{"id":5851,"date":"2022-12-23T10:12:51","date_gmt":"2022-12-23T10:12:51","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5851"},"modified":"2022-12-23T10:12:54","modified_gmt":"2022-12-23T10:12:54","slug":"allt-om-2023-ars-vw-sedanmodeller","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-ars-vw-sedanmodeller\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 \u00e5rs VW-sedanmodeller"},"content":{"rendered":"\n

Sedanen har aldrig varit s\u00e5 os\u00e4ker som nu n\u00e4r SUV:er och crossovers tar \u00f6ver marknaden med storm. SUV:er och crossovers \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4ra att de flesta biltillverkare numera \u00e4r beredda att avveckla sina \u00e4ldsta modeller f\u00f6r att ist\u00e4llet investera pengarna i en ny stads-, familje-, lyxcrossover och SUV.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen \u00e4r inte annorlunda eftersom de beslutade att dumpa VW Passat sedan som har funnits i mer \u00e4n ett halvt sekel. Hur som helst \u00e4r Volkswagen ett av de m\u00e4rken som fortfarande i viss m\u00e5n tror p\u00e5 sedans och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de kommer att forts\u00e4tta att erbjuda Jetta och den eleganta coup\u00e9-sedanen Arteon.<\/p>\n\n\n\n

Men eftersom VW fokuserade de flesta av sina anstr\u00e4ngningar p\u00e5 att minska koldioxidutsl\u00e4ppen fr\u00e5n hela sitt sortiment, kom de ocks\u00e5 ut med det helt nya VW ID. Aero som \u00e4r den tredje sedanen i VW:s sedanupps\u00e4ttning 2023. Arteon \u00e4r flaggskeppssedanen med mest utrymme, den b\u00e4sta tekniken och de mest kraftfulla motorerna medan Jetta \u00e4r instegssedanen.<\/p>\n\n\n\n

ID. Aero \u00f6ppnar ett nytt kapitel i boken av VW-sedaner eftersom det \u00e4r den f\u00f6rsta helt elektriska sedanen som b\u00e4r VW-m\u00e4rket, men vi \u00e4r s\u00e4kra p\u00e5 att det inte kommer att vara den sista. D\u00e4rf\u00f6r ska vi ber\u00e4tta allt om 2023 \u00e5rs VW-sedanmodeller, varf\u00f6r du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga dem och hur de st\u00e5r sig mot varandra.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Arteon<\/h2>\n\n\n\n

VW Arteon kostar minst 40 000 dollar medan modeller med h\u00f6gre specifikationer kan g\u00e5 mycket h\u00f6gre \u00e4n s\u00e5. 2023 Arteon kommer att finnas tillg\u00e4nglig i trimmen SE R-Line, SEL R-Line och SEL Premium R-Line. I 2021 \u00e5rs Arteon fick man se en ny 4-cylindrig motor med 2,0 l turboladdning som h\u00f6jde effekten till 300 hk och 295 lb-fft vridmoment samt den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Arteon startar med FWD, men AWD finns som tillval. Designm\u00e4ssigt \u00e4r Arteon den snyggaste VW-sedanen med ganska stor marginal samtidigt som den \u00e4r den mest rymliga och bekv\u00e4maste. Passat finns inte l\u00e4ngre f\u00f6r modell\u00e5ret 2023, men det \u00e4r inte alltf\u00f6r sv\u00e5rt att sv\u00e4lja eftersom Arteon 2023 \u00e4r en riktigt bra bil.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW Jetta<\/h2>\n\n\n\n

Om du ser dig sj\u00e4lv k\u00f6ra en VW-sedan, men inte kan t\u00e4nka dig att betala mer \u00e4n 21 000 dollar, \u00e4r VW Jetta bilen f\u00f6r dig. Jetta finns i trimmningarna S, Sport, SE och SEL medan Jetta GTI endast finns i trimmningen GTI. Den fyrcylindriga turbocylindern p\u00e5 1,5 liter med turbo \u00e4r den motor som v\u00e4ljs f\u00f6r alla Jetta-modeller utom GTI, eftersom den ger 158 hk och 184 lb-ft vridmoment j\u00e4mf\u00f6rt med den fyrcylindriga 2,0 liter i GTI med 228 hk och 258 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

FWD och en sexv\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard, men du kan uppgradera till en 7-v\u00e4xlad DSG om du vill. Designm\u00e4ssigt ser Jetta ganska f\u00f6ljsam ut i sin normala utstyrsel och ganska fruktig i sin GTI-utstyrsel. Det \u00e4r ocks\u00e5 en relativt bekv\u00e4m sedan, men den kan inte m\u00e4ta sig med Arteon n\u00e4r det g\u00e4ller utrymme, \u00e5tr\u00e5v\u00e4rdighet, lyx, komfort eller teknik.<\/p>\n\n\n\n

