{"id":5843,"date":"2022-12-23T08:13:42","date_gmt":"2022-12-23T08:13:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5843"},"modified":"2022-12-23T08:13:44","modified_gmt":"2022-12-23T08:13:44","slug":"allt-om-2023-peugeot-e-308","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-peugeot-e-308\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 Peugeot e-308"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 308 \u00e4r en av, om inte den mest framg\u00e5ngsrika hatchback som Peugeot n\u00e5gonsin har erbjudit, vilket \u00e4r anledningen till att de \u00e4r angel\u00e4gna om att beh\u00e5lla den \u00e4ven i en v\u00e4rld av elbilar och hybrider. D\u00e4rf\u00f6r visar Peugeot e-308 v\u00e4gen i Peugeots nya era som syftar till att bli helt elektrisk eller hybridiserad fr\u00e5n och med 2023.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du vill veta allt om 2023 Peugeot e-308, vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig och om du b\u00f6r skaffa en s\u00e5dan, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln. Till att b\u00f6rja med hoppas 2023 Peugeot e-308 fortfarande p\u00e5 att locka in kunder med konkurrenskraftiga priser, bra utseende, en riktigt bra interi\u00f6r och tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r en hyfsat stor familj.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 e-308 skiljer sig inte s\u00e4rskilt mycket fr\u00e5n den vanliga 308:an, men n\u00e5gra tydliga detaljer skiljer den fr\u00e5n sina icke-elektriska motsvarigheter. Till exempel \u00e4r den fr\u00e4mre grillen nu helt st\u00e4ngd och det finns n\u00e5gra speciella bl\u00e5 m\u00e4rken runt om i bilen som hoppas kunna signalera att e-308 \u00e4r lite mer speciell.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten kommer sannolikt att vara mycket b\u00e4ttre \u00e4n med den vanliga 308:an eftersom elbilar i sig tenderar att vara mer tillf\u00f6rlitliga. Praktiken kommer att vara mer eller mindre densamma vilket inneb\u00e4r att det finns tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r en familj i e-308 samtidigt som priset g\u00e5r upp j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga 308:an.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-308 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller drivlinan kommer e-308 med en enda elmotor ovanp\u00e5 framhjulen som ger 154 hk och 192 lb-ft vridmoment. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att driva e-308 fr\u00e5n 0-60 mph p\u00e5 cirka 9 sekunder, vilket \u00e4r en imponerande siffra f\u00f6r en liten instegsbil fr\u00e5n Peugeot. Detta m\u00f6jligg\u00f6rs av ett 51 kWh-batteri som kan ge upp till 240 mils r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Tester i verkligheten har dock visat att e-308 snarare kommer att r\u00e4cka till cirka 190 mil, vilket inte \u00e4r s\u00e4rskilt speciellt eller b\u00e4ttre \u00e4n de flesta bilar. Anledningen till att e-308 inte \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4r att den inte var konstruerad f\u00f6r att vara en elbil fr\u00e5n b\u00f6rjan.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ladda e-308 med en 100 kW snabbladdare fr\u00e5n 20 till 80 procent p\u00e5 cirka 25 minuter, vilket verkligen \u00e4r tillr\u00e4ckligt snabbt. P\u00e5 det hela taget \u00e4r r\u00e4ckvidden inte s\u00e5 speciell men r\u00e4cker f\u00f6r en daglig f\u00f6rare. Om du laddar e-308 \u00f6ver natten borde du vara tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r de flesta situationer utom vissa l\u00e5ngv\u00e4ga resor d\u00e4r det kommer att vara ganska vanligt att stanna f\u00f6r att fylla p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-308 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser den nya e-308 vass, modern och distinkt ut, vilket har varit fallet med i stort sett alla nyare Peugeot-modeller. e-308 skiljer sig dock fr\u00e5n den vanliga 308:an genom n\u00e5gra speciella designdetaljer som till exempel olika hjul, svarta detaljer, en blank grill, avsaknad av avgasr\u00f6r och n\u00e5gra fr\u00e4cka ”e”-m\u00e4rken runt om i bilen.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r riktigt snygg med den nya 308, s\u00e5 pass att den l\u00e4tt skulle kunna passera f\u00f6r n\u00e5got som en Audi A3 eftersom dessa tv\u00e5 delar en ganska likartad inredningsfilosofi. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r mer eller mindre densamma som i den vanliga 308:an, men du kommer att k\u00e4nna av den extra vikten i kurvorna. Hur som helst kommer de flesta m\u00e4nniskor inte att k\u00f6ra n\u00e5gon livlig k\u00f6rning med e-308 \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-308 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

