{"id":586,"date":"2021-05-07T13:25:39","date_gmt":"2021-05-07T13:25:39","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=586"},"modified":"2021-05-07T13:25:39","modified_gmt":"2021-05-07T13:25:39","slug":"ruf-vs-porsche-vad-ar-skillnaden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ruf-vs-porsche-vad-ar-skillnaden\/","title":{"rendered":"Ruf vs. Porsche – Vad \u00e4r skillnaden?"},"content":{"rendered":"\n

BMW har Alpina, Fiat har Abarth och Porsche har Ruf. Alla dessa tre f\u00f6retag \u00e4r inriktade p\u00e5 att helt och h\u00e5llet omforma samtida BMW-, Fiat- och Porsche-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaden mellan dessa tre och AMG, RS eller BMW M \u00e4r att dessa tre f\u00f6retag inte bara trimmar bilarna, utan \u00e4ven g\u00f6r m\u00e5nga andra finjusteringar och f\u00f6r\u00e4ndringar, s\u00e5 mycket att fordonen sedan registreras som Alpina, Abarth eller Ruf, inte BMW, Fiat eller Porsche.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Aplina, Abarth och Ruf tar chassit fr\u00e5n vanliga BMW-, Fiat- och Porsche-modeller, men l\u00e4gger till en massa skr\u00e4ddarsydda delar som f\u00f6r\u00e4ndrar bilen i dess v\u00e4sen, tillr\u00e4ckligt mycket f\u00f6r att de ska betraktas som frist\u00e5ende m\u00e4rkesbilar. Alla tre har licens fr\u00e5n sina respektive tillverkare f\u00f6r att \u00e4ndra bilarnas namn och \u00e4ven erbjuda specifika VIN-nummer.<\/p>\n\n\n\n

RUF Automobile<\/h2>\n\n\n\n

Ruf-f\u00f6retagets r\u00f6tter str\u00e4cker sig tillbaka till 1975 d\u00e5 Alois Ruf Jr b\u00f6rjade modifiera Porsche 911:or. Den f\u00f6rsta Ruf Porsche avsl\u00f6jades 1977, en 930 911 packad med en stroked 3,3L motor. Senare 1978 sl\u00e4ppte Ruf 911 SCR med en 3,2 liters motor med naturlig insugning och 217 hk.<\/p>\n\n\n\n

Ruf har sedan dess fortsatt att erbjuda f\u00f6rb\u00e4ttrade Porsche 911-modeller. N\u00e5gra av dessa modeller, som Ruf CTR och Ruf CTR2, har ocks\u00e5 uppn\u00e5tt topphastighetsrekord p\u00e5 \u00f6ver 211-217 mph. Detta inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 modeller var de snabbaste produktionsbilarna p\u00e5 planeten under en kort stund f\u00f6re den legendariska McLaren F1:s n\u00e4ra f\u00f6rest\u00e5ende ankomst.<\/p>\n\n\n\n

Men Ruf Automobile slutade inte d\u00e4r, f\u00f6r n\u00e4sta st\u00f6rsta succ\u00e9 fr\u00e5n den tyska tillverkaren kom 2007 med CTR3 som firade 20-\u00e5rsdagen av den f\u00f6rsta CTR-modellen. Ruf var fast besluten att helt och h\u00e5llet se \u00f6ver en vanlig 911 till den grad att Ruf 2010 till och med erbj\u00f6d den f\u00f6rsta och enda V8-drivna 911:an i historien.<\/p>\n\n\n\n

Ruf CTR-modeller<\/h2>\n\n\n\n

D\u00e4r RUF har gjort den st\u00f6rsta f\u00f6rb\u00e4ttringen av Porsche-bilar \u00e4r effektuttaget, eftersom Porsches fr\u00e5n dessa epoker var ganska tama j\u00e4mf\u00f6rt med Ruf-f\u00f6rb\u00e4ttrade 911:or. En av de mest legendariska Ruf-modellerna var Ruf CTR Yellowbird, en smakfullt och vackert renoverad 911.<\/p>\n\n\n\n

Yellowbird \u00e4r verkligen en av de mest ikoniska bilarna fr\u00e5n den epoken, s\u00e4rskilt eftersom Yellowbird \u00f6vertr\u00e4ffade alla de stora konkurrenterna fr\u00e5n den epoken. Bilar som Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa och till och med Porsches egen 959, som nu ocks\u00e5 hyllas som ett av Porsches st\u00f6rsta tekniska underverk, har f\u00f6rnedrats av Yellowbird.<\/p>\n\n\n\n

Alla Ruf 911:or har ett distinkt VIN, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r helt frist\u00e5ende modeller som p\u00e5 pappret inte har n\u00e5got samband med Porsche. Vad Ruf gjorde med CTR 2 911:orna var ocks\u00e5 inget annat \u00e4n spektakul\u00e4rt, eftersom dessa modeller erbj\u00f6d upp till 700 hk och konkurrerade med fullfj\u00e4drade specialbyggda strikta racerbilar.<\/p>\n\n\n\n

Ruf gjorde ett stort genomslag med CTR2 i Pikes Peak internationella bergskl\u00e4ttring, Virginia City Hill Climb t\u00e4vling och m\u00e5nga andra t\u00e4vlingar genom att bara vinna kontinuerliga pole positions.<\/p>\n\n\n\n

Ruf CTR3 och Ruf eRUF-modellen A<\/h2>\n\n\n\n

Ruf CTR3 sl\u00e4pptes 2007, och det var f\u00f6rsta g\u00e5ngen som Ruf helt omarbetade hela 911:an fr\u00e5n topp till t\u00e5. CTR3 erbj\u00f6d en unik kaross och en mittmotorskonfiguration som var inget annat \u00e4n banbrytande.<\/p>\n\n\n\n

