{"id":5854,"date":"2022-12-26T08:19:52","date_gmt":"2022-12-26T08:19:52","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5854"},"modified":"2022-12-26T08:19:55","modified_gmt":"2022-12-26T08:19:55","slug":"allt-om-2023-peugeot-e-rifter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-peugeot-e-rifter\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 Peugeot e-Rifter"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot e-Rifter \u00e4r en MPV fr\u00e5n Peugeot p\u00e5 instegsniv\u00e5 som \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera personer och\/eller gods. Den avsl\u00f6jades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2021 och fick en relativt viktig uppdatering bara ett \u00e5r efter att den kom ut. Detta inneb\u00e4r att 2023 \u00e5rs Peugeot e-Rifter kommer att f\u00f6rbli densamma som 2022 \u00e5rs modell, vilket s\u00e4kert \u00e4r en bra sak eftersom den \u00e4r mer \u00e4n konkurrenskraftig som den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r modell\u00e5ret 2022 s\u00e4nkte Peugeot faktiskt priset p\u00e5 e-Rifter och lade till tv\u00e5 nya utrustningsniv\u00e5er. 2022 \u00e5rs modell har ocks\u00e5 lagt till n\u00e5gra bekv\u00e4mlighetsfunktioner som nyckell\u00f6s \u00f6ppning av bagageutrymmet, nya f\u00e4rger och n\u00e5gra ytterligare funktioner p\u00e5 insidan. Detta gjorde e-Rifter till ett ganska komplett paket, vilket \u00e4r anledningen till att den kommer att f\u00f6rbli s\u00e5 \u00e4ven 2023.<\/p>\n\n\n\n

Batteristorleken f\u00f6rblir densamma och Peugeot kommer sannolikt inte att erbjuda e-Rifter med det st\u00f6rre 75 kWh-batteriet. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte allt s\u00e4rskilt speciell vilket inneb\u00e4r att e-Rifter k\u00f6rs som vilken annan bil som helst i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten kommer ocks\u00e5 att f\u00f6rbli densamma vilket inte alls \u00e4r d\u00e5ligt eftersom e-Rifter \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil. Praktiken \u00e4r riktigt bra med plats f\u00f6r upp till sju personer med den l\u00e5nga modellen eller upp till fem personer med den kortare (normala) modellen.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-Rifter – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller drivlinan kan vi s\u00e4ga att e-Rifter ocks\u00e5 borde komma med Stellantis st\u00f6rre 75 kWh-batteri ist\u00e4llet f\u00f6r bara det mindre 50 kWh-batteriet. Det mindre batteriet driver en enda elmotor som kan ge 136 hk och 192 lb-ft vridmoment, vilket inte \u00e4r bra, men inte heller hemskt.<\/p>\n\n\n\n

Den maximala r\u00e4ckvidden f\u00f6r e-Rifter \u00e4r dock 171 miles n\u00e4r det g\u00e4ller WLTP-cyklerna, men den verkliga r\u00e4ckvidden \u00e4r n\u00e4rmare 110 miles vilket inte \u00e4r s\u00e5 bra f\u00f6r n\u00e5gon bil. Vad som \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4r laddningshastigheten eftersom e-Rifter kan laddas med en standard 11kW-laddare som laddar e-Rifter p\u00e5 cirka 5 timmar, vilket \u00e4r bra f\u00f6r dem som laddar sina bilar \u00f6ver natten.<\/p>\n\n\n\n

Men du kan ocks\u00e5 snabblada e-Rifter med en 100kW-laddare som ska fylla p\u00e5 batteriet p\u00e5 cirka 25 minuter, vilket \u00e4r en riktigt bra tid. Du kan f\u00f6rplanera dina laddningsintervaller via Peugeot-appen vilket g\u00f6r det ganska enkelt att f\u00f6rst\u00e5 var din e-Rifter befinner sig n\u00e4r det g\u00e4ller laddningsstatus.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-Rifter – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller den yttre designen kan vi s\u00e4ga att e-Rifter ser relativt snygg ut f\u00f6r att vara en MPV, eftersom den har en ganska distinkt Peugeot-front med snygga str\u00e5lkastare. Hela kroppen \u00e4r lite mer skulpterad \u00e4n hos andra sk\u00e5pbilar vilket g\u00f6r den lite finurligare och mer sp\u00e4nnande, s\u00e4rskilt i coolare f\u00e4rger.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r riktigt snygg d\u00e5 den f\u00f6ljer det moderna Peugeot-designspr\u00e5ket till t\u00e4nderna. Interi\u00f6ren domineras av den mikro Peugeot-ratten och den centrala infotainmentsk\u00e4rmen som tornar upp sig \u00f6ver allt annat. Du f\u00e5r ocks\u00e5 en digital m\u00e4tarst\u00e4llning som g\u00f6r att e-Rifter ligger i linje med de nyaste bilarna i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inget att skryta hem om eftersom detta \u00e4r en sk\u00e5pbil, inte en sportbil eller en lyxbil p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e- Rifter – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

