilket inneb\u00e4r att 2008 \u00e4r utformad f\u00f6r att s\u00e4lja riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot 2008 har faktiskt en h\u00f6g f\u00f6rs\u00e4ljning i hela Europa eftersom den erbjuder ett riktigt lockande paket till ett relativt l\u00e4ttillg\u00e4ngligt pris. I den h\u00e4r artikeln kommer vi dock att fokusera p\u00e5 alla vanliga problem med Peugeot 2008 och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en subkompakt crossover Peugeot SUV.<\/p>\n\n\n\n

Det handlar bland annat om problem med v\u00e4xell\u00e5dan, problem med dieselpartikelfiltret (DPF), problem med motorn och problem med fj\u00e4dringen. 2008 \u00e5rs modell lider ocks\u00e5 av vissa elektriska problem som ocks\u00e5 m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas grundligt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 2008 inte den mest tillf\u00f6rlitliga bilen i sitt segment, men den \u00e4r tillr\u00e4ckligt tillf\u00f6rlitlig f\u00f6r de flesta. Om du tar v\u00e4l hand om den och underh\u00e5ller den n\u00e4r det beh\u00f6vs b\u00f6r den tj\u00e4na dig i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver utan n\u00e5gra allvarliga problem, f\u00f6r det mesta \u00e5tminstone.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

En av de mest nedsl\u00e5ende aspekterna av 2008 \u00e4r dess automatiserade manuella v\u00e4xell\u00e5da som helt enkelt inte \u00e4r i niv\u00e5 med de flesta andra alternativ i detta segment. Den nuvarande generationen av 2008 f\u00f6re faceliftet har en v\u00e4xell\u00e5da som inte \u00e4r den smidigaste i normal drift, men som \u00e4nd\u00e5 kan bli riktigt ryckig och h\u00e5rd relativt ofta, vilket \u00e4r uppenbart p\u00e5 grund av att den har f\u00e5tt m\u00e5nga klagom\u00e5l genom \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Modellen efter facelift verkar vara lite b\u00e4ttre, men den har problem med st\u00e4lldonet d\u00e4r v\u00e4xell\u00e5dan ibland v\u00e4grar att l\u00e4gga i v\u00e4xlarna p\u00e5 ett konsekvent s\u00e4tt, eller \u00f6verhuvudtaget. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta beh\u00f6vs ett nytt st\u00e4lldon, vilket \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n idealiskt.<\/p>\n\n\n\n

DPF-problem<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om diesel har blivit ett udda br\u00e4nsle p\u00e5 sistone \u00e4r folk fortfarande intresserade av att k\u00f6pa dieselmotorer p\u00e5 grund av en m\u00e4ngd olika f\u00f6rdelar, men inte s\u00e5 mycket med 2008 eftersom den lider av DPF-problem mer \u00e4n andra liknande bilar. 2013-2018-modellerna verkar drabbas av dessa problem mest och de kan leda till ett totalt motorhaveri om de inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att viss plast kan skadas p\u00e5 grund av att den ligger f\u00f6r n\u00e4ra avgaserna, vilket g\u00f6r att du m\u00e5ste byta filter ganska ofta. Dessutom kommer allvarligare problem med DPF att kr\u00e4va att du betalar mycket pengar f\u00f6r reparationer eftersom dessa system \u00e4r notoriskt dyra.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner att din 2008 saknar kraft eller stannar kan det vara n\u00e5got fel p\u00e5 motorn. 2017 \u00e5rs 2008 tycks ha flest motorrelaterade problem, varav vissa till och med kan leda till ett totalt motorfel. Andra motorrelaterade problem \u00e4r bland annat problem med oljel\u00e4ckage och problem med turboladdaren.<\/p>\n\n\n\n