CTR3 \u00e4r utrustad med en 6-cylindrig motor med 700 hk och RUF har haft ett n\u00e4ra samarbete med Multimatic och Bosch f\u00f6r att producera CTR3. F\u00f6r att f\u00e5 lite sammanhang om Multimatic och Bosch, s\u00e5 \u00e4r det samma f\u00f6retag som fortfarande tillverkar den nya Ford GT i Kanada, och Bosch \u00e4r ett av de ledande elektronikteknikf\u00f6retagen i hela branschen.<\/p>\n\n\n\n

eRuf modell A var en helt elektrisk 911 fr\u00e5n slutet av 2000-talet. eRuf-modellen hade en topphastighet p\u00e5 140 km\/h, 204 hk och en uppskattad r\u00e4ckvidd p\u00e5 250-320 mil. I dagens tid med Plaid 1000hp Teslas verkar detta naturligtvis skrattretande. P\u00e5 2000-talet var detta dock toppen av EV-industrin.<\/p>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr blev eRuf modell A aldrig riktigt tillg\u00e4nglig f\u00f6r k\u00f6p, men den visar vad Ruf var kapabel till i slutet av 2000-talet. \u00c4nda sedan Ruf b\u00f6rjade f\u00f6rb\u00e4ttra Porsche 911:or har varje enskild modell som de har sl\u00e4ppt f\u00e5tt ett positivt mottagande, och m\u00e5nga modeller kommer f\u00f6r alltid att representera den absoluta toppen av tysk bilteknik.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka andra Porsche eftermarknadstuners finns det?<\/h4>\n\n\n\n

Numera finns det m\u00e5nga olika eftermarknadstuners f\u00f6r Porsche. Vissa av dem erbjuder kompletta \u00f6versyner som Singer och Ruf, och andra som Techart eller Manthey Racing \u00e4r fr\u00e4mst inriktade p\u00e5 att f\u00f6rst\u00e4rka en vanlig 911 f\u00f6r b\u00e4ttre prestanda p\u00e5 banan.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar en Ruf 911?<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r den del av historien d\u00e4r allt b\u00f6rjar bli lite mer vettigt. Ruf-modeller var och \u00e4r fortfarande olidligt dyra, eftersom vissa av dessa modeller kostar 3-4 g\u00e5nger mer \u00e4n de 911-modeller de baserades p\u00e5.
F\u00f6r att ge en liten fingervisning om sammanhanget kan n\u00e4mnas att CTR Yellowbird kostade 250 000 dollar, vilket i dagens penningv\u00e4rde \u00e4r uppemot en halv miljon dollar. Detta \u00e4r peanuts j\u00e4mf\u00f6rt med det pris som den h\u00e4r modellen f\u00e5r i dag, eftersom en begagnad Ruf Yellowbird s\u00e5ldes 2018 f\u00f6r mer \u00e4n en miljon dollar.
CTR3 hade ett pris p\u00e5 725k dollar n\u00e4r den sl\u00e4pptes och har idag ett uppskattat v\u00e4rde p\u00e5 1,3-1,4 miljoner dollar.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga Ruf 911:or finns det?<\/h4>\n\n\n\n

En av huvudanledningarna till att Ruf-modellerna \u00e4r s\u00e5 dyra \u00e4r det faktum att endast n\u00e5gra dussin bilar n\u00e5gonsin tillverkades. Den ursprungliga CTR var begr\u00e4nsad till 29 exemplar, CTR2 hade 16 standardupplagor och 12 CTR2 Sport-versioner. CTR3 var ocks\u00e5 begr\u00e4nsad till 30 enheter.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att det bara finns ett f\u00e5tal av dessa som knackar runt, de \u00e4r verkligen sv\u00e5ra att hitta om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en. Folk \u00e4lskar dessa bilar och vill beh\u00e5lla dem f\u00f6r alltid, vilket inneb\u00e4r att v\u00e4rdet p\u00e5 dessa bilar s\u00e4kert kommer att forts\u00e4tta att skjuta i h\u00f6jden under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Ruf s\u00e5 k\u00e4nd?<\/h4>\n\n\n\n

Lustigt nog \u00e4r huvudanledningen till att Ruf 911:or \u00e4r s\u00e5 k\u00e4nda idag det otaliga antalet videospel som har presenterat Ruf-modeller ist\u00e4llet f\u00f6r vanliga Porsche-modeller. Detta beror p\u00e5 att Porsche har tecknat ett exklusivt avtal med EA (Electronic Arts) om att endast erbjuda Porsche i EA-spel som Need for Speed.
Detta innebar att praktiskt taget alla andra videospel erbj\u00f6d Ruf 911:or. Spel som Gran Turismo, Assetto Corsa, Asphalt, Test Drive, The Crew och m\u00e5nga andra erbj\u00f6d endast Ruf 911:or. P\u00e5 grund av detta har Ruf, f\u00e5tt en stor kultf\u00f6ljd bland m\u00e5nga videospelsentusiaster.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW har Alpina, Fiat har Abarth och Porsche har Ruf. Alla dessa tre f\u00f6retag \u00e4r inriktade p\u00e5 att helt och h\u00e5llet omforma samtida BMW-, Fiat- och Porsche-modeller. Skillnaden mellan dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":587,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/586"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=586"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/586\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/587"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=586"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=586"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=586"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}