E-Rifter \u00e4r en mer tillf\u00f6rlitlig bil \u00e4n de flesta andra sk\u00e5pbilar som inte \u00e4r elbilar eftersom elbilar tenderar att vara mer tillf\u00f6rlitliga i sig sj\u00e4lva. Visst, det fanns n\u00e5gra problem med drivlinan som problem med h\u00f6gsp\u00e4nningsledningar, laddningsproblem och potentiella batteriproblem, men inget st\u00f6rre eftersom denna plattform anv\u00e4nds f\u00f6r mer \u00e4n 10 olika EV:er inom Stellantis-familjen.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e- Rifter – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Prism\u00e4ssigt kan du r\u00e4kna med att betala lite mer \u00e4n 30 100 pund f\u00f6r instegsutrustningen medan toppmodellerna troligen kommer att kosta dig runt 35 000 pund. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en h\u00f6g prislapp, men det \u00e4r att v\u00e4nta f\u00f6r elektriska MPV:er som kommer med pris\u00f6kningar j\u00e4mf\u00f6rt med sina vanliga ICE motsvarigheter.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom e-Rifter har plats f\u00f6r upp till sju personer om du v\u00e4ljer den l\u00e4ngre och st\u00f6rre varianten av e-Rifter. I den normala e-Rifter f\u00e5r fem personer plats utan problem och det finns fortfarande mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r allt bagage.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Peugeot e-Rifter 2023?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en elektrisk MPV som kan g\u00f6ra allt du beg\u00e4r av den \u00e4r e-Rifter ett riktigt bra val. e-Rifter och Citroen e-Berlingo \u00e4r de tv\u00e5 mest popul\u00e4ra bilarna i det h\u00e4r segmentet, vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom de \u00e4r v\u00e4ldigt lika varandra. B\u00e5da anv\u00e4nder samma grundlayout, m\u00e5tten \u00e4r desamma, motorn \u00e4r densamma och batteriet \u00e4r detsamma.<\/p>\n\n\n\n

De \u00e4r i princip samma bil underifr\u00e5n vilket \u00e4r helt logiskt eftersom b\u00e5da m\u00e4rkena \u00e4gs av Stellantis. Om du vill ha en praktisk bil, men inte vill ha en MPV eller en sk\u00e5pbil, skulle jag dock hellre v\u00e4lja en SUV eller en kombi.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot e-Rifter?<\/h4>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts n\u00e5gra g\u00e5nger vid det h\u00e4r laget kan den batteriplattform p\u00e5 50 kWh som anv\u00e4nds i e-Rifter ses i flera olika modeller som \u00e4gs av Stellantis, t.ex. Citroen e-Berlingo eller Vauxhall Combo. Det finns egentligen inte s\u00e5 m\u00e5nga skillnader mellan dessa tv\u00e5 modeller, varf\u00f6r valet mellan dem kommer att kokas ner till vilket m\u00e4rke du f\u00f6redrar och stilen.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att Vauxhall erbjuder det billigaste alternativet h\u00e4r, men m\u00e5nga skulle h\u00e5lla med om att Combo bara \u00e4r lite mer daterad i utseendet b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan.<\/p>\n\n\n\n

Vilka sk\u00e5pbilar fr\u00e5n Peugeot \u00e4r eldrivna?<\/h4>\n\n\n\n

I stort sett hela sortimentet av Peugeot sk\u00e5pbilar \u00e4r elektrifierade vid det h\u00e4r laget och dessa inkluderar e-Rifter, e-Expert, e-Partner och den st\u00f6rsta av dem alla, e-Boxer. F\u00f6r kommersiella \u00e4ndam\u00e5l och transport \u00e4r e-Boxer det \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4sta alternativet eftersom den erbjuder den h\u00f6gsta lastkapaciteten och \u00e4r den mest rymliga av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

e-Rifter \u00e4r den minsta och anv\u00e4nds ofta f\u00f6r familjetransporter. Jag skulle dock v\u00e4lja e-Traveller eftersom den har den perfekta storleken f\u00f6r alla dessa anv\u00e4ndningsscenarier.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot e-Rifter \u00e4r en MPV fr\u00e5n Peugeot p\u00e5 instegsniv\u00e5 som \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera personer och\/eller gods. Den avsl\u00f6jades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2021 och fick en relativt viktig uppdatering<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5855,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5854"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5854"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5854\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5856,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5854\/revisions\/5856"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5855"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5854"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5854"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5854"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}