{"id":5841,"date":"2022-12-23T06:48:54","date_gmt":"2022-12-23T06:48:54","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5841"},"modified":"2022-12-23T06:48:57","modified_gmt":"2022-12-23T06:48:57","slug":"hyundai-i10-vs-opel-corsa-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hyundai-i10-vs-opel-corsa-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Hyundai i10 vs Opel Corsa – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Det \u00e4r inte alla som \u00e4lskar kompaktbilar, men ingen kan f\u00f6rneka att kompaktbilar inte \u00e4r ekonomiskt vettiga. De tenderar att vara billigare att k\u00f6pa, billigare att driva, billigare att tanka och billigare att reparera om n\u00e5got g\u00e5r fel. De \u00e4r verkligen l\u00e4tta att k\u00f6ra, l\u00e4tta att se ut ur och \u00e4r gjorda f\u00f6r att vara enkla. De anv\u00e4nds fr\u00e4mst f\u00f6r interurbana k\u00f6rningar, men kan ocks\u00e5 klara av l\u00e5ngv\u00e4ga resor ganska l\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10 kom f\u00f6rst p\u00e5 scenen 2007 och har sedan dess gett upphov till tre olika generationer. Den senaste i10 introducerades inf\u00f6r modell\u00e5ret 2019\/2020 och den f\u00f6ljer Hyundais nyare formspr\u00e5k som ser lite mer minnesv\u00e4rd ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Som s\u00e5dan \u00e4r den nuvarande i10 en ganska popul\u00e4r bil i det h\u00e4r segmentet av en m\u00e4ngd olika sk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan har Opel Corsa funnits sedan 1982 och det finns 6 olika generationer av den. Den senaste Corsa introducerades ocks\u00e5 f\u00f6r modell\u00e5ret 2019\/2020, vilket inneb\u00e4r att dessa tv\u00e5 har samma \u00e5lder. S\u00e5, Hyundai i10 vs Opel Corsa – vilken \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

Vi kan redan nu s\u00e4ga att detta kommer att bli en j\u00e4mn match eftersom b\u00e5da dessa bilar erbjuder en ganska v\u00e4l avrundad upplevelse. B\u00e5da har effektiva, sofistikerade och l\u00e5nglivade motorer, ett modernt designspr\u00e5k b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt och \u00e4r p\u00e5litliga. Men om du vill ta reda p\u00e5 varf\u00f6r den ena \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n den andra ska du se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i10<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai i10 k\u00f6ps fr\u00e4mst av m\u00e4nniskor som bor p\u00e5 tr\u00e5nga europeiska och asiatiska stadsgator. N\u00e4r det g\u00e4ller motorval finns i10 med antingen en 1,0 liters 3-cylindrig motor med 67 hk eller 100 hk eller en st\u00f6rre 1,2 liters 4-cylindrig motor med cirka 87 hk respektive. Alla tillg\u00e4ngliga i10-motorer drivs strikt av bensin vilket inneb\u00e4r att det \u00e4nnu inte finns n\u00e5gra diesel- eller hybridvarianter.<\/p>\n\n\n\n

Alla i10-modeller kommer med ett permanent FWD-system. En manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan en automatisk v\u00e4xell\u00e5da finns som tillval. Den yttre designen \u00e4r mycket b\u00e4ttre med den senaste generationen av i10 tack vare snyggare lampor och mer sp\u00e4nnande f\u00e4rgval. Interi\u00f6ren \u00e4r v\u00e4lutrustad, men inget speciellt.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r i10 tar priset \u00e4r tillf\u00f6rlitligheten eftersom den \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga subkompakta hatchbacks p\u00e5 marknaden. Second hand-v\u00e4rdena f\u00f6r i10 \u00e4r starka medan k\u00f6rupplevelsen inte kommer att imponera eller f\u00f6rol\u00e4mpa n\u00e5gon.
Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med de flesta bilar i det h\u00e4r segmentet, vilket inneb\u00e4r att i10 inte \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor s\u00e5 ofta.<\/p>\n\n\n\n

Opel Corsa<\/h2>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Corsa b\u00f6rjar p\u00e5 n\u00e5gra tusen dollar mer \u00e4n i10 vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 borde erbjuda mer. Motorm\u00e4ssigt erbjuder Corsa mer eftersom den levereras med en 1,2 liters 3-cylindrig motor som ger antingen 75 hk, 100 hk eller till och med 130 hk med turbomodellen. Den finns ocks\u00e5 med en fyrcylindrig dieselmotor p\u00e5 1,5 liter med 102 hk och en Corse-e elmodell med ett batteri p\u00e5 50 kW och 136 hk.<\/p>\n\n\n\n

