{"id":5860,"date":"2022-12-26T10:42:55","date_gmt":"2022-12-26T10:42:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5860"},"modified":"2022-12-26T10:42:58","modified_gmt":"2022-12-26T10:42:58","slug":"hyundai-i10-vs-fiat-panda-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i10-vs-fiat-panda-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i10 vs Fiat Panda – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en liten stadsbil \u00e4r du verkligen bortsk\u00e4md med valm\u00f6jligheter. Den h\u00e4r typen av bilar var egentligen inte de mest popul\u00e4ra bilarna p\u00e5 marknaden, men tack vare dagens prisinflationer, stigande br\u00e4nslekostnader och bristproblem verkar bilar som dessa vara ett s\u00e4kert kort. Detta beror p\u00e5 att dessa tenderar att vara billiga p\u00e5 fler s\u00e4tt \u00e4n ett om de g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r det vanligtvis inte dyrt att laga dem.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de Fiat och Hyundai har en l\u00e5ngvarig tradition n\u00e4r det g\u00e4ller att tillverka kompakta stadsbilar. Hyundai i10 sl\u00e4pptes redan 2007 och har sedan dess gett upphov till tre olika generationer. Den senaste modellen av i10 kom ut f\u00f6r modell\u00e5ret 2019\/2020 och finns i n\u00e5gra olika versioner och motorval.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Panda har funnits i n\u00e4stan 40 \u00e5r och under den tiden har Fiat bara bytt ut Panda fyra g\u00e5nger. B\u00e5da s\u00e4ljer riktigt bra \u00f6ver hela v\u00e4rlden, men de \u00e4r inte s\u00e5 lika som man skulle kunna tro vid f\u00f6rsta anblicken.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att s\u00e4tta dessa tv\u00e5 sm\u00e5bilar i en huvudmatch och ber\u00e4tta varf\u00f6r den ena \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n den andra. S\u00e5, Hyundai i10 vs Fiat Panda – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i10 \u00e4r en av de billigaste bilarna i det h\u00e4r segmentet, vilket delvis \u00e4r anledningen till att den \u00e4r s\u00e5 framg\u00e5ngsrik som den \u00e4r. Till att b\u00f6rja med kommer den senaste i10 endast med bensinmotorer. En mindre 3-cylindrig motor p\u00e5 1,0 liter som ger 67 eller 100 hk, eller en st\u00f6rre 3-cylindrig motor p\u00e5 1,2 liter som ger 87 hk respektive. Alla i10-modeller kommer med en FWD-uppst\u00e4llning, en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan en automatl\u00e5da \u00e4r ett alternativ.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser den senaste i10 mycket mer autentisk ut \u00e4n de tidigare generationerna, vilket s\u00e4kert \u00e4r bra eftersom i10 aldrig varit k\u00e4nd f\u00f6r sitt utseende. Interi\u00f6ren \u00e4r snyggt utformad med allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en bil i detta segment. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte s\u00e4rskilt dynamisk eller bekv\u00e4m vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r passande f\u00f6r sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r d\u00e4r i10 g\u00f6r de b\u00e4sta intrycken eftersom den \u00e4r en av, om inte den mest p\u00e5litliga subkompakta hatchback som finns. V\u00e4rdet \u00e4r ocks\u00e5 en viss f\u00f6rdel med i10 eftersom dessa tenderar att beh\u00e5lla v\u00e4rdet b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar i detta segment. Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med resten, men i10 erbjuder mer sittutrymme \u00e4n de flesta j\u00e4mf\u00f6rbara bilar.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Panda<\/h2>\n\n\n\n

Fiat Panda kostar n\u00e4stan lika mycket som i10, vilket inneb\u00e4r att vissa Fiat Panda-modeller \u00e4r billigare och fler \u00e4r dyrare, allt beror p\u00e5 motor, utrustning och trimning. Fiat Pandas motorupps\u00e4ttning \u00e4r \u00e4nnu enklare \u00e4n i10 eftersom Panda kommer med antingen en hybrid 1,0L 3-cylindrig motor med 70 hk eller en 0,9L 3-cylindrig turbomotor med turbo med 85 hk.<\/p>\n\n\n\n