Se till att inspektera din 2008:s drivlina n\u00e4r du k\u00e4nner n\u00e5gra avvikelser i hur den levererar kraft, eftersom ett totalt motorstopp kan vara skadligt f\u00f6r bilens v\u00e4rde och \u00e4ven f\u00f6r ditt bankkonto.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngningsfr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringssystemet i 2008 var anledningen till att Peugeot gjorde n\u00e5gra separata \u00e5terkallelser eftersom vissa av dessa problem \u00e4r ganska allvarliga. De fr\u00e4mre upph\u00e4ngningsledarna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara \u00f6mt\u00e5liga eftersom monteringsbultarna kan brytas av utan n\u00e5gon uppenbar anledning. 2008 \u00e5rs modell 2013-2014 verkar vara den som drabbats mest av upph\u00e4ngningsproblem, s\u00e5 se till att inspektera dessa om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en 2008 \u00e5rs modell.<\/p>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att problemet h\u00e4r \u00e4r att Peugeot antingen inte anv\u00e4nde r\u00e4tt bultar eller att de inte drog \u00e5t bultarna fr\u00e5n fabriken p\u00e5 det s\u00e4tt som de skulle ha gjort.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att toppa den h\u00e4r listan m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna n\u00e5gra elektriska problem som ofta kan vara riktigt frustrerande. Startmotorn som anv\u00e4nds f\u00f6r att veva motorn \u00e4r ben\u00e4gen att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 vissa 2008 \u00e5rs modeller d\u00e4r motorn kan \u00f6verhettas och till och med fatta eld i extrema situationer. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste rel\u00e4et ses \u00f6ver och bytas ut om det verkligen h\u00e4nder.
Andra elektriska problem inkluderar potentiella problem med batteriet, problem med infotainmentsystemet som inte svarar och vissa problem med ADAS d\u00e4r bilen kan k\u00e4nna av hinder \u00e4ven om de inte finns d\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Peugeot 2008?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 2008 \u00e4r verkligen ett lockande paket eftersom den ser riktigt bra ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan och erbjuder ett hyfsat utrymme. Den \u00e4r ocks\u00e5 fullmatad med massor av funktioner f\u00f6r att h\u00e5lla dig b\u00e5de s\u00e4ker och underh\u00e5llen p\u00e5 l\u00e5nga resor. Det b\u00e4sta med 2008 \u00e4r dess v\u00e4rde eftersom den inte kostar f\u00f6r mycket pengar till att b\u00f6rja med, men \u00e4nd\u00e5 erbjuder en hel del saker i processen.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r van vid att k\u00f6ra lyxbilar och st\u00f6rre SUV:er kommer du dock inte att gilla 2008:an. Om du dessutom ofta transporterar flera passagerare \u00e4r 2008 inte den b\u00e4sta i sin klass. Slutligen \u00e4r 2008 inte heller den mest tillf\u00f6rlitliga eller roligaste bilen i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot 2008?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeot 2008 g\u00e5r mot bilar som den lika popul\u00e4ra Renault Captur, den finurliga Citroen, Mini Countryman, Dacia Duster, Nissan Juke, VW T-Cross och Skoda Yeti. Av alla dessa har VW den b\u00e4sta varum\u00e4rkesattraktionen, Dacia \u00e4r den mest prisv\u00e4rda av alla medan Skoda Yeti erbjuder mest utrymme.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r de alla n\u00e4ra varandra och tenderar att \u00f6vertr\u00e4ffa varandra i olika kategorier hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Peugeot 2008 ut?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot har nyligen uppdaterat 2008 f\u00f6r att g\u00f6ra den mer modern och i linje med resten av segmentet, vilket inneb\u00e4r att vi kan f\u00f6rv\u00e4nta oss n\u00e4sta generation av 2008 inom de n\u00e4rmaste 2-4 \u00e5ren. Peugeot kommer troligen att fokusera p\u00e5 att elektrifiera n\u00e4sta generations 2008 och g\u00f6ra den till en modernare, boxigare och b\u00e4ttre bil \u00f6verlag.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 2008 \u00e4r en fransk subkompakt crossover-SUV som f\u00f6rst avsl\u00f6jades 2013 och som \u00e4r den minsta crossover-SUV:n i Peugeots sortiment under Peugeot 2008. 2008 \u00e4r Peugeots satsning p\u00e5 vad som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5806,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5865"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5865"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5865\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5866,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5865\/revisions\/5866"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5806"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5865"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5865"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5865"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}