FWD \u00e4r det enda drivlinealternativet f\u00f6r Corsa, en manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard medan en automatl\u00e5da ocks\u00e5 finns tillg\u00e4nglig. Designm\u00e4ssigt ser den senaste Opel Corsa verkligen cool ut, s\u00e4rskilt med svartkl\u00e4dda trimpaket och en snygg kontrastf\u00e4rg. Interi\u00f6ren \u00e4r relativt karg, men tillr\u00e4ckligt modern och v\u00e4lutrustad med allt du beh\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte den b\u00e4sta, s\u00e4rskilt om man j\u00e4mf\u00f6r med i10 som lyckas vara en av, om inte den mest p\u00e5litliga bilen i detta segment. Andrahandsv\u00e4rdena \u00e4r starka eftersom m\u00e5nga \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa den senaste generationen av Corsa. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r mycket mer sp\u00e4nnande \u00e4n med i10 eftersom Corsa verkligen k\u00e4nns mer dynamisk.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 i niv\u00e5 med resten av segmentet, men den \u00e4r inte lika bra som i10 p\u00e5 m\u00e5nga omr\u00e5den, t.ex. n\u00e4r det g\u00e4ller sittplatserna bak\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Det \u00e4r ett oavgjort<\/h2>\n\n\n\n

Vi valde ingen vinnare f\u00f6r det h\u00e4r testet eftersom b\u00e5da har mycket att erbjuda. Till att b\u00f6rja med \u00e4r i10 billigare, den \u00e4r billigare i drift, den \u00e4r mycket mer p\u00e5litlig och mer praktisk. \u00c5 andra sidan \u00e4r Corsa mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra, har b\u00e4ttre motorer, ser utan tvekan b\u00e4ttre ut och \u00e4r n\u00e5got effektivare.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 Corsa med en elmotor och med en dieselmotor, b\u00e5da dessa finns inte under i10:s huva. Corsa k\u00e4nns mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra tack vare mer sp\u00e4nnande motorer och b\u00e4ttre k\u00f6regenskaper, men i10 k\u00e4nns lite bekv\u00e4mare och l\u00e4ttare att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

I10 erbjuder ocks\u00e5 b\u00e4ttre sikt runtomkring och den kommer med b\u00e4ttre s\u00e4kerhetsfunktioner fr\u00e5n fabriken. P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da dessa bilar bra vilket inneb\u00e4r att du egentligen inte kan g\u00f6ra n\u00e5got fel val med n\u00e5gon av dem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Opel samma sak som Vauxhall och Buick?<\/h4>\n\n\n\n

Opel \u00e4r ett decennier gammalt tyskt bilm\u00e4rke till \u00f6verkomligt pris med ett l\u00e5ngvarigt arv av att tillverka alla slags bilar, fr\u00e5n minibussar, stora sedans, SUV:er och till och med pickup trucks, Opel \u00e4r ett ganska v\u00e4lk\u00e4nt europeiskt m\u00e4rke. Vauxhall \u00e4r ett brittiskt m\u00e4rke, men alla Vauxhall-bilar \u00e4r i huvudsak omgjorda Opel-bilar, eftersom det har varit fallet i \u00e5rtionden ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Buick, \u00e5 andra sidan, var i stort sett samma sak som Vauxhall, men 2017 frigjordes Buick och de b\u00f6rjade tillverka sina egna bilar med sitt eget designspr\u00e5k vilket inneb\u00e4r att Buick inte \u00e4r samma sak som Opel, inte l\u00e4ngre \u00e5tminstone.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai i10 s\u00e4krare \u00e4n Opel Corsa?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa bilar \u00e4r s\u00e4kra vilket inneb\u00e4r att s\u00e4kerheten inte \u00e4r n\u00e5got problem. Dock f\u00e5r i10 en b\u00e4ttre palett av s\u00e4kerhetssystem direkt fr\u00e5n fabriken till skillnad fr\u00e5n Corsa som bara f\u00e5r ett minimum. Om du vill att dessa tv\u00e5 ska vara s\u00e5 s\u00e4kra som m\u00f6jligt m\u00e5ste du dock betala massor av pengar f\u00f6r tillvalss\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r finns Hyundai i10 och Opel Corsa inte i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Kompakta hatchbacks och kompakta bilar i allm\u00e4nhet \u00e4r inte s\u00e5 popul\u00e4ra i USA, vilket \u00e4r anledningen till att du inte kan k\u00f6pa en Hyundai i10 eller en Opel Corsa i USA. Dessa bilar har aldrig erbjudits i USA och kommer troligen aldrig att erbjudas eftersom amerikanska kunder helt enkelt inte bryr sig tillr\u00e4ckligt mycket om att k\u00f6pa s\u00e5 sm\u00e5 bilar som dessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det \u00e4r inte alla som \u00e4lskar kompaktbilar, men ingen kan f\u00f6rneka att kompaktbilar inte \u00e4r ekonomiskt vettiga. De tenderar att vara billigare att k\u00f6pa, billigare att driva, billigare att tanka<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5393,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5841"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5841"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5841\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5842,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5841\/revisions\/5842"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5393"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5841"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5841"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5841"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}