{"id":5829,"date":"2022-12-21T11:09:40","date_gmt":"2022-12-21T11:09:40","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5829"},"modified":"2022-12-21T11:09:43","modified_gmt":"2022-12-21T11:09:43","slug":"allt-om-2023-peugeot-e-208","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-2023-peugeot-e-208\/","title":{"rendered":"Allt om 2023 Peugeot e-208"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 208 \u00e4r den minsta hatchback som Peugeot tillverkar och samtidigt den mest prisv\u00e4rda. Peugeot gick dock nyligen ut och sa att alla deras nya bilar fr\u00e5n 2023 kommer att anv\u00e4nda n\u00e5gon form av eldrift. Detta inneb\u00e4r att alla modeller kommer att vara antingen hybridiserade eller hybridiserade och elektrifierade.<\/p>\n\n\n\n

I fallet Peugeot e-208 \u00e4r det b\u00e5de och, och i den h\u00e4r artikeln kommer vi att ber\u00e4tta allt om 2023 Peugeot e-208. 2023-modellen f\u00e5r teknik och m\u00e5nga andra godbitar fr\u00e5n den st\u00f6rre Peugeot 308, vilket inkluderar mer potenta motorer, ett n\u00e5got st\u00f6rre batteri och mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med r\u00e4ckvidd f\u00f6r en subkompakt cityhatchback.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt kommer e-208 inte att skilja sig s\u00e4rskilt mycket fr\u00e5n den vanliga f\u00f6rbr\u00e4nningsmodellen, men de som k\u00e4nner till den kommer att uppt\u00e4cka skillnaderna, till exempel en utbl\u00e4ndad grill, annorlunda hjul och inga avgasr\u00f6r p\u00e5 baksidan. Interi\u00f6ren i 208 ser redan fantastisk ut, men e-208 kommer ocks\u00e5 att f\u00e5 n\u00e5gra mer speciella detaljer \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten kommer s\u00e4kerligen att vara b\u00e4ttre \u00e4n f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorbilen eftersom elbilar tenderar att vara mer tillf\u00f6rlitliga som helhet. Priset kommer att stiga n\u00e5got medan praktiska egenskaper inte b\u00f6r skilja sig alltf\u00f6r mycket fr\u00e5n den nuvarande modellen.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-208 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller drivlinan anv\u00e4nder 2023 e-208 samma motorer som de som finns i den st\u00f6rre e-308 EV hatchback. Detta inneb\u00e4r att 2023-modellen kommer att f\u00e5 cirka 15 % mer kraft j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare modellen, vilket verkligen \u00e4r ett v\u00e4lkommet tillskott. Som s\u00e5dan kommer den nya e-208 att erbjuda 156 h\u00e4stkrafter och en 0-100 km\/h-tid p\u00e5 under 8 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Med upp till 250 mil mellan laddningar \u00e4r den nya e-208 verkligen imponerande, allt tack vare ett st\u00f6rre 51 kWh-batteri. N\u00e4r det g\u00e4ller laddning laddar den nya e-208 med hj\u00e4lp av standardladdaren p\u00e5 11 kW, men du kan ocks\u00e5 dra nytta av snabbladdare p\u00e5 upp till 100 kW DC som kan fylla p\u00e5 batteriet fr\u00e5n 20 till 80 % p\u00e5 bara 25 minuter.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r dessa siffror inte s\u00e5 speciella i EV-v\u00e4rlden nuf\u00f6rtiden, men ingen kan f\u00f6rneka att detta \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r en liten stadsbil.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-208 – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Den nuvarande e-208 har avsl\u00f6jats f\u00f6rst 2019, vilket inte \u00e4r s\u00e5 l\u00e4nge sedan. Det betyder att den nya e-208 bara kommer att uppdatera den yttre designen med n\u00e5gra nya funktioner. Den kroppsf\u00e4rgade frontgrillen och den bl\u00e5 ”e”-logotypen p\u00e5 c-stolpen \u00e4r till f\u00f6r att beteckna att detta \u00e4r en elektrisk version av Peugeot 208.<\/p>\n\n\n\n