e-308 \u00e4r inte ute \u00e4nnu vilket inneb\u00e4r att vi inte riktigt kan s\u00e4ga n\u00e5got om dess tillf\u00f6rlitlighet just nu, men vi kan s\u00e4ga att den borde vara mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n den vanliga 308 eftersom elbilar i sig \u00e4r mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n ICE-bilar. De har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar vilket inneb\u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga saker som kan g\u00e5 fel med e-308.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-308 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

e-308 b\u00f6r kosta runt *\u00a337 000 vilket inkluderar alla incitament som ing\u00e5r i det beg\u00e4rda priset. Kombimodellen SW ska kosta en tusenlapp mer och ska vara ganska identisk med den vanliga e-308, f\u00f6rutom att den erbjuder mer utrymme p\u00e5 baks\u00e4tena och i bagageluckan.<\/p>\n\n\n\n

Detta leder oss till praktiska egenskaper d\u00e4r e-308 \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n den mindre e-208, men kan inte komma i n\u00e4rheten av Peugeot 508 sedan. Detta inneb\u00e4r att en mindre familj har mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med utrymme i e-308 medan fyra vuxna kan k\u00e4mpa f\u00f6r att f\u00e5 plats p\u00e5 l\u00e4ngre resor.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa 2023 Peugeot e-308?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en familjeliknande hatchback som \u00e4r b\u00e5de koldioxidfri och prisv\u00e4rd \u00e4r e-308 faktiskt ett riktigt bra val \u00f6verlag. e-308 verkar verkligen vara ett mycket b\u00e4ttre k\u00f6p j\u00e4mf\u00f6rt med e-208 som helt enkelt \u00e4r alldeles f\u00f6r liten f\u00f6r dem som tillbringar en hyfsad m\u00e4ngd tid i sina bilar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sant att r\u00e4ckvidden skulle kunna vara lite b\u00e4ttre, men Peugeot tror att de flesta som till slut k\u00f6per e-208 kommer att ladda den \u00f6ver natten, vilket \u00e4r vettigt. Det \u00e4r dock inte alla som kan ladda sina bilar \u00f6ver natten eftersom de flesta fortfarande parkerar p\u00e5 gatan.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot e-308?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot e-308 konkurrerar med VW ID.3, som ligger n\u00e5gonstans mellan e-208 och e-308, och Cupra Born. Av alla dessa erbjuder ID.3 det st\u00f6rsta batteriet med st\u00f6rst r\u00e4ckvidd, men Peugeot e-308 ser coolare ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. VW ID.3 \u00e4r inte heller p\u00e5 samma niv\u00e5 som e-308 n\u00e4r det g\u00e4ller interi\u00f6rkvaliteten.<\/p>\n\n\n\n

Detta kanske kommer som en \u00f6verraskning f\u00f6r m\u00e5nga, men VW har nedgraderat n\u00e5gra av sina bilar n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet och byggmaterial, s\u00e5 mycket att de inte l\u00e4ngre verkar vara en bro mellan premiumsegmentet och mellanklassegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag k\u00f6pa Peugeot e-308?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om Peugeot e-308 officiellt har sl\u00e4ppts i september 2022 kommer du inte att kunna k\u00f6pa en f\u00f6re 2023. Under f\u00f6rsta och andra kvartalet 2023 kommer m\u00e5nga av dessa att finnas p\u00e5 v\u00e4garna. Du kan f\u00f6rbest\u00e4lla en nu via en av dina Peugeot-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare f\u00f6r att f\u00e5 en s\u00e5 tidigt som m\u00f6jligt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 308 \u00e4r en av, om inte den mest framg\u00e5ngsrika hatchback som Peugeot n\u00e5gonsin har erbjudit, vilket \u00e4r anledningen till att de \u00e4r angel\u00e4gna om att beh\u00e5lla den \u00e4ven i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5844,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5843"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5843"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5843\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5845,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5843\/revisions\/5845"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5844"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5843"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5843"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5843"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}