2023 VW ID. Aero<\/h2>\n\n\n\n

VW ID. Aero kommer sannolikt att b\u00f6rja n\u00e5gonstans mellan 40 000 och 50 000 dollar, vilket g\u00f6r den ganska konkurrenskraftig med Arteon. ID. Aero \u00e4r ett helt annat djur eftersom det \u00e4r en helt elektrisk VW-familjebil. Du kommer att kunna f\u00e5 ID. Aero med antingen FWD eller AWD beroende p\u00e5 modell, men det s\u00e4gs att den kommer att ha det v\u00e4lbekanta 77kWh-batteriet som finns i andra ID.-modeller.<\/p>\n\n\n\n

VW s\u00e4ger att ID. Aero kommer att kunna k\u00f6ra 385 mil p\u00e5 en enda laddning, vilket g\u00f6r den ganska konkurrenskraftig till detta pris. ID. Aero ser ocks\u00e5 riktigt futuristisk ut och kommer s\u00e4kert att dra till sig mer uppm\u00e4rksamhet \u00e4n till och med coup\u00e9n Arteon. VW kommer troligen ocks\u00e5 att erbjuda den i n\u00e5gon prestandaklass s\u00e5 sm\u00e5ningom, vilket kommer att g\u00f6ra den till den snabbaste VW-sedanen, kanske till och med den snabbaste VW-sedanen genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken VW-sedan fr\u00e5n 2023 \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Vi \u00e4r inte 100 procent bekanta med hur ID. Aero kommer att klara sig n\u00e4r den n\u00e5r kunderna, vilket \u00e4r anledningen till att vi kommer att kr\u00f6na 2023 \u00e5rs VW Arteon som den b\u00e4sta 2023 \u00e5rs sedanen ur VWs sortiment. Anledningarna till att vi v\u00e4ljer Arteon \u00e4r att den ser b\u00e4st ut, har den b\u00e4sta tekniken, har mest utrymme, \u00e4r den mest \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda, s\u00e4kraste och \u00f6verl\u00e4gset mest bekv\u00e4ma.<\/p>\n\n\n\n

Den enda aspekt d\u00e4r Arteon brister j\u00e4mf\u00f6rt med Jetta \u00e4r att den inte f\u00e5r en riktig GTI-modell och att den kostar n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 mycket pengar. Det \u00e4r dock v\u00e4ntat eftersom Arteon befinner sig i ett mycket h\u00f6gre segment \u00e4n Jetta.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r lade VW ner Passat-sedanen 2023?<\/h4>\n\n\n\n

Anledningen till att VW gjorde sig av med den nya Passat-sedanen \u00e4r att det helt enkelt inte finns plats f\u00f6r den l\u00e4ngre. Till att b\u00f6rja med \u00e4r Arteon en mycket coolare och mer i\u00f6gonfallande version av Passat sedan, vilket \u00e4r anledningen till att man beslutade att beh\u00e5lla den framf\u00f6r Passat. F\u00f6r det andra \u00e4r Passat-vagnen en mer popul\u00e4r bil \u00e4n Passat-sedanen p\u00e5 m\u00e5nga marknader, varf\u00f6r det var vettigt att beh\u00e5lla vagnen och l\u00e4gga ned sedanen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det tredje fokuserar VW p\u00e5 SUV:er, crossovers och elbilar, vilket \u00e4r anledningen till att de var tvungna att sl\u00e4ppa vissa modeller s\u00e5 att de kan investera i nyare modeller. \u00c4ven om m\u00e5nga m\u00e4nniskor s\u00f6rjer att det inte blir n\u00e5gon Passat sedan 2023 \u00e4r det ett tecken i tiden, och det vet VW.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r VW-sedaner bra?<\/h4>\n\n\n\n

I Europa har VW-sedaner l\u00e4nge varit bryggan mellan BMW-, Audi- och Mercedes-sedaner och vissa billigare ekonomim\u00e4rken som Skoda, Peugeot och Renault. B8 Passat var dock s\u00e5 bra n\u00e4r den f\u00f6rst kom ut att m\u00e5nga f\u00f6redrog den framf\u00f6r BMW-, Audi- och Mercedes-sedaner.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dana \u00e4r VW-sedaner verkligen riktigt bra, och de verkar ofta vara f\u00f6r bra eftersom de kan konkurrera med n\u00e5gra mycket dyrare sedaner p\u00e5 marknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sedanen har aldrig varit s\u00e5 os\u00e4ker som nu n\u00e4r SUV:er och crossovers tar \u00f6ver marknaden med storm. SUV:er och crossovers \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4ra att de flesta biltillverkare numera \u00e4r beredda<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4078,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5851"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5851"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5851\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5852,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5851\/revisions\/5852"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4078"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5851"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5851"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5851"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}