Laddningsporten \u00e4r dold p\u00e5 v\u00e4nster sida d\u00e4r du vanligtvis hittar bensinlocket f\u00f6r en vanlig Peugeot 208. P\u00e5 baksidan finns ytterligare en bl\u00e5 logotyp som betecknar att detta \u00e4r en elbil. Dessutom hittar du ingen avgasr\u00f6rs\u00f6ppning n\u00e5gonstans.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r densamma som i den vanliga 208:an, vilket inte \u00e4r n\u00e5got d\u00e5ligt eftersom den nya 208:an ser riktigt bra ut inuti. Med en liten ratt och riktigt snygga widescreen-sk\u00e4rmar k\u00e4nns e-208 fr\u00e4sch, sportig och ganska elegant ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r i niv\u00e5 med den normala 208:an, men du kan k\u00e4nna den extra vikten. Det som \u00e4r bra \u00e4r att det mesta av vikten ligger l\u00e5gt s\u00e5 att den inte f\u00e5r bilen att rulla f\u00f6r mycket i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-208 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Den tidigare generationen av e-208 hade problem med batteriet i b\u00f6rjan som till och med f\u00f6ranledde en \u00e5terkallelse. F\u00f6rutom detta och n\u00e5gra f\u00f6rsumbara mjukvaruproblem \u00e4r e-208 en ganska p\u00e5litlig bil \u00f6verlag. Detta \u00e4r helt logiskt eftersom elbilar har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att de kan h\u00e5lla l\u00e4ngre och inte \u00e4r ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder lika ofta.<\/p>\n\n\n\n

2023 Peugeot e-208 – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

2022 \u00e5rs e-308 kostar cirka 30 195 pund, men 2023 \u00e5rs modell kommer troligen att vara lite dyrare p\u00e5 grund av det st\u00f6rre batteriet och alla andra godsaker fr\u00e5n e-308. Eftersom dessa \u00e4r ganska nya och relativt efterfr\u00e5gade f\u00f6rlorar de inte sitt v\u00e4rde s\u00e5 snabbt, vilket inneb\u00e4r att v\u00e4rdebevarandet b\u00f6r vara bra under de f\u00f6rsta \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r inte n\u00e5got att skryta hem om eftersom detta trots allt \u00e4r en subkompakt hatchback. Som s\u00e5dan kommer du att kunna f\u00e5 plats med tv\u00e5 stora vuxna bekv\u00e4mt medan fyra vuxna kommer att bli lite tr\u00e5ngt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa 2023 Peugeot e-208?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av elbilar och vill ha n\u00e5got litet, smidigt och v\u00e4lutrustat \u00e4r Peugeot e-208 faktiskt ett riktigt bra val. \u00c4ven om det h\u00e4r segmentet b\u00f6rjar bli lite tr\u00e5ngt kommer den nya e-208 att vara den med det st\u00f6rsta batteriet i det h\u00e4r segmentet, vilket borde locka m\u00e5nga k\u00f6pare.<\/p>\n\n\n\n

e-208 kanske inte \u00e4r den sportigaste eller mest kraftfulla i sin klass, men den erbjuder en av de snyggaste interi\u00f6rerna, det tidigare n\u00e4mnda st\u00f6rsta batteriet och en riktigt sl\u00e5ende exteri\u00f6rdesign.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Peugeot e-208?<\/h4>\n\n\n\n

e-208 konkurrerar mot VW ID.3 som \u00e4r den mest popul\u00e4ra bilen i detta segment och oftast ocks\u00e5 den mest eftertraktade. Det som \u00e4r bra med ID.3 \u00e4r att den ocks\u00e5 har ett 77 kWh-batteri som ger b\u00e5de mer kraft och st\u00f6rre r\u00e4ckvidd \u00e4n det som finns i e-208.<\/p>\n\n\n\n

Visserligen \u00e4r e-208 en mindre bil med ett l\u00e4gre utg\u00e5ngspris vilket g\u00f6r att inte alltf\u00f6r m\u00e5nga korsvis handlar dessa, men med de kommande prish\u00f6jningarna f\u00f6r den nya e-208 kan detta vara ett alternativ. Andra bilar fr\u00e5n detta segment \u00e4r bland annat Vauxhall e-Corsa, MG MG4, Mini Electric och Fiat 500e.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Peugeot 208 att finnas tillg\u00e4nglig som dieselbil \u00e5r 2023?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, 2023 \u00e5rs Peugeot 208 \u00f6verger helt dieselmotorer till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r elektrifiering och hybridisering som kommer att till\u00e4mpas p\u00e5 alla Peugeot-modeller. \u00c4ven om dieseldrivna 208:or var mycket mer popul\u00e4ra f\u00f6r tio \u00e5r sedan \u00e4r de nuvarande bensinmotorerna mer popul\u00e4ra och mer raffinerade \u00f6verlag.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 208 \u00e4r den minsta hatchback som Peugeot tillverkar och samtidigt den mest prisv\u00e4rda. Peugeot gick dock nyligen ut och sa att alla deras nya bilar fr\u00e5n 2023 kommer att<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5829"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5829"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5829\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5831,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5829\/revisions\/5831"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5829"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5829"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5829"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}