De flesta Fiat Panda-modeller \u00e4r FWD medan vissa \u00e4ven kan f\u00e5s med ett AWD-system. En manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan automatiska Dualogic Fiat v\u00e4xell\u00e5dor \u00e4r tillval. Designm\u00e4ssigt kommer Fiat Panda aldrig att vinna n\u00e5gra priser, men den kommer inte heller att f\u00f6rol\u00e4mpa n\u00e5gon eftersom den tenderar att sm\u00e4lta in i sin bakgrund.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta bilar i det h\u00e4r segmentet eftersom Panda ocks\u00e5 lyckas vara en hygglig terr\u00e4ngk\u00f6rare. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte s\u00e5 bra vilket inneb\u00e4r att i10 f\u00f6rst\u00f6r Panda i detta segment av testet.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r bra, men de har en tendens att depreciera ganska mycket. Praktiken \u00e4r riktigt bra med Panda eftersom det finns tillr\u00e4ckligt med utrymme \u00e4ven f\u00f6r vuxna. Hur som helst \u00e4r det inte d\u00e4rf\u00f6r Fiat Panda finns, vilket inneb\u00e4r att du inte b\u00f6r k\u00f6pa den om du tenderar att ofta transportera m\u00e4nniskor.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Hyundai i10 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i10 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen h\u00e4r eftersom den erbjuder en mer sammanh\u00e4ngande och v\u00e4l avrundad upplevelse j\u00e4mf\u00f6rt med Panda som erbjuder mycket p\u00e5 vissa omr\u00e5den, men f\u00f6rlorar stort p\u00e5 andra. Motorm\u00e4ssigt \u00e4r i10 b\u00e4ttre eftersom den \u00e4r kraftfullare, effektivare och till och med mer sofistikerad. Designm\u00e4ssigt ser Panda konstig ut f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor medan i10 ser gl\u00f6mbar ut, s\u00e5 det finns inga vinnare h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r en annan historia eftersom i10 ser modern och v\u00e4lutrustad ut medan Panda inte \u00e4r det. Fiat Panda har en mindre bagageutrymme, men det \u00e4r l\u00e4ttare att lasta den \u00e4n i i10 tack vare dess fyrkantiga form och bredare \u00f6ppning. Utrymmet i baks\u00e4tet \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rbart, i10 erbjuder mer benutrymme medan Panda erbjuder mer huvudutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Prism\u00e4ssigt \u00e4r de mer eller mindre identiska, men n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r i10 mycket b\u00e4ttre. P\u00e5 det hela taget har i10 helt enkelt fler saker som talar f\u00f6r den medan Panda \u00e4r b\u00e4ttre f\u00f6r dem som vill ha en mer \u00e4ventyrlig bil med AWD.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 effektivare \u00e4n Fiat Panda?<\/p>\n\n\n\n

Med Fiat Panda kan du r\u00e4kna med att f\u00e5 runt 40-45MPG i b\u00e4sta fall vilket s\u00e4kert \u00e4r ett adekvat resultat f\u00f6r en bil, men i10 kan ge upp till 50-55MPG vilket \u00e4r ett b\u00e4ttre resultat \u00f6verlag. Tester i verkligheten har visat att i10 kan n\u00e4rma sig 50 MPG medan Fiat Panda i b\u00e4sta fall n\u00e5r upp till 41 MPG. Hur som helst \u00e4r i10 en effektivare bil i n\u00e4stan alla milj\u00f6er.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 s\u00e4krare \u00e4n Fiat Panda?<\/h3>\n\n\n\n

Fiat Panda \u00e4r inte den s\u00e4kraste bilen p\u00e5 marknaden, vilket \u00e4r ganska uppenbart om man tar en titt p\u00e5 vilka betyg den fick hos EuroNCAP. Fiat Panda \u00e4r ganska d\u00e5lig n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet f\u00f6r barnpassagerare och s\u00e4kerhetsassistanssystem, s\u00e4rskilt om man j\u00e4mf\u00f6r med n\u00e4stan alla 2022-bilar.<\/p>\n\n\n\n

I10 \u00e4r \u00e5 andra sidan mycket b\u00e4ttre \u00e4n Fiat Panda, oavsett trim eller utrustningspaket.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 bekv\u00e4mare \u00e4n Fiat Panda?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Hyundai i10 \u00e4r en bekv\u00e4mare bil \u00e4n Fiat Panda. M\u00e5nga kritiserar Fiat f\u00f6r att de aldrig riktigt tog Panda till 2000-talet. Alla aldrig Fiat Panda-modeller \u00e4r mer eller mindre samma bilar vilket \u00e4r anledningen till att Fiat inte ens kan \u00e4ndra k\u00f6rupplevelsen alltf\u00f6r mycket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en liten stadsbil \u00e4r du verkligen bortsk\u00e4md med valm\u00f6jligheter. Den h\u00e4r typen av bilar var egentligen inte de mest popul\u00e4ra bilarna p\u00e5 marknaden,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5393,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[59,42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5860"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5860"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5860\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5861,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5860\/revisions\/5861"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5393"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5860"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5860"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